Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Aanzoeten cider  (gelezen 11869 keer)

Offline bjgodefr

• Senior lid
Aanzoeten cider
« Gepost op: 18-04-2009 10:17 u »
Goed het gaat niet over bier, maar ik zou wel beroep willen doen op jullie brouwkennis, vandaar deze vraag:

In september heb ik een cider gebrouwen die vrij goed gelukt is en nu ook al enige tijd gebotteld is.  Wel is deze cider heel droog van smaak, de suikers van appelsap vergisten nu eenmaal volledig.
Nu zou ik enkele flessen van de cider willen aanzoeten met onvergistbare suikers. ik heb hiervoor 'brew body' (maltodextrinen) gekocht. Bij het proeven (vermengen van cider met hoeveelheid brew body) blijkt dit eigenlijk geen zoet te smaak te geven itt toevoegen van kristalsuiker.
Wat de brew body wel doet is de ietwat zure en droge smaak verminderen.

Iemand een idee hoe ik de zoete smaak van kristalsuiker kan evenaren (maar dus door een onvergistbare suiker)?

:degroeten:
Bart

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Aanzoeten cider
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2009 10:46 u »
Je zou lactose kunnen toevoegen hoewel dit een wat weeige zoetheid zal geven. Lactose is niet-fermenteerbaar door biergisten en waarschijnlijk ook niet door wijngisten. Als je melkzuurbacterieen in jouw cider hebt, zal de lactose worden omgezet in melkzuur

Ergens op dit forum staat een draadje waar je lactose kunt krijgen. Dit schijnt nogal lastig te zijn in reguliere winkels (misschien kun je een apotheek proberen, lactose is een vulstof in pillen. Deze farmaceutische lactose zal wel prijzig zijn.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2009 10:53 u »
Ja ik had ook al gedacht om een test met lactose te doen. Ik veronderstel dat het makkelijk te krijgen is via Brouwland.
Alleen schrok ik van het feit dat de maltodextrinen (brew body) helemaal niet smaken zoals kristalsuiker.
Komt lactose meer in de buurt denk je?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2009 10:56 u »
Ja ik had ook al gedacht om een test met lactose te doen. Ik veronderstel dat het makkelijk te krijgen is via Brouwland.
Alleen schrok ik van het feit dat de maltodextrinen (brew body) helemaal niet smaken zoals kristalsuiker.
Komt lactose meer in de buurt denk je?

Lactose zal wat meer op suiker lijken hoewel de je kunt afvragen of de zoetheid in bier wel een "suikerzoetheid" heeft. Brouwland zal zeker lactose hebben. Probeer anders een beetje lactose in een pils op te lossen om het effect op smaak te testen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2009 21:13 u »
In het verleden heb ik lactose aan mijn bier toegevoegd. Dat was geen succes. Het bier kreeg een melkachtige smaak! Misschien was het een kwestie van zuiverheid van de lactose, maar ik ben wel voorgoed genezen van deze zoetstof.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-04-2009 12:43 u »
In het verleden heb ik lactose aan mijn bier toegevoegd. Dat was geen succes. Het bier kreeg een melkachtige smaak! Misschien was het een kwestie van zuiverheid van de lactose, maar ik ben wel voorgoed genezen van deze zoetstof.

Een eenvoudige manier voor het aanzoeten is er blijkbaar niet. Een interessant alternatief lijkt me het toevoegen van bierwort aan het te vergisten appelsap.
Maar dan heb je natuurlijk wel een ander soort drank.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #6 Gepost op: 20-04-2009 12:58 u »
Een eenvoudige manier voor het aanzoeten is er blijkbaar niet.

Of gebruik een natuurlijke zoetstof. Je kunt hierbij denken aan Steviablaadjes (stevioside) (maar ook die hebben en bijsmaak). Even googelen om te kijken waar je die kunt krijgen.

Offline Pad

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Zoek de waarheid op de bodem van de fles!
« Reactie #7 Gepost op: 20-04-2009 13:45 u »
En kuntsmatige zoetstoffen? Aspartaam en acesulfaam-k?? Iemand al gebruikt?

Misschien is dit wel de makkelijkste oplossing, gewoon een candarelsuikertje erbij en hopla...

(na wat opzoekwerk zou ik eerder gaan voor acesulfaam-k dan voor aspartaam)

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 20-04-2009 14:37 u »
En kuntsmatige zoetstoffen? Aspartaam en acesulfaam-k?? Iemand al gebruikt?

Misschien is dit wel de makkelijkste oplossing, gewoon een candarelsuikertje erbij en hopla...

(na wat opzoekwerk zou ik eerder gaan voor acesulfaam-k dan voor aspartaam)

Dit is ook een mogelijkheid, alhoewel dat ik lees dat aspartaam ook wat chemisch kan overkomen. Ik test het bij gelegenheid eens.

Nu vermoed ik dat een zoete smaak als van kristalsuiker er achteraf nog moeilijk in te krijgen is. CommerciŽle ciders worden waarschijnlijk eerst gesteriliseerd en dan aangelengd met siropen. Die weg wil ik niet opgaan.
Ik vind dat na 7 maanden rijpen de zure en wat ruw/droge kantjes flink verminderd zijn. Na nog eens 7 maanden zal bijzoeten misschien overbodig blijken  :)

In ieder geval bedankt voor de tips!

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
  • Can't get enough of that wonderful Duff
« Reactie #9 Gepost op: 20-04-2009 18:08 u »
Je zou in plaats sterke kunstmatige zoetstoffen (aspartaam en consorten), ook minder sterke kunnen gebruiken zoals sorbitol, maltitol of lactitol. Volgens mij moet aan sorbitol wel te komen zijn, zoetkracht is dacht ik wel flink lager dan van kristalsuiker. (Googlen op zoetkracht sorbitol zou je die info moeten opleveren, ken ze niet uit mijn hoofd). Waar je wel op moet letten, is dat wanneer je er teveel van binnen krijgt ze laxerend kunnen werken en terwijl ik dat schrijf daagt het me dat je ze volgens mij officieel om die reden ook niet in dranken mag gebruiken. In koek (mijn tak van sport), moet je wanneer er meer dan 10% van deze stoffen in zit aanduiden dat het product laxerend kan werken. Echter van dranken neem je gemakkelijk meer dan van koek. Dus een paar (1 of 2) % zal denk ik niet echt problemen geven, maar meer wellicht wel. Overigens is het volgens mij zo dat de laxerende werking van maltitol wel meevalt, maar die vermelding van laxerende werking is gelijk voor alle polyolen (zo heet deze groep). Mijn ervaring is, dat deze zwakke zoetstoffen wel een smaak geven die veel dichter bij suiker komt dan de sterke zoetstoffen. Heeft Brouwland eigenlijk maltitol? Wel sorbitol geloof ik.

Groet,

Remco

Offline Alchemist

• Vol lid
  • ōlchemist
    • De Bierderie
« Reactie #10 Gepost op: 07-12-2009 21:57 u »
Ik maak regelmatig cider van commerciele appelsappen. Ik krijg redelijk droge ciders en heb niet de neiging deze aan te zoeten. Vooral als ik ciders maakte waaraan ik voor de vergisting wat kristalsuiker aan toe voegde, behielden nog een redelijk zoet component. Die maak ik tegenwoordig echter niet meer, omdat ik (en mijn vrouw) ze steeds droger wil. De gebruikte gist maakt ook veel verschil. Cidergist gaat eerder ten onder aan zijn ethanol dan een druivenwijngist en laat daardoor meer suiker in de cider ongemoeid.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #11 Gepost op: 07-12-2009 22:46 u »
Waarom een zoete cider.  :weetniet: Het is juist de kunst om een droge te maken. Hetgeen je kennelijk gelukt is. :proost:

Offline aldo

• Super lid
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
« Reactie #12 Gepost op: 08-12-2009 09:59 u »
Je kunt ook de wortels van de Polymnia sonchifolia/polymnia edulis gebruiken. (Bekend onder de naam yucon, familie van de zonnebloem en aardpeer)
Deze plant heeft een zoetsmakende zetmeel en is dus onvergistbaar.
Ik heb hier thuis nog wel wat yucon-wortels, mag je er best wat van hebben. (via post of iets dergelijks?)

Plants for a future:
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Polymnia+edulis
permaculttur nl:
http://www.permacultuurnederland.org/planten.php?zoek=&laag=&functieSER=Z24=&page=19&pid=136

Voor de liefhebbers heb ik eventueel ook nog een plantje die je volgend jaar in je tuin kunt zetten,.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 08-12-2009 13:21 u »
Ha deze topic werd weer nieuw leven ingeblazen zie ik!

Ja mijn ciders gisten dus perfect droog uit, wel denk ik dat deze ook iets zuurder zijn dan bij vergiste commerciŽle appelsap het geval is. Daarom is wat restzoet soms aangenaam.

Ik heb het antwoord intussen gevonden (en het werd hierboven ook al aangeraden):
maltodextrinen (brew body) en lactose werken niet goed, maar sorbitol wel! Het is te kopen in de supermarkt in een grote pot met het label tafelzoetstof. Voor geen geld. Ik voeg 1,7g per 0,75l toe (als ik me niet vergis).
Ik zoet trouwens niet de ganse voorraad aan, zo heb ik steeds brut en sec staan ;)

Offline twee apostelen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 08-12-2009 20:35 u »
Broeder,

De densiteit en de ruimte die je bij het afvullen tussen de kurk en wijn laat, bepaald grotendeels het soort cider!
cider-brut:afvullen bij een densiteit van 1000-1010 ..2cm onder de kurk.
demi-sec :afvullen bij een densiteit van 1010-1015... flessen vullen tot tegen de kurk.
Best gebruik je plastieken stopsels die je voorziet van een muilkorfje,laat hier iets wat speling zo kan je bij het opspannen van de draad zien dat de gisting in werking is.
Dezelfde gist (champagne) gebruiken voor de hergisting.

Amen
  :proost2:
Apostel Franciscus   

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 09-12-2009 13:00 u »
Broeder,

De densiteit en de ruimte die je bij het afvullen tussen de kurk en wijn laat, bepaald grotendeels het soort cider!
cider-brut:afvullen bij een densiteit van 1000-1010 ..2cm onder de kurk.
demi-sec :afvullen bij een densiteit van 1010-1015... flessen vullen tot tegen de kurk.
Best gebruik je plastieken stopsels die je voorziet van een muilkorfje,laat hier iets wat speling zo kan je bij het opspannen van de draad zien dat de gisting in werking is.
Dezelfde gist (champagne) gebruiken voor de hergisting.

Amen
  :proost2:
Apostel Franciscus   

Je bottelt dus niet-uitgegiste cider en voegt daar geen bottelsuiker aan toe, begrijp ik je goed?
Interessante botteltechniek, ik vind het persoonlijk wat riskant, maar die champagneflessen kunnen inderdaad wel tegen wat druk.
Maar als je afvult met drank van tussen 1010-1015 gist dat ook niet door in de fles tot 1000?

Bart

Offline twee apostelen

• *
« Reactie #16 Gepost op: 09-12-2009 17:31 u »
Broeder,

Dat is inderdaad een mogelijkheid, bottelen op het aangegeven suikergehalte.
De gist in de fles zal de aanwezige zuurstof aanspreken die zich bevind tussen kurk en wijn.
Vermits je de fles tot (bijna)tegen de kurk vult zal de vergisting  bij een bepaalde densiteit stoppen bij gebrek aan zuurstof en behoud je zo nog restsuikers in uw cider.Je kunt natuurlijk uw wijn laten uitgisten (in de dame jeanne)en er dan terug suiker bijvoegen tot je die densiteit bekomt en direct bottelen.

Amen
:proost:

groetjes Apostel Franciscus    

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
  • Can't get enough of that wonderful Duff
« Reactie #17 Gepost op: 09-12-2009 18:42 u »
Uhh, twee Apostelen,

Gist heeft de voor ons zeer prettige eigenschap dat het facultatief anaeroob is. Dat betekent simpel gezegd, dat het zowel met als zonder zuurstof een stofwisseling heeft.

Wij bierbrouwers maken daar handig gebruik van, omdat gist wanneer het geen zuurstof ter beschikking heeft koolzuurgas en alcohol produceert.

Het is inderdaad een goed idee om de cider die nog vergistbare suikers bevat tot de nok toe te vullen, zodat de scherven niet al te ver in de rondte vliegen wanneer de fles explodeert.

Groet,

Remco

Offline twee apostelen

• *
« Reactie #18 Gepost op: 11-12-2009 16:17 u »
 Broeder Kees ;)

"Wijn verblijdt het menselijk hart" schreef ooit een psalmist.

Ik betwijfel dat mijn tekst op jouw hart die uitwerking had? Wel, vele onder de forumlezers zullen vroeger (of nog steeds) zoals wij een wijnverleden hebben. Begin jaren 80' begonnen met het maken van vruchtenwijn... 1995 met bier. Op onze twee jaarlijkse cider bereiding hebben we nooit problemen gehad met het springen van ciderflessen.
Wel te verstaan cider gebotteld in champagneflessen ....gewicht +- 900 gram.
Ik zou zeggen probeer het eens.... "met een glas in de hand en een goeie fles in de buurt" :proost2:
Je zal merken dat de theorie van de wetenschap niet altijd over een stemt met de praktijk.

Een franse dichter schreef ooit...
"Er zijn drie dingen waarvan ik altijd gehouden heb en nooit begreep...."kunst,muziek en..vrouwen".
Wat mij betreft plaats je wijn in dezelfde categorie!

P.S; :denken: woensdag avond is er een fles cider gesprongen.....toen Standard Luik scoorde !
       (grapje)
sportieve groeten apostel Bolat

Offline Peke

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #19 Gepost op: 14-08-2017 10:17 u »
Even een oude topic nieuw leven in blazen.
Ik wilde de topic starter een pm sturen maar deze is sinds 2014 niet meer op het forum geweest.

Zijn er nog cider brouwers die wel een sorbitol toevoegen?
Zo ja hoeveel?
Krijg je geen vreemde bij smaak?

Groetjes

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #20 Gepost op: 14-08-2017 11:20 u »
Even een oude topic nieuw leven in blazen.
Ik wilde de topic starter een pm sturen maar deze is sinds 2014 niet meer op het forum geweest.

Zijn er nog cider brouwers die wel een sorbitol toevoegen?
Zo ja hoeveel?
Krijg je geen vreemde bij smaak?

Groetjes

In de cidergist van 's lands grootste brouwwebshop zit sorbitol verwerkt. Je kunt kiezen tussen dry/medium/sweet. Ik heb een keer de zoetste variant toegepast en vond deze net tŤ...

Volgende keer wil ik medium proberen en wellicht mixen met oa. een ander type gist voor wat meer complexiteit.

Offline Peke

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 14-08-2017 11:51 u »
In de cidergist van 's lands grootste brouwwebshop zit sorbitol verwerkt. Je kunt kiezen tussen dry/medium/sweet. Ik heb een keer de zoetste variant toegepast en vond deze net tŤ...

Volgende keer wil ik medium proberen en wellicht mixen met oa. een ander type gist voor wat meer complexiteit.

Gevonden.

Ik neem aan dat je arsegan bedoeld
Bedankt

Offline Peke

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 14-08-2017 12:36 u »
Helaas niet bij Van der Kooy.
En om nou 3.75 euro verzendkosten te betalen is wel wat veel.

Offline Ernesto

• Junior lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 14-08-2017 13:13 u »
Ik heb dezelfde vraag. Onlangs troebel appelsap vergist met S-04, het SG is nu 1.000. Vind hem toch wat aan de droge kant en heb sorbitol liggen. Maar hoeveel toe te voegen?  :weetniet:

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #24 Gepost op: 14-08-2017 16:38 u »
Het makkelijkste om bij te zoeten zijn sucralose zoetjes (pastilles) van bij AH, gewoon bij het bottelen een of meerdere zoetjes bij in de fles.
Totaal onvergistbaar (sucralose als zoetstof en lactose als vulstof) en smaakt het meest als echte suiker t.o.v andere niet vergistbare suikers of zoetstoffen.
https://www.ah.nl/producten/product/wi213916/ah-sucralose-zoetjes
Niet de sucralose zoetstof poeder van AH gebruiken die bevat nog Maltodextrine welke in principe ook onvergistbaar zou moeten zijn, maar de zuiverheid van deze maltodextrine is niet 100% en bevat het naast de maltodextrine ook wat vergistbare suikers.

Tags: zoetstof