Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beluchten  (gelezen 15560 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: Beluchten
« Reactie #25 Gepost op: 20-05-2005 07:31 u »
Hoi EBC,

Citaat
Als je suiker in je recept opneemt (een goede brouwer doet dat bij bieren boven de 1070)

Wacht effies,
Dit is een uit de kast lokkende uitspraak hier. Dat weet je hè EBC?   >:D
Het is dat ik nu reageer, anders had ik er 50 Euri op durven zetten dat MO dat had gedaan.

Kan je nog iets meer vertellen hierover?
Wat is de reden voor het toevoegen van suiker boven 1070?
Te dik beslag anders? of?

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 20-05-2005 09:28 u »
Inderdaad Hoppie, mijn haren rezen ten berge bij die uitspraak. Je moet natuurlijk helemaal zelf weten hoeveel suiker je in welke stort gebruikt. Ik ben zelf dol op volmout (die smaak! dat aroma!) maar het staat wat mij betreft eenieder vrij om een blondje van 6% te brouwen met 5% suiker voor de doordrinkbaarheid. EBC is nogal dol op boude stellingen (ik ook hoor)

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #27 Gepost op: 20-05-2005 09:40 u »
Ik ben zelf dol op volmout (die smaak! dat aroma!) maar het staat wat mij betreft eenieder vrij om een blondje van 6% te brouwen met 5% suiker voor de doordrinkbaarheid.

Hoi Martin,

Volgens mij is het nog niet zolang geleden (nou ja, zo'n 2 jaar) dat je mij adviseerde om in een blond bier toch zeker suiker toe te voegen:

Oh ja, en nog iets. Walsh kan zeggen wat-i wil, maar ik ben het met Jacques eens dat vele, vele Belgische brouwers aanzienlijke hoeveelheden suiker gebruiken. Dat is ook erg goed voor de doordrinkbaarheid. Die Duitse volmout jongens, ze zijn heerlijk, maar je wordt er wel vol van. Kortom, zou je ook geen 10% suiker gebruiken, en dan maar wat minder mout (of meer bier brouwen)?

Hoe moet ik dit zien, voortschrijdend inzicht? ;)

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 20-05-2005 10:50 u »
Inderdaad, voortschrijdend inzicht. Ondanks dat ik tegen EBC probeer in te gaan, gebruik ik eigenlijk nooit meer suiker in eigen recepten. Bij een kloontje gaan ze er nog wel in. Op het moment dat ik dit schrijf, komt het in me op om een volmout Westmalle tripel te brouwen, met 25% meer hop of zo. Dat zou lekker zijn.
Vroeger vond ik doordrinkbaarheid belangrijk. Ik word ouder, ik ga meer genieten, nu vind ik een volle perfecte smaak en aroma essentieel.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #29 Gepost op: 20-05-2005 22:32 u »
Ah MO je wordt ouder, je smaakpapillen zijn al aan het afsterven!  :nut:
Ik geloof wel dat het me weer gelukt is om vandaag een boeiende dag te maken! En dat op die mooie datum 20052005, die vergeten jullie niet meer.

Zonder gekheid. Natuurlijk mag je brouwen zoals je wil. Dat is het mooie van onze hobby.

Een belangrijke eigenschap van bieren met suikergift is dat ze verder uitgisten. Dat is toch één van de meest voorkomende problemen waar thuisbrouwers mee te kampen hebben, het eind SG?

Een volle moutsmaak krijg je ook met suikergift.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #30 Gepost op: 20-05-2005 22:56 u »
Ronnie Baert heeft hier ook een leuk artikel over geschreven, dat ken je zeker EBC?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 23-05-2005 23:39 u »
Inderdaad, voortschrijden inzicht. Ondanks dat ik tegen EBC probeer in te gaan, gebruik ik eigenlijk nooit meer suiker in eigen recepten. Bij een kloontje gaan ze er nog wel in. Op het moment dat ik dit schrijf, komt het in me op om een volmout Westmalle tripel te brouwen, met 25% meer hop of zo. Dat zou lekker zijn.
Vroeger vond ik doordrinkbaarheid belangrijk. Ik word ouder, ik ga meer genieten, nu vind ik een volle perfecte smaak en aroma essentieel.

Zo heb je dus verschillende ontwikkelingen.
Toen ik pas begon met brouwen moest ik niets hebben van suikertoevoegingen. Ik geloofde toen nog in het Reinheitsgebot.  Ondertussen weet ik wel beter.
Met toegevoegde suiker is niets mis. In heel wat Belgische commerciële bieren gaat suiker, soms in hele grote hoeveelheden. Ook bij de hooggewaardeerde trappistenbieren. Waarom zouden wij hobbybrouwers roomser zijn dan de Duitse paus?

Van bieren die snel verzadigen door hun zeer volle smaak ben ik niet zo'n liefhebber (ben ik overigens wel geweest).