Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tournée Générale vanaf 2 juni op Canvas  (gelezen 27753 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Tournée Générale vanaf 2 juni op Canvas
« Reactie #25 Gepost op: 17-06-2009 19:41 u »
Ik was op dienstreis vandaag en gisteren. Gelukkig lees ik op canvas.be: Herhaling vrijdag 19 juni om 23u.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Reddragon

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 17-06-2009 23:42 u »
Ze zouden ook een speciaal 'Tournée Général bier gebrouwen hebben dat te koop zou zijn in de Delhaize

Offline DP

• Super lid
  • HERMS zelfbrouwer
    • DP Koeriers
Leuke TV uitzending
« Reactie #27 Gepost op: 24-06-2009 20:25 u »
 :lekkerbier:

Gisteren per toeval op de Belgische zender (Canvas) gekeken,
Leuke uitzending op Lambiek, geuze.

Volgende week weer een uitzending.
Voor de liefhebbers hierbij een link.
Als je daar even verder rond kijkt zie je zeker en vast de gehele uitzending... grinnik.

http://video.canvas.be/geuze

Groet, DP  :degroeten:

Offline breebier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 24-06-2009 21:33 u »
Wie weet er hoe je aan dat bier uit dat klooster kan komen? Via een biertelefoon zeiden ze...

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #29 Gepost op: 24-06-2009 23:33 u »
Wie weet er hoe je aan dat bier uit dat klooster kan komen? Via een biertelefoon zeiden ze...

Deze link geeft aan hoe het werkt: http://www.sintsixtus.be/nl/brouwerij2.htm

Dit is de huidige planning: http://www.sintsixtus.be/nl/brouwerijactueel.htm

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #30 Gepost op: 24-06-2009 23:34 u »
Wat een geweldige serie is dit. Prachtig! Nu ook te koop op dvd.

Enne Adrie, volgende week komt Pierre Celis in beeld!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 24-06-2009 23:54 u »
Gewoon vergeten gisteren. Hopelijk wordt het vrijdag weer herhaald. Zoals ik elders al zei vind ik de chemie tussen de beide presentatoren zeer tegenvallen. Het door elkaar gebruiken van Engels en Nederlands helpt ook niet mee aan de logica van het program.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 25-06-2009 00:24 u »
Zoals ik elders al zei vind ik de chemie tussen de beide presentatoren zeer tegenvallen.

De Engelse variant is 1000x leuker.. !!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #33 Gepost op: 27-06-2009 00:16 u »
Vanavond deel 2 zitten kijken, de heren gingen op bezoek bij de Lambiek brouwers en de Geueze stekers. Ray Cokes heeft jaren in Brussel gewoond, hij beheerscht het Nederlands dan wel niet, maar het Frans des te beter. Dat maakte deze aflevering al een stuk aantrekkelijker.

Nee, aflevering 2 was al veel en veel leuker dan aflevering 1. Misschien komt het ook dat ik zo ontzettend van zure bieren houd. Vliegen, spinnen, overschuimende flessen in de brouwerij - niets is mooier dan brouwwetten met voeten treden. Prachtig. En dan je eigen geueze mogen steken, heel erg mooi.

Puike aflevering!

Offline stoffel

• Junior lid
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 30-06-2009 21:12 u »
Kennelijk brengen ze ook zelf een bier op de markt.

http://tourneegenerale.canvas.be/category/bier/

Heeft iemand het bier al gevonden/geproefd?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #35 Gepost op: 30-06-2009 21:49 u »
En deel drie vanavond met een hoofdrol van de oude Piere celis (83) was zeer interessant. Ik begin de serie steeds leuker te vinden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 30-06-2009 21:54 u »
Opvallend vond ik dat in de versie 22 van het "geheime recept" geen haver zat. Zo'n 30 jaar geleden was dat wel het geval. Kennelijk was de haver toch niet zo goed bevallen want Pierre zei nu dat dit het beste recept was.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #37 Gepost op: 30-06-2009 22:10 u »
Wat was het geheime recept dan? ::)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #38 Gepost op: 30-06-2009 22:13 u »
Ajajaj, gemist. Zei hij nog iets over de Verboden Vrucht?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #39 Gepost op: 30-06-2009 22:17 u »
Hoe kon je dat zien dan Jacques? Ik kon het niet lezen, het werd niet echt getoond.

Niets over de verboden vrucht. Vrijdagavond laat herhaling op Belgie 2.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #40 Gepost op: 30-06-2009 22:36 u »
Jacques heeft het natuurlijk van zn digitale HD-ontvanger opgenomen en frame voor frame door photoshop filters gehaald!
Hulde!
;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 30-06-2009 23:06 u »
Hoe kon je dat zien dan Jacques? Ik kon het niet lezen, het werd niet echt getoond.

Dat kon ik niet zien maar er werd gezegd dat door de Verhuisbrouwerij gebrouwen werd volgens dat recept. Er werd gerstemout en tarwe toegevoegd (het was ook niet duidelijk of dat ongemoute tarwe of tarwemout was).

Overigens zag ik ook sluikreclame voor Brouwland door dat er Brewferm mout gebruikt werd door de Verhuisbrouwerij.

Verder vond ik het opmerkelijk dat gezegd werd dat in Nederland het zelfbrouwen een grote hobby is terwijl er volgens mij de hobbydichtheid in Vlaanderen zeker net zo hoog is in Vlaanderen dan in Nederland. Kijk maar eens op de ledenkaart van het forum.

Offline Budelsbrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Kwak op curacao
« Reactie #42 Gepost op: 08-07-2009 19:44 u »
Met die nieuwe aflevering (dinsdag 7 juli 2009 (herhaling op vrijdag 10 juli) kan die lichtsmaak topic weer van stal.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2789.0.html

"In Gent tenslotte serveert de ‘hopprofessor’ (de Keukeleire) hen de superpils. Dit bier veroudert niet op een zonnig terrasje."
Hij pretendeert nu verder te zijn met z'n hop en spreekt over een derde generatie.

Bekijk het fragment: http://video.canvas.be/3-generaties-bier-proeven

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #43 Gepost op: 08-07-2009 21:21 u »
Ik ben echt fan van het programma geworden. Niet te missen voor de biernerd. Gisteren in rap tempo naar Alken-Maes, Inbev, de uni van Gent en brouwerij De Koninck. En dat allemaal in een klein half uurtje. Zeer onderhoudend en interessant.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #44 Gepost op: 08-07-2009 21:25 u »
Ja, die kattenpis... ik moet zeggen dat mijn pilsje op het terras nooit de kans krijgt om die smaak te ontwikkelen.

Ik snap wel dat het niet zo zeer gaat om een pintje op een terras, maar meer om flesjes die wekenlang op het schap staan in de supermarkt onder TL verlichting.

Pils werd in deze aflevering wel tot hét superbier gemaakt. Dat is het natuurlijk niet, maar allez.
Overigens verblijft de Cristal naar zeggen maar 10 dagen in de gistingstanks. Daarna wordt het gebotteld, of zo kwam het op me over. Nogmaals een bewijs dat lang lageren niet nodig is.

Tot nog toe vind ik het een leuke onderhoudende serie.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #45 Gepost op: 08-07-2009 21:31 u »
Overigens verblijft de Cristal naar zeggen maar 10 dagen in de gistingstanks. Daarna wordt het gebotteld, of zo kwam het op me over. Nogmaals een bewijs dat lang lageren niet nodig is.

Je moest eens weten... Niet zo lang geleden zei iemand van Inbev nog tegen mij: "moest onze pils (Jup en Stella) gisten/ lageren, de duur dat het écht nodig was. Heel Leuven zou vol staan met CCK's."
Of daar kwam het toch op neer.

Spijtig dat ik het programma niet kan volgen. Ik zou het eigenlijk iemand moeten laten opnemen, want het ziet er allemaal leuk uit.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #46 Gepost op: 08-07-2009 21:42 u »
Nog iets wat me eigenlijk al langer opvalt...jaja het gaat weer over biertypes, maar toch.

Er werd nog eens goed duidelijk gemaakt wat Speciale Belge is. Een biertype bedacht door de brouwerijscholen als tegenhanger van pils. Het is zelfs benoemd tot streekprodukt.

Waarom toch noemen we dit type nu allemaal Belgische Pale Ale? Derek Walsh in de biertypengids (gelukkig refereert hij wel aan Speciale Belge) en bijvoorbeeld de LABO wedstrijdregels. Het type is speciaal gemaakt met de naam Speciale Belge.  :weetniet:
Oja en doet doet me weer denken aan waarom die caramout nou toch Special B heet...

Van het echte Belgische Pale Ale type zouden bijvoorbeeld de bieren: Martins Pale Ale, Whitbread Pale Ale of Bass Pale Ale zijn. Deze bieren zijn beduidend bitterder dan Speciale Belge. Ze lijken veel meer op de Engelse Pale Ales en juist daarom zouden ze Belgische Pale Ales zijn...

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #47 Gepost op: 08-07-2009 21:49 u »
Oneens. Ik heb laatst een paar heerlijke Konincken gedronken, uit de fles, uit de supermarkt hier om de hoek. Prima hoppig en ook redelijk bitter. Niet te vergelijken met de Palm.

Wel weer eens met je over de Speciale Belge. Jammer dat het een Franse term is voor een Vlaams bier, maar het klinkt veel en veel mooier dan Belgische pale ale. Overigens wel een kul verhaal van die marketing man van De Koninck, want qua oorsprong/geschiedenis lijkt me Palm/Koninck juist heel goed passen tussen Engelse real ales en Duitse alten.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #48 Gepost op: 08-07-2009 22:11 u »
Oneens...

Oneens met wat?

Tuurlijk, De Koninck is de bitterste van de Speciale Belges. Ze zijn natuurlijk niet allemaal gelijk. Maar zet er maar eens een Martin's Pale Ale naast. Dat is nabitter en heel anders hoppig, wezenlijk anders.

En het is een Franse naam omdat in België (net zoals in diverse andere landen van Europa tot in Rusland toe) de sjieke mensen nu eenmaal Frans spraken. En universiteiten, zeker Leuven, waren franstalig...

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #49 Gepost op: 09-07-2009 09:15 u »
Voor Nederlandstalige Belgen is Speciale Belge helemaal geen Franstalige benaming!!!
Want dan zou het zijn "Des biëres speciales De Belgique" zijn...
Wij spreken ook over een "speciale" auto bvb.
Dus speciale is zeker niet expliciet Frans.
Belge zou dan eerder een Engelse omschrijving zijn van België.

De waarheid zal wel ergens in het midden zitten zeker...de term "Speciale Belge" klonk gewoon het best.

Tags: