Witte brokjes op gebotteld bier?

Gestart door kristo, 16-04-2009 17:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kristo

Mijn bier is nu 2 weken gebotteld en de hergisting op de fles is vrij goed gelukt, mooie kraag en vrij goed van smaak.

Het probleem nu is dat er in de flessen een witte laag met brokken ligt op het bier? Wat kan dit zijn, infectie?

Pimg

Is het niet schuim of echt brokjes?

Gerb

Dat is een kaaminfectie waarschijnlijk. Als je schudt, worden het echt vlokjes en ze blijven steeds omhoog terugkomen? Het lijkt ook langzaam te groeien en er zit iets te veel koolzuur in het bier? Misschien wel wat overschuimen of spuiten? Kaam zeker weten. Ik weet het helaas uit ervaring. Het bier is doorgaans nog wel te drinken.

Hopmans

Soms wil periodiek schudden wel eens helpen.
Dat zakt de kaamgist uiteindelijk naar de bodem tussen de resten van de biergist.


wilko

Citaat van: Gerb op 16-04-2009  18:05 uDat is een kaaminfectie waarschijnlijk. Als je schudt, worden het echt vlokjes en ze blijven steeds omhoog terugkomen? Het lijkt ook langzaam te groeien en er zit iets te veel koolzuur in het bier? Misschien wel wat overschuimen of spuiten? Kaam zeker weten. Ik weet het helaas uit ervaring. Het bier is doorgaans nog wel te drinken.

Of weg te geven?  :dansen:

Wilko

Bas G

Ontstaat een kaaminfectie alleen wanneer er teveel zuurstof bij het bier is gekomen, of kan het ook een andere oorzaak hebben?

Jacques

Ook ik denk dat het om een een kaam/candida-infectie gaat.

Candida is een gist die zich zowel aeroob (met zuurstof) als anaeroob (zoner zuurstof) kan ontwikkelen. RobinB heeft ons daar een tijd terug op gewezen. (Ere wie ere toekomt.)

Mijn ervaring is dat kaam zich vooral ontwikkelt in aerobe omstandigheden. Maar ik moet ook bekennen dat ik in mijn flesjes ook wel eens een wit laagje gezien heb (ik dacht toen dat het geen kaam kon zijn omdat ik er toen ten onrechte van uit ging dat hiervoor altijd zuurstof nodig was).

kristo

Alvast bedankt iedereen. Ik zal hem dus maar opdrinken, alleen weet ik niet echt wat ik heb misgedaan, hoe het contact met lucht vermijden ???

Jacques

Citaat van: kristo op 16-04-2009  21:57 ualleen weet ik niet echt wat ik heb misgedaan, hoe het contact met lucht vermijden ???

Wij weten dat ook niet zonder meer informatie. Kaam kan zich ontwikkelen zonder zuurstof. Als het jongbier niet in contact is geweest met lucht kan deze ongewenste gist zich toch ontwikkelen.

Oscar

Citaat van: kristo op 16-04-2009  17:07 umooie kraag en vrij goed van smaak.
...
Het probleem nu is dat er in de flessen een witte laag met brokken ligt op het bier?

Ondanks dat het een infectie kan zijn schijnt het de smaak niet direct te beïnvloeden. Snel opdrinken dus, niet lang laten staan. Voordeel is dat je dan snel weer kunt brouwen

kristo

ja dat is wel waar maar ik blijf het maar raar vinden die witte waas en vlokken erop

Olaf H

In mijn laatste witbier zie ik tijdens het hergisten op de fles ook witte of licht gekleurde vlokjes boven in de flessenhals. Dat is me eerder nooit zo duidelijk opgevallen. Brokjes zijn het niet en ik meen ook te zien dat het later bezinkt. Ik heb me tot nu toe hier geen zorgen over gemaakt omdat het natuurlijk gewoon gist kan zijn. Hoewel ik bij het topic-onderwerp wil blijven, wil ik toch nog even vermelden dat als ik een flesje tegen het licht houd en echt heel goed/ kritisch kijk er ook een olie-achtige waasje boven vloeistofniveau te zien is. Ik vraag me af wat dit is...

henk-jan

Ik zit ff zeer geïnteresseerd mee te lezen omdat ik ook twijfels heb over het bier waar ik nu mee bezig ben. Er zat een best wel dikke laag vlokken op na de eerste vergisting. Ik had wel heeeeel veel hoppen gebruikt. Daar zou het door kunnen komen ( eiwitten niet goed gefilterd?).


 :denken: Maar klopt het dat kaam een soort vlies maakt??? Dat was niet het geval bij mijn brouwsel. Het waren zeg maar vlokken. Leek op gedroogd schuim. :denken:

Jacques

Citaat van: henk-jan op 17-04-2009  18:33 u:denken: Maar klopt het dat kaam een soort vlies maakt??? Dat was niet het geval bij mijn brouwsel. Het waren zeg maar vlokken. Leek op gedroogd schuim. :denken:

Kaam begint vaak met wat vlekken/vlokken op het bier die dan uitgroeien tot een vlies.


Overigens sluit ik het ook niet uit dat vlokken op het bier tijdens de hergisting in de fles ook veroorzaakt kunnen worden door de reguliere gist. Sommige gistrassen komen nu eenmaal boven het bier te liggen na de gisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.