Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Gist is hierbij geen issue, bij De Leckere gebruiken ze ook de Nottingham korrelgist.
Gist is natuurlijk ook anders - dat is amper een grondstof. Het groeit juist van je wort. Ik zou zeggen, als je het echt heel serieus neemt (wat ik je niet zou aanraden): neem een klein beetje gewone gist, en kweek die op in wort van ekomout. Als je die nog eens hergebruikt, en als de originele gist niet genetisch gemodificeerd is (en dat is volgens mij bij de normale gisten niet zo), zal zelfs de grootste zeurpiet idealist hier geen probleem in zien, volgens mij. Jw.
Van hop en mout zijn biologische EKO of weet ik veel wat voor een groene varianten te koop. Brouwerij De Leckere en Brouwerij het IJ brouwen bijvoorbeeld met deze biologische ingredienten.Voor zover ik weet bestaat er geen biologische gist. Daar zijn geen varianten in.Overigens is gerevitaliseerd water natuurlijk ook heel belangrijk (link). Maar niet heus.
Op Nottingham staat trouwens netjes "No GMO" of zoiets. Dus geen genetisch gemanipuleerde organismen.
Moet je dan ook gerevitaliseerde groene rubberlaarzen aan in de brouwerij? In ieder geval bestaat er natuurrubber... Wilko
Max Havelaar koffie in de pauze en eerst de Hopplanten knuffelen alvorens ze te oogsten...
Dat geldt voor alle commerciële brouwgisten. Vanwege de (bang gemaakte) publieke opinie durft geen brouwer zich aan GMO's te wagen.
Ik wel, zo kan je bijvoorbeeld (al vrij simpel) het diacetyl metabolisme aanpassen voor cleanere ondergisters.Helemaal mooi wordt met "synthetic biology" als je een minimaal S. cerevisiae genoom kunt aankleden naar eigen smaak, temperatuur, alcoholtolerantie, enz wensen. De mogelijkheden zijn eindeloos!Doemdenkers denken dan meteen dat het smakeloze eenheidsworst wordt, maarja daar heb je juist géén GMO's voor nodig mijns inziens!
maarja daar heb je juist géén GMO's voor nodig mijns inziens!
Tuurlijk!Was de eerste eukaryoot die gesequenced was!Tegenwoordig kunnen de nieuwste deep-sequencers een gist in een paar (misschien slechts 1?) runs klaar hebben!
Gekheid, ik had zelf ook kunnen verzinnen dat het gist genoom vermoedelijk tamelijk eenvoudig en daarmee geschikt voor eerste testen is.
Overigens is het genoom van S. cerevisiae al flink wat complexer dan die van een gemiddelde bacterie...
Jeah! Bio-proces-technologie! De gistcel was al een bekende voor de biotechnologen en anderen door de producten die er nu al mee gemaakt worden zonder modificatie. Waarom de zand-raket ook een model organisme is is in die zin raadselachtiger
Waarom de zand-raket ook een model organisme is is in die zin raadselachtiger
Zandraket wordt gebruikt in genetisch onderzoek als een modelorganisme omwille van:-korte levenscyclus (6 weken tot 3 maanden) -grote zaadproductie en mogelijkheid op kleine oppervlakte te kweken -efficiënte transformatie met Agrobacterium tumefaciens -klein genoom: 125 Mb in vijf chromosomen die allen in kaart zijn gebracht. -uitgebreide genetische en fysische kaart van de 5 chromosomen beschikbaar -vele mutanten beschikbaar in zaadbanken, o.a. met EMS = ethyl-methaan-sulfonaat-mutanten:
die reden ken ik wel maar vind dan nog steeds dat er een boel andere planten zijn die dezelfde kenmerken hebben maar wel al langer gebruikt werden voor onderzoek en productie zoals verschillende rosacae en nachtschades. Verder maakt het ook gewoon niet zoveel uit. Hier in Wageningen word overigens wel veel met tomatenplanten gewerkt en is het onderzoek naar rhizobium in wortelknolletjes van erwten natuurlijk wereld leidend.
Nog even terugkerend op het onderwerp van deze draad: zijn de spontaan vergiste bieren niet het meest "bio" kwa gist gebruik?