Biologisch bier brouwen

Gestart door wilko, 15-04-2009 19:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilko

Recentelijk kreeg ik van een vriendin die graag mijn zelfbrouw nuttigt de vraag hoe "biologisch bier" wordt gebrouwen.
Daarmee is dan uiteraard bier bedoeld dat is gebrouwen op basis van de zgn. "biologische landbouw" ingredienten.

Voor mout etc kan ik me daar wel iets bij voorstellen, als je je mout maakt op basis van granen afkomstig uit de "biologische landbouw" zit dat vermoedelijk wel goed.  Maar hoe zit het met gist?  Wat maakt gist tot een gist die aan de "biologische landbouw" normen voldoet?

 ???

Wilko

MO

Van hop en mout zijn biologische EKO of weet ik veel wat voor een groene varianten te koop. Brouwerij De Leckere en Brouwerij het IJ brouwen bijvoorbeeld met deze biologische ingredienten.

Voor zover ik weet bestaat er geen biologische gist. Daar zijn geen varianten in.

Overigens is gerevitaliseerd water natuurlijk ook heel belangrijk (link). Maar niet heus.

JWVG

Gist is natuurlijk ook anders - dat is amper een grondstof. Het groeit juist van je wort. Ik zou zeggen, als je het echt heel serieus neemt (wat ik je niet zou aanraden): neem een klein beetje gewone gist, en kweek die op in wort van ekomout. Als je die nog eens hergebruikt, en als de originele gist niet genetisch gemodificeerd is (en dat is volgens mij bij de normale gisten niet zo), zal zelfs de grootste zeurpiet idealist hier geen probleem in zien, volgens mij.

 :degroeten: Jw.

Oscar

Gist is hierbij geen issue, bij De Leckere gebruiken ze ook de Notthingham korrelgist.

wilko

Citaat van: Oscar op 15-04-2009  19:56 uGist is hierbij geen issue, bij De Leckere gebruiken ze ook de Nottingham korrelgist.

Op Nottingham staat trouwens netjes "No GMO" of zoiets.  Dus geen genetisch gemanipuleerde organismen.

Wilko

wilko

Citaat van: JWVG op 15-04-2009  19:48 uGist is natuurlijk ook anders - dat is amper een grondstof. Het groeit juist van je wort. Ik zou zeggen, als je het echt heel serieus neemt (wat ik je niet zou aanraden): neem een klein beetje gewone gist, en kweek die op in wort van ekomout. Als je die nog eens hergebruikt, en als de originele gist niet genetisch gemodificeerd is (en dat is volgens mij bij de normale gisten niet zo), zal zelfs de grootste zeurpiet idealist hier geen probleem in zien, volgens mij.

 :degroeten: Jw.

Ik ben met je eens dat het spijkers (gistcellen?) op laag water (wort?) zoeken is.  Maar op zich vond ik de vraag wel interessant, gewoon omdat ik me niet kon voorstellen hoe je "biologische gist" zou kunnen kweken..

Wilko

wilko

Citaat van: MO op 15-04-2009  19:26 uVan hop en mout zijn biologische EKO of weet ik veel wat voor een groene varianten te koop. Brouwerij De Leckere en Brouwerij het IJ brouwen bijvoorbeeld met deze biologische ingredienten.

Voor zover ik weet bestaat er geen biologische gist. Daar zijn geen varianten in.

Overigens is gerevitaliseerd water natuurlijk ook heel belangrijk (link). Maar niet heus.

Moet je dan ook gerevitaliseerde groene rubberlaarzen aan in de brouwerij?  In ieder geval bestaat er natuurrubber... :verbergen:

Wilko

JWVG

En uiteraard als je whirpoolt, linksdraaiend en niet rechtsdraaiend!

 :degroeten: JW.

RobinB

Citaat van: wilko op 15-04-2009  20:03 uOp Nottingham staat trouwens netjes "No GMO" of zoiets.  Dus geen genetisch gemanipuleerde organismen.

Dat geldt voor alle commerciële brouwgisten.
Vanwege de (bang gemaakte) publieke opinie durft geen brouwer zich aan GMO's te wagen.


RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: wilko op 15-04-2009  20:06 uMoet je dan ook gerevitaliseerde groene rubberlaarzen aan in de brouwerij?  In ieder geval bestaat er natuurrubber... :verbergen:

Wilko

Jazeker!

Met geitenwollen sokken er in!

Max Havelaar koffie in de pauze en eerst de Hopplanten knuffelen alvorens ze te oogsten...  :engel: :engel: :verbergen:

JWVG

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 16-04-2009  01:52 uMax Havelaar koffie in de pauze en eerst de Hopplanten knuffelen alvorens ze te oogsten...  :engel: :engel: :verbergen:

Toch nog even een serieuze noot: Max Havelaar is natuurlijk wel iets heel anders - heeft niets met Eko te maken (althans dat hoeft niet), en zorgt gewoon dat de koffieboeren een fatsoenlijke cent krijgen. Dat zie ik heel wat meer zitten dan Eko. Ik koop dan ook zoveel mogelijk MH koffie en thee.

Maar.... ga vooral verder met grollen  :D

 :degroeten: JW.

wilko

Citaat van: RobinB op 15-04-2009  20:47 uDat geldt voor alle commerciële brouwgisten.
Vanwege de (bang gemaakte) publieke opinie durft geen brouwer zich aan GMO's te wagen.


Tja..  Overigens zie ik ook geen goede reden om een GMO gist te gaan ontwikkelen/gebruiken?

Wilko

RobinB

Ik wel, zo kan je bijvoorbeeld (al vrij simpel) het diacetyl metabolisme aanpassen voor cleanere ondergisters.
Helemaal mooi wordt met "synthetic biology" als je een minimaal S. cerevisiae genoom kunt aankleden naar eigen smaak, temperatuur, alcoholtolerantie, enz wensen. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Doemdenkers denken dan meteen dat het smakeloze eenheidsworst wordt, maarja daar heb je juist géén GMO's voor nodig mijns inziens! ;D

wilko

Citaat van: RobinB op 16-04-2009  19:14 uIk wel, zo kan je bijvoorbeeld (al vrij simpel) het diacetyl metabolisme aanpassen voor cleanere ondergisters.
Helemaal mooi wordt met "synthetic biology" als je een minimaal S. cerevisiae genoom kunt aankleden naar eigen smaak, temperatuur, alcoholtolerantie, enz wensen. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Doemdenkers denken dan meteen dat het smakeloze eenheidsworst wordt, maarja daar heb je juist géén GMO's voor nodig mijns inziens! ;D

Ik begrijp hieruit dat het genoom van de biergisten al gesequenced is?

Wilko

RobinB

Tuurlijk!
Was de eerste eukaryoot die geseqeunced was!

Tegenwoordig kunnen de nieuwste deep-sequencers een gist in een paar (misschien slechts 1?) runs klaar hebben!

Hopmans

Citaat van: RobinB op 16-04-2009  19:14 umaarja daar heb je juist géén GMO's voor nodig mijns inziens! ;D
Jij denkt nu even hetzelfde als ik (zie mijn onderschrift).
 ;D

wilko

Citaat van: RobinB op 16-04-2009  19:24 uTuurlijk!
Was de eerste eukaryoot die gesequenced was!

Tegenwoordig kunnen de nieuwste deep-sequencers een gist in een paar (misschien slechts 1?) runs klaar hebben!

De liefde voor het te sequencen organisme gaat door de maag  :proost:

Gekheid, ik had zelf ook kunnen verzinnen dat het gist genoom vermoedelijk tamelijk eenvoudig en daarmee geschikt voor eerste testen is.

Wilko

RobinB

Citaat van: wilko op 16-04-2009  19:38 uGekheid, ik had zelf ook kunnen verzinnen dat het gist genoom vermoedelijk tamelijk eenvoudig en daarmee geschikt voor eerste testen is.

En niet te vergeten van groot belang voor de bio-proces-technologie!
Overigens is het genoom van S. cerevisiae al flink wat complexer dan die van een gemiddelde bacterie...

basterd-brewer

Jeah! Bio-proces-technologie!  :hoera:

De gistcel was al een bekende voor de biotechnologen en anderen door de producten die er nu al mee gemaakt worden zonder modificatie.  :gistsmile:

Waarom de zand-raket ook een model organisme is is in die zin raadselachtiger  :pan:

basterd-brewer

Citaat van: RobinB op 16-04-2009  19:55 uOverigens is het genoom van S. cerevisiae al flink wat complexer dan die van een gemiddelde bacterie...

Ja, logischerwijze ook omdat het (zoals eerder opgemerkt) een eukarioot organisme is.
Het eukarioot mechanisme is overigens complexer en interessanter dan alleen het droge genoom...

Turin

Citaat van: basterd-brewer op 16-04-2009  20:01 uJeah! Bio-proces-technologie!  :hoera:

De gistcel was al een bekende voor de biotechnologen en anderen door de producten die er nu al mee gemaakt worden zonder modificatie.  :gistsmile:

Waarom de zand-raket ook een model organisme is is in die zin raadselachtiger  :pan:

Het was toch het idee om er landmijnen mee op te gaan sporen?

JWVG

Citaat van: basterd-brewer op 16-04-2009  20:01 uWaarom de zand-raket ook een model organisme is is in die zin raadselachtiger  :pan:

Dat is voor jou een vraag maar voor Wikipedia een weet:

CiteerZandraket wordt gebruikt in genetisch onderzoek als een modelorganisme omwille van:

-korte levenscyclus (6 weken tot 3 maanden)
-grote zaadproductie en mogelijkheid op kleine oppervlakte te kweken
-efficiënte transformatie met Agrobacterium tumefaciens
-klein genoom: 125 Mb in vijf chromosomen die allen in kaart zijn gebracht.
-uitgebreide genetische en fysische kaart van de 5 chromosomen beschikbaar
-vele mutanten beschikbaar in zaadbanken, o.a. met EMS = ethyl-methaan-sulfonaat-mutanten:

Sommige van die redenen zijn trouwens cirkelredeneringen, maar goed.... Volgens mij speelt het feit dat het plantje zeer algemeen voorkomt in de (westerse) wereld ook een grote rol.

 :degroeten: JW.

basterd-brewer

Hoi JW,

die reden ken ik wel maar vind dan nog steeds dat er een boel andere planten zijn die dezelfde kenmerken hebben maar wel al langer gebruikt werden voor onderzoek en productie zoals verschillende rosacae en nachtschades. Verder maakt het ook gewoon niet zoveel uit.
Hier in Wageningen word overigens wel veel met tomatenplanten gewerkt en is het onderzoek naar rhizobium in wortelknolletjes van erwten natuurlijk wereld leidend.

Grtz, Stefan

basterd-brewer

Nog even terugkerend op het onderwerp van deze draad: zijn de spontaan vergiste bieren niet het meest "bio" kwa gist gebruik?

JWVG

Citaat van: basterd-brewer op 16-04-2009  22:02 udie reden ken ik wel maar vind dan nog steeds dat er een boel andere planten zijn die dezelfde kenmerken hebben maar wel al langer gebruikt werden voor onderzoek en productie zoals verschillende rosacae en nachtschades. Verder maakt het ook gewoon niet zoveel uit.
Hier in Wageningen word overigens wel veel met tomatenplanten gewerkt en is het onderzoek naar rhizobium in wortelknolletjes van erwten natuurlijk wereld leidend.

Af en toe vraag ik me af waarom ze jou niet meteen professor maken  :D.

Citaat van: basterd-brewer op 16-04-2009  22:09 uNog even terugkerend op het onderwerp van deze draad: zijn de spontaan vergiste bieren niet het meest "bio" kwa gist gebruik?

Tja, zo zou men dat best kunnen zien, al klopt dat volgens mij niet. Want die 'spontane gist' kan zomaar afkomstig zijn van boomgaarden die besproeid zijn, of (horror of horrors!) bemest. Van gistcultures weet je in ieder geval waar ze geweest zijn.

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.