Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dichtheid meten tijdens vergisting  (gelezen 23528 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Dichtheid meten tijdens vergisting
« Reactie #75 Gepost op: 29-05-2009 13:49 u »
Een wazige lijn krijg je als de vloeistof niet helder is. Even filteren met een koffiefliter kan wonderen doen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #76 Gepost op: 29-05-2009 18:21 u »
Houd ook de gildekrantjes van Triple-W in de gaten. In het juni nummer komt er een uitgebreid artikel over volgens van de gisting met de refractometer waarin oa uitgelegd wordt hoe je moet filteren om een heldere streep op je refractometer te krijgen. http://www.triple-w.org/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=26&Itemid=65
HansH

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 29-05-2009 20:46 u »
Een wazige lijn krijg je als de vloeistof niet helder is. Even filteren met een koffiefliter kan wonderen doen.

Klopt, maar mijn ervaring met tarwebier-wort is dat dat soms erg lastig helder te krijgen is, in ieder geval zodat je een scherpe lijn op de refractometer krijgt.  Dan is een dobber een handige 2e mogelijkheid.  Als ik me niet vergis was het met de donkere bieren die we tot nu toe gemaakt hebben eenvoudiger om een scherpe lijn te krijgen.

Wilko

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #78 Gepost op: 29-05-2009 23:51 u »
mijn ervaring met tarwebier-wort is dat dat soms erg lastig helder te krijgen is, in ieder geval zodat je een scherpe lijn op de refractometer krijgt.
Heb je het dan over een via een papiertje gefilterde tarwebierwort die dan nog een vage streep geeft of over gistende wort die je hebt laten staan om helder te laten worden ? Ik denk namelijk dat je niet zomaar de conclusie mag trekken dat een niet heldere wort een vage streep op je refractometer geeft. Mijn ervaring is dat die vage streep vooral komt door de wat grotere deeltjes die je gemakkelijk met een papiertje kunt filteren.
HansH

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 30-05-2009 08:43 u »
Heb je het dan over een via een papiertje gefilterde tarwebierwort die dan nog een vage streep geeft of over gistende wort die je hebt laten staan om helder te laten worden ? Ik denk namelijk dat je niet zomaar de conclusie mag trekken dat een niet heldere wort een vage streep op je refractometer geeft. Mijn ervaring is dat die vage streep vooral komt door de wat grotere deeltjes die je gemakkelijk met een papiertje kunt filteren.
HansH

Ik heb het dan over wort net uit de kookketel, dus gist zit er nog niet in.  We hebben wel zitten filteren maar waren niet zo happy met het resultaat in de refractometer.  Ik zal binnenkort mijn echte lab filtreerpapier eens opzoeken, mogelijk/vermoedelijk werkt dat beter.

Wilko

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #80 Gepost op: 04-06-2009 20:58 u »
Houd ook de gildekrantjes van Triple-W in de gaten. In het juni nummer komt er een uitgebreid artikel over volgens van de gisting met de refractometer
Voor de geinteresseerden: inmiddels is dit artikel te downloaden

http://www.triple-w.org/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=27&Itemid=65

HansH

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #81 Gepost op: 04-06-2009 21:24 u »
Mooi artikel, en blij dat het programmaatje de berekeningen voor je doet! ;) ;D

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #82 Gepost op: 05-06-2009 08:42 u »
Hans, je hebt me overtuigd. Of toch over de streep getrokken om wat langer door te gaan met refractometen en niet op te geven na de eerste afwijkingen.  :duimop:

Ook de metingen van mijn laatste brouwsel waren goed in lijn met de densimeter. Sterker nog, de refractometer lijkt me zelfs beter te gaan.

Een kleine afwijking tussen de twee blijft bestaan zolang de vergisting nog bezig is, maar bij helder worden aan het eind verdwijnt deze bijna geheel.

En eigenlijk kan het me niks schelen of het nu 1012 of 1014 is geworden. Die getallen zeggen toch niks. Het gaat om het hele verloop van begint tot eind, niet om de absolute getallen.

Ik heb mijn refractometer in ere hersteld! Ik gebruik overigens wel ProMash om de waarden om te rekenen...  ;)

Tags: refractometer