Dichtheid meten tijdens vergisting

Gestart door heijligers, 13-04-2009 22:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Een wazige lijn krijg je als de vloeistof niet helder is. Even filteren met een koffiefliter kan wonderen doen.

hansHalberstadt

Houd ook de gildekrantjes van Triple-W in de gaten. In het juni nummer komt er een uitgebreid artikel over volgens van de gisting met de refractometer waarin oa uitgelegd wordt hoe je moet filteren om een heldere streep op je refractometer te krijgen. http://www.triple-w.org/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=26&Itemid=65
HansH

wilko

Citaat van: Jacques op 29-05-2009  13:49 uEen wazige lijn krijg je als de vloeistof niet helder is. Even filteren met een koffiefliter kan wonderen doen.

Klopt, maar mijn ervaring met tarwebier-wort is dat dat soms erg lastig helder te krijgen is, in ieder geval zodat je een scherpe lijn op de refractometer krijgt.  Dan is een dobber een handige 2e mogelijkheid.  Als ik me niet vergis was het met de donkere bieren die we tot nu toe gemaakt hebben eenvoudiger om een scherpe lijn te krijgen.

Wilko

hansHalberstadt

Citaat van: wilko op 29-05-2009  20:46 umijn ervaring met tarwebier-wort is dat dat soms erg lastig helder te krijgen is, in ieder geval zodat je een scherpe lijn op de refractometer krijgt.
Heb je het dan over een via een papiertje gefilterde tarwebierwort die dan nog een vage streep geeft of over gistende wort die je hebt laten staan om helder te laten worden ? Ik denk namelijk dat je niet zomaar de conclusie mag trekken dat een niet heldere wort een vage streep op je refractometer geeft. Mijn ervaring is dat die vage streep vooral komt door de wat grotere deeltjes die je gemakkelijk met een papiertje kunt filteren.
HansH

wilko

Citaat van: hansHalberstadt op 29-05-2009  23:51 uHeb je het dan over een via een papiertje gefilterde tarwebierwort die dan nog een vage streep geeft of over gistende wort die je hebt laten staan om helder te laten worden ? Ik denk namelijk dat je niet zomaar de conclusie mag trekken dat een niet heldere wort een vage streep op je refractometer geeft. Mijn ervaring is dat die vage streep vooral komt door de wat grotere deeltjes die je gemakkelijk met een papiertje kunt filteren.
HansH

Ik heb het dan over wort net uit de kookketel, dus gist zit er nog niet in.  We hebben wel zitten filteren maar waren niet zo happy met het resultaat in de refractometer.  Ik zal binnenkort mijn echte lab filtreerpapier eens opzoeken, mogelijk/vermoedelijk werkt dat beter.

Wilko

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 29-05-2009  18:21 uHoud ook de gildekrantjes van Triple-W in de gaten. In het juni nummer komt er een uitgebreid artikel over volgens van de gisting met de refractometer
Voor de geinteresseerden: inmiddels is dit artikel te downloaden

http://www.triple-w.org/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=27&Itemid=65

HansH

RobinB

Mooi artikel, en blij dat het programmaatje de berekeningen voor je doet! ;) ;D

EBC

Hans, je hebt me overtuigd. Of toch over de streep getrokken om wat langer door te gaan met refractometen en niet op te geven na de eerste afwijkingen.  :duimop:

Ook de metingen van mijn laatste brouwsel waren goed in lijn met de densimeter. Sterker nog, de refractometer lijkt me zelfs beter te gaan.

Een kleine afwijking tussen de twee blijft bestaan zolang de vergisting nog bezig is, maar bij helder worden aan het eind verdwijnt deze bijna geheel.

En eigenlijk kan het me niks schelen of het nu 1012 of 1014 is geworden. Die getallen zeggen toch niks. Het gaat om het hele verloop van begint tot eind, niet om de absolute getallen.

Ik heb mijn refractometer in ere hersteld! Ik gebruik overigens wel ProMash om de waarden om te rekenen...  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.