Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hergisting op de fles, wat kun je het beste doen  (gelezen 4404 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Hergisting op de fles, wat kun je het beste doen
« Gepost op: 10-04-2009 19:43 u »
Dit is een afgesplitste draad. Zie hier voor de oorspronkelijke draad.

Dit bier zit vier weken op fles, maar er zit nog nauwelijks koolzuur op. Ik vrees dan ook dat het met dit bier niet meer wil lukken met de prik.

Opvallend is dat dit bier kraakhelder is, terwijl de andere bieren die ik met de Maris Otter gebrouwen heb troebel waren na de hergisting en heel lang bleven. Hier zit veel meer MO mout in per liter.  :weetniet:

Ondanks het ontbreken van koolzuur smaakt het bier wel erg goed. Ik laat hem nog maar een aantal weken warm staan, misschien komt ie toch nog op gang.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2009 22:18 u »
Die komt gerust wel. Lekker buiten zetten met deze hoge temperaturen, afgeschermd van direct zonlicht. Wel jammer dat het zo lang duurt. Maar dat blijft het risico met zwaar alcoholische bieren. Dat is soms ook het nadeel van koud lageren: een slechte hergisting. Heb je dit bier koud gelagerd en heb je geen verse gist toegevoegd bij afvullen?

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #2 Gepost op: 11-04-2009 09:20 u »
Mijn +/- gelijkaardige barley wine was 11 vol%. Was met Rochefort gist.
Heb op 28 liter na koud lageren gebotteld met een volledig pakje Nottingham dat ik vooraf 1/2 dag in een brikje van 0,2L appelsap heb laten rehydrateren. Dat brikje was al flink aan het gisten.
Na bottelsuiker van 6,5 g/L dat startertje gegeven.
Na 3 weken perfect hergist met nu, na 2 maand een vast "velletje" gistsediment onder in de fles.

Voor zulke bieren is die Nottingham echt super.

Adrie, ik raad je een dépannage aan: opendoen en overal een mespuntje korrels Notingham er in en terug sluiten.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2009 11:43 u »
Adrie, ik raad je een dépannage aan: opendoen en overal een mespuntje korrels Notingham er in en terug sluiten.

Je zou dan wel eens te veel gist in je bier kunnen krijgen.

Nog even wachten kan helpen.

Als je toch gist wilt toevoegen raad ik aan om de gist te hydrateren en een verdunde oplossing met een druppelaar in de flesjes te doen nadat je eerst het bier goed gekoeld hebt. Daarna weer warm wegzetten.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 11-04-2009 11:54 u »
Mespuntje is maar enkele korrels (mespuntje van aardappelmesje)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2009 12:13 u »
Mespuntje is maar enkele korrels (mespuntje van aardappelmesje)

Maar zelfs dat kan al te veel zijn...

Eerlijk gezegd voeg ik tegenwoordig geen extra gist meer toe bij het bottelen omdat je daardoor veel te veel gist in je fles krijgt.
Als je door omstandigheden gedwongen bent om dat toch te doen dan is het mijn ervaring dat het beste is zo min mogelijk extra gist toe te voegen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 11-04-2009 19:53 u »
Heb je dit bier koud gelagerd en heb je geen verse gist toegevoegd bij afvullen?

Dit bier is niet koud gelagerd, dus ik verwachtte eigenlijk wel een vrij vlotte hergisting.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 11-04-2009 21:22 u »
Even schudden doet soms wonderen. Ik heb ook weleens een kraakhelder bier gehad dat niks deed. Dan maar even om de dag alle flesjes schudden. Na een week dit te herhalen had ik volledig druk en troebel bier (gistgroei).

:degroeten:
Wesley

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hergisting op de fles, wat kun je het beste doen
« Reactie #8 Gepost op: 12-04-2009 10:40 u »
Dit bier is niet koud gelagerd, dus ik verwachtte eigenlijk wel een vrij vlotte hergisting.

Altijd weer een lastig onderwerp: hoe kun je het beste voor te zorgen dat je goede hergisting hebt zonder extra gist toe te voegen.

In mijn beleving is het een kwestie van tijd en temperatuur. Ik heb goede ervaring met een korte warme lagering (drie tot vijf dagen gecombineerd met een ook een vrij korte koude lagering (vijf tot negen dagen).
Door de warme lagering zorg je dat het bier helemaal kan uitgisten en dat ongewenste smaakstoffen de kans krijgen om uit te dampen.
Door de koude lagering zorg je dat de gist en eiwitten uitzakken. Verder leg je de stofwisseling van de gist stil en zorg je wer voor dat de gist in goede conditie blijft. Hierdoor kan hij makkelijker beginnen aan de hiergisting. Wel zorg ik er voor dat ik een heel klein beetje gist meeneem naar het vat van waaruit ik bottel.

Kort gezegd: ondanks een koude lagering heb ik geen problemen met het op gang komen van de hergisting.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #9 Gepost op: 12-04-2009 16:31 u »

Mijn TarweBock heb ik een maand geleden gebotteld. De eerste twee weken gebeurde er niets (hergisting bij kamertemperatuur), vandaag (na nog eens twee weken in de garage bij 15 graden) weer een flesje geprobeerd: geen sisje, maar wel iets dat op koolzuur lijkt en een randje schuim oplevert.
Onderin het flesje een dun laagje gist.
Ik heb het idee dat het dit keer gewoon erg lang duurt. Het is een ondergister maar dat heeft er volgens mij weinig mee te maken, mijn twee eerdere bocks waren in een week op druk.
Ik ga gewoon afwachten.

Bert

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 12-04-2009 18:00 u »
Och, gewoon wachten...
Ik heb ooit een (van mijn eerste) bier gehad die niet wilde hergisten.
Na een maand nog niks, 2 mnd heel weinig en na 3 maanden mooi op druk.
Gelukkig nog niet weer gehad! :)

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #11 Gepost op: 12-04-2009 18:33 u »
Dit komt mij ook allemaal bekend voor.
Wat ik destijds gedaan heb, is het bier een extra week bij kamertemperatuur gezet.
Vervolgens weer "koel" laten lageren.
En daarna is het een kwestie van geduld, veel geduld.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2009 18:40 u »
Met schudden is dat geduld allemaal niet nodig. Het is toch logisch dat als je schud dat dit beter gaat. Ook hogere temperaturen zijn beter. Die gist is meestal half dood als het niet wil hergisten dus die zakt snel uit en gaat op de bodem niks liggen doen, zeker bij lagere temperaturen.

Dus: bij kamertemperatuur laten staan en elke dag even goed schudden. Na een week heb je koolzuur.

:degroeten:
Wesley

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #13 Gepost op: 12-04-2009 19:58 u »
Ben het met je eens Wesley

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 12-04-2009 20:48 u »
Met schudden is dat geduld allemaal niet nodig.

Doet me denken aan mijn wijnmakerstijdperk:

Hergisting van schuimwijn van 12 %vol.
De kratten met flessen omgekeerd 2 weken in de koffer van mijn wagen. (Deed toen veel verplaatsingen voor mijn werk).

Prachtig hergist en alle gistkoek naar de flessenhals voor de mise au point, zoals ze dat in de Champagne noemen.

Zou je ook kunnen doen. Wel flesjes rechtop natuurlijk.