Hergisting op de fles, wat kun je het beste doen

Gestart door Adrie, 10-04-2009 19:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Dit is een afgesplitste draad. Zie hier voor de oorspronkelijke draad.



Dit bier zit vier weken op fles, maar er zit nog nauwelijks koolzuur op. Ik vrees dan ook dat het met dit bier niet meer wil lukken met de prik.

Opvallend is dat dit bier kraakhelder is, terwijl de andere bieren die ik met de Maris Otter gebrouwen heb troebel waren na de hergisting en heel lang bleven. Hier zit veel meer MO mout in per liter.  :weetniet:

Ondanks het ontbreken van koolzuur smaakt het bier wel erg goed. Ik laat hem nog maar een aantal weken warm staan, misschien komt ie toch nog op gang.

MO

Die komt gerust wel. Lekker buiten zetten met deze hoge temperaturen, afgeschermd van direct zonlicht. Wel jammer dat het zo lang duurt. Maar dat blijft het risico met zwaar alcoholische bieren. Dat is soms ook het nadeel van koud lageren: een slechte hergisting. Heb je dit bier koud gelagerd en heb je geen verse gist toegevoegd bij afvullen?

Ronnie

Mijn +/- gelijkaardige barley wine was 11 vol%. Was met Rochefort gist.
Heb op 28 liter na koud lageren gebotteld met een volledig pakje Nottingham dat ik vooraf 1/2 dag in een brikje van 0,2L appelsap heb laten rehydrateren. Dat brikje was al flink aan het gisten.
Na bottelsuiker van 6,5 g/L dat startertje gegeven.
Na 3 weken perfect hergist met nu, na 2 maand een vast "velletje" gistsediment onder in de fles.

Voor zulke bieren is die Nottingham echt super.

Adrie, ik raad je een dépannage aan: opendoen en overal een mespuntje korrels Notingham er in en terug sluiten.

Jacques

Citaat van: Ronnie op 11-04-2009  09:20 uAdrie, ik raad je een dépannage aan: opendoen en overal een mespuntje korrels Notingham er in en terug sluiten.

Je zou dan wel eens te veel gist in je bier kunnen krijgen.

Nog even wachten kan helpen.

Als je toch gist wilt toevoegen raad ik aan om de gist te hydrateren en een verdunde oplossing met een druppelaar in de flesjes te doen nadat je eerst het bier goed gekoeld hebt. Daarna weer warm wegzetten.

Ronnie

Mespuntje is maar enkele korrels (mespuntje van aardappelmesje)

Jacques

Citaat van: Ronnie op 11-04-2009  11:54 uMespuntje is maar enkele korrels (mespuntje van aardappelmesje)

Maar zelfs dat kan al te veel zijn...

Eerlijk gezegd voeg ik tegenwoordig geen extra gist meer toe bij het bottelen omdat je daardoor veel te veel gist in je fles krijgt.
Als je door omstandigheden gedwongen bent om dat toch te doen dan is het mijn ervaring dat het beste is zo min mogelijk extra gist toe te voegen.

Adrie

Citaat van: MO op 10-04-2009  22:18 uHeb je dit bier koud gelagerd en heb je geen verse gist toegevoegd bij afvullen?

Dit bier is niet koud gelagerd, dus ik verwachtte eigenlijk wel een vrij vlotte hergisting.

oranjeboombiertje

Even schudden doet soms wonderen. Ik heb ook weleens een kraakhelder bier gehad dat niks deed. Dan maar even om de dag alle flesjes schudden. Na een week dit te herhalen had ik volledig druk en troebel bier (gistgroei).

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: Adrie op 11-04-2009  19:53 uDit bier is niet koud gelagerd, dus ik verwachtte eigenlijk wel een vrij vlotte hergisting.

Altijd weer een lastig onderwerp: hoe kun je het beste voor te zorgen dat je goede hergisting hebt zonder extra gist toe te voegen.

In mijn beleving is het een kwestie van tijd en temperatuur. Ik heb goede ervaring met een korte warme lagering (drie tot vijf dagen gecombineerd met een ook een vrij korte koude lagering (vijf tot negen dagen).
Door de warme lagering zorg je dat het bier helemaal kan uitgisten en dat ongewenste smaakstoffen de kans krijgen om uit te dampen.
Door de koude lagering zorg je dat de gist en eiwitten uitzakken. Verder leg je de stofwisseling van de gist stil en zorg je wer voor dat de gist in goede conditie blijft. Hierdoor kan hij makkelijker beginnen aan de hiergisting. Wel zorg ik er voor dat ik een heel klein beetje gist meeneem naar het vat van waaruit ik bottel.

Kort gezegd: ondanks een koude lagering heb ik geen problemen met het op gang komen van de hergisting.

Albertus


Mijn TarweBock heb ik een maand geleden gebotteld. De eerste twee weken gebeurde er niets (hergisting bij kamertemperatuur), vandaag (na nog eens twee weken in de garage bij 15 graden) weer een flesje geprobeerd: geen sisje, maar wel iets dat op koolzuur lijkt en een randje schuim oplevert.
Onderin het flesje een dun laagje gist.
Ik heb het idee dat het dit keer gewoon erg lang duurt. Het is een ondergister maar dat heeft er volgens mij weinig mee te maken, mijn twee eerdere bocks waren in een week op druk.
Ik ga gewoon afwachten.

Bert

RobinB

Och, gewoon wachten...
Ik heb ooit een (van mijn eerste) bier gehad die niet wilde hergisten.
Na een maand nog niks, 2 mnd heel weinig en na 3 maanden mooi op druk.
Gelukkig nog niet weer gehad! :)

goom

Dit komt mij ook allemaal bekend voor.
Wat ik destijds gedaan heb, is het bier een extra week bij kamertemperatuur gezet.
Vervolgens weer "koel" laten lageren.
En daarna is het een kwestie van geduld, veel geduld.

oranjeboombiertje

Met schudden is dat geduld allemaal niet nodig. Het is toch logisch dat als je schud dat dit beter gaat. Ook hogere temperaturen zijn beter. Die gist is meestal half dood als het niet wil hergisten dus die zakt snel uit en gaat op de bodem niks liggen doen, zeker bij lagere temperaturen.

Dus: bij kamertemperatuur laten staan en elke dag even goed schudden. Na een week heb je koolzuur.

 :degroeten:
Wesley

goom


Ronnie

Citaat van: Oranjeboombiertje op 12-04-2009  18:40 uMet schudden is dat geduld allemaal niet nodig.

Doet me denken aan mijn wijnmakerstijdperk:

Hergisting van schuimwijn van 12 %vol.
De kratten met flessen omgekeerd 2 weken in de koffer van mijn wagen. (Deed toen veel verplaatsingen voor mijn werk).

Prachtig hergist en alle gistkoek naar de flessenhals voor de mise au point, zoals ze dat in de Champagne noemen.

Zou je ook kunnen doen. Wel flesjes rechtop natuurlijk.

Griebelienus

Hallo brouwvrienden,

Hier vast even een simpel dilemma voor 2021. Mijn abdijbrouwsel is mooi vergist met M47 en nu na 10 dagen al aan bottelen toe.
Maar het eind SG geeft aan, dat ik nu al8% alcohol heb en dat is precies de tolerantie-drempel van de M47. De vergistingscurve van mijn Plaato waterslot app gaf ok aan dat ie richting de 8% tamelijk snel stopte met de vergisting.
Is het dan verstandig om toch maar bottelgist toe te voegen, of kan het gewoon nog met de gist die nog in het vat zit (rondzweeft).

Ik heb nog een zakje S33 en T58 liggen om eventueel toe te voegen aan het bottelvat.
Wat is wijsheid in deze? iemand ervaring met de tolerantiegrens van de m47? (of BE-256, dat schijnt ongeveer vergelijkbaar te zijn)

Ik wens iedereen in ieder geval een gezond en C19-vrij brouwjaar toe!  :biersmile: :brouwen:

Jacques

Citaat van: Griebelienus op 03-01-2021  15:06 uHallo brouwvrienden,

Hier vast even een simpel dilemma voor 2021. Mijn abdijbrouwsel is mooi vergist met M47 en nu na 10 dagen al aan bottelen toe.
Maar het eind SG geeft aan, dat ik nu al8% alcohol heb en dat is precies de tolerantie-drempel van de M47. De vergistingscurve van mijn Plaato waterslot app gaf ok aan dat ie richting de 8% tamelijk snel stopte met de vergisting.
Is het dan verstandig om toch maar bottelgist toe te voegen, of kan het gewoon nog met de gist die nog in het vat zit (rondzweeft).

Ik heb nog een zakje S33 en T58 liggen om eventueel toe te voegen aan het bottelvat.
Wat is wijsheid in deze? iemand ervaring met de tolerantiegrens van de m47? (of BE-256, dat schijnt ongeveer vergelijkbaar te zijn)

Om zeker te zijn van een probleemloze hergisting is het gebruik van een bottelgist aan te bevelen.
Ik zou hiervoor Fermentis F2 gebruiken omdat die neutraal van smaak is.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.