Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 5 liter per keer brouwen is dat goed te doen?  (gelezen 7258 keer)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: 5 liter per keer brouwen is dat goed te doen?
« Reactie #25 Gepost op: 13-01-2021 09:15 u »
In wat voor pan/ketel brouwen jullie 5l?

Ik brouw 10l in een 27l wekketel, al decennia lang. Eigenlijk is de diameter te groot voor een fatsoenlijk filterbed. Tenzij je alleen maar RISsen en Barleywines  brouwt.

Ingo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Bvk1983

• Vol lid
  • Land: nl
Re: 5 liter per keer brouwen is dat goed te doen?
« Reactie #26 Gepost op: 13-01-2021 09:29 u »
Ik heb de eerste 2 brouwsel ook 5 liter gebrouwen maar ben daarna snel overgestapt naar grotere volumes. Bijvoorbeeld het kookverlies komt veel nauwer bij zo'n kleine batch, je kookt in een kleine batch natuurlijk procentueel gezien veel meer weg dan in een grote batch. Niet goed inschatten betekend dat je weinig bier overhoudt. Daarnaast merkte ik ook dat het gistvat met kraantje wat ik gebruik voor bottelen eigenlijk niet geschikt is voor kleine volumes, je moet bijna direct je vat schuin houden om er via het kraantje wat uit te krijgen. En dan is de gistkoek + slurry in verhouding ook nog groter bij kleine volumes (of ik deed wat verkeerd). Al met al vond ik het in ieder geval niet prettig werken. De moeite die je doet voor bijvoorbeeld 10l of 15l is praktisch het zelfde als 5l, en je kunt je bier best een tijdje bewaren. Dat waren voor mij de redenen om vanaf brouwsel 3 over te gaan naar grotere ketels.

Tags: beginner