5 liter per keer brouwen is dat goed te doen?

Gestart door Frenky, 10-04-2009 17:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frenky

Ben bezig mijn brouwspullen te verzamelen.

Heb 3 mandflessen a 5 liter met waterslot <gebruikt voor wijn>
Weckketel gekocht a 30 liter
en een vloeistofthermometer <-20 tot 250 graden Celsius>
en een kroonkurkapparaat

Dompelkoeler wil ik maken van flexibele koper buis
en hevelfilter van rvs mantelbuis <gaas achtig> en koper
rest ben ik nog naar opzoek.

Nu is mijn vraag is 5 liter per keer goed te doen of zijn de hoeveelheden te klein voor eventuele "valkuilen"
En wat zou een goed beginnersrecept zijn?


Frenky

Citaat van: Frenky op 10-04-2009 &nbsp;17:25 uen hevelfilter van rvs mantelbuis <gaas achtig> en koper

Of rvs mantelbuis <gaas achtig> en rvs buis  aangezien thuis een tig lasapperaat heb.
Moet ik nog even  bekijken.

Gerb

Waarom wil je maar 5 liter maken? Zoals ik het nu zie, zijn de mandflessen de enige beperkende factor. Voor niet veel geld koop je een plastic vergistingsvat. En daarbij: in een 5 liter mandfles kun je geen 5 liter vergisten, maximaal de helft vanwege het schuimen, de vorm van deze flessen helpt ook niet. Het wort verdelen over de 3 flessen is ook niet handig, je zult bij elke fles een verlies hebben, vanwege de gist op de bodem.

Persoonlijk vind ik 10 liter wel het minimum, je doet er heel veel moeite voor. 5 liter is echt snel op, vooral als je vrienden te weten komen dat je bier brouwt.

Frenky

Citaat van: Gerb op 10-04-2009 &nbsp;17:59 uWaarom wil je maar 5 liter maken? Zoals ik het nu zie, zijn de mandflessen de enige beperkende factor. Voor niet veel geld koop je een plastic vergistingsvat. En daarbij: in een 5 liter mandfles kun je geen 5 liter vergisten, maximaal de helft vanwege het schuimen, de vorm van deze flessen helpt ook niet. Het wort verdelen over de 3 flessen is ook niet handig, je zult bij elke fles een verlies hebben, vanwege de gist op de bodem.

Persoonlijk vind ik 10 liter wel het minimum, je doet er heel veel moeite voor. 5 liter is echt snel op, vooral als je vrienden te weten komen dat je bier brouwt.


Sja...  geen rekening mee gehouden dat je inderdaad geen 5 liter kan laten vergisten in een 5 liter fles. Toch maar op zoek naar iets groters.

Mijn bedoeling was eigenlijk van de 5 liter brouwsels om hele proces goed onder de knie  te krijgen en niet elke keer 20 liter of meer door de gootsteen te moeten laten verdwijnen omdat ik misschien door e.o.a. domme <beginners>fout iets verkeerd zou doen.

Oscar

Citaat van: Frenky op 10-04-2009 &nbsp;18:08 uen niet elke keer 20 liter of meer door de gootsteen te moeten laten verdwijnen omdat ik misschien door e.o.a. domme <beginners>fout iets verkeerd zou doen

Waarom denk je dat het keer op keer fout zou gaan? Als je je hier goed informeert en je eerste bier een donker bier met ± 7-8% alcohol maakt met een korrelgistje kan er niet veel fout gaan, en heb je zelfs grote kans dat je eerste bier erg lekker wordt!

Camiel

Behalve de grootte van je mandflessen is er technisch geen probleem om 5 liter te brouwen, maar alles bij elkaar heb je gauw 6 uur werk. Zelf brouw ik meestal 10 liter, een kratje zeg maar, maar als je zelf brouwt krijg je vrienden (net als je een ladder hebt, of een bus  ::) en 10 liter is ook zo op. Ik wil met charges van 16 liter gaan werken., 2 kratten. Ik brouw maar een paar keer per jaar en wil dus ook niet te veel investeren.

Over mijn eerste brouwsel was ik aardig tevreden (het kan natuurlijk altijd beter, de beste brouwerij is uiteindelijk ook nog bezig met perfectioneren) en wanneer je zeer goed op de hygiëne let en op deze site je ogen goed de kost geeft (eventueel in de bieb een brouwboek leent) komt het vast goed.
Zoals gezegd hoeft een plastic vat niet veel te kosten en een waterslot heb je voor iets van 1 euro. Bezuinig alleen niet op een densimeter, die kun je echt niet missen.
Ik weet dat het op dit forum vloeken in de kerk is, maar voor een 1e keer is alleen een gistingsvat voldoende. Na een dag of 10 gisten is het bier wel klaar voor bottelen. Eerst lageren heeft absoluut een wat beter resultaat, maar zonder lagering kun je zonder meer een smakelijk bier brouwen.

Ik zou zeggen, heel veel succes en het komt vast goed!!! Don't worry

Gerb

Dat is precies wat ik zei. Koop een groter gistvat en je bent klaar voor volumes van 5 tot 20 liter. Zeker in het begin is elk bier wat je zelf maakt lekker. Naarmate meer biernerd wordt, valt er altijd wel iets aan te merken en zul je gaan lageren, aanzuren, brouwzouten gebruiken, brouwwater voorkoken, nat schroten, enorme giststarters maken, etc., etc.. Maak nu maar gewoon een biertje met 7% alc en met een droge gist, zoals Oscar het zei. Dat wordt echt wel goed.

Frenky

Ja inderdaad misschien ben ik ook te voorzichtig van me zelf... :pan:  en gewoon 10 of 20 liter maken.

Jammer van die 3 5 ltr mandflessen (misschien iets om mee te experimenteren bijv 25 liter maken en in een groot vergistingsvat doen en 5ltr. om wat mee te pielen in 5 ltr mandfles).

In een 30 liter weckketel hoeveel bier kun je daar per keer mee maken? Geen 30 liter neem ik aan?
Een litertje of 20?

Albertus

Citaat van: Frenky op 10-04-2009 &nbsp;20:01 uJammer van die 3 5 ltr mandflessen

Die 5 liter flessen kun je later prima gebruiken om een starter in te maken.

Citaat van: Frenky op 10-04-2009 &nbsp;20:01 uIn een 30 liter weckketel hoeveel bier kun je daar per keer mee maken? Geen 30 liter neem ik aan?
Een litertje of 20?

De hoeveelheid wordt eerder begrensd door de grootte van je gistvat. Om 20 liter te vergisten heb je een 30 liter gistvat nodig.

Bert


Wild Chocolate

Ik heb pas in mijn 27 l weckketel 30 l bier wort gemaakt. Maar dat was High Gravity en daar heb ik dus een deel van het water achter gehouden en pas in het gistvat toegevoegd. Ik had een volume voor het koken van 25 l. Dit was teveel om in mijn weckketel te koken, want het schuimt ook nogal in het begin van het koken. Dus ik zou normaal gesproken zeggen dat ik 3 a 4 l minder kan hebben voor koken dan het volume van mijn  pan. Overigens is daar iets mee te smokkelen, doordat ik mijn spoelwaterpan in het begin gebruik om te zorgen dat de boel wat vlotter aan de kook is. Alhoewel sommigen nu kippenvel krijgen bij de gedachte dat ik dat ik het kokende wort dan zo in één vloeiende beweging langs de wand van de pan bij elkaar giet. Ik probeer hierbij niet teveel te klotsen om toch nog iets tegen het oxidatiespook te doen (die ik de laatste keer dan ook meende te herkennen in de dampwolk tijdens het overgieten :-P).

Al met al vind ik 20 liter goed te brouwen in mijn pan. Hoewel ik 18 liter praktischer vind, omdat dat beter in mijn lagervaten past.

Groet,

Remco

Frenky

Citaat van: Wild Chocolate op 14-04-2009 &nbsp;22:32 uMaar dat was High Gravity en daar heb ik dus een deel van het water achter gehouden

Misschien een domme vraag maar wat is een high gravity brouw eigenlijk? :pan:

MO

Veel pilsbrouwers brouwen op die manier. Je maakt een zwaar wort (bv 16 plato), je laat die vergisten en je verdunt dit bier net voor bottelen. Commercieel interessant want je sleept veel minder water door de brouwerij.

Bij thuisgebrouwen high gravity brouwsels verdunnen we meestal voor vergisting. Op die manier kun je met een 25 liter pan toch 30 liter bier brouwen.

Hoge dichtheid brouwen, je had het bijna zelf in kunnen vullen.

Oscar

Citaat van: MO op 15-04-2009 &nbsp;21:52 uHoge dichtheid brouwen, je had het bijna zelf in kunnen vullen.

Ja, maar ondanks dat hoor ik bij veel mensen nog steeds.. "Wat is dat ?"

Wild Chocolate

Citaat van: Oscar op 15-04-2009 &nbsp;22:07 uJa, maar ondanks dat hoor ik bij veel mensen nog steeds.. "Wat is dat ?"

Ja, sorry. Ik moest inderdaad voordat ik het ging doen ook eerst even opzoeken wat het nu precies inhield. Is dus dom van mij om er van uit te gaan dat een andere beginner dan weet waar ik het over heb  :denken: Maar in feite dus een geconcentreerder wort maken en dat later weer aanlengen met water. In mijn geval dus inderdaad voor vergisting.

Groet,

Remco

Frenky

Ach zo!!!   ik snap het helemaal... (al was ik er zelf niet opgekomen)

Bedankt voor de uitleg. :degroeten:

Broeder Tuk

Citaat van: MO op 15-04-2009 &nbsp;21:52 uVeel pilsbrouwers brouwen op die manier. Je maakt een zwaar wort (bv 16 plato), je laat die vergisten en je verdunt dit bier net voor bottelen. Commercieel interessant want je sleept veel minder water door de brouwerij.

Bij thuisgebrouwen high gravity brouwsels verdunnen we meestal voor vergisting. Op die manier kun je met een 25 liter pan toch 30 liter bier brouwen.

Hoge dichtheid brouwen, je had het bijna zelf in kunnen vullen.

Ik dacht bij gravity juist aan zwaartekracht. En dichtheid is toch density?
Maar ik ben blij dat ik nu eindelijk weet wat het betekent.

Caspar

Geloof me, je vind je eigen bier altijd lekker smaken de eerste keer ;D. Gewoon groots brouwen die hap!

ptgjoosten

Reageren op een thread van meer dan 10 jaar oud? Nou ja.  Ik ben een beginnend brouwer, en wil nog steeds 5 L brouwen.  5 L 3 x 5 = 15 flesjes. Dat is voor mij op dit moment voldoende.
Wat mij vooral opvalt zijn de relatief grotere verliezen. Alleen al om die reden heb ik maar een refractometer gekocht, omdat ik niet te vaak 100 ml wil aftappen voor het bepalen van het SG.

Robert1968

En wat is nu je vraag?

Wat je aftapt kun je ook weer terug toevoegen, dus eigenlijk geen verlies. ;D

Maar het is wel zo je dat het SG en de hoeveelheid bier die je uiteindelijk overhoudt veel lastiger is te voorspellen als je kleine hoeveelheden brouwt. De verliezen zijn immers een veel groter percentage van je hoeveelheid te verwachten bier.

Zelf gebrouwen bier kun je lang goed houden, dus 15 flesjes heb je al gauw op.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: ptgjoosten op 11-01-2021 &nbsp;22:23 uIk ben een beginnend brouwer, en wil nog steeds 5 L brouwen.  5 L 3 x 5 =15 flesjes. Dat is voor mij op dit moment voldoende.
Eigenlijk staat het antwoord hier boven al!
Doch je kunt maar 2 a 3 L vergisten in een 5 L fles.
Een 10 L of een 15 L fles is dan veel gemakkelijker.
Die 5 L flessen zijn wel aardig om te lageren.

Jan de Graaff

Citaat van: Robert1968 op 11-01-2021 &nbsp;22:33 uWat je aftapt kun je ook weer terug toevoegen, dus eigenlijk geen verlies. ;D
Dat lijkt mij geen goed plan aan de koude kant van het proces. Het kan wel, maar of je het ook moet doen. Ik niet, in ieder geval; de risico's zijn mij te groot voor het werk dat ik er al in heb zitten dan...

middelaersch

Citaat van: Robert1968 op 11-01-2021 &nbsp;22:33 uWat je aftapt kun je ook weer terug toevoegen, dus eigenlijk geen verlies. ;D

Dat is vragen om infecties en op zijn minst oxidatie. Verkeerde zuinigheid dus.
En als ik gemeten heb proef ik ook altijd even, zo leer je ook weer e.e.a. over de smaakontwikkeling gedurende het proces.

Ik heb in het begin batches van 10 liter gebrouwen, dat gaat prima. 5 liter zal ook goed gaan, alleen je moet accepteren dat je relatief wat meer verliezen hebt. Hoe groter de batch, hoe efficiënter, dat is nou eenmaal zo

Snelbier

Citaat van: ptgjoosten op 11-01-2021 &nbsp;22:23 uReageren op een thread van meer dan 10 jaar oud? Nou ja.  Ik ben een beginnend brouwer, en wil nog steeds 5 L brouwen.  5 L 3 x 5 = 15 flesjes. Dat is voor mij op dit moment voldoende.
Wat mij vooral opvalt zijn de relatief grotere verliezen. Alleen al om die reden heb ik maar een refractometer gekocht, omdat ik niet te vaak 100 ml wil aftappen voor het bepalen van het SG.
Reageren op een oud draadje is beter dan het 86e zelfde draadje te starten, als ik de forum-gevoelens goed heb gevoeld  :proost:.
- 5L brouwen is een keuze, en kan zelfs heel leuk én goedkoop zijn.  Gewoon op het fornuis, in een soeppan, simpel.
Verliezen worden inderdaad relatief groot, maar moet je incalculeren. In plaats van 15 flesjes maar 12 flesjes over? Kwaliteit voor kwantiteit.
Die refractometer krijg je nooit spijt van.  Bespaart niet alleen 1 flesje per brouwsel, maar meet ook sneller/beter in warm wort.
- Zie eerdere adviezen:  investeer enkele Euro in gistflessen van verschillend formaat.
- NOOIT monsters teruggooien in het wort. Géén risico nemen dat je het hele brouwsel besmet/infecteert om een half flesje te besparen..
Proost,  Snelbier.

LittleJohn

Ik brouw ook in batches van slechts 5 L, om de simpele reden dat ik alles zelf moet opdrinken, en ik met kleine batches dus eens vaker brouwen. Bij kleine batches is het van belang dat je je verliezen per brouw stap (maisch, kook, overhevelen) goed in kaart brengt door dit de eerste keren brouwen goed bij te houden. Om verliezen zo klein mogelijk te  houden gebruik je een refractometer. Om zo min mogelijk over te hevelen heb ik me de FastFerment 3G aangeschaft. Kost wat moeite om deze goed lekdicht te krijgen, maar dode gist aftappen is nu een fluitje van een cent, en met relatief weinig verlies. Ook bottel ik daarna rechtstreeks hieruit, wat weer een keer overhevelen scheelt.

wernerthefox

5 L brouwen gaat prima. Heb dit lange tijd gedaan, maar ben nu opgeschaald naar 15 L met een oude brouwset van een vriend van me. Reden is dat het bier bij 5 L batches snel op was... ik lust mijn eigen bier inmiddels graag, en ik geef veel weg.
Mijn aanname is dat je wilt weten hoe je verlies kunt beperken. Denk zelf dat je verlies niet groter hoeft te zijn dat bij volumes van >10 L, effectief gebruik je hetzelfde proces. Zeker als je met refractometer werkt en weinig monsters neemt. De stap die het meeste aandacht behoeft is het lauteren/filtreren. Als je genoeg naspoelt dan kun je verliezen hier beperken. Ik heb lange tijd gebrouwen met filteremmers... een geïmproviseerd filter met een plastic vergiet, vastgezet met een paar schroeven. Gaten geboord in de emmer en klaar ben je. Hevelfilter zou beter zijn, als je een beetje handig bent dan kun je die zelf maken aangepast op je maisch pan. Heb dat zelf nooit gedaan maar was wel beter geweest. Verder een paar 25 cl flesjes kopen dat je verlies aan het eind beperkt is door half afgevulde flessen, dat doet pijn bij een volume van 5 L. Succes!
Werner

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.