Notensmaak

Gestart door Adrie, 21-04-2004 16:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Adrie

Welke mout zorgt voor een noot-achtige smaak aan bier? Ik kwam ergens iets tegen over een Nut Brown Ale die gekenmerkt wordt door een nootachtige smaak die afkomstig zou zijn van de gebruikte mout. Wie heeft wel eens een nootachtige smaak aan zijn bier ontdekt en welke mout was daarvoor verantwoordelijk?

Groeten,

A3

Johannes

Adrie,

De catalogus van Brouwland 2003 geeft aan dat roostmouten hiervoor kunnen zorgen.

Deze donker gekleurde mouten worden gebruikt voo het maken van donkere bieren zoals Stout, donkere abdijbieren.....Geeft, afhankelijk van de gebruikte dosis, een noot-achtige tot geroosterde smaak aan uw bier. (....)

Vervolgens noemt men de mouten chocolate 800/choc 800 ontbitterd/black 1200/black 1200 ontbitterd en geroosterde gerst 1000 ebc

:degroeten:

Johannes

wim

Zou je niet gewoon wat walnoten of amandelen kunnen meeschroten?

:degroeten:

Wim

Johannes

of borrelnoten... pepernoten........


 ;D

Johannes

wim


Jacques

Volgens deze link komt de nootachtige smaak uit caramoutsoorten.

Mij staat echter bij dat een nootachtige smaak ook veroorzaakt kan worden door bepaalde hogere alcoholen.

:degroeten: Jacques

Adrie

Heren,

Zowel caramouten als chocolademouten heb ik gebruikt in mijn bieren, maar nooit een nootachtige smaak ontdekt. Vandaar ook mijn vraag. Natuurlijk ligt het voor de hand dat niet 1 moutsoort, maar een combinatie van verschillende mouten (en gist) voor een mooie nootachtige smaak zorgt.

Jacques,

Hogere alcoholen, enig idee hoe je daarop kunt sturen? Je kunt natuurlijk op hoge temperatuur vergisten, maar dan is het maar de vraag welke hogere alcoholen je krijgt.

Wim,

Noten meeschroten kun je niet doen, omdat noten veel teveel olie bevatten. Dit is funest voor je schuimkraag. Ik heb ooit eens een wijn gemaakt met amandelen en de vetoogjes dreven duidelijk op de wijn. Na overhevelen was ik ze kwijt. Met bier zou ik dit echter niet proberen.

Borrelnoten eet ik liever bij het bier.

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Ik heb één keer jaren geleden een koperkleurig bier gebrouwen met een uitgesproken notensmaak.

Tijdens de degustatiecursus in Gent die ik 7 jaar geleden gevolgd heb leerde ik dat brood- en nootachtige smaakjes een gevolg kunnen zijn van bepaalde hogere alcoholen. Bepaalde hogere alcoholen zijn een product van oxidatieprocessen.

Ik vond trouwens nog leuke info over het onstaan van smaakjes
http://hbd.org/franklin/public_html/docs/flavorguide.html
Ook daar wordt dus een link gelegd met oxidatie.

Gezien het feit dat ik ook tal van andere bieren gebrouwen heb met geroosterde mout en caramout zonder ook maar iets van noot te proeven denk ik dat het notensmaakje een gevolg is van het gevoerde proces in plaats van gebruikte grondstoffen.

Zie ook
http://www.foamontherange.org/bjcp/Flavor%20Descriptors.pdf

:degroeten: Jacques

Adrie

Ha Jacques,

Bedankt voor je reactie en de mooie links. Het lijkt met nogal wat om je bier expres te oxideren om een notensmaak te krijgen. Ik denk dat ik daar toch liever niet aan begin. Ik ben nu juist zo blij dat het me lukt om oxidatie buiten de deur te houden.

Er bestaat in Frankrijk trouwens ook een bier dat gebrouwen wordt met tamme kastanjes. De olie is eruit geperst en wat overblijft wordt meegemaischd. Ik heb dit bier nooit gedronken, wellicht 1 van jullie wel? Heeft dit bier een notensmaak of zit de notensmaak voornamelijk in de olie?

Groeten,

A3

wim

Ik zit even te denken over die amandelen en walnoten, was nl serieus bedoeld. Dacht zelf dat die olie wel bovenop in de hopharsen terecht zou komen en dat je die dus kwijt zou zijn Johannes.

A3 met wijn heb je geen hopolien dus wellicht helpen die, maar goed ik weet het natuurlijk niet.
Ooit had ik een keer erge kiespijn en heb toen een stapel kruidnagelen gekookt voor langere tijd. Bovenop het water dreef toen een dun laagje olie dat ik na afkoelen met een wattenstaafje op de kies wreef waardoor de pijn verdween tot mij tandartsafspraak. Zit nu te denken als je walnoten of amandelen maalt en dan kookt, dan verstijfseld het zetmeel en kunnen ze op dat gebied de maisch in en wellicht komt ook hier de olie bovendrijven waardoor je het er zo af zou kunnen scheppen.

:degroeten:

Wim

wim

Even wat amandelen gevijzeld en gekookt, na afkoelen en bezinken vast materiaal lag er een laagje olie bovenop het water.
Water weg laten lopen en er opnieuw kokend water overheen gegoten, even geroerd en nu staat het wederom te koelen/bezinken.
Zal straks posten of er nog olie oplag en uiteraard ook of er nog notensmaak aan het resicu zit en niet alles met de olie is weggespoeld.

:degroeten:

Wim

wim

Oke, na bezinken koelen weer olie op het water, weer afgegoten, maar krijg lang niet alles eruit. De drab smaakt nog wel naar amandel.
Als je echt alle olie eruit zou willen halen moet je volgens mij wel tien keer spoelen, niet werkbaar dus. En zonde van de noten, je spoelt nl telkens aardig wat meel mee.

Rest enkel nog de mogelijkheid dat de olie samen met de hopharsen op de randen van het gistvat zullen blijven plakken, wat denken jullie?

:degroeten:

WIm

PS als je een bankschroef hebt zou je kunnen proberen tussen twee planken de olie uit noten te persen. Maar A3 welke notensmaak bedoel je eigenlijk? Daat zit nl erg veel onderscheid tussen. Bovendien denk ik dat je uit hazelnoten en walnoten makkelijker de olie zou kunnen persen dan uit bv amandelen.

Je zou ook eens contact kunnen opnemen met Jacob Hooij uit Amsterdam, deze verkopen allerlei soorten olie die ze zelf produceren, ze moeten dus notenprut (in ieder geval van amandelen) hebben.

De reden dat ik hier zo op aansla is dat ik het echt een grappig idee vind. De volgende keer als ik bij Jacob Hooij ben zal ik ze er eens naar vragen, dat is natuurlijk pas ergens in Juni.

Arend

hoi Adrie en Wim.


volgens mij kan het veel makkelijker,
ooit heb ik een chocolade bier gebrouwen en zoals je weet is chocolade zeer vet, ik heb gewoon de chocolade met het wort gekookt, maar bij het hevelen het laatste [circa 2 liter ] wort laten zitten. zoals je weet is water zwaarder en zal de olie boven op blijven drijven dus geen last van schuim afbraak.
ik zou de noten vermalen en meekoken.


groe Arend

wim

Juist ja Arend, dat is inderdaad de oplossing lijkt me zo.

Maar A3 welke notensmaak zoek je nu?
Er lijken nu geen limitaties meer aan.

Hazelnotenbier, lekker bij de borrelnootjes Johannes ;D

:degroeten:

WIm

Jaap

Een Goede,

Als je bier met amandelsmaak wilt brouwen, kun je bloesem van moerasspirea toevoegen. Die kun je bestellen bij Brouwland. (Staat niet op internet, maar als je er om vraagt, sturen ze je een lijst toe met 1001 (of nog meer) verschillende kruiden)
Zie ook artikel van Jaques:
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kruiden.html

Jaap

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.