Favoriete bierglas

Gestart door Adrie, 04-04-2009 20:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Wat is jouw favoriete bierglas om jouw hobbybrouwsels uit te drinken?

Ik merk dat ik steeds terugval op een glas, ongeacht het biertype. Gewoon, omdat het lekker in de hand ligt, omdat er veel in kan ( ;D ), omdat de vorm me bevalt of omdat ik mijn neus er zo lekker diep in kan steken. Toch verandert mijn voorkeur wel eens, bijvoorbeeld omdat ik een nieuw glas ben tegen gekomen die mij goed bevalt. Tot voor kort beviel eigenlijk het standaard Engelse pintglas mij het best. Maar sinds kort heb ik deze:



Hij ligt lekker in de hand, drinkt prettig, de geuren komen er goed uit vrij en er kan genoeg in.

Henielma

Meestal gebruik ik 1 van deze twee glazen op de foto.



Het rechtse glas is een stevig oud glas en gebruik ik voor de zwaardere bieren.

Het linker glas is van Korenwolf witbier. Dat vind ik een mooi glas. Die gebruik ik voor pils, witbier, weizen en andere lichte bieren.

In beide glazen past mooi een flesje van 0,3 liter.

henk-jan

Mooie glazen hoor, behalve die zonder "voetje". Als je die een tijdje in je hand hebt heb je hand-warm bier. Zelf heb ik altijd Bourgogne wijn gazen. Lekker groot genoeg voor een heel flesje met schuimkaag. Die met handvat vind ik ook super (  :beersmiley: ).En het duvel glas natuurlijk.

William

Het Chouffeglas; valt door de bolling fijn in de handpalm terwijl de wijduitlopende kelk prettig drinkt


Hoppeplukkertje

Rochefort glas!!!

Sober maar mooi.

thibolleke

Of mijn eigen "Brouwerij Thibolleke" glas, of het zythos bierfestival glas.

Mijn eigen glas is heel groot en er kan dus een grote schuimkraag bij geschonken worden, al is het misschien een iets te groot glas voor een 25cl flesje.
Ook vind ik heel kleine glazen leuk, zoals de 15 cl van het zythos bierfestival. Zo kan ik eerst een heel helder biertje schenken. Voor ik de andere helft inschenk met de gist erbij.
Leuk om altijd het verschil te proeven.

Hopmans

Ik heb geen favoriet glas.
Ik wil een bier echt drinken uit het bijbehorende glas of een soortelijk model.
De Chouffe wil ik uit een Chouffeglas of bijvoorbeeld een Muifelglas.
Maar een Engelse ale wil ik in een pint hebben.
 :degroeten:


Tsjerk

Altijd het Duvel-glas, past mijn neus mooi in!! :hoera:

In een bokaalglas zoals de Westmalle of de Rocheforte verlies je zoveel aroma.

Hopmans

Dus een Engelse ale gaat bij jou ook in een bokaal?
 :-\
 :weetniet:

Tsjerk

Citaat van: Hopmans op 04-04-2009  23:11 uDus een Engelse ale gaat bij jou ook in een bokaal?
 :-\
 :weetniet:


Hoppie, ik zei: ik drink ALTIJD uit een Duvel-glas. Dus GEEN bokaal!

Hopmans

De Engelse ale gaat bij jou in het Duvelglas?
Dat kan toch niet?
 :weetniet:

Tsjerk

Ja, echt wel!

Ik en mijn all-style-duvel-glas.  :biersmile:


Hopmans

Tja, waarom ook niet eigenlijk.
 ;) :duimop:

wiwi

Duvel en Chouffe glazen vind ik zeer geschikt alsook het ZBF glas maar het glas dat ik meestal gebruik is een sezoens-glas van brouwerij Martens en ja, ook voor ales..

JWVG

Ik ben het met Hoppie eens - ik heb een flink aantal glazen voor bijbehorende bieren. Het smaakt mij toch beter als het een beetje klopt. Zeker een favoriet of 6-7. Een Rochefort glas voor de zwaardere donkere Belgische jongens, een kleine en grote Weihenstephan voor de weizens, een Chouffe voor zwaardere lichtgekleurde Belgen, een Pilsner Urquell glas voor pils, en een Engels pint glas voor Amerikaanse en Britse bieren die ik in halve liters heb gebotteld. Voor Britse en Amerikaanse bieren die ik in een 0.3 fles heb gebotteld heb ik twee Hoegaerdse Das glazen, lekker stoer en straightforward:



Ik moet wel toegeven dat ik het niet ontmoedigd heb dat die vaak in de vaatwasser hebben gezeten, waardoor het logo er helemaal af is  ;D. Maar deze glazen doen me nog het meeste denken aan wat je in de VS krijgt bij je 'pitcher'.

 :degroeten: JW.

Albertus


Mijn favoriete glas is een De Koninck glas.
Staat lekker stevig, voetje, houdt goed vast en gaat niet meteen kapot wanneer je  hem stoot.
Helaas is het logo wat verkleurd in de vaatwasser.   Zure bieren drink ik uit mijn Oud Beersel glas.

     

Bert

Toine

Ik heb ook meerdere favorieten:

- het Hoegaarden Grand Cru glas, het lijkt erop dat de aroma's door het wat smalle hoge rand goed blijven hangen in het glas.



Voor de kraakheldere bieren is het Duvelglas mijn favoriet. Door het krasje midden op de bodem vind ik de bellenzuil een prachtig schouwspel.


Oscar

Dit zijn eigenlijk mijn favorieten :



Mijn HAB Glas gebruik ik altijd voor proefnotitites voor mijn digitale encyclopedie(welke nu ff offline is  >:( ) en het Grolsch grandeur glas gebruik ik om gewoon lekker bier mee te drinken..beide zijn een beetje all-style en liggen lekker in de hand. En soms komt hier het chouffe glas nog tussen

Bas G

Ik gebruik meestal een Paulanerglas (of een ander in dezelfde vorm, met hop-decoratie ;D ) voor mijn Weizen, een Brand UP glas voor pils, verschillende bolletjes, en een pintglas voor andere bieren.
Maar ze gaan geen van allen de vaatwasser in, want behalve dat het logo slijt (boeit me niet) krijg je glascorrosie en een 'vaatwasser-luchtje' (boeit me wel). Dus alle glazen worden met hand en borstel schoongemaakt.  :biersmile:

Caspar

Citaat van: Toine op 05-04-2009  09:48 uIk heb ook meerdere favorieten:

- het Hoegaarden Grand Cru glas, het lijkt erop dat de aroma's door het wat smalle hoge rand goed blijven hangen in het glas.

Dit glas gebruik ik ook altijd, bij mij is de gehele tekst er al vanaf gewassen ;D.

Oscar

Citaat van: Caspar op 05-04-2009  11:52 ubij mij is de gehele tekst er al vanaf gewassen ;D.


Dat begrijp ik dan weer niet...Bierglazen NOOIT IN DE VAATWASSER !!!  ;)

JWVG

Ach... als je logo's belangrijk vindt wel, ja. Ook daar kun je volgens mij verschillend over denken. Ik vind de vorm van het glas belangrijk, maar die opdruk interesseert me nix. Dat afwasmachineluchtje wel, trouwens. Maar dat heeft het bij ons niet. Ik weet niet precies waarom - bij mijn schoonouders proef ik het bv wel.

 :degroeten: JW.

Gerb

Citaat van: Oscar op 05-04-2009  12:11 uDat begrijp ik dan weer niet...Bierglazen NOOIT IN DE VAATWASSER !!!  ;)

Typisch neurotisch gedrag, mijn bieren schuimen goed en ik heb geen last van luchtjes.

Bas G

Citaat van: JWVG op 05-04-2009  12:37 uAch... als je logo's belangrijk vindt wel, ja. Ook daar kun je volgens mij verschillend over denken. Ik vind de vorm van het glas belangrijk, maar die opdruk interesseert me nix. Dat afwasmachineluchtje wel, trouwens. Maar dat heeft het bij ons niet. Ik weet niet precies waarom - bij mijn schoonouders proef ik het bv wel.

Ik heb ook de indruk dat dat luchtje in de loop van de tijd, oftewel: na meedere keren in de vaatwasser, steeds erger wordt.

JWVG

Ik heb bierglazen die al 7 jaar in de vaatwasser gaan die dat luchtje absoluut niet hebben, dus volgens mij klopt dat niet. Ik denk dat het vooral van het gebruikte vaatwasmiddel afhangt, in combinatie met je water en of je een glansmiddel gebruikt (doen wij niet).

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.