Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te koop: UV-C sterilisatie lamp/lichtbak  (gelezen 5727 keer)

Offline wilko

• Super lid
  • Land: nl
Te koop: UV-C sterilisatie lamp/lichtbak
« Gepost op: 02-04-2009 12:53 u »
Te koop een UV-C sterilisatielamp, gemonteerd in een lichtdichte houten behuizing.  Voor degenen die echt steriel willen werken.  Dit is een kortere versie van de UV-C TL-buizen die Frans in Oss in de gistruimte in gebruik heeft.
Buis is uiteraard gebruikt maar werkt zoals op de foto ook te zien is prima.  Denk wel aan je ogen/huid etc, UV-C is beslist ongezond!  :lessmile:

EUR 20

:degroeten:

Wilko

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
Re: Te koop: UV-C sterilisatie lamp/lichtbak
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2009 12:55 u »
Doodt zo'n lamp bacteriŽn of zo :weetniet:?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2009 19:48 u »
Yep!
En je wordt er heel snel bruin van ;D

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2009 20:58 u »
Welke licht-golflengte? -Is het zulk een om van die oude Eprom's te wissen?

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #4 Gepost op: 03-04-2009 00:36 u »
Oh dit zijn van die lampen om huidkanker te ontwikkelen.. UV-C modificeert toch genetisch materiaal.

Dit licht is het licht waar men tijdens mijn lessen belichting altijd zei: "Zorg dat je er niet te veel in de buurt komt en anders goed ingepakt in kleding en een goede zonnebril." :lessmile:
(zoals Wilko al zei :))

Kun je met een dergelijke lamp een ruimte goed steriel krijgen? Of is het werkende bereik niet zo heel ver?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2009 06:43 u »
Kun je met een dergelijke lamp een ruimte goed steriel krijgen? Of is het werkende bereik niet zo heel ver?
Ik denk dat je met deze lamp petrischaaltjes kan steriliseren.
4 petrischaaltjes op tafel, en het houten kistje er bovenop.

Zo ben je wel van die condens af, want een petrischaaltje in een snelkookpan wordt je ook niet vrolijk van.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2009 10:07 u »
Ik vermoed als je onder die lamp een met gist geŽnt petrischaaltje even legt, de gistcellen ook zullen gesteriliseerd zijn.
Condens moet je voorkomen door ze er warm genoeg uit te halen en vůůr het enten even met de vlam over te strijken.
Dan dekschaaltje, koelen, enten enz..
Om thuis te enten geef ik voorkeur aan schuine buis omdat het bovenoppervlak minder groot is = minder stof oppervlak, want wij beschikken niet over een stikstofkast met sasdeur en handschoenen.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2009 11:53 u »
Welke licht-golflengte? -Is het zulk een om van die oude Eprom's te wissen?

Ik heb er inderdaad EPROMs mee gewist in het verleden.  Zo uit het hoofd: 253nm.  Dus kortgolvig UV. 

Niet geschikt als hoogtezon tenzij je huidkanker wilt oplopen.  Dit soort UV wordt ook gebruikt om drinkwater mee te steriliseren.

Wilko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 03-04-2009 11:54 u »
Yep!
En je wordt er heel snel bruin van ;D

Vraag Uw oncoloog om een andere mening  :(

Wilko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 03-04-2009 12:00 u »
Oh dit zijn van die lampen om huidkanker te ontwikkelen.. UV-C modificeert toch genetisch materiaal.

Dit licht is het licht waar men tijdens mijn lessen belichting altijd zei: "Zorg dat je er niet te veel in de buurt komt en anders goed ingepakt in kleding en een goede zonnebril." :lessmile:
(zoals Wilko al zei :))

Tja, dat is een goede vraag.  Ik weet niet wat voor een intensiteit je nodig hebt om onwenselijke organismen het hoekje om te helpen met UV. 

De buis is zoiets als deze http://www.prismaecat.lighting.philips.com/FredhopperPDFWebServiceInter/docts/5bd3228f-357c-448d-9715-acf8db86ffd2/TUV_15W_SLV.pdf

Wilko

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2009 12:59 u »

Een ruimte steriel krijgen lijkt me (te) moeilijk. Maar volgens mij wordt er wel veel ozon gevormd, wat ook weer schadelijk voor de gezondheid is.

Hopbier

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2009 13:42 u »
Misschien is de omgevingslucht die de lamp passeert goed om opkweek van gist mee te beluchten. Membraampompje in die bak installeren.

Of zou de gemaakte ozon te reactief zijn als je die in de gistopkweek blaast?

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 03-04-2009 14:25 u »
Een ruimte steriel krijgen lijkt me (te) moeilijk. Maar volgens mij wordt er wel veel ozon gevormd, wat ook weer schadelijk voor de gezondheid is.

Hopbier

Nee hoor, dat valt erg mee. Of eigenlijk: ozon ruik je niet als de lamp aanstaat.

Wilko

Offline Bas G

• Vol lid
  • De Zandheuvel
« Reactie #13 Gepost op: 03-04-2009 14:28 u »
Dan valt het inderdaad mee, want ozon ruik je al in bijzonder kleine hoeveelheden.

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #14 Gepost op: 03-04-2009 17:13 u »
Dit licht is het licht waar men tijdens mijn lessen belichting altijd zei: "Zorg dat je er niet te veel in de buurt komt en anders goed ingepakt in kleding en een goede zonnebril."

Tijdens de lessen belichting zal het toch wel om blacklights gegaan zijn? Die zijn niet zo schadelijk hoor, alles in te grote mate is natuurlijk schadelijk, maar de UV-A van dat soort buizen valt wel mee. Persoonlijk zou ik het ook niet aanraden recht voor een 5kW spot te gaan staan, dat heeft ook negatieven gevolgen.

Wat betreft dit UV-C buisje lijkt het me een aardige aanvulling op bepaalde steriele maateregelen, maar als je ermee gaat werken terwijl het volledig onbeschermend is opgehangen is het inderdaad raadzaam om een zonnebril en lange kleren te gebruiken. Door TIG lassen heb ik me al een aantal keer lelijk verbrand en een las-oog opgelopen, dat gun je niemand.

De ozon vorming kan wel meevallen maar de standaard UV-C buizen staan er wel om bekent, alleen gecoate of quartz buizen doen dat niet. Vandaar dat Philips ook een speciale range daarvoor heeft.

Verder lijkt het me een leuk speeltje voor 20 euro, Waarom wil je ervan af Wilco?

Grtz, Stefan

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 03-04-2009 18:54 u »
Tijdens de lessen belichting zal het toch wel om blacklights gegaan zijn? Die zijn niet zo schadelijk hoor, alles in te grote mate is natuurlijk schadelijk, maar de UV-A van dat soort buizen valt wel mee. Persoonlijk zou ik het ook niet aanraden recht voor een 5kW spot te gaan staan, dat heeft ook negatieven gevolgen.

Wat betreft dit UV-C buisje lijkt het me een aardige aanvulling op bepaalde steriele maateregelen, maar als je ermee gaat werken terwijl het volledig onbeschermend is opgehangen is het inderdaad raadzaam om een zonnebril en lange kleren te gebruiken. Door TIG lassen heb ik me al een aantal keer lelijk verbrand en een las-oog opgelopen, dat gun je niemand.

De ozon vorming kan wel meevallen maar de standaard UV-C buizen staan er wel om bekent, alleen gecoate of quartz buizen doen dat niet. Vandaar dat Philips ook een speciale range daarvoor heeft.

Verder lijkt het me een leuk speeltje voor 20 euro, Waarom wil je ervan af Wilco?

Grtz, Stefan

Blacklight TLs zijn inderdaad een heel ander soort, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Waarom ik eraf wil.. feitelijk omdat ik 'm van de week in de garage tegenkwam en er al jaren niks mee doe.  Hij neemt alleen ruimte in, en ik veronderstelde dat er misschien een mede-brouwer interesse in zou hebben.  Mocht ik ooit nog eens een EPROM willen wissen dan heb ik daar inmiddels een heel klein TL-buisje in een mooi compact behuizinkje voor.

Wilko

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #16 Gepost op: 03-04-2009 23:11 u »
Tijdens de lessen belichting zal het toch wel om blacklights gegaan zijn?

Uiteraard, maar ook hebben we destijds deze lamp behandeld (jemig is ook alweer 8 jaar geleden) Evenals koolspitslampen (waar wel heel veel ozon bij geproduceerd wordt..)

Maar goed das effe van het draadje af :)

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #17 Gepost op: 04-04-2009 01:16 u »
Wilco, wat zijn de bruikbare afmetingen van de binnenkamer ??

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 04-04-2009 11:26 u »
Wilco, wat zijn de bruikbare afmetingen van de binnenkamer ??

Als je 'm op z'n kop zou zetten (dus de lamp boven zeg maar) dan hou je een vrij te belichten oppervlak over van 53x14cm

Wilko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 07-06-2009 17:24 u »
Hij is inmiddels verkocht en opgehaald!

Wilko

Tags: