Technische hulp gevraagd / magneetroerder

Gestart door De-Geert, 01-04-2009 18:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Beste technische brouwers, ik heb een 2e hands magneetroerder gekocht. Hij doet het wel, maar alleen op volle kracht. Er zit wel een variabele weerstand op, maar blijkbaar werkt er iets niet.



De "pijl" draait van I (uit), naar II (aan), naar III (volle snelheid). Pas bij III is er contact.

Is er iets wat ik hieraan kan doen?


Hopmans

Het ziet er uit als een draadpotentiometer of draadpotmeter.
Je kan meten met een multimeter (op weerstand gezet) of er een
bepaalde weerstand is tussen II en III, en tussen II en I.
Dit om te kijken of de weerstandsdraad nog goed is.
Het kan zijn dat het draad stuk is, of dat het sleepcontact niet goed drukt op de weerstandsdraad.
Indien de weerstandsdraad nog goed is, zou je misschien het lipje proberen naar binnen te buigen.
Contactspray kan soms ook wonderen verrichten.

Indien het een hopeloos geval is:

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTE5NjEyNjMyODY=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&p_searchstring=Draadpotmeters&s_haupt_kategorie=&zhmmh_area_kz=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&scrwidth=1024

Of

http://www.baco-army-goods.nl/cat_29-1.html
 :degroeten:


Albertus


Omdat de potmeter een draadgewonden exemplaar neem ik aan dat er verder geen electronica wordt toegepast die kapot kan zijn.
Ik zou, naast wat hopmans je aanraadt, even meten of er ergens draadbreuk zit. Eventueel alles lossolderen en de componenten apart doormeten.
Dit moet wel te repareren zijn.

Bert

weed

De gegeven informatie vind ik erg summier.

Met de eerste twee adviezen ben je al een eind?!

Gebeurt er helemaal niets met het motortje op halve stand?
Indien het motortje draait en je draait de potmeter een beetje terug staat het motortje dan direct stil of lijkt het uittedraaien?
Wat voor motortje is het gelijk of wisselspanning?
Heb je de koolborstels al bekeken?

succes
 

Henielma

Ik verwacht dat het een wisselstroommotor is zonder koolborstels.

Waarschijnlijk is zoals Hopmans aangeeft of de draadwinding ergens onderbroken of de loper (sleepcontact) maakt geen contact.

Anton

Is het wel een potmeter?
Is het geen 3-standenschakelaar?



basterd-brewer

Wat een vage foto Geert,

Zoals al genoemd lijkt het een gewonden potmeter, of ook wel regeltrafo. Behalve dit onderdeel zou het ook een defect in andere elektronische onderdelen kunnen zijn als die verder aanwezig zijn.
Uiteraard kan je leven langs komen fietsen (of ik bij jou) meetapparatuur, een soldeerstation en reserve onderdelen liggen gewoon bij mij in bakjes en in het echt valt er vaak meer aan te zien dan het gokken dat ik nu achter een scherm zit te doen.

Grtz, Stefan

Hopmans

Citaat van: basterd-brewer op 01-04-2009  23:39 uof ook wel regeltrafo.
Nee, geen trafo.
Dit is een weerstand.

Staat er nog iets van tekst op het potmetertje Geert?
Een getal voor een omega teken? Ω

Als Stefan tot de conclusie komt dat ie stuk is, en er staat iets op, dan kan ik ff kijken in
één van de struinbakjes van de Baco.
Dat is goedkoper als de conrad, en misschien dat de juiste er ligt.
Ik weet alleen niet wat het kost om te posten.

 :degroeten:

De-Geert

Gelukkig zijn er zo veel mensen met meer technische kennis dan ik  :groots:. Bedankt voor alle hulp  :duimop:

Citaat van: basterd-brewer op 01-04-2009  23:39 uUiteraard kan je leven langs komen fietsen
Dat is wel een goed idee, ik heb dergelijke meetinstrumenten niet namelijk. Wanneer schikt het?

De foto is van dichtbij genomen, daarom zo vaag.

basterd-brewer


De-Geert

Hm, dat gaat helaas niet lukken. Het weekend ben ik ook weg, maar het heeft niet echt haast. We spreken anders maandag wel wat af. Eventueel kan ik 'm dan meenemen, zodat je er een blik op kan werpen.

Citaat van: Hopmans op 02-04-2009  07:05 uStaat er nog iets van tekst op het potmetertje Geert?
Ik zal straks ff kijken.

Citaat van: Hopmans op 02-04-2009  07:05 uAls Stefan tot de conclusie komt dat ie stuk is, en er staat iets op, dan kan ik ff kijken in
één van de struinbakjes van de Baco.
Bedankt voor het aanbod, als het nodig is kom ik er misschien op terug.

 :degroeten:

Hopmans

CiteerIk zal straks ff kijken.
Als er niets te zien is, dan kan Stefan dat ook meten tussen II en III.
Deze vlieger gaat niet op als er een weerstands-draadbreuk in zit.
Als er een draadbreuk bijvoorbeeld in het midden zit, en Stefan meet bijvoorbeeld
tussen II en het midden een weerstand van 250Ω, dan is de potmeter 500Ω.
Zo'n draadpotmeter is lineair vandaar.
In je stereo zijn deze meestal expotentieel vanwege onze oren die niet lineair zijn.
Als je 2x zoveel geluid wilt hebben dan 10 Watt, dan heb je 100 Watt nodig.
Dat zijn dan meestal potmeters met een koolstof-film ipv een gewonden draad.
 :degroeten:

De-Geert

Er staat op:
D32/10W
10kΩ +/- 10% 11/65

Ik heb er nog ff goed naar gekeken. Er zit een soort heel dunne koperdraad op (tussen II en III), daarmee maakt de "pijl" contact.
Maar het laatste stukje is versleten. Op de foto is dat wel een beetje te zien, daar is het wat donkerder (vlak bij III). Ik gok dat dat het probleem is.

kimdek


Hopmans

Citaat van: De-Geert op 02-04-2009  13:25 uEr staat op:
D32/10W
10kΩ +/- 10% 11/65

Ok dan, dat is dan 10 kiloOhm, en hij kan een vermogen hebben van 10 Watt.
De 10% is fabrieks-afwijking. Hij varieert dus tussen 9k en 11k.
Ik kan ff kijken of ze deze hebben liggen, alhoewel ik deze niet op de site zie.

 :degroeten:


Albertus

Citaat van: kimdek op 02-04-2009  13:45 uBekijk deze even, dit zou het moeten kunnen vervangen.
Succes
http://nl.farnell.com/ohmite/res10ke/rheostat/dp/1129846

Heb je ook gezien wat ze vragen voor deze potmeter? € 65,24  :echtboos: en komt daar de btw nog boven op??
Daar koop je een nieuwe (gebruikte) roerder voor.

Bert

Albertus

Citaat van: Hopmans op 02-04-2009  14:22 uOk dan, dat is dan 10 kiloOhm, en hij kan een vermogen hebben van 10 Watt.
De 10% is fabrieks-afwijking. Hij varieert dus tussen 9k en 11k.
Ik kan ff kijken of ze deze hebben liggen, alhoewel ik deze niet op de site zie.

Een probleem is dat dergelijke zware potentiometers niet meer worden toegepast. Een stukje electronica is veel goedkoper.

Bert


Ronnie

Met een draaischakelaar (6 standen) en wat draadgewikkelde R's is dat economisch op te lossen. Of misschien is zelfs een wipschakelaar 3 standen (omhoog/midden/omlaag) voldoende (2 R's of geen R).

In de moderne stirrers werken ze met een draaiveld plateau: wat magneetveld wikkelingen die geswitchd worden. Geen bewegende delen of motor meer, alles electronica.

Albertus

Citaat van: Ronnie op 02-04-2009  18:26 uMet een draaischakelaar (6 standen) en wat draadgewikkelde R's is dat economisch op te lossen. Of misschien is zelfs een wipschakelaar 3 standen (omhoog/midden/omlaag) voldoende (2 R's of geen R).

Mooie oplossing! :duimop:

Bert

basterd-brewer

Er zijn ook bouwpakketjes met motorsturing, maar laten we niet vooruit lopen op de oplossing van een probleem dat we nog niet geheel kennen.

Hopmans

Inderdaad.
Ik ga morgen even kijken of ze iets hebben liggen.
Ik zie niets op de site, maar toch ff proberen.
 :degroeten:

Henielma

Mogelijk kan je de draadgewonden potmeter repareren door aan het uiteinde waar deze wat zwart/verbrand is los te maken en een beetje af te wikkelen.
Maak dan dat uiteinde dan weer aan het punt waar het vastgezeten heeft en waarschijnlijk doet die het dan weer.

Het is even wat priegelen maar als de draad aan het uiteinde defect is dan is dat mogelijk een mooie oplossing.

Succes.

Ronnie

Citaat van: Henielma op 02-04-2009  19:48 uMogelijk kan je de draadgewonden potmeter repareren door aan het uiteinde waar deze wat zwart/verbrand is los te maken en een beetje af te wikkelen.

Inderdaad, is meestal zwak geworden plaats waar die loper altijd gestaan heeft. Pruttel, pruttel, krik krak, pssscht, vonk, vlam en stinken!

hansHalberstadt

Je zou misschien een goedkope snoerdimmer kunnen gebruiken. Ook daarmee kun je dit soort motoren met een beetje geluk wel regelen. Gewoon de motor aansluiten op het punt waar je normaal de lamp zou aansluiten. Mocht het niet helemaal goed gaan dan kun je ook nog een gloeilamp parallel schakelen met de motor, dan werkt de dimmer wat beter.

HansH.

De-Geert

Ik laat expert Stefan er wel ff naar kijken, misschien dat het op te lossen valt met een beetje soldeer.

Anders wordt het kijken naar vervangende/alternatieve onderdelen. In ieder geval genoeg tips daarvoor  :duimop:.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.