HvP - Tarwe

Gestart door TVERSCH, 20-04-2004 22:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TVERSCH

Hier volgt het recept waarmee ik 1e in de categorie A ben geworden op het clubkampioenschap van de Roerstok (2003/2004)  8)
Het is een recept op basis van Het Fantoombier, van de site van de Deltabrouwers :idea:, aangepast naar eerder door mij gebrouwen tarwebieren.

Voor 27 Liter:
 
2500 gram Pilsmout - 4ebc
1500 gram Tarwemout - 15 ebc
1000 gram Tarwe
  250 gram Havermout

0,75 Ltr HvP dubbelsap  
0,75 Ltr HvP appelsap    

30 gram Cascade hoppellets (5,8%) 70 min. meekoken

20 gram Koriander na 30 min. toevoegen
20 gram sinaasappelschil vers-reform laatste 10 min. + hoofdgisting.

Gist: Opgekweekt depot van Koningshoeve Witbier (Witte Trapist).

maischschema: 52º / 20 min. (pH 5,2; 4 ml melkzuur 80% toegevoegd)
                  62º / 30 min. (opwarmen met ca. 1º per minuut)
                  65º / 45 min.
                  72º / 10 min.
                  75º / 2 min. - spoelen  met water ± 80º (2 uur met hevelfilter)

Gemalen tarwe + havermout ca. 15 min. gekookt en dan 16 uur geisoleerd weggezet. Voor toevoegen met staafmixer fijngemalen.

HvP staat voor " Heerlykheid van Papendrecht " : pure vruchtensappen zonder extra kleur, zoet of conserveringsmiddelen. Deze  na een half uur toegevoegd aan kokende wort.

Wort belucht door overgieten, + na toevoegen gist nog 1 uur met pompje.

1e gisting: ± 21º/23º (= zeer heftig 40 ltr RVS gamel loopt over)
terug naar 16º oplopend naar 19º.

Brouwdatum 18 mei 2003     begin SG: 1045
Botteldatum  3 juni             eind SG  : 1007

Direkt uit gistvat gebotteld zodra bier helder is, geen lagering. (ivm snelle klaring - en lekkere smaak.)

per fles 2,4 gram suiker toegevoegd.

Het lijkt wat veel vruchtensap, maar dat is in het eindresultaat niet terug te vinden. Een eerder brouwsel met enkel HvP appelsap en minder koriander/sinaasappelschil was wel frisser (zurig) van smaak(wel  tarwemout van 5 ebc), en had persoonlijk mijn voorkeur. Maar de huidige trend is steeds zoeter, dus alle 'leken' uit mijn omgeving vonden dit bier lekkerder en  beter dan de aangeboden commerciele witbieren, ook de clubgenoten waardeerden dit bier hoog.
 Maar of dit werkelijk een goed bier is zal op 21 mei blijken, als de echte keurmeesters hun oordeel bekend maken.
Ik hou jullie op de hoogte
 :degroeten:
Theo

SiriS

Beste Theo,

Wat is de samenstelling van het dubbelsap, en zijn het heldere sappen? Komen de Cascade hoppellets bij Brouwland vandaan of elders?

Groet, SiriS

Arend

Hoi Theo,

Wat is de zin van die 16 uur geïsoleerd weg zetten?
En met hoeveel water heb je dit gekookt.


groet Arend


TVERSCH

Hoi SiriS,

De sappen zijn zeker niet helder, en ik dacht dat  de dubbelsap ±20% perensap bevat, mocht dit sterk afwijken laat ik dit binnenkort weten.
De Cascade hoppellets  komen inderdaad van Brouwland.

Hoi Arend,

De tarwe is van te voren gekookt om de volgende dag direkt te kunnen beginnen met maischen. Dat het deze keer 16 uur geworden is komt door de ploegendienst die ik loop, normaal zit er zo'n 10 tot 12 uur tussen.
De reden dat ik de ongemoute granen vtv ben gaan koken is de ervaring dat direkt toevoegen aan de maisch het spoelen ernstig vertraagd, zonder beter resultaat.
Theo

SiriS

Hoi Theo,

Wat is de verhouding tarwe t.o.v. het water tijdens het koken geweest?

Groet, SiriS

TVERSCH

Ik weet niet meer precies de hoeveelheid water, maar ik denk ±6 tot 8 liter.
Het moet een redelijk dunne massa zijn ivm aanbranden.
Theo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.