Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Houdbaarheid mout  (gelezen 5892 keer)

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een hťle lange weg, maar komen zal ik er!
Houdbaarheid mout
« Gepost op: 20-04-2004 13:23 u »
Er staat op dit forum een advertentie van iemand die 25 KG Mout over heeft en dit weggeeft.. Dit mout is ongeveer een jaar oud. Nu is het nog wel redelijk ver rijden dus ik moet eigenlijk min of meer een beetje zekerheid hebben dat hier nog iets van te brouwen valt.. wat denken jullie?

Jordi

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re:Houdbaarheid Mout
« Reactie #1 Gepost op: 20-04-2004 13:53 u »
Ligt eraan hoe het is opgeslagen. Droog en koel, dan is mout zeker een jaar houdbaar.
gr
MO

Offline Patrik_Claes

• Junior lid
  • **
  • En plots wordt biochemie interessant!
« Reactie #2 Gepost op: 20-04-2004 16:28 u »
En Pilsmout is langer houdbaar dan donkere mouten. Caramouten zou ik zeker niet meer gebruiken als ze zo oud zijn...

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #3 Gepost op: 20-04-2004 17:40 u »
Zouden ze dan verzuurd raken? Mooie manier om je maisch aan te zuren binnen het reinheitsgebot :) Zuurmout is best wel duur.

:degroeten:

Wim

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #4 Gepost op: 20-04-2004 20:13 u »
Wat kan dan dit dan voor smaakafwijking geven????

groeten Arend

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #5 Gepost op: 20-04-2004 20:51 u »
Hoi,

Ik denk dat met name de enzymatische-activiteit een probleem kan vormen bij oudere mout. Hoe ouder, hoe minder enzymatisch actief, hoe minder omzetting van zetmeel. Ik ruik en proef altijd aan mout. Korrels moeten 'moutig', fris, broodachtig en knapperig zijn in de mond. Oude mout is minder van smaak en ruikt vaak wat muffer. Let ook op aanwezigheid kleine motjes, of kleine vervelingen van rupjes die je soms kan aantreffen in oude mout(wel eens gehad).

In principe kun je ermee brouwen (er zit zetmeel in) maar wat oude mout met het eindresultaat doet, weet ik niet, misschien beetje vergelijkbaar met oxidatiesmaak en daarbij minder bouqette. Er zijn wel brouwers die oude mout aanmengen met wat jongere mout (enzymen) en goede resultaten behalen.

gr Johan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 21-04-2004 20:39 u »
Zouden ze dan verzuurd raken? Mooie manier om je maisch aan te zuren binnen het reinheidtsgebod :) Zuurmout is best wel duur.

Niet-geschoot mout verzuurd niet tenzij deze vochtig gemaakt wordt en  geŽnt wordt met melkzuurbacteriŽn.

Zoals al eerder is aangegeven kun je met oude mout prima bier brouwen als de mout droog bewaard is geweest. Wanneer de mout vochtig is opgeslagen - bijvoorbeeld in niet goed gesloten zakken en tonnen in een niet geÔsoleerd schuurtje in de tuin - dan loop je grote kans dat allerlei micro-organismen zich ontwikkeld hebben op of in de mout (schimmel). Een muffe schimmelachtige smaak, die je ook terug kunt vinden in het uiteindelijke bier, is het resultaat.

Voor 25 kg gratis pilsmout dat een jaar opgeslagen is geweest in een normaal verwarmd huis ben ik in ieder geval bereid een stukje om te rijden  ;D.

:degroeten: Jacques

Offline norbertus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een nimmer aflatende uitdaging!
« Reactie #7 Gepost op: 26-04-2004 22:58 u »
Ik heb onlangs een zak pilsmout van 50 kg aangebroken die ik bewust heb bewaard. Hij is aangekocht in januari 1999 en verkeert in perfekte conditie. Veel hangt af van de bewaring. Mout dient droog en luchtig opgeslagen. Ik bedoel hiermee  niet ergens in een muffe kast of in een vochtig lokaal.

De conditie van de mout kan men best controleren door een klein handvol op te eten. Indien de mout knapperig, krokant en vooral niet zurig smaakt verkeert deze in goede conditie.

We hebben met deze mout deze winter verschillende brouwsels gemaakt en hebben geen nadelen of voordelen ondervonden.

Waarom hebben we dit gedaan? Ik wou gewoon weten of mout inderdaad veroudert en hierbij smaakeffekten ontstaan.

Naar mijn gevoel is mout die in een huiskamer is opgeslagen in een open ruimte perfect bruikbaar.  Maar toch maar even proeven!!

Groeten,

Norbertus.

Tags: mout houdbaarheid