And the name is... Frenky

Gestart door Frenky, 27-03-2009 14:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frenky

Hallo ik ben frenky.
Brouwapperatuur nog niets, maar ben me al paar weken aan het oriënteren op dit forum en google youtube  etc.
Nou zal ik niet direct van start gaan om een herms te bouwen of iets dergelijks, dus zal waarschijnlijk een keukenbrouwertje met grote inkookketels of iets dergelijks. Omdat ik de kosten wil drukken zal ik rond gaan snuffelen op bazaars rommelmarkten ed. en rest proberen zelf te maken.
Ik loop al een par jaar met de gedachte, maar dacht dat het heel complex was maar dit gezien te hebben


 is de kogel door kerk.
Spullen verzamelen en gewoon doen!

Al kan ik wel tips gebruiken qua soort bier hou persoonlijk van, de konick,en andere palmachtige bieren.
Het zou voor mijn eerste project ook dit type bier willen maken.
Is dit voor een leek te doen of zeg je begin maar eerst met een... biertje
Zo ja wel recept zou dan geschikt zijn?

Nou tips hartelijk welkom en laat nog wel iets van me horen als het zover is .

Groetjes  en  natuurlijk   HOUDOE!!! ;)

Oscar

Citaat van: Frenky op 27-03-2009  14:03 uIk loop al een par jaar met de gedachte,

Frenky,

Welkom op dit forum! Leuk dat je ook wilt gaan brouwen, en dure spullen aanschaffen hoeft niet direct... dat komt later wel. :D Wat altijd aan te raden valt is meebrouwen met een reeds ervaren hobbybrouwer. Daar doe je altijd er veel ideeën op en zie je meteen hoeveel werk het is en kun je wellicht een resultaat van een vorig brouwsel proeven.

In welke regio/plaats woon je?

Wellicht woont er gewoon al een hobbybrouwer bij jou in je dorp/stad, of zit er een brouwvereniging bij jou in de buurt. :)

JeroenCV

Frenky,

Van harte welkom hier. Veel plezier met brouwen!


Hopmans


Frenky

Citaat van: Hopmans op 27-03-2009  15:28 uFrenky, do you remember...


Hahaha  moest even nadenken ... ()

Maar helaas ik herinner me jou niet ;)

Frenky

Citaat van: Oscar op 27-03-2009  14:31 uIn welke regio/plaats woon je ?

Wellicht woont er gewoon al een hobbybrouwer bij jou in je dorp/stad...of zit er een brouw vereniging bij jou in de buurt... :)


Heb geen idee of er hobbybrouwers/verenigingen in de regio zitten.
Kom zelf uit een klein dorpje Bergeijk ->onder Eindhoven zelf nog onder Valkenswaard tegen de Belgische grens aan (Lommel op 5 minuten rijden).



Oscar

Citaat van: Frenky op 27-03-2009  15:54 uHeb geen idee of er hobbybrouwers/verenigingen in de regio zitten

Kijk hier eens. Dat gebied is bezaait met thuisbrouwers.

Ronnie

Welkom Frenky.

Ha, Bergeyk, zie ik. Wel, elke derde donderdag van de maand is daar gilde-avond.
Er is daar een gemengde gilde (wijn + bier) die al zeer lang bestaat en bij het Vlaamse VAW aangesloten is.

Als je namen en telefoonnummer van voorzitter en/of secretaris wil, stuur dan een pm.

Succes met de hobby.

henk-jan

Hoi Frenky
Ik ben bijna nooit actief op dit forum maar lees wel iedere dag gezellig mee.
Een paar tips voor het samenstellen van je brouwset.
Pannen vind je op martplaats. Zoeken met bijvoorbeeld weckpan of wasketel.
Je kunt ook de bovenkant van een 50 liter bierfust zagen. Die kosten 30 ero statiegeld. Of gamellen kopen ( zie elders op dit forum met de zoek knop )
Een dompelkoeler buig je zelf met zo'n rol flexibel koperbuis van gamma ( en tuinslang met gardena koppelingen of slangklemmen ). Je kunt ook een oude platenkoeler bietsen bij een c.v monteur.
Grote brander koop je bij de zwarte markt ( bazaar ) voor ongeveer 30 euro. Ik geloof dat ze ze ook goedkoop hebben bij 't Amerikaantje ( online winkel ? )

Zelf zou ik geen voorbeeld nemen aan de manier van spoelen zoals op dat you tube filmpje dat je hebt gezien. Je kunt beter bijvoorbeeld en hevelfilter maken ( zie bij Forum - apparatuur - fitersystemen )


De rest  zal je bij bijvoorbeeld Brouwland, Van der Kooy en Jubbega, Brouwmarkt of wellicht via je bierbrouwvereniging moeten kopen.  :degroeten:

RobinB

Hoi Frenky!
Welkom hier!

Heb je al een idee hoe je gaat beginnen?
Eerst met blikken, droog extract of meteen met mout?
In het laatste geval heb je in ieder geval een molen nodig!

Als je een nieuwe pan wilt, is de emaille pan bij vd Kooy niet gek, slechts €35 voor 27L.

Citaat van: henk-jan op 29-03-2009  12:39 uJe kunt ook de bovenkant van een 50 liter bierfust zagen. Die kosten 30 ero statiegeld.

Die kosten veel meer dan de € 30 statiegeld... :neenee: :police:
Door het betalen van statiegeld wordt iets nog niet je eigendom en dus mag je het niet beschadigen! :lessmile:

henk-jan

Oke, Ja sorry. Frenky snel vergeten dat idee met die fusten. Ik geloof trouwens dat die 30 euro statiegeld wel klopt hoor, niet verder vertellen. :verbergen:


Frenky

Citaat van: RobinB op 29-03-2009  15:09 uHoi Frenky!
Welkom hier!

Heb je al een idee hoe je gaat beginnen?


Denk  zoals in het filmpje keukenbrouwen heb een grote wok pit in het fornuis (weet niet of vrouwlief hier blij mee is? MAAR DAT MERKEN WE DAN WEL   :pan: :bokser:) dus  iets van weckketel inderdaad, gewoon beginnen en als ik het beter onder de knie heb beetje bij beetje uitbreiden.  Op Marktplaats al geboden op damejean's  aka mandflessen.  nog niks van gehoord...

Frenky

Citaat van: RobinB op 29-03-2009  15:09 uHeb je al een idee hoe je gaat beginnen?


Denk meteen met mout.

Frenky

Citaat van: RobinB op 29-03-2009  15:09 uEerst met blikken, droog extract of meteen met mout?
In het laatste geval heb je in ieder geval een molen nodig!

Aangezien ik zo'n beetje van werkplaats in mijn garage heb en dadelijk veel tijd heb <mede mogenlijk gemaakt door de economische crisis> en al 20 jaar in de metaal zit, denk ik wel dat ik dat me dat moet lukken.

Oscar

Citaat van: Frenky op 29-03-2009 &nbsp;19:58 uweet niet of vrouwlief hier blij mee is? MAAR DAT MERKEN WE DAN WEL   :pan: :bokser:

Even overleggen kan natuurlijk conflicten voorkomen  ;D ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.