Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen Budelsbrew  (gelezen 4351 keer)

Offline Budelsbrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Kwak op curacao
Even voorstellen Budelsbrew
« Gepost op: 01-04-2009 20:32 u »
Hallo allemaal hier newbe Budelsbrew.
Ik ben al een paar weken bezig met blikken van Brewferm voor een dorstige zomer te veraangenamen.
Als eerste heb ik Gold van Brewferm met bijbehorende gist in de emmer  gedaan en 2 weken in de huiskamer (21 ║C) laten staan.
Daarna heb ik het in een "waterkluisje" gedaan en in mijn berging (14gr)gezet om te lageren maar nu lijkt het bier wel een beetje dood, waar ik bang voor ben is dat het gist in een te warm brouwsel heb gedaan in waardoor het gist niet helemaal heeft gewerkt .
Na 1 week lageren heeft ie nog een waarde van 1020.
Als tweede heb ik Abdij van Brewferm met hun gist in de emmer gedaan en laten gisten en toen in een gistfles om te lageren van 15 liter gedaan en dat ruikt al aardig en gaat verder ook goed volgens mij.
Afgelopen zondag heb ik Brewferm Grand cru in de emmer gedaan met t-58 gist en nu is mijn vraag is dat sneller uitgegist dan die brewfermgist want op dinsdag was het waterslot al behoorlijk stil geworden. Maar als ik hem doorroer schuimt hij wel lekker.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2009 21:49 u »
Hoe bedoel je 'doorroeren'? Gewoon deksel eraf en roeren?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 01-04-2009 21:50 u »
Welkom. Je vindt Budels lekker? Ik ook wel eigenlijk.

Bier rust ook tijdens de lageren. Laten we zeggen dat hij slaapt. Gewoon lekker bottelen met 7 g/L suiker en over een maandje genieten. 1020 is een normaal eind SG voor zo'n bier.

Als je veel gist toevoegt (dus een heel zakje T58 op 15 liter) en je laat de temperatuur lekker oplopen, dan kan de vergisting zomaar binnen 48 uur klaar zijn. Ik zou gaan lageren in een nieuwe fles, eerst een week warm (voor de zekerheid) en dan een week koud, en bottelen maar weer.

Volgens mij ben je goed bezig en heb je straks een mooie voorraad bier voor de zomer.

Offline Budelsbrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Kwak op curacao
« Reactie #3 Gepost op: 01-04-2009 22:14 u »
Gegroet Bierliefhebbers.

Inderdaad even doorroeren met de mooie en steriele lepel en de deksel er weer op.

Budels is wel aardig bier maar ik heet Budel van achteren. En ben fan van de zwaardere smaakvolle bieren zoals dubbels en trippels.

OK dus ik hoef me niet zo'n zorgen te maken over die gold, hij smaakt toch niet verkeerd das belangrijk.

Ik ga die sg van die Grand cru goed in de gaten houden of die eerder klaar is, wat is een behoorlijk sg om te gaan lageren en kan het ook zijn dat bij het lageren de sg weer omhoog gaat?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 01-04-2009 22:20 u »
Inderdaad even doorroeren met de mooie en steriele lepel en de deksel er weer op.

Dat is tijdens de vergisting niet nodig, en vergroot je kans op infectie's (dwarelende dingetjes e.d).

Oh ja..welkom hier op het forum !

Offline Budelsbrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Kwak op curacao
« Reactie #5 Gepost op: 01-04-2009 22:28 u »
Ok maar wel de verontreiniging van je schuim afscheppen neem ik aan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 01-04-2009 22:31 u »

Dat zijn geen verontreinigingen..en die zakken gewoon naar de bodem als de vergisting klaar is. Dus gewoon afblijven en geduldig wachten.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 01-04-2009 22:31 u »
Nooit schuim afscheppen, gewoon laten zitten. Ook niet in je gistvat roeren, wat ik soms doe is mijn hele gistvat schudden om te genieten van een fontein aan bubbels.

1020-1025 is een goed SG om bier over te zetten naar een nieuw vers fris schoon steriel vat. Bij lageren gaat het SG nooit meer omhoog of je moet suiker gaan toevoegen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 01-04-2009 22:32 u »
Dat is tijdens de vergisting niet nodig, en vergroot je kans op infecties (dwarrelende dingetjes e.d).

Het roeren bedoel je neem ik aan. Toch niet het feit dat de lepel is schoongemaakt mag ik hopen?

Gewoon laten zitten. In de professionele brouwerijen doen ze dat ook niet. En veel prijswinnaars ook niet.

En ja Budelbrew, ook van mij een hartelijk welkom op dit forum.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 01-04-2009 22:32 u »
Zo, we vallen weer eens over elkaar om te beantwoorden.

Offline Penners

• Vol lid
  • I'm gonna brew you a beer you can not refuse
    • Stichting Brouwboerderij
« Reactie #10 Gepost op: 01-04-2009 22:37 u »
Budelsbrew,

Welkom hier op het forum.
Laat je niet afschrikken door beginnersfouten, daar moet je tenslotte van leren.
vel succes met je brouwsels, en als je vragen hebt er zijn hier genoeg mensen met een berg aan ervaring die je graag o weg helpen.

Gr. Fred

Offline Budelsbrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Kwak op curacao
« Reactie #11 Gepost op: 01-04-2009 22:42 u »
Kijk zo leer ik nog een eens wat... Geduld is een schone zaak alhoewel in mijn stadium het gistingsproces wel erg spannend is om te zien.
Ik heb nog geen druppel eigengemaakt bier gedronken en houdt toch het proces nauwlettend in de gaten.
De roer en vuilafschep instructie heb ik van de folder van de Brouwmarkt "Zelf bier brouwen met een bier kit".

Offline RenÚ K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #12 Gepost op: 01-04-2009 22:44 u »
De roer en vuilafschep instructie heb ik van de folder van de Brouwmarkt "Zelf bier brouwen met een bier kit".

Lees maar veel op dit forum en dan leer je dit wel af :D.

Ook namens mij welkom op het forum. Profiteer van de schat aan informatie die hier te vinden is. En als je eenmaal bier van jezelf gedronken dan wil je niet meer anders!!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 01-04-2009 22:54 u »

Volgems mij zijn dat nog instructies uit de oudheid die komen uit een oud boekje van Jan van schaick, niet echt meer van deze tijd

Offline Budelsbrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Kwak op curacao
« Reactie #14 Gepost op: 01-04-2009 23:08 u »
Ik heb even gekeken naar mijn sg van de Grand cru en de is onder de 1020 dus die kan de vergistingsfles in.
Bij mijn abdij heb ik door dat roerverhaal erg veel gist in mijn 15 ltr fles het lijkt zo'n 0.8 cm kan dat kwaad, ik heb m vanaf zondag overgeheveld.
Ik heb als volgende lading Tripel van homebrew en las als tip er een pot honing in plaats van (riet)suiker, dat lijkt me lekker maar heeft iemand enig idee wat voor soort honing wel goed hiervoor is. Honing komt eventueel van hobbyimkers.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
Re: Even voorstellen Budelsbrew
« Reactie #15 Gepost op: 01-04-2009 23:32 u »
Natuurlijk ook namens mij welkom, ik was zo geschokt door je opmerking over dat doorroeren tijdens de gisting, dat ik dat vergeten ben.

Tags: