Nico, ik stel me voor

Gestart door Pitmaster, 20-03-2009 15:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pitmaster

Ik ben een kleine brouwer die weinig tijd voor de hobby vrij maakt. Eigen zaak en fulltime job als docent staan dit in de weg.
Ik brouw vooralsnog met blikjes van Brewferm maar wil zeker door naar de droge delen :-)
Het rommelen met de blikjes doe ik nu zo af en toe al 12 jaar.
Mijn laatste aanwinst is een brouwkist. Zelf gemaakt. Ik vond het moeilijk om een mooie vaste temperatuur te krijgen om mijn blikje mout in te vergisten. Ik heb met een verwarming voor het aquarium (uit eigen zaak) en een circulatiepomp een stabiele warmte-omgeving voor mijn wort gemaakt.
De kist heb ik van betonplex 12 mm gemaakt, binnenkant 3 cm isolatiemateriaal en daarbinnen de bak van glas. Een dubbele bodem met een geperforeerde plaat aluminium op 4 cm houd het verwarmingselement vrij. Mijn blikjes worden netjes op 25 graden gehouden op deze manier.

Op dit forum ben ik vooral op zoek naar kennis om mijn hobby meer inhoud te geven, meer dingen kunnen zoals mijn bier/brouwkist. Meer recepten, meer kwaliteit.
Gezelligheid daarbij kan geen kwaad.

Nico

JeroenCV

Hallo Nico,

Wees welkom hier.

Leuk dat je een brouwkist hebt gebouwd. Maar is 25 graden niet iets te warme vergistingstemperatuur?
Lees eens hier en daar op dit forum over vergistingstemperaturen.

Succes met brouwen en veel plezier op het forum.

Jacques

Hoi Nico,

Welkom op dit forum.

Ook met een blik kan je variëren door een andere gist te gebruiken. Dat kan een andere korrelgist zijn, veel interessanter is het om wat te experimenteren van vloeibare gistsoorten en verschillende gistingstemperaturen. Als je wel geld heb maar weinig tijd kan ik aanraden op zoek te gaan naar een oude koelkast en bij Conrad een UT-100 thermostaat te kopen. De hobby wordt hierdoor een heel stuk interessanter.

Als je niet wilt maischen maar wel heel verschillende bieren wilt brouwen dan kan ik je aanraden om het boek Brewing Classic Styles van Jamil Zainaisheff en John Palmer aan te schaffen. In dit boekje vind je recepten met moutextract waarmee in de USA prijzen gewonnen zijn. Beide schrijvers zijn zeer ervaren hobbybrouwers. Als je het boekje via de link bestelt steun je het forum.

Maarten

Ha Nico/pitmaster,

Welkom en veel plezier met brouwen! Je merkt nu al, het stikt hier van de tips, en iedereen pusht je hard om zo 'echt' mogelijk bier te brouwen. Maar gezien je actief wordt op dit forum voel je daar blijkbaar zelf ook behoefte toe. Bij gebrek aan tijd kun je inderdaad lastig de hele dag gaan schroten en maischen, met blikken kun je inderdaad alleen gist en gisttemperatuur varieren (en welk blik je koopt!). Gelukkig kan dit een wereld van verschil maken, dus je kunt je uitleven. Met moutextract ben je denk ik niet echt veel meer tijd kwijt dan met blikken, en dat is wellicht een stap die ook je varieteit in beschikbare bieren gigantisch vergroot.

Veel plezier!

Pitmaster

Citaat van: JeroenCV op 20-03-2009  15:14 uHallo Nico,

Wees welkom hier.

Leuk dat je een brouwkist hebt gebouwd. Maar is 25 graden niet iets te warme vergistingstemperatuur?
Lees eens hier en daar op dit forum over vergistingstemperaturen.

Succes met brouwen en veel plezier op het forum.


Jeroen, volgens de gebruiksaanwijzing van Brewferm moet je vat de eerste gisting van 10 dagen bij 25 graden gebeuren. Ik houd me daar nog even aan, variëren wil ik wel maar verderop in de hobby. Hoe houden andere trouwens hun vat voor de eerste gisting op temperatuur?

Nico

Pitmaster

Citaat van: Jacques op 20-03-2009  17:10 uHoi Nico,

Welkom op dit forum.

Ook met een blik kan variëren door een andere gist te gebruiken. Dat kan een andere korrelgist zijn, veel interessanter is het om een was te experimenteren van vloeibare gistsoorten en verschillende gistingstemperaturen. Als je wel geld heb maar weinig tijd kan ik aanraden op zoek te gaan naar een oude koelkast en bij Conrad een UT-100 thermostaat te kopen. De hobby wordt hierdoor een heel stuk interessanter.

Als je niet wilt maischen maar wel heel verschillende bieren wilt brouwen dan kan ik je aanraden om het boek Brewing Classic Styles van Jamil Zainaisheff en John Palmer aan te schaffen. In dit boekje vind je recepten met moutextract waarmee in de USA prijzen gewonnen zijn. Beide schrijvers zijn zeer ervaren hobbybrouwers. Als je het boekje via de link bestelt steun je het forum.

Bedankt voor de tip over het boek, gaat zeker gekocht worden. Ik ben gek op boeken maar ik wil eerst nog even wat andere dingen goed op een rijtje hebben voordat ik de volgende stap doe. Ik heb al gezien elders op het forum dat er ook over schone flesjes valt te leren, ik heb net mijn bierkist klaar. Alles op zijn tijd. Dat ik op den duur wel ga produceren met moutextracten staat vast en later zelfs maischen en eesten.

Nico

JeroenCV

Citaat van: Pitmaster op 20-03-2009  18:17 uJeroen, volgens de gebruiksaanwijzing van Brewferm moet je vat de eerste gisting van 10 dagen bij 25 graden gebeuren. Ik houd me daar nog even aan, variëren wil ik wel maar verderop in de hobby. Hoe houden andere trouwens hun vat voor de eerste gisting op temperatuur?

Nico

Bij mij in huis staat het vat meestal naast de bank te pruttelen. Dus bij 18-20 graden. In de zomer staat hij in de slaapkamer want daar heb ik airco. Voor ondergisters heb ik 2 koelkasten.

Muldermans

Welkom Nico,

Voor de beginner is hier legio informatie te vinden en als je ergens mee zit is hier genoeg expertise om je te helpen (ten minste dat is mijn ervaring).

Zelf ben ik van blikbrouwen over gestapt op extract en meteen daarna op graan brouwen. Het echte brouwwerk is heel boeiend telkens leer je weer nieuwe dingen en kun je variëren (en zoals eerder gezegd met blik brouwen kun je ook al variaties maken m.b.v. andere gisten).

Brouw ze en veel plezier hier op het forum.

Met vriendelijke groet
Muldermans

glaasjebier

Dag Nico,

Ook namens mij welkom! Om je vraag te beantwoorden mbt de vergistingstemperatuur: Ik deed dit voorheen in een speciekuip met een laagje water, waar ik met een aquarium thermostaat de temperatuur regelde. Een goedkope oplossing, echter na een paar dagen wordt je water smerig en zo zijn er nog wat nadelen. Momenteel ben ik een temperatuurgestuurde kast aan het bouwen (oude koelkast, temperatuursensoren, relaisbordje en momenteel bezig met de software ontwikkeling die dit allemaal aanstuurt). Wellicht iets teveel gedoe als je het, zoals je aangeeft, rustig aan wilt doen... Al met al, met deze hobby kun je jarenlang "rustig" opbouwen, zowel qua kennis als qua brouwerij. Succes!

RobinB

Hoi Nico!

Welkom hier en leuk dat je je voorstelt! (dat zouden meer moeten doen! ;) )
Ik denk dat bijna iedereen is begonnen met een blik en gaandeweg dit uit gebreid heeft?
Ik wel/ook in ieder geval!

Je zal hier veel kunnen lezen/leren, maar schroom ook niet te vragen en mee te doen in discussies!

gr.
Robin

Matthe

Hallo!
Ook een welkom van mijn kant. Ook ik ben nog niet verder dan het blikbrouwen. Ondanks dat wel een erg leuke hobby. Dus keep up the good work en met kleine stapjes komen we er wel.
Citaat van: RobinB op 20-03-2009  23:25 uleuk dat je je voorstelt! (dat zouden meer moeten doen! ;) )
:hoera: Helemaal mee eens!

Pitmaster

Citaat van: RobinB op 20-03-2009  23:25 uWelkom hier en leuk dat je je voorstelt! (dat zouden meer moeten doen! ;) )

Het is graag gedaan, als anderen vooraf zouden beseffen hoeveel leuke reacties je kunt krijgen op zoiets simpels als voorstellen dan deden meer mensen dit.

De truck met de koelkasten moet hier in huis ook zijn intreden gaan doen, na jaren met blikken gewerkt te hebben zal ik definitief mijn hobby op een hoger plan brengen.

Nico

djeetn

Hoi Nico, ik waarschuw je... bier is voor mij een zalig drankje, ik ben mij erin gaan verdiepen, vond dit forum... en ben nu verslaafd aan bierbrouwen en alles wat met bier te maken heeft! Dit forum barst van de info die mij heel hard heeft geholpen!!! Vraag maar... vele mensen hier zullen op je vragen antwoorden (ze zijn super-behulpzaam)!! Kijk ook eens vaak naar de functie: 'tags' das een ware encyclopedie. :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.