Uncle Sam APA

Gestart door Adrie, 19-04-2004 10:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Brouwers,

IJs en weder dienende ga ik komende zondag een APA brouwen volgens onderstaand recept:

Uncle Sam APA

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          26.00    Wort Size (L):     26.00
Total Grain (kg):         5.60
Anticipated OG:          1.054    Plato:             13.41
Anticipated EBC:          26.2
Anticipated IBU:          37.8
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name        Potential EBC
----------------------------------------------
 94.6     5.30 kg.  Viennamout   1.038      7
  5.4     0.30 kg.  CaraMünich   1.034    120

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops
   Amount     Name     Form    Alpha  IBU  Boil Time
------------------------------------------------
 40.00 g.     Cascade Pellet   4.80  21.5  75 min.
 20.00 g.     Cascade Pellet   4.80   7.6  30 min.
 20.00 g.     Cascade Pellet   4.80   4.8  10 min.
 40.00 g.     Cascade Pellet   4.80   4.0  Dry Hop

Yeast
-----
Danstar  Nottingham

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

Saccharification Rest Temp :  67  Time:  90
Sparge Temp :                 78

Ik wil voor dit bier de Danstar Nottingham gebruiken omdat deze lekker clean vergist. Wellicht is dit niet de juiste keuze (ik ken de APA als stijl niet omdat deze in Europa slecht verkrijgbaar is). De Danstar Windsor schijnt iets fruitiger te vergisten. Volgens de biertypegids van Derek Walsh is een APA vrij fruitig. Wat denken jullie, kan ik dan beter de Windsor gebruiken of is deze weer te fruitig?


Opmerkingen, reacties?

Groeten,

A3

JWVG

H3, het recept lijkt me behoorlijk klassiek, is prima. Ik zou zelf misschien voor de zekerheid half pils, half vienna nemen, maar dat is meer een gevoel dan dat ik er een argument voor heb. Die gist ken ik niet. Het is volgens mij wel zo dat Amerikaanse PA's iets minder fruitig zijn, maar het zal niet zoveel kwaad kunnen denk ik. De Amerikanen op het engelstalige forum zijn, naast de Wyeast 1056, ook erg te spreken over de Wyeast german ale, of de kolsch voor dit soort bieren. Die vergisten erg clean zonder fruitigheid. Dat is wellicht voor de toekomst ook nog een tip.

:degroeten: JW.

Adrie

Bedankt voor je reactie, Jan Willem. De Danstar Nottingham lijkt, naar het schijnt, erg op de Wyeast 1056, dus dat zal dan toch wellicht de juiste keuze zijn.

Groeten,

A3

MO

Oei, dan zal ik echt maar eens snel nakijken op welke temperatuur de brouwcollega van mij laatst een blondje heeft gemaakt met de Nottingham. Ik denk niet dat jij op 1006 wilt eindigen. Natuurlijk wel hulde voor de eenstapsmaisch. Maar jouw Vienna mout is toch Duits? Toch maar een eiwitrust?
En waarom geen FWH? Leuk toch, 5 hopgiften, Amerikanen overdrijven immers ook vaak.
Wat ik een beetje jammer vind van die Promash uitdraai is dat het doel-eind SG en alcohol% er niet bij staat. 1010 (6.2%)?

gr
MO

Adrie

Ha MO,

Ja zoiets. Vooral niet te droog, want dat past niet bij de stijl. Voor de zekerheid dan maar op 68 graden maischen? Volgens de biertypegids zou de vergistingsgraad tussen de 73 en 81 % moeten zijn, dat betekent een eind SG van 1010 tot 1015 bij een begin SG van 1054.

De Viennamout komt van Brouwland en dat zal inderdaad de Vienna van Weyermann zijn. Ik heb er al eerder mee gebrouwen en een eiwitrust lijkt niet noodzakelijk.

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: JWVG op 19-04-2004  10:50 uIk zou zelf misschien voor de zekerheid half pils, half vienna nemen, maar dat is meer een gevoel dan dat ik er een argument voor heb. Die gist ken ik niet.
:degroeten: JW.

Ha Jan Willem,

De thread over de Viennamout was ik niet voor niets begonnen en daar kwam de opmerking van BuBs:

CiteerVele amateurbrouwers halen of krijgen hun grondstoffen via Brouwland, deze verkoopt Vienna en pale ale en heeft voor beide artikel een ander bestelnummer. In een folder van vorig jaar, vermelde ze echter vienna en pale onder de zelfde naam. Ik hoorde vorig jaar iemand vertellen, dat bij Brouwland, beide moutsoorten het zelfde zijn. Oktober vorig jaar hebben wij in het gilde een brouw experiment gedaan, vijf bieren gebrouwen met een stort van 100 % basis mout. Hierbij zatten ook vienna en pale, uit dit experiment bleek, dat het vienna bier en pale ale bier erg veel op elkaar lekken, qua kleur en smaak.

Kees

Vandaar dat ik het toch maar met alleen Vienna en geen pilsmout ga proberen. Over de gist denk ik nog even na. Windsor, Nottingham of wellicht de Cooper's Ale??

Groeten,

A3

JWVG

Ah, dat heb ik gemist. Eerlijk gezegd wordt er momenteel zoveel gepost, dat ik niet alle thread meer bij kan houden....

Qua gist heb ik geen advies - geen van allen ooit gebruikt.

:degroeten: JW.

TVERSCH

A3

Ik neem aan dat Cooper 's Ale een Wyeast gist is? Als dat zo is zou ik voor de American Ale l of ll gaan.
De winsor lijkt mij inderdaad beter voor deze soort dan de Nottingham.
Hoewel ik met het eindresultaat van mijn APA met Nottingham zeer tevreden ben, zal op de keuring van het ONK wel de mededeling (van Derek Walsh) komen dat deze inzending niet volgens soort is.
Theo

Adrie

Ha Theo,

Nee, de Cooper's Ale is een korrelgist van Australische komaf. Leek me wel leuk om die in dit bier eens uit te proberen. Ik probeer ook niet per sé een APA te brouwen precies volgens stijl. Het is meer een uitprobeersel van de hop en de gist.

Het bier is zojuist in het gistingsvat gegaan. Door een onoplettendheid heb ik te veel spoelwater gebruikt, waardoor het volume voor koken te hoog en de dichtheid te laag uitkwam. Het is niet gelukt om dit door stevig te koken te compenseren. De begindichtheid is uitgekomen op 1049 (i.p.v. de geplande 1054), maar ik heb wel 26 liter in de fermentor zitten.

Groeten,

A3

Adrie

Vanmorgen vroeg bleek de gisting al behoorlijk op dreef te zijn. Snelle jongen, die Cooper's Ale. Er zat ook behoorlijk wat gist in het zakje, 15 gram en dat is ruim voldoende voor 25 liter bier. Een heerlijke hoppige, citrusachtige geur kwam door het waterslot. Wat ruikt die Cascade toch lekker.

Groeten,

A3

MO

Bij welke temperatuur heb je nou gemaischt?
gr
MO

Adrie

Ha MO,

Zoals gepland, 90 minuten op 67 graden. De Cooper's Ale schijnt een matige doorgister te zijn, dus ik ben niet zo bang voor een te laag eind SG.

Groeten,

A3

Adrie

Potent gistje, die Cooper's. Vanmorgen (36 uur na pitchen) was de gisting ten einde. Gisteravond toen ik thuis kwam na het werk was de gisting zeer heftig bezig (heerlijke hopgeuren door het waterslot) en de temperatuur van het bier op zijn top (26,5 graden, omgevingstemperatuur 20 graden). In de loop van de avond liep de gisting al merkbaar terug en vanmorgen kwam er niets meer door het waterslot. De vergisting is dus binnen 36 uur na pitchen verlopen!
Vanavond kan ik niet overhevelen naar de lagering (er moet bier geproefd worden bij het Maasland Thuisbrouwersgenootschap), dus dat wordt morgen.

Groeten,

A3

MO

Hoezo, je bent toch om elf uur thuis? Moet je kijken op dit forum, mensen posten tot diep in de nacht, of eigenlijk 24 uur want soms ook 's ochtends heel vroeg. Lageren kan best 's nachts nog....
Echt snel die gist. Dat is mij alleen gelukt midden in de zomer. Ben je niet bang voor fruitgeur en -smaken? Had je die Cooper's Ale ook van SiriuS?
gr
MO

Adrie

Ha MO,

Midden in de nacht lig ik liever lekker in mijn bedje. :slaperig:
Ja, fruitjes in het bier zijn een risico, maar dat zien we dan wel weer. Dat gistingsvat van mij isoleert als een beer. Bovendien denk ik dat fruitjes in dit bier niet zouden misstaan, ondanks dat het niet in de stijl past. Dan maar geen stijlvast bier, als ie maar lekker is.
De Cooper's Ale gist had ik inderdaad van SiriuS. Wel leuk dat experimenteren met onbekende gisten. Deze gist schijnt goed tegen hoge temperaturen te kunnen. Wat voor invloed dat op de smaak heeft zullen we over een week of wat weten. Trouwens benieuwd of die fruitsmaken wel te proeven zijn tussen al dat Cascadegeweld. Nu al ruik ik de citrusgeuren door het waterslot, laat staan wat dat wordt na drooghoppen. Ik denk dat dit een heel lekker biertje wordt voor tijdens warme zomeravonden. (Dat wordt flink doorzuipen deze zomer: pils, weizen, Koninck, Uncle Sam, allemaal heerlijke zomerbieren).

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

Vanmorgen heb ik de Uncle Sam naar de lagering geheveld. De dichtheid was nog schrikbarend hoog: 1016 terwijl er nu maar heel weinig CO2 door het waterslot ontsnapt. Ik vrees dat de Cooper's Ale geen goede gist is als je een droog bier wilt. Het bier smaakte nog veel te zoet. Hierdoor kon ik het niet goed beoordelen. Rare fruitsmaken heb ik niet geproefd. Citrussmaken trouwens ook niet.

Benieuwd wat het wordt, maar ik heb er niet veel vertrouwen in.

Groeten,

A3

Adrie

Vanmorgen nog even een monster genomen en de dichtheid gemeten. Die was nu 1015, dus er gebeurt nog wel iets. De smaak (op de nuchtere maag) was nog zoet en erg bitter. Ik proefde geen fruitige gistsmaken of hopsmaken, maar het bier is nog erg jong natuurlijk. Na het meten heb ik de 40 gram Cascade pellets in de flessen gedaan voor de drooghopping. Hierna begonnen de watersloten meteen te blobben, doordat er koolzuurgas vrijkwam uit het bier. Vanaf donderdag ben ik 10 dagen op vakantie, dus als ik terugkom is het bier klaar om te bottelen. Hopelijk zijn er dan nog wat puntjes van de dichtheid afgesnoept.

Groeten,

A3

Adrie

Het bier lijkt toch door te gisten. Wellicht was het een kwestie van teveel koolzuur in oplossing. Sommige gisten kunnen daar niet goed tegen. Beide flessen blobben door, zij het in een rustig tempo van 1 blob per 2 minuten. Wellicht komt het toch nog goed.

Groeten,

A3

Adrie

Rare gist, toch. Het bier leek volledig uitgegist (geen activiteit door het waterslot), ik voeg drooghop toe en nu gist hij weer vrolijk verder. Vanmorgen stond hij nog steeds te blobben. Zo komt het met dit bier denk ik toch nog goed. Overigens komen heerlijke, citrusachtige geuren door het waterslot. Mmmmmm. Als ie nog even doorgist wordt dit vast een smulbier.

Groeten,

A3

Bas

Hoi Adrie,

Na het toevoegen van drooghop gaat je waterslot-activiteit inderdaad omhoog. Mijn vermoeden is dat dit komt doordat er stoffen vanuit het drooghop in het jongbier oplossen. Hierdoor wordt de balans van de in het jongbier opgeloste stoffen (waaronder CO2) verstoord. Resultaat het CO2 moet ruimte maken en ontsnapt aan het jongbier.

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Bas,

Ik kan me voorstellen dat dit effect hooguit een paar uur duurt en geen dagen. Ik denk dus dat de gisting geremd werd door de hoeveelheid CO2 in het bier (de gist kan zijn afvalstof koolzuur niet meer kwijt en de gisting stokt). Bij het toevoegen van drooghop verdwijnt CO2, waardoor de gisting weer verder gaat. Met name bij het maken van wijn heb ik dit effect vaker meegemaakt. Ik ben in ieder geval blij dat de gisting weer doorloopt.

Groeten,

A3

Bas

Ha Adrie,

Interessante theorie, klinkt logisch. Enig idee of de SG nog aan het dalen is? Dat zou zeker een aanwijzing voor vergisting zijn.

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Bas,

Als ik terug ben van vakantie ga ik het bier bottelen en dan meet ik uiteraard de dichtheid. Nog even geduld dus.

Groeten,

A3

Adrie

Heren,

De dichtheid van de APA valt toch nog wat tegen. De gisting is klaar en de dichtheid is nu 1014. Vanwege de hoge bitterheid proeft het bier echter niet zoet, de balans lijkt eigenlijk wel goed. Vanavond ga ik bottelen. Het bier smaakt trouwens nu al naar meer. Wat is die Cascade lekker, zeg!

Groeten,

A3

Adrie

Brouwers,

Zojuist een Uncle Sam APA gedronken. Hij is nog niet geheel hergist op fles, de hoeveelheid koolzuur was nog laag. Hierdoor ook nog weinig schuim. De smaak en geur zijn echter fantastisch! Hij voldoet precies aan de smaakomschrijving uit de Biertypengids: citrusachtig, moutig, bitter. Wellicht heeft ie teveel body voor een APA, maar daarvoor ken ik de APA's niet goed genoeg. De Cooper's Ale lijkt een uiterst geschikte gist voor dit biertype. De eventueel geproduceerde fruitigheid harmonieert mooi met de Cascade. Ik denk dat dit een van mijn favoriete bieren gaat worden, want ik ben nu al heel blij.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.