Peru BROUWEN

Gestart door wim, 16-04-2004 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Beste brouwers,

In dit bericht zal ik uit de doeken doen waarom ik de laatste tijd zoveel vage vragen heb gesteld voor bv Spaanstalige links en vertellen wat er de komende tijd gepland staat.

Via 't wort wat ben ik in contact gekomen met een Nederlandse jongen en zijn Peruaanse vriendin, ze wilden een brouwcursus.

Die heb ik gegeven en het klikte erg goed tussen ons.
Zij heeft in Peru economie gestudeerd en wil er een brouwerij op gaan zetten. Enkel de ruimte is aanwezig en een beperkt budget.
Al tijdens de eerste dag vroegen ze mij of ik niet wilde overkomen om hun te helpen. Dat vond ik wat snel.
De volgende dagen is dit plan echter verder uitgewerkt en nu is de stand van zaken het volgende.

Ergens in mei zal ik afreizen naar Peru om de ruimte in orde te maken voor het brouwen van bier op kleine schaal. Gisteren was ik in Deventer om een HERMS installatie aan te schaffen (zie prikbord)die nu hier in Adam opgebouwd is en op een paar kleine aanpassingen na perfect is voor het testen van de lokale grondstoffen en recepten. En in het eerste jaar een bepaalde naamsbekendheid te verwerven.
Dit aanpassen zal ik doen alvorens te vertrekken en de set via de boot op te sturen.
Wellicht (dat hangt er vanaf hoe het brouwen op kleine schaal gaat) vertrekken ik en mijn vrouw volgend jaar (ruim nadat onze kleine is geboren) om van de kleine brouwerij een echte grote professionele brouwerij (de zesde van Peru) te maken en er eens goed bier vandaan te laten komen.

Met vrienden ben ik nu bezig een aantal systemen te ontwikkelen waarbij we warm en koud water willen regelen via de natuurlijke omstandigheden (zon en koele bodem).

Nogmaals de de HERMS is voor het starten en zal na wat aanpassingen klaar zijn voor het gebruik in die extreme omstandigheden (het is nu winter en 20GrdC).

In de eerste maand dat ik er zal zijn is het de bedoeling dat er naast een bottel (en wellicht etiketeer-) apparaat geinvesteerd gaat worden in materialen voor de feitenlijke brouwerij. In die maand zal ik ook een aantal meegenomen Wyeast gisten opkweken en via glycerine bevriezen en daarnaast een aantal grote giststarters maken voor brouwsels zodat zij een jaar voortkunnen.
Tevens de HERMS uitleggen en met het teken programma AUTOCAD tekeningen maken zodat lokale bouwers en technici aan de slag kunnen om een grote professionele brouwerij uit de grnd te stampen.

Zo dit is is in een notedop het grote brouwavontuur, nadere details zullen absoluut volgen, ik verwacht im Peru minstens één keer per week deze site en het het forum te bezoeken en vragen te stellen en beantwoorden.

Tips en contacten zijn dus hartelijk welkom, vooral op het gebied van leveranciers ed is er erg weinig te vinden in Peru.

:degroeten:

Wim

PS, Mo, hier komt dus ook mijn vraag over het A-zuur percentage vandaan, hop is er wel, maar van welke kwaliteit is nog niet duidelijk.
PS2 hierom is het dus dat ik mijn Orvalgist ter beschikking stelde en plotsklaps gestaakt ben met brouwen, al zal ik de HERMS na aanpassing zeker wel testen, doch dit bier lageren voor ik vertrek en pas na terugkomst bottellen zal.
PS3 ik houd niet van vaag gepraat, doch alles was nog dermate pril en onzeker dat ik me genoodzaakt voelde op deze wijze te werk te gaan, excuses voor deze werkwijze.
PS4 Mocht alles mislukken dan ben ik nog ruim op tijd om voor de geboorte van de kleine zelf iets op poten te zetten, hetzij mijn oude therapie praktijk nieuw leven inblazen, hetzij een reguliere baan vinden.


.

Herman

Één opmerking met betrekking tot de installatie. Ik zag dat het koken m.b.v. een elektrisch element gaat. Volgens mij gaat zeker gepaard met enige karamelisatie van het wort, wel een factor om rekening mee te houden.
Ik heb zelf vgl gamellen, maar de verwarmingselementen spraken mij in elk geval niet aan. Niet dat ik er ervaring mee heb, maar je vroeg om opmerkingen.
Verder: Peru heeft 220-230V neem ik aan?
Wat is de biercultuur in Peru? Het is daar toch mee wijn gebied, of ben ik nu los?
Voor de rest, ambitieus plan. Altijd leuk als mensen voor zoiets gaan. Houd ons op de hoogte!

Herman

wim

Herman,

het warmwatersysteem waar ik over sprak moet gaan zorgen voor de uiteindelijk verwarming van het kookvat, dus met dat elektrische element hebben we weinig van doen.
plm 700m koperpijp moet lauw water veranderen in stoom dat langs het vat geblazen gaat worden. Een stoombrouwerij dus eigenlijk.
Waarschijnlijk houden we het in het begin met het spoelwater en verwarmingswater nog wel bij het elemant dat daar inzit, inderdaad omdat er dan geen risico van karamelisatie is.
(Het is een schitterende installatie (ontworpen door iemand die in den lande een aantal Heinekenbrouwerijen heeft ontworpen) maar nog niet helemaal perfect, gelukkig heb ik van de maker al wat tips gekregen, zo zal de plaatsing van de vaten en het leidingwerk nog wel aangepast worden. Trouwens een vraagje, misschien voor A3, wat zijn de beste slangen om de pomp met het systeem te verbinden?)
Het hangt natuurlijk ook van de lokale situatie af, maar de zon schijnt er bijna altijd. Een dagje niet, dan kan er mooi schoongemaak worden :)

De brouwzaal zit naast een woning van de moeder van de "brouwmeesteres" dus een omleiding in het leidingwerk moet er ook voor voor zorgen dat ze na de verbouwing gratis hun eten kunnen stomen als er niet gebrouwen word. (Er wordt daar vier keer per dag warm gegeten) (sowieso een idee om in de arme wijke te introduceren als het goed werkt en uitgewerkt is wellicht.)

Er worden in Peru verschillende dranken met alcohol gedronken, wijn bier een soort maisbier, volgens de brouwmeeseres acoholvrij, maar dat meten we nog even na, het wordt immers gemaakt door vergisting, dus het zal wel laag alcoholisch zijn.)
Er worden ook wel wat bieren gebrouwen, meestal pils, maar niet echt heel bijzonder, wat ik gedronken heb vond ik nu niet om over naar huis te schrijven. toch zal ik dat wel doen ;D.
Daar gaan we dus verandering in brengen.

:degroeten:

Wim

Adrie

Ha Wim,

Wat een ontzettend leuk verhaal. Ik moet toegeven dat ik lichtelijk jaloers ben.  :nut: Die installatie uit Deventer had ik ook al likkebaardend bekeken, het lijkt me een goede start om ingrediënten te testen alvorens groot te gaan brouwen.

Wat betreft de pomp: hier zitten standaard aansluitingen aan (ik geloof 5/8 inch schroefdraad of zo). Bij elke doe het zelf zaak kun je de gewenste aansluitingen kopen.

Groeten,

A3

wim

A3

Die HeRMS heeft wel wat weg van de jouwe, maar ik heb de indruk dat jij je leidingen iets handiger (lees korter en minder kranen (dit zijn er 8)) hebt lopen. Ik vermoed dat jouw pomp een bypass heeft, dat heeft deze niet, dus dat is dmv leidingwerk met kranen opgelost.

Jouw verdampselafvoerpijp, zo zal ik hem maar even noemen is ideaal voor het brouwen in Nederland, dan stoom je het behang niet van de muur, of erger nog het gips van het plafond.
In Peru is een betegelde ruimte van 10x10m opppervlakte en 6m hoogte beschikbaar, dus hier zullen we niet zo snel last van hebben.

Ook moeten in deze installatie de filters, zowel in het maisch- als het kookvat nog aangepast worden, deze raakten nu verstopt zodat er nog niet heel hoog qua rendement werd gescoord.

:degroeten:

Wim

wim

Zijn er nog nog slimme ideeen voor het realiseren van een systeem waarbij water dat daar lauw uit de kraan komt te koelen?

Gedachten gaan nu naar:

1 een soort spiraal door een koelkast oid laten lopen om het zo op goede temp te brengen om de vergisting/lagering op de juiste temp te laten verlopen.

2 een soort spiraal een paar meter diep onder de grond te laten lopen voor hetzelfde doel.

3 wellicht een combi, door de grond voor de vergistindstemp en door een koelkast/vriezer voor de lagering.

Kom maar op. Wilde plannen geen probleem, er is vast wel iets goeds uit te halen. ;D

:degroeten:

Wim

wim

Graag zou k de snelheid van de pomp traploos kunnen verstellen. Ik wil er een avondje met een vriend van mij op gaan zitten (hij is techneut) maar pas nadat ik jullie input binnen heb.
Dacht zelf aan iets van een trafo oid. Nog ideeen?

Nu is het zo dat je dmv een kraan, die de bybass regelt, de snelheid van rondpompen kan regelen, dus hoe meer gesloten de kraan is hoe meer er rondpompt maar ik hoopte dat het bij de pomp te regelen zou zijn, dan kan ik het leidingwerk veranderen, en dus het hele bypass gedeelte en kraan weglaten.

Sowieso gaat het leidingwerk veranderen, ik wil de vaten naast elkaar hebben, met de bodem van het maischvat op ongeveer de helft dat de hoogte van het kook- en spoelwatervat.

:degroeten:

Wim


wim

Citaat van: Adrie op 17-04-2004  10:32 uWat betreft de pomp: hier zitten standaard aansluitingen aan (ik geloof 5/8 inch schroefdraad of zo). Bij elke doe het zelf zaak kun je de gewenste aansluitingen kopen.

Sorry voor de typfouten in mijn eerdere bericht, inderdaad A3 de aansluitingen heb ik reeds en de pomp is goed uitgerust qua schroefdraad, maar ik wilde eigenlijk weten wat goede slangen zijn om de pomp met het geheel te verbinden, dus duurzaam, sterk en bestand tegen de hoge temperaturen, nu zitten er kunststofslangen bij, versterkt met een soort dikkere spiraal (zie de foto's) ik weet niet hoelang deze het volhouden. Er staat ook niets op.

:degroeten:

Wim

Adrie

Ha Wim,

Ik gebruik siliconenslangen met een binnendiameter van 9 mm. Siliconen kan tegen 150 graden, dus dat zit wel goed. Je moet de slangen ruim nemen, want ze knakken vrij gemakkelijk dubbel.

De pomp hoef je niet uit te rusten met een bypass, dat heb ik ook niet gedaan. Wat nodig is, is een kraan aan de uitgangszijde van de pomp: hiermee kun je zonder problemen het debiet regelen. De fabrikant van de pomp geeft dit ook als mogelijkheid aan om het debiet te regelen. Ga vooral niet zitten klungelen met trafo's of dimmers, daarmee schijn je de pomp te vernielen.

Dan iets over het koude water: een spiraal door de koelkast werkt alleen als het water er zeer langzaam doorheen loopt. Aangezien de soortelijke warmte van water veel groter is dan van lucht, duurt het nogal lang voordat lucht water heeft afgekoeld (of opgewarmd). Als je veel koel water nodig hebt, werkt dit dus niet. Dan kun je beter het hele vergistings- of lageringsvat in de koeling zetten.

Een spiraal de grond in zou kunnen werken, mits het grondwater de juiste temperatuur heeft. Alleen wordt het grondwater zo opgewarmd en ik vraag me af of er ondergronds veel warmteuitwisseling is om voor voldoende afvoer van warmte te kunnen zorgen. Het kan werken als je toevallig op een ondergrondse rivier zit.

Groeten,

A3

willems

Dag Wim,

Wij gebruiken voor onze herms installatie koperen buis van15mm. Dit heeft een goede warmte geleiding en is niet stuk te krijgen.Voor de koeling zou ik een tegenstroom koeler gebruiken dit werkt zeer goed en verbruikt niet veel water.

http://users.skynet.be/fa534332/WiStaBri/index.htm
Je kunt ook eens een kijkje nemen op onze website misschien doe je er een idee op. Bv. is onze maischketel kantelbaar dit vereenvoudigd het leeg maakten en het poesten

groeten
Bart

wim

Beste Bart,

jullie installatie had ik al eens bekeken, erg mooi, heel erg mooi.
Zelf heb ik ook een tegenstroomkoeler erbij, maar die gaat niet mee naar Zuid Amerika, er zal daar een oplossing gevonden moeten worden ivm de warmte die veel hoger ligt dan hier, zo komt het water zelfs na lang lopen nog steeds lauw uit de kraan.

Zou er niet een soort systeem a la pellier te maken zijn wat dus aan een kant water koelt en aan de andere het juist verwarmt?

:degroeten:

Wim

wim

A3,

Hoe klinkt een vrieskist, een grote met de deksel aan de bovenzijde, helemaal gevuld met water en daardoorheen een grote koperen spiraal.
Zolang het water loopt bevriest het niet en wordt het lekker koel.

Het koude water dan eerst door de holle wand van het lagervat waar enigszins opwarmen zal om vervolgens nog genoeg koelkracht te hebben voor het gistvat.
Ik denk dat dit het echt wel is :elifant:.
Er is nog geen gistvat of lagervat maar nu weet ik in ieder geval waar het aan zal moeten voldoen (naast conisch) en hoe de leidingen lopen. (Die dubbele wanden met koel water heb ik gezien bij De Prael waar ze het toepassen op hun lagervaten, die mbv een vijverpomp en thermostaat op temperatuur worden gehouden.)
Bij het IJ houden ze volgens mij gewoon de hele ruimte op temeratuur met een soort grote airco, maar dit lijkt me energiezuiniger en dus beter.

:degroeten:

Wim

willems

Dag Wim,

Je kan misschien een oude tapinstallatie gebruiken dit is al volledig uit gerust met een water reservoir dat rond wordt gepompt zo dat je een goed contact hebt met het water
Als je zelf iets maakt moet je wel zien dat je in het water zout toe voegt zo dat je de temperatuur onder de nul graden krijgt zonder dat het bevriest.

Bart

wim

Hoi Willems,

Net een avondje zitten brainstormen over dit. Conclusie is geworden dat een vrieskist met zes gaten onder de rand, drie koper spiralen erin (vandaar 6 gaten) met drie pompen de truc moet doen.

Het water loopt dan via een gesloten systeem en een "tuinslang" om de vaten heen, zodat per vat de temp geregeld kan worden door de pompsnelheid aan te passen. Antivries in het water dat zowel de vrieskist vult als in de drie afzonderlijke leidingwerken moet ervoor zorgen dat het wel echt koud kan worden, maar ook als het niet nodig is de pompen uit kunnen schakelen.
Zout leek ons een probleem ivm corrosie, dat moet het gebruik van antivries ondervangen.

Die tapinstallatie vind ik een goed idee. Het zal er vanaf hangen waar we daar onze handen op kunnen leggen cq het goedkoopst is, maar het is zeker iets om naar uit te kijken bedankt :groots:.

:degroeten:

Wim

wim

De pomp.

Deze pomp is te krachtig voor de installatie (31l/min 27m hoogteverschil) Dus hij gaat zeker opgestuurd worden naar Peru.
Nu nog even zoeken naar een wasmachinepomp voor de HERMS. (maximale hoogte verschil is 92cm dus dat kan precies)
Denk eraan om vanavond maar eens met een gereedschapsetje wat rond te gaan fietsen, er staat altijd zoveel spul op straat hier in Amsterdam dat de kans meer dan groot is dat er wel een paar   wasmahines staan. Rustig demonteren en de pompen en hun huis meenemen. Thuis testen welke er werken en die meesturen.

Als er nu geen wasmachines zijn, waar zou ik dan het beste kunnen zoeken? Bij een kringloopwinkel of oudijzerhandel? Goed morgen weet ik meer hierover.

Deze week (vrijdag) wil ik de installatie verschepen, in vier delen, de drie vaten die volgens mij precies 20Kg (dat is de max via PTT) wegen en het leidingwerk, kranen, grote pomp, wasmachinepomp(-en) en slangen als vierde pakket.
Het zal enige weken duren voor het aankomt, maar dan hebben we de tijd om het warmwatersysteem en koelsysteem te bouwen.

:degroeten:

Wim

wim


Zoals het er nu uitziet vertrek ik vrijdag 7 mei tot 17 juni. Is wat kort, maar ja ik wil mijn vrouw niet te lang alleen laten en zo weinig mogelijk missen van de zwangerschap. (hoop nog wat schopjes te voelen voor ik vertrek, daar is het nu nog net iets te vroeg voor (17e week))

:degroeten:

Wim

Adrie

Beste Wim,

Spannend, hoor.

Ik zat ook nog even te denken: waarom zoveel moeite om een koeling te maken. Je kunt ook een gist uitzoeken die goede resultaten oplevert bij hoge temperaturen. De Brigand-gist doet het prima bij 30 graden, evenals de gist van Dupont en ook de Cooper's Ale gist is uitstekend voor warme klimaten. Voor de lagering hoef je bij bovengistende (en zeker bij goed plakkende) gisten helemaal niet zover terug in temperatuur. Een extra voordeel is, dat het bier snel klaar is. Als je een gist hebt die prima resultaten levert bij 30 graden, is lauw koelwater wellicht ook goed genoeg.

Groeten,

A3

wim

Je hebt gelijk A3, zeker voor het begin (eerste jaar)
Wat zijn de Wyeast nummer die erbij horen?
Zijn de gisten die je noemt goede plakkers?
Mooie tip en zelf dacht ik eraan om wat Kolschgisten mee te nemen voor pilsvarianten. In dat warme weer slaan zware speciaalbieren natuurlijk niet erg goed aan, omdat ze zo aanslaan ;D
Net zoals er hier in de zomer ook meer lichte biertjes en witbieren gedronken worden, terwijl de term winterbier al genoeg zegt.

Toch vermoed ik wel dat we het koelsysteem zullen gaan bouwen, maar dat heeft ook te maken met het feit dat het warmwatersysteem het water reinigt en als er dan 1 omleiding door de koeling gaat kun je realiseren dat er uit een kraan in het belendende woonpand lekker koel schoon water uit een kraan komt. Nu is het kraanwater er niet te drinken en moet je (duur) koopwater drinken. OP deze wijze verdient de brouwerij zich door gratis koken (stomen) en gratis koel drinkwater sneller terug dan enkel door bierverkoop, wat vooral in het begin wel erg moeizaam zal gaan.

Het is zelfs mijn idee om eens te gaan informeren of er niet een stoomturbine in het warmwatersysteem te plaatsen valt zodat je zelfs het grootste deel van de stroom uit de zon haalt. Maar goed, dit hangt af van de temeratuur die het water zal gaan bereiken en de druk die opgebouwd gaat worden, moet dus proefondervindelijk worden vastgesteld.
Gelukkig heb ik een goede vriend (een echte techneut) die met mij al wat langer bezig is met het ontwikkelen van een dergelijk systeem, hij wil nl binnen afzienbare tijd een Frans stukje land (liefst met wat huizen erop) kopen en daar is meestal geen energievoorziening dus ben je dan aangewezen op alternatieve bronnen. Hij heeft dus wel meer eisen, het liefst loopt er een beekje of rivier waar dan witte energie uit kan komen.
De zonnepanelen die hij gaat bouwen hebben als basis radiatoren, en die heb je helaas nergens in Peru. :(

In Peru hebben we wel een ander voordeel, we beginnen gelukkig niet op nul, er is een goed waterleidingsysteem met voldoende druk en gewoon 220V stroom uit stopcontacten. Dit vergemakkelijk het alleszins voor mij.

Ik ben een beetje een milieufreak. Heb ook al onderzocht wat er nodig zou zijn voor ons huis in Amsterdam om zoveel mogelijk energie uit de zon te halen, maar dat is nu nog onbetaalbaar. Ik wacht liever nog even tot de zonnepanelen beter zijn en hopenlijk goedkoper.
Het is voor mij een droom niet meer afhankelik te zijn van grote bedrijven. Maar ja zoals het er nu uitziet is dit in Peru met eenvoudigere middelen te realiseren vanwege het klimaat.

:degroeten:

Wim

Adrie

Hoi Wim,

De gisten die ik noemde zijn niet van Wyeast. De Brigand gist kun je bestellen bij de Zeeuwse gistbank, de Dupont moet je zelf opkweken uit de fles (probeer de Moinette Biologique, die is echt fantastisch lekker!) en Cooper's Ale is een korrelgist waarmee ik dit weekend voor het eerst ga brouwen. Deze kun je bestellen bij Peter Blox (SiriS op dit forum). Kölschgisten zijn niet erg geschikt voor warme klimaten, want die moeten koud lageren (0-4 graden). Aangezien het verkrijgen van gisten wellicht een probleem is, zul je zelf reincultures moeten onderhouden. Dan zou ik het toch proberen  met een commercieel verkrijgbare gist, dus wellicht de Cooper's.

Als koeling problemen oplevert zou ik sowieso niet met pils beginnen. Een witbier, een saison, wellicht een fruitbier of zelfs een geuze zijn prima dorstlessende aternatieven. Hebben de mensen daar trouwens wel een koelkast in huis om het bier koel te houden? Anders moet je Engelse typen gaan brouwen (lauw bier)  ;D .

In een land waar de zon veel schijnt zou ik ook gaan voor zoveel mogelijk zonne-energie. Wellicht is het een goed idee om de brouwerij in een kelder te huisvesten (als de grond dit toelaat, het is wat moeilijk grafen in rotsen), die blijft allicht koeler dan een gebouw met een dak waar de zon op brandt. Als je al die technische hoogstandjes die je noemt wilt realiseren zullen de kosten wel erg uit de pan gaan lopen. Is dat wel haalbaar? Productie en verkoop van drinkwater naast bier vind ik trouwens een geniaal idee. Potdomme, zeg wat een mooi project heb je daar bij de lurven!

Groeten,

A3


wim

A3,

Hmm ik voel me niet zo comfortabel bij ampullen van de gistbank over de grens meenemen, het zal geheid problemen gaan gaven, vandaar dat ik eigenlijk enkel korelgist en Wyeasts spullen mee wil nemen, natuurlijk ook wel wat biertjes, dus die jij noemt zal ik in de koffer stoppen. Dus ik moet SirIS een personlijk berichtje sturen voor de Coopers Ale korrel.

De gisten wil ik niet verschepen, want ze zullen op de boot maar eens in de bovenste container komen en dan flink staan bakken in de zon :neenee: :(
De gisten gaan in mijn koffer.
Weet je Wyeastgisten die geschikt zouden zijn?
Ik heb dus nog wat langer de tijd om de gisten te verzamelen.

En qua technische hoogstandjes, enkel die stoomturbine is zo te noemen, voor de rest is het gewoon koperpijp, zwarte verf en ofwel pvcbuis, ofwel golfplaat (hang van lokale prijzen af), glazen platen en een drukverntiel om de druk onder controle te houden. Dit drukventiel zal het meest hoogstaand zijn.

Bedankt.
:degroeten:

Wim

wim

A3,

Water verkopen, daar had ik nu weer niet aan gedacht, zag het meer als eigengebruik, maar hier zit inderdaad zeker wat is, Hartelijk bedankt :groots:

:degroeten:

Wim

PS ik heb SirIS net een PB gestuurd en ben benieuwd.

Patrik_Claes

Citaat van: Adrie op 20-04-2004  08:58 uIk gebruik siliconenslangen met een binnendiameter van 9 mm. Siliconen kan tegen 150 graden, dus dat zit wel goed. Je moet de slangen ruim nemen, want ze knakken vrij gemakkelijk dubbel.
Wim en A3,

Je kan ook de (foodgrade!) dubbelwandige siliconen slangen gebruiken die bv. in de Gamma of andere dhz zaken te koop zijn. Ze zijn gewapend met een geweven nylondraad binnenin en klappen niet dubbel. Wel steeds eerst eens kokend water door laten lopen, want de eerste keer geven ze (hoewel geschikt voor voedsel, ze hebben een vorkje-glaasje embleem) wel een wrange smaak af.

En Wim, als je de gisten meeneemt in je koffer, steek ze dan in je handbagage, de cargoruimte wordt immers niet verwarmd, en ik denk niet dat je gistjes dat leuk gaan vinden!

Voor de rest: ongelofelijk veel succes toegewenst, ook ik voel me een beetje jaloers!

groetjes,

wim

Oei oei, ik dacht dat de cargo ruimte wel verwarmd werd ivm eventuele dieren, idem over het op druk houden van deze ruimte.
Ik ben nl toch een beetje bang voor de douane als je allerlei organismen meeneemt in de handbagage. Het lijkt me dat ze daar helemaal nu niet erg blij mee zullen zijn.
Bedankt :)

:degroeten:

Wim

Adrie

Ha Wim,

Over een paar zakjes korrelgist zal toch niemand moeilijk doen? Er staat duidelijk op de zakjes wat erin zit.

Patrik, de slangen waar jij op doelt heb ik al eens gezocht, maar ik heb ze hier nergens kunnen vinden. Maar wellicht heeft Wim in Amsterdam meer succes. Wim, als je ze vindt, laat dan even weten waar.

Groeten,

A3

wim

A3,

Ja denk je dat een hoeveelheid korerelgist geen probleem is, ik kan natuurlijk de Cooper Ale gisten niet, maar im mijn gistbakje liggen ook zakken die geen opdruk hebben, en van zilverfolie zijn. Ik denk dat als het er zo uitziet elke douanebeambte er moeilijk over gaa doen (en geef ze eens ongelijk.)

op de foto van de brouwerij zie je reeds slangen, er staat verder niets op. Eigenlijk wil ik benodigdheden in Peru aan gaan schaffen, want dan weet ik zeker dat het te vervangen is.

Patrik,

dank, goede tip van het uitspoelen van nieuwe slangen met kokend water, zou toch jammerlijk zijn als het eerste brouwsel mislukt door een vervelende smaak van de slangen.

Als de installatie in Peru is opgebouwd zullen we waarschijnlijk eerst met een zure oplossing de boel eens lekker lang laten rondpompen, vermoedelijk is dan ook alle rare zaken er wel uitgespoeld.

:degroeten:

Wim

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.