Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Etiketten ontwerpen  (gelezen 11111 keer)

Johnnys_Bierbrouw

• Gast
Etiketten ontwerpen
« Gepost op: 03-03-2002 22:57 u »
Hallo allemaal

Ik wilde voor mijn eerste zelfgebrouwen biertje een etiket ontwerpen, of evt van een voorbeeld wat al half af is er eentje maken.
Wie kan mij verder helpen, ben dus naar iets een programma of zoiets op zoek op internet.
Hoor het wel!!

MVG John

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Wimke

• Gast
Re: Etiketten ontwerpen
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2002 23:25 u »
Wat dacht je van Word of WP of coreldraw of publisher etc. etc

Wimke :dansen:

Johnnys_Bierbrouw

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 07-03-2002 22:36 u »
Hallo allemaal

Min bericht is nu al 25 maal gelezen, en maar een reactie, goeie trouwens maar zover was ik zelf ook al.
Weet er soms iemand leuke, halve voorbeeld etiketten op internet te staan, die je zelf af kunt maken.

Alvast bedankt

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 07-03-2002 23:44 u »
Op de site Hobbybrouwen.nl staan heel wat plaatjes die je kunt gebruiken en die eerlijk gezegd ook zo links er rechts van het net geplukt zijn.

Verder zul je toch je creativiteit moeten gebruiken. Ik weet dat voor de wijnmaker kant-en-klare programma's bestaan.

Probeer ook eens een zoektocht op internet met www.google.com . Gebruik bijvoorbeeld een de zoekwoorden designing  labels beer bottles  en dan kom je uit bij sites als http://www.hoptech.com/pdf/beerlabels.pdf
Met Google kun je trouwens ook zoeken naar bierige plaatjes.

Succes ... en de aanhouder wint.

:degroeten:  Jacques

Johnnys_Bierbrouw

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 07-03-2002 23:46 u »
Bedank, zal eens ff gaan kijken.

Biergroet John

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #5 Gepost op: 08-03-2002 09:59 u »
Ik sluit me aan bij Jacques. Google zoekt en zal vinden!!
Tik bijv "Homebrew label example" in, dan vindt je sites als http://byo.com/labels/

Suk6
Herman

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 11-03-2002 11:40 u »
Beste Bierminnenden  :proost:

Ik lees dat de informatisering ook bij het brouwen alom tegenwoordig is. Ik zou voor etiketten toch ook nog steeds gebruik maken van handwerk. In ieder geval krijg je dan originele etiketten. Wat ik laatst gedaan heb is m.b.v. Corel (oké, een stukkie software  :bijdrage_forum: ) een mal gemaakt, waarin ik zelf met kleurtjes en zo een eigen identiteit aan het brouwsel probeer te geven. Met scannen en zo kom ik dan tot een etiketje, maar dit is zo'n werk dat ik er meestal niet aan toe kom  ;D ;D Meestal is het bier al weer op. Ik doe dit vooral als ik iets speciaals kado wil doen.

Edwin

Offline Henk Kuik

• Boven 10 berichten
  • *
    • D.A.B. De Wortketel
« Reactie #7 Gepost op: 04-09-2002 18:17 u »
Hallo brouwers

Zelf gebruikte ik voor het maken van etiketten een programma van microsoft namelijk PhotoDraw. Ik vind wel dat je niet gebruik moet maken van de standaard plaatjes die bij dit soort programma's meegeleverd worden. Op die manier namelijk krijgen we een beetje eenheidsworst. En één van de redenen om zelf bier te gaan maken is volgens mij dat we juist geen éénheidsworst willen. Een voorbeeld van mijn etiketten is te vinden op http://home.planet.nl/~kuik0089/
Klik in het menu "bier algemeen" op “etiketten”.
Hierbij meteen een oproep aan iedereen. Stuur eens een etiket met bij behorend verhaal naar ons op en we kunnen het misschien wel plaatsen.
Laat eens zien hoe creatief we allemaal zijn.

Offline JvH

• Vol lid
  • Pennie brouwer in actie
« Reactie #8 Gepost op: 05-09-2002 00:02 u »
Hoi Henk,

mijn logo is het etiket wat ik meestal op mijn flesjes plak. Een collega heeft het ontworpen en ik pas alleen het biertype aan.
Ware het niet dat op dit moment 12move mijn homepage, waar het plaatje op staat niet beschikbaar is.

Groeten Hans  :degroeten:

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
Re:Etiketten ontwerpen
« Reactie #9 Gepost op: 14-04-2004 20:13 u »
Op de site www.viltjes.nl kun je bij de editor zelf viltjes ontwerpen, kijk maar eens, allerlei kleuren zijn mogelijk. Ik dacht in het begin aan de naam "Thuisbrouwerij 't Flesje" en heb een groot aantal viltjes ontworpen in verschillende kleuren, rond en vierkant. Telkens als ik iets af had sleepte ik het gewoon naar MSword. Al snel had ik een groot bestand en per bier pak ik er nu 1 uit die qua kleur wel past. Vervolgens voeg ik via wordart de tekst toe, in de margen en de naam, ziet er leuk uit naar mijn mening. Ik voeg wel even een attachment toe met een etiket dat ik op deze wijze gemaakt heb voor een bier voor een vriend zijn verjaardag. Is trouwens een lekker bier geworden, iets te donker voor een tripel, maar deze vriend is er zeer over te spreken en hij is een echte tripelliefhebber. (Soinant detail is dat hij hem qua schuim net een Duvel vond, dat vond ik weer een groot compliment. ;D)

:degroeten:

Wim

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
« Reactie #10 Gepost op: 14-04-2004 20:41 u »
De gouden tip: ADOBE Photoshop (als je dit pakket begrijpt is dit precies wat je zoekt), als je dit iets boven je pet gaat (zoals bij mij :>) ga dan eens op zoek naar adobe illustrator. nog vragen, vraag gerust!

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
  • Bier brouwen is leuk, bier drinken nog leuker!
« Reactie #11 Gepost op: 14-04-2004 21:55 u »
Ik maak meestal gebruik van CorelDraw en Adobe Photoshop. Verder plaatjes zoeken op internet, scannen etc. Ik heb een speciale 8-hoekige vorm als basis en die pas ik steeds aan aan het type bier.

Ik zal er binnenkort een paar on-line zetten.

Groeten,
Jeroen

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #12 Gepost op: 03-05-2004 15:44 u »
Etiketteurs,

Ik gebruik ook het CorelDraw-pakket (momenteel versie 9). Zie voor voorbeelden HIER onder het menu Brouwerij, Bieren of HIER onder het menu Brouwerij, Bieren.

Groeten,

A3

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #13 Gepost op: 04-05-2004 01:46 u »
Mooie etiketten A3, het ontbreekt jullie niet aan humor zie ik.
Zelf ook een bier gebrouwen met als werknaam Rode Rakker, een soort pale ale van 6.5%Alc. Die naam moet dus even aangepast worden. Het is gebrouwen voor de verjaardag van een vriend die zelf heeft meegeholpen dus laat ik er maar RODE RAETSON (zijn naam) van maken ;)

:degroeten:

Wim

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 14-07-2004 13:18 u »
Brew Your Own houdt elk jaar een etikettenwedstrijd (idee voor in Nederland??). De winnaars van 2004 zijn HIER te zien. En ik vind het indrukwekkend. Er schuilen ware kunstenaars onder de amateurbrouwers in de VS.

Groeten,

A3

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #15 Gepost op: 14-07-2004 16:18 u »
Dat zijn zeer creatieve inzendingen!

Zelf vind ik ook dat het bier pas af is als er een mooi etiket op de fles geplakt is. Mijn eerste 3 brouwsels hier in Oslo zijn speciaal gebrouwen voor het vrijgezellenfeest en de bruiloft van mijn huidige zwager. Voor de gelegenheid heb ik ook drie etiketten gemaakt, geinspireerd op het Chimay-etiket, voornamelijk omdat ik daarmee goed uit de voeten kan met betrekking tot mijn nogal matige kennis van Adobe Photoshop. Andere etiketten maak ik naar een sjabloon en weer andere etiketten zijn vaak ook een variatie op bestaande etiketten. Kijk hieronder maar eens. Misschien is het leuk als er meerdere brouwers hun etiketten in deze thread plaatsen. Op die manier kan iedereen wellicht nieuwe ideeën opdoen.

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 14-07-2004 16:18 u »
nog een

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 14-07-2004 16:19 u »
nog een (skallebank betekent 'schedelbonk')

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 14-07-2004 16:19 u »
En deze is onmiskenbaar gemaakt naar Diebels alt

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 14-07-2004 16:28 u »
Misschien is het leuk als er meerdere brouwers hun etiketten in deze thread plaatsen. Op die manier kan iedereen wellicht nieuwe ideeën opdoen.

Ha Eduard,

Dat is inderdaad leuk, maar de ruimte op dit forum is beperkt en plaatjes nemen nogal wat bytes in. Beter is het om links te plaatsen naar je eigen website als je daar plaatjes hebt staan.

Trouwens, jij hebt ook mooie etiketten. Ik vind het ook leuk om bestaande etiketten te plagiëren.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 20-07-2004 09:22 u »
Zoals ik al zei vind ik het ook leuk om bestaande etiketten te plagiëren, zoals deze van onze Koninck-kloon:

Meer etiketten zijn HIER en HIER te zien. Bij beide sites onder De Brouwerij --> Bieren.

Groeten,

A3

Dj Gerco.

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 21-07-2004 14:21 u »
Wat ik voor programma ik gebruik om mijn etiketten te maken is Coreldraw 8.
Ik heb ook Adobe Photoshop 7.0 op mijn computer staan, maar mijn k###e computer loopt steeds vast, als ik Photoshop gebruik.
Coreldraw is heel makkelijk in gebruik.

Als plaatjes maak ik met mijn digitale camera een foto van de kerk in Eck en Wiel, dat was voor mijn laatste bier, het donkere Weizen bier.
Verder heb ik voor mijn tripel een keer het hoge water op de Rijn als achtergrond gebruikt en het bord van Eck en Wiel.
Je moet in het begin een beetje experimenteren met die teken programma's.
Maar als je een beetje ervaring krijgt, dan lukt het wel. ;)

Tags: