wat voor filter moeten we gebruiken?

Gestart door michielstevens, 24-06-2004 19:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michielstevens

we proberen wel bier te brouwen, maar weten niet met wat voor filter we het wort moeten filteren, en hoe helder moet het bier ongeveer zijn vóór het gisten?
weet je het, vertel het dan ff.
alvast bedankt
Michiel

Jacques

Hoi Michiel,

Ik neem aan dat je bedoelt het filteren van het wort na het maischen.
Er zijn verschillende filtermethoden. Het idee is dat de kafdeeltjes het filterbed vormen. Dat filterbed mag niet te veel verstoord te worden.

In het verleden werd door hobbybrouwers veel gebruik gemaakt van twee in elkaar geschoven emmers waarvan de bovenste uitgesneden was en tussen de emmers een groot stuk horrengaas geklemd was. Dit filtersysteem voldeed eerlijk gezegd helemaal niet. Het horrengaas zakte vaak in en het filterbed werd vaak verstoord waardoor je vaak troebele wort kreeg. Verder duurde het met dit filtersysteem een stuk langer voordat je heldere wort opgevangen kan worden.

Een ander filtersysteem is een plaatfilter. Een dergelijk filter is vaak van roestvaststaal (of inox voor de Belgen) en lijkt op het filterplaten die in de traditionele brouwerijen gebruikt wordt.

Tegenwoordig gebruiken veel hobbybrouwers een zogenaamde hevelfilter (of wortverzamelpijp zoals ik zo'n ding eigenwijs blijf noemen). Dit filtersysteem heeft vele voordelen ten opzichte van de emmerzeef.
Voor meer informatie raad ik je aan goed rond te surfen op dit forum. Ook kun je gebruik maken van de handige zoekfunctie van het forum.

:degroeten: Jacques

wim

Ja een wortverzamelpijp is erg ahndig en niet moeilijk te maken, gawoon een rol koperpijp en een pijpje van 2 m bij de praxis halen. (plus een kraan die je onder het laagste punt van de pan monteerd) en je bent klaar, alles kan met snelkoppelingen waardoor het makkelijk schoon te maken is en het werkt super.
Een dagje zagen en klaar ben je met alles in knelkoppelingen ben je ongeveer net zoveel kwijt als voor een hevelilter bij Brouwland, maar helemaal met kraan heb je wel een veel betere (door die kraan kan je de stroom snelheid bepalen, je wil nl niet te snel klaar zijn met filteren.

,degroeten,

Wim

gelfling

Ik heb zelf zo'n hevelfilter gemaakt.
Op deze schuif ik een siliconenslang met kraantje.
Hierdoor kan ik ook de snelheid regelen.
Ik ben er zeeeeeer tevreden over.

wim

Dat systeempje van Gelfling is een stuk goedkoper dan dat van mijn want ik het dus een waterleidingkraan van messing met knelkoppelingen. Nu gebruik ik de filter ook om het wort na het koelen over te hevelen in het gistvat. Daarote doe ik de filter het laatste kwartier bij de kokende wort en zuig hem vol, kraantje dicht en de temp zorgt er dan voor dat alles schoon is, na koelen kraantje open en gaan met het wort.

Ik denk trouwens dat ik hier maar eens op zoek ga naar een krantje en het materiaal maakt niet zoveel uit als het maar op of in de slang past van de hevelfilter die ik hier heb gemaakt, nu regel ik de snelheid door de buis te verbuigen die ik op een bepaald punt geknikt hebt, je moet toch wat?
Goed idee dus, bedankt.

;degroeten:

Wim

Adrie

Michiel,

HIER zie je hoe je zo'n hevelfilter/wortverzamelpijp kunt bouwen.

HIER nog meer informatie en achtergronden.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.