Beste brouwers,
In dit bericht zal ik uit de doeken doen waarom ik de laatste tijd zoveel vage vragen heb gesteld voor bv Spaanstalige links en vertellen wat er de komende tijd gepland staat.
Via 't wort wat ben ik in contact gekomen met een Nederlandse jongen en zijn Peruaanse vriendin, ze wilden een brouwcursus.
Die heb ik gegeven en het klikte erg goed tussen ons.
Zij heeft in Peru economie gestudeerd en wil er een brouwerij op gaan zetten. Enkel de ruimte is aanwezig en een beperkt budget.
Al tijdens de eerste dag vroegen ze mij of ik niet wilde overkomen om hun te helpen. Dat vond ik wat snel.
De volgende dagen is dit plan echter verder uitgewerkt en nu is de stand van zaken het volgende.
Ergens in mei zal ik afreizen naar Peru om de ruimte in orde te maken voor het brouwen van bier op kleine schaal. Gisteren was ik in Deventer om een HERMS installatie aan te schaffen (zie prikbord)die nu hier in Adam opgebouwd is en op een paar kleine aanpassingen na perfect is voor het testen van de lokale grondstoffen en recepten. En in het eerste jaar een bepaalde naamsbekendheid te verwerven.
Dit aanpassen zal ik doen alvorens te vertrekken en de set via de boot op te sturen.
Wellicht (dat hangt er vanaf hoe het brouwen op kleine schaal gaat) vertrekken ik en mijn vrouw volgend jaar (ruim nadat onze kleine is geboren) om van de kleine brouwerij een echte grote professionele brouwerij (de zesde van Peru) te maken en er eens goed bier vandaan te laten komen.
Met vrienden ben ik nu bezig een aantal systemen te ontwikkelen waarbij we warm en koud water willen regelen via de natuurlijke omstandigheden (zon en koele bodem).
Nogmaals de de HERMS is voor het starten en zal na wat aanpassingen klaar zijn voor het gebruik in die extreme omstandigheden (het is nu winter en 20GrdC).
In de eerste maand dat ik er zal zijn is het de bedoeling dat er naast een bottel (en wellicht etiketeer-) apparaat geinvesteerd gaat worden in materialen voor de feitenlijke brouwerij. In die maand zal ik ook een aantal meegenomen Wyeast gisten opkweken en via glycerine bevriezen en daarnaast een aantal grote giststarters maken voor brouwsels zodat zij een jaar voortkunnen.
Tevens de HERMS uitleggen en met het teken programma AUTOCAD tekeningen maken zodat lokale bouwers en technici aan de slag kunnen om een grote professionele brouwerij uit de grnd te stampen.
Zo dit is is in een notedop het grote brouwavontuur, nadere details zullen absoluut volgen, ik verwacht im Peru minstens één keer per week deze site en het het forum te bezoeken en vragen te stellen en beantwoorden.
Tips en contacten zijn dus hartelijk welkom, vooral op het gebied van leveranciers ed is er erg weinig te vinden in Peru.

Wim
PS, Mo, hier komt dus ook mijn vraag over het A-zuur percentage vandaan, hop is er wel, maar van welke kwaliteit is nog niet duidelijk.
PS2 hierom is het dus dat ik mijn Orvalgist ter beschikking stelde en plotsklaps gestaakt ben met brouwen, al zal ik de HERMS na aanpassing zeker wel testen, doch dit bier lageren voor ik vertrek en pas na terugkomst bottellen zal.
PS3 ik houd niet van vaag gepraat, doch alles was nog dermate pril en onzeker dat ik me genoodzaakt voelde op deze wijze te werk te gaan, excuses voor deze werkwijze.
PS4 Mocht alles mislukken dan ben ik nog ruim op tijd om voor de geboorte van de kleine zelf iets op poten te zetten, hetzij mijn oude therapie praktijk nieuw leven inblazen, hetzij een reguliere baan vinden.
.