Mijn ckt

Gestart door oranjeboombiertje, 16-03-2009 22:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Eindelijk lijkt het dan toch vorm te krijgen, mijn eigen ckt inclusief koeling en sturing van die koeling.

Op verschillende plaatsen op het forum heb ik al het een en ander verteld maar hier wil ik het toch even samenvatten en in beeld brengen met wat foto's.

Al een tijdje terug ben ik naar Gent afgereisd om daar bij Edgar zijn ckt op te halen, ik kreeg overigens een zeer gastvrij ontvangst daar in België, met heerlijke zelf gebrande koffie, eigen brood en bier :duimop:

Daarna ben ik gaan expirimenteren met koeling door middel van een bak koelwater in een koekast en dit circuleren door het vat, dit werkte niet.

Ook de koelspiraal in het vat sloot niet netjes af en was reinigingsgevoelig. Hierdoor ontstond het idee om de koeling van de buitenkant te doen, dit heb ik ook nog eens geprobeerd met behulp van de bak water in de koelkast circuleren rond het vat.

Ook dit werkte niet. Toen heb ik besloten een bierkoeler aan te schaffen, een bak met koud water van ±2 graden Celcius. Hiermee heb ik nogeens geprobeerd van buitenaf te koelen, ook dit werkte niet/erg slecht.

Bij de bierkoeler zaten ook bierspiralen (waar normaal bier door stroomt) en deze heb ik wat aangepast. Ik heb de aansluitingen afgezaagd en de spiraal uitgerekt. Hierna heb ik de spiraal in het midden voorzichtig rond gebogen zodat beide uiteinden bovenaan zijn gekomen. Bovenin het deksel van het vat zaten al 2 gaten voor de oude spiraal. Hierin passen precies 2 siliconen stopjes. Deze heb ik op school met een kurkboor kunnen uitboren zodat de bierspiraal er precies in past.

Nu hangt de spiraal dus door de silicone stopjes in het vat. Aan de spiraal is een oude pomp uit een cv installatie gehangen, deze pompt het water uit de bierkoeler door de spiraal en terug in de bierkoeler. Omdat de pomp op een lager niveau staat dan de bodem van de koeler kan deze niet drooglopen.

Na met dit alles wat gespeeld te hebben heb ik de pid regelaar die ik van Edgar bij het vat kreeg eens aangesloten en ben hier mee gaan klooien. Dit heeft geleid tot heel wat hoofdpijnen maar uiteindelijk heb ik ook dat ding (redelijk) werkend gekregen. Vandaag heb ik alles geisoleerd en netjes aangesloten en heb ik er foto's van gemaakt voor in dit draadje.

Nu ga ik zometeen de pid nog eens autotunes met het vat gevuld met water, omdat ik denk dat de isolatie van invloed is op het regelen van het systeem en dat hiervoor opnieuw de pid ingesteld moet worden.

De foto's:


De bierkoeler inclusief de pomp en leidingen.


De koeler van bovenaf met de pid regelaar.


De pomp.


Het deksel van de ckt inclusief pt100 en koelspiraal.


De ckt naast de bierkoeler.


De koeler in het vat, hij raakt de konus en de wanden net niet.


Vat met deksel er op.


Aansluitingen van de koelleidingen.

Nu moet ik alleen nog de koelleidingen van het deksel even netjes isoleren en de pid regelaar netjes in een kastje bouwen, dan is het hele systeem klaar.

Ik ben overigens ook nog bezig voor een nieuwe pid regelaar die wat exacter is dan deze, deze gaat dan aangesloten worden op het koelwater en die andere op de gisttank.

Komende weekend komt de grote test, dan ga ik het eerste brouwsel maken.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Ohwja:

Ik ga ook nog een blow-off pijp maken van koperbuis welke via de grote stop in het midden van het deksel naar buiten gaat. Deze buis zal langs de zijkant van de tank naar beneden lopen met aan het uiteinde een kogelkraan. Hierop kan ik dan weer een slang aansluiten als waterslot. Na de hoofdgisting kan de kraan dicht zodat er geen lucht naar binnengezogen kan worden. Ik zit er ook nog aan te denken het mogelijk te maken om een koolzuurslang er op aan te sluiten, dan kan ik zelfs nog koolzuurdruk op mijn vat zetten.

 :degroeten:
Wesley

wimn

Ziet er prachtig uit en het gaat er bij mij nooit komen. Niet dat ik het niet zou willen. Mocht ik ooit handig genoeg worden om dit in elkaar te zetten, dan sta ik waarschijnlijk samen met mijn CKT op de stoep zodra ik 'm af heb.
Denk je overigens niet dat de koolzuur het deksel op zal tillen, als je er (over)druk op zet?

oranjeboombiertje

Bedankt voor het compliment Wimn :)

Er zit een knelring om het deksel zodat het vat geheel hermetisch is afgesloten, het vat kan lichte overdruk en licht onderdruk hebben (heb ik al ontdekt met vol en leegpompen).

En ach, zoveel werk is het niet om te maken. Het is meer expirimenteren en trial and error zodat het werkt. Niets echt technisch.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Ziet er Cool uit.
Letterlijk en figuurlijk.
 ;) :duimop:

Maarten

Citaat van: Oranjeboombiertje op 16-03-2009  22:31 uEindelijk lijkt het dan toch vorm te krijgen, mijn eigen ckt inclusief koeling en sturing van die koeling.
Wow, ik kan best wel redelijk klussen, maar dit soort projecten oppakken zou ik niet zomaar doen. Gaaf dat het zo mooi gelukt is, ziet er goed uit!

Adrie

Ziet er strak uit, Wesley! Gefeliciteerd met deze mijlpaal.

oranjeboombiertje

Danku, danku :groots:

Vanacht heeft de pid weer even staan autotunen en nu lijkt hij het netjes te doen. Hij heeft alleen nog de handycap dat hij ietsjes doorschiet met koelen.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Zo, net nog even mijn uitlaat aan de ckt gemaakt. Morgen nog even een verloopstukje er op monteren en dan kan ik ook een koolzuurfles aansluiten op de tank. Ik wil ook nog aan de binnenkant van het deksel wat koperbuizen solderen waarmee ik de tank kan gaan cip reinigen.

Ik ga hiervoor een soort hevelfilter maken die de binnenkant van de tank gaat besproeien. Aan de onderkant kan ik dan de pomp aansluiten en via de uitlaat kan ik terugpompen, een mooie gesloten reiniging dus.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Mooi Wesley! Ben blij dat je er iets deftigs van maakt en dat je er iets aan (lijkt te gaan) heb(ben)(t). :duimop:

oranjeboombiertje

Ik doe mijn best ;)

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Vandaag een waterslot gemaakt. Dit betekent een 12 mm koperbuis in de stop in het deksel welke via 2 bochtjes langs de tank naar beneden loopt. Hier zit een kogelkraan met daarachter een verloopstukje waat een bierslang/koolzuurslang op past. Ik kan dus een bierslang in een bak water hangen als waterslot. De tank kan ook wat druk hebben (zowel positieve als negatieve druk, ook vacuüm dus) en lekt nergens.

 :degroeten:
Wesley

EBC

Je weet toch dat je de temperatuur van het water in de koeler ook kunt afstellen met een thermostaatknop? Die knop zit ergens van onder achter een rooster.

Nog mooier is het natuurlijk om de watertemperatuur maar een graad of twee lager te nemen dan je bier. Een tweede PID of een UT-100 kan dit voor je regelen...

oranjeboombiertje

Dat koelwater maak ik me niet zo druk op, die stroming is toch zo klein dat dit niet zo snel schade gaat opleveren.

De bierkoeler staat op de hoogste stand, dan is deze zo rond de 2 graden celsius.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Zojuist 40 liter wort, inclusief gist, overgepompt in de ckt. Meteen de koeler aangezet en hij is nu netjes 18 graden celsius. Dit blijft hopelijk gedurende het gistingsproces zo netjes gehouden.

De brouwdag is vandaag heerlijk verlopen en ook het overpompen naar de ckt was geen probleem (alleen veel schoonmaakwerk, dat wel).

Nu is het afwachten tot de gist begint, deze lijkt nog niet erg actief :gistsmile:

 :degroeten:
Wesley


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.