Hooikist

Gestart door papa, 25-11-2002 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

papa

Wie gebruikt er ook een hooikist?
Ik gebruik hem sinds ik echt bier brouw en hij bevalt uitstekend.
Tijdens de rust hoef je bijna nooit bij te warmen alleen als het echt koud is, ik brouw in de schuur.
Je hebt niet het probleem van goed op temp te houden en of aan branden.
Je hoeft maar af en toe te roeren.

MAAR het is een gigantische sta in de weg en dat voor die 8 a 10 keer per jaar... Nu zit mijn ketel er ook wel in, maar die neemt beduidend minder ruimte in.

Ik wil hem eigenlijk weg doen maar ben bang dat ik er spijt van krijg.

Kortom ik zou jullie ervaring met of zonder hooikist willen weten. (Eigenlijk vraag ik wat jullie zouden doen)

Frank

Herman

Hoi Frank,

Ik heb laatst gepeild hoe bier op temperatuur gehouden wordt. Een hooikist is een heel beproefde methode. Alleen het tillen van de pan met inhoud spreekt tegen de hooikist, al kan je infusie ook met heet water doen natuurlijk.

Ik zou zeggen, blijf gewoon gebruik maken v/d hooikist als je tevreden bent. Zeker zolang je nog geen goed alternatief hebt. Misschien kan je de kist demontabel maken?

Herman

Gino

Hoi papa, ik deed hem zeker niet weg.  Als ik wist hoe je zo'n
kist zelf maakt timmerde ik terstond één voor mezelf !!  Omdat
ik beginnend bierbrouwer ben en schrik heb van die maisch-
methodes hou ik het nu nog effie op extract.  Toch heb ik al
veel goede dingen over zo'n hooikist gelezen. Kun je er niets
decoratiefs van maken of zijn de afmetingen ervan toch te
groot?

papa

Het tillen is inderdaad een zwaar probleem.
Ik brouw 20 liter per keer dus reken maar uit.
Je moet toch die pan er 1 a 4 keer in en uit halen.

Zo'n kist is niet zo moeilijk te maken.
Gewoon een grote kist maken met daarin piepschuim in de vorm van je pan en evt nog bekleden met alufolie.

Door de piepschuim is hij niet demontabel, helaas...

Ik heb het nog nooit zonder geprobeerd, denk dat ik de volgende keer eens zonder probeer.
Zal hem eens opmeten en de maten hier posten.

Frank

JvH

Hoi Frank en anderen,

Wij gebruiken een oude boiler. Die zijn er in verschillende maten en de buitendiameter is ongeveer 8 cm groter dan de 'pan'. Van de pijpjes voor water in en uit maak je er 1 dicht, de andere kun je gebruiken als uitloop bij het spoelen. Valse bodem erin, een paar pootjes er onder en je hebt een maischvat wat ongeveer 1° per uur verliest. Bij ons zitten de verwarmingselementen er nog in zodat we eventueel nog bij kunnen verwarmen (mashout).

Succes met de hobby, Hans  :bijdrage_forum:

TVERSCH

Hoi Frank,

Ik heb ooit eens een broodkrat bij de bakker gehaald, en deze met 5cm tempex bekleed. Hierin past mijn koelbox, en als extra deksel nog eens 5 cm tempex.
Het probleem was dat ik niet meer dan 15 liter per keer kon brouwen, zeker niet als het een wat zwaarder bier moest worden.
In het begin was het nadeel dat de maisch overgegoten moest worden om het wort eruit te filteren, maar na de ontdekking van het hevelfilter ging het een stuk gemakkelijker.
Sinds dit jaar gebruik ik een RVS maischketel die ik via het prikbord van deze site heb gekocht, en gebruik de 'hooikist' alleen nog voor experimenten van 10 ltr.
Weggooien doe ik hem zeker niet,  in de garage staat hij uit de weg, en na 15 jaar trouwe dienst kan ik er niet zomaar afscheid van nemen.
Theo Verschoor


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.