IJs/Eis bier

Gestart door Ko, 16-03-2009 11:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thibolleke

Het is ook geen vorm van distilleren he. Maar een vorm van concentreren. Je bent dus legaal een likeurtje aan het maken.

Om een het lekker resultaat te hebben moet je volgens mij wel een eigen bier brouwen. En deze tijdens het lageren invriezen.
Zo even 2 blikjes Kanon invriezen is een leuke test, maar ik kan mij wel voorstellen dat zoiets niet helemaal smaakt.

Ik heb ondertussen ook al een ijsbier receptje klaarstaan.  ;D

RobinB

Niet letterlijk nee, maar het lijkt er wel op.
Je scheidt 2 vloeistoffen op basis van een verschillende fase-overgangstemperatuur.
Of dat nu het kookpunt is of het vriespunt maakt niet zoveel uit?

thibolleke

Dit denkt wikipedia ervan. En hier de Van Dale.
Distilleren = verdampen/ scheiden van een vloeistof dmv koken. En dus niet dmv invriezen.



Oscar

Juist deze 'scheidingsdmethode' noemen we kristallisatie

weed

Een vloeistof heeft een vriespunt een voorbeeld hiervan is water waarvan het vriespunt normaliter nul graden is.

Een mengsel zoals bier heeft meerdere  vriespunten hier spreekt men van een stoltraject of bij ontdooien van smelttraject.

Groet, Ronald

RobinB

Citaat van: thibolleke op 20-03-2009  00:45 uDistilleren = verdampen/ scheiden van een vloeistof dmv koken. En dus niet dmv invriezen.

Klopt, maar de spelende processen:
Citaat van: RobinB op 19-03-2009  22:04 uJe scheidt 2 vloeistoffen op basis van een verschillende fase-overgangstemperatuur.
lijken wel op elkaar.
Alleen is nu het "residu" het gewenste deel ipv het bevrorene/verdampte :)

thibolleke

En toch mag je het niet distilleren noemen Robin.  ;)

JeroenCV

Citaat van: thibolleke op 20-03-2009  16:56 uEn toch mag je het niet distilleren noemen Robin.  ;)

Inderdaad. Want hoewel een vlieg en een straaljager allebei vliegen is de een een vlieg en de ander een straaljager  :lessmile:

RobinB

Citaat van: thibolleke op 20-03-2009  16:56 uEn toch mag je het niet distilleren noemen Robin.  ;)

Zeker niet, maar dat heb ik ook nooit ontkent! ;D

William

Citaat van: RobinB op 20-03-2009  22:55 uZeker niet, maar dat heb ik ook nooit ontkent! ;D

Gelukkig maar. Ik wou net een moeilijk antwoord starten of ternaire fasendiagrammen van alcohol/suiker/water mengsels, want daar hebben we het over. En dan vooral of liquid/solidus en de liquid/gas overgangen..  :weetbeter: ;D

RobinB

Nu je het er toch over hebt:
Klopt het als je  voor een alcohol/water mengsel het gewogen gemiddelde (naar % alc vs water) neemt als "vriespunt" ?

William

Citaat van: RobinB op 20-03-2009  23:06 uNu je het er toch over hebt:
Klopt het als je  voor een alcohol/water mengsel het gewogen gemiddelde (naar % alc vs water) neemt als "vriespunt" ?

Je hebt het met vriespunt e.d. over colligatieve eigenschappen (=afhankelijk van het aantal deeltje per volume). Bij lage concentraties van de ene component in de andere zijn deze relaties lineair. Dat geldt o.a. voor vriespuntdaling en osmotische druk. Bij hogere concentraties heb je te maken met viriaalcoefficienten wat betekent dat 2e en zelfs 3e machts effecten mee gaan spelen.

Mijn inschatting is dat voor concentraties van suiker in water of alcohol in water van zeg 5 tot 10% de relaties relatief lineair zijn en je met gewogen gemiddeldes redelijk uit zult komen. Hierboven wordt het gedrag redelijk onvoorspelbaar (d.w.z. de effecten zijn altijd sterker dan lineair).  Op het moment dat je een alcohol/suiker/water mengsel langzaam gaat bevriezen zul je uiteindelijk altijd boven die 10% uitkomen omdat je aan het concentreren bent (op basis van vriespunt of dampspanning in geval van destillatie).

Dit was geloof ik een lang antwoord op een korte vraag  :pan:

RobinB


Arjendv

Beetje een oud topic zie ik, maar bij deze een paar foto's  van mijn "ijsbeer".

Ik had een een paar biertjes in de vriezer liggen om ze snel op drinktemperatuur te krijgen en... vergeten!
De volledig bevroren flesjes (de meesten waren nog heel) heb ik op z'n kop in een groot glas gezet.
Wat er inderdaad gebeurt is dat eerst de alcohol en de smaakstoffen ontdooien en dat het uitlekken dan stopt.
Je houdt dan een relatief lichte klont ijs over en die kan je weggooien.

De smaak is sterk en aangenaam. Koolzuur zit er nauwelijks meer in.

Ik heb 2 batches staan met 0,0 schuimstabiliteit en die ga ik ook op deze manier "veredelen".




Rinus

Als ik het experiment goed begrijp dan houd je dus max zo'n 90% water = ijs over? of mag je zo niet rekenen?

Hetgeen je overhoud heeft dat dan de smaak van een soort bier likeur?

Ik vraag dit omdat ik dit wel een leuk experiment vind en om dit tijdens het kerst diner te serveren bij een kaasplankje ipv de klassieke port... Zou dat iets zijn?


Arjendv

De exacte berekeningen ken ik niet goed, maar je houdt inderdaad voornamelijk water over.
Uiteraard komt er ook wel iets water mee in je "extract" en de smaak kan je een soort bierlikeur noemen.
Het is een sterkere variant van het oorspronkelijke bier, niet alleen in alcohol, maar ook in smaak en bitterheid.

Ik heb het met een IPA gedaan en die krijgt een intense hopsmaak/bitterheid met een goede vleug warme alcohol.

Ik kan je aanraden om een voorproefje te doen met een paar soorten, kijken welke het lekkerst wordt.

het is aan te bevelen om het bier niet in de glazen flesjes te laten zitten maar eerst over te doen in een plastic pet-fles en die niet helemaal te vullen voor het invriezen. Anders kan de zaak barsten.

Voor bij een kaasplankje zou je eens een Bock kunnen proberen.

Rinus

Leuk! En goede tip om een PET fles te gebruiken, ik heb nog een aantal Duitse statiegeld Bier PET flesjes, die zijn daar ideaal voor! Nu nog zorgen dat er geen fruitvliegjes zich te goed gaan doen aan het extract.
Goed inpakken in folie denk ik dan. Ik ga nu meteen een Bockbier in een 0.5L PET fles over gieten en in de vriezer leggen... Morgen eens kijken hoe het werkt.

Scorpionrose

Waarom een nacht in de vriezer?
Pak een flesje bier en geef een flinke tik op de bodem. Leg hem in de vriezer en hij is in een minuut of 10 bevroren.
Staat je bier warm en wil je hem snel koud hebben doe je hetzelfde en dan zo'n 5 minuten in de vriezer... Proost :proost:

Brouwerij De Stichting

Werkt dat echt?

Batavier

Ik heb laatst een Rauch-EisBock gebrouwen. Dit doe ik nu al voor de derde keer.
Een dubbel bock gebrouwen 20 ltr. Na overhevel in een plastic emmer in mijn vergistingskast gezet.
Regelaar ingesteld op -6 °C. Dit lukt met mijn koelkast alleen als de omgevingstemperatuur < 15°C is.
Ik laat het helemaal invriezen. Ik meet ook de temperatuur in het jongbier. Het duurt enkel dagen voor het ingevroren is.
Dit kan ik goed volgen door de temperatuur in het vat in de gaten te houd. Bij ca. 3° daalt de temp. een paar dagen niet meer.
Als de daling verder gaat is alles ingevroren.
Ik haal het vat uit de koelkast en laat het langzaam ontdooien. Dit kan enkele dagen duren afhankelijk van de omgevingstemperatuur
Tussentijds regelmatig aftappen tot er een bijna witte ijsklomp overblijft. Je kunt ook sturen op afgetapte hoeveelheid of sg.
Daarna bottelen met een bottelgist.
Je moet er van houden maar voor mij en mijn omgeving een super bier.







Martijn0172

Leuk hoor! Brengt me wel op en idee, mijn "koelkast" kan ook onder het vriespunt. Zet je het bier er zo zonder deksel in? Heeft iemand dit een keer met een keg met wat over druk door CO2 geprobeerd, in het kader om oxidatie zo veel mogelijk te voorkomen?  Ik vraag me wel af hoe je aan de 9% komt, een eisbock lijkt mij juist hoger?

Batavier

Citaat van: Martijn0172 op 27-11-2019 &nbsp;07:46 uLeuk hoor! Brengt me wel op en idee, mijn "koelkast" kan ook onder het vriespunt. Zet je het bier er zo zonder deksel in? Heeft iemand dit een keer met een keg met wat over druk door CO2 geprobeerd, in het kader om oxidatie zo veel mogelijk te voorkomen?  Ik vraag me wel af hoe je aan de 9% komt, een eisbock lijkt mij juist hoger?

Ik zet het bier met deksel en waterslot in de koelkast. Wel vul ik het op met CO2. Met een keg lijkt mij een risico tijdens het uitzetten.  Mijn plastic emmer is een beetje taps. Hierdoor wordt de klomp omhoog gedrukt.
De meeste eisbocken zitten tussen de 9 en 10%.  De vorige versies waren rond de 10%. Door het proces te herhalen kun je doorgaan tot 18% of hoger. Je moet het dan wel in een vriezer doen. Maar heb je dan nog wel een bier?

Rinus

Ik heb een proef gedaan met een bockbier (bavaria) de proef was geslaagd; er blijft wit ijs over in het pet flesje.
Echter was het extract giga bitter, niet echt iets om van te genieten.
Ik heb een nieuwe proef gestart met een donker kasteelbier omdat deze sowieso een zoete smaak heeft....
Resultaat laat nog even op zich wachten. Ik zal bij het volgende extract eens de het sg meten.


hansHalberstadt

Citaat van: Batavier op 27-11-2019 &nbsp;12:13 uIDoor het proces te herhalen kun je doorgaan tot 18% of hoger.
Dan zul je wel geforceerd moeten carboniseren. Nagisting zal bij zulke percentages niet meer lukken.

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 27-11-2019 &nbsp;19:25 uDan zul je wel geforceerd moeten carboniseren. Nagisting zal bij zulke percentages niet meer lukken.

Zulke hoge percentages alcohol zijn niet meer te genieten als een bier soort vind ik.
Mijns inziens is dan de carbonisatie niet zo relevant meer. Ik zie het product bij deze hoge percentages eerder als een soort van likeur of port-achtig product, deze zijn ook niet gecarboniseerd (zou ik ook niet willen).
Beste nuttig je dit toch ook niet gekoeld en dus bij kamertemperatuur.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.