Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IJs/Eis bier  (gelezen 11605 keer)

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
Re: IJs/Eis bier
« Reactie #25 Gepost op: 19-03-2009 21:49 u »
Het is ook geen vorm van distilleren he. Maar een vorm van concentreren. Je bent dus legaal een likeurtje aan het maken.

Om een het lekker resultaat te hebben moet je volgens mij wel een eigen bier brouwen. En deze tijdens het lageren invriezen.
Zo even 2 blikjes Kanon invriezen is een leuke test, maar ik kan mij wel voorstellen dat zoiets niet helemaal smaakt.

Ik heb ondertussen ook al een ijsbier receptje klaarstaan.  ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 19-03-2009 22:04 u »
Niet letterlijk nee, maar het lijkt er wel op.
Je scheidt 2 vloeistoffen op basis van een verschillende fase-overgangstemperatuur.
Of dat nu het kookpunt is of het vriespunt maakt niet zoveel uit?

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #27 Gepost op: 20-03-2009 00:45 u »
Dit denkt wikipedia ervan. En hier de Van Dale.
Distilleren = verdampen/ scheiden van een vloeistof dmv koken. En dus niet dmv invriezen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 20-03-2009 01:10 u »
Juist deze 'scheidingsdmethode' noemen we kristallisatie

Offline weed

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 20-03-2009 11:05 u »
Een vloeistof heeft een vriespunt een voorbeeld hiervan is water waarvan het vriespunt normaliter nul graden is.

Een mengsel zoals bier heeft meerdere  vriespunten hier spreekt men van een stoltraject of bij ontdooien van smelttraject.

Groet, Ronald

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 20-03-2009 13:21 u »
Distilleren = verdampen/ scheiden van een vloeistof dmv koken. En dus niet dmv invriezen.

Klopt, maar de spelende processen:
Je scheidt 2 vloeistoffen op basis van een verschillende fase-overgangstemperatuur.
lijken wel op elkaar.
Alleen is nu het "residu" het gewenste deel ipv het bevrorene/verdampte :)

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #31 Gepost op: 20-03-2009 16:56 u »
En toch mag je het niet distilleren noemen Robin.  ;)

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #32 Gepost op: 20-03-2009 20:46 u »

Inderdaad. Want hoewel een vlieg en een straaljager allebei vliegen is de een een vlieg en de ander een straaljager  :lessmile:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 20-03-2009 22:55 u »

Zeker niet, maar dat heb ik ook nooit ontkent! ;D

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #34 Gepost op: 20-03-2009 23:01 u »
Zeker niet, maar dat heb ik ook nooit ontkent! ;D

Gelukkig maar. Ik wou net een moeilijk antwoord starten of ternaire fasendiagrammen van alcohol/suiker/water mengsels, want daar hebben we het over. En dan vooral of liquid/solidus en de liquid/gas overgangen..  :weetbeter: ;D

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 20-03-2009 23:06 u »
Nu je het er toch over hebt:
Klopt het als je  voor een alcohol/water mengsel het gewogen gemiddelde (naar % alc vs water) neemt als "vriespunt" ?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #36 Gepost op: 20-03-2009 23:49 u »
Nu je het er toch over hebt:
Klopt het als je  voor een alcohol/water mengsel het gewogen gemiddelde (naar % alc vs water) neemt als "vriespunt" ?

Je hebt het met vriespunt e.d. over colligatieve eigenschappen (=afhankelijk van het aantal deeltje per volume). Bij lage concentraties van de ene component in de andere zijn deze relaties lineair. Dat geldt o.a. voor vriespuntdaling en osmotische druk. Bij hogere concentraties heb je te maken met viriaalcoefficienten wat betekent dat 2e en zelfs 3e machts effecten mee gaan spelen.

Mijn inschatting is dat voor concentraties van suiker in water of alcohol in water van zeg 5 tot 10% de relaties relatief lineair zijn en je met gewogen gemiddeldes redelijk uit zult komen. Hierboven wordt het gedrag redelijk onvoorspelbaar (d.w.z. de effecten zijn altijd sterker dan lineair).  Op het moment dat je een alcohol/suiker/water mengsel langzaam gaat bevriezen zul je uiteindelijk altijd boven die 10% uitkomen omdat je aan het concentreren bent (op basis van vriespunt of dampspanning in geval van destillatie).

Dit was geloof ik een lang antwoord op een korte vraag  :pan:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 20-03-2009 23:53 u »
Oke!
Bedankt! :)

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 06-11-2019 18:50 u »
Beetje een oud topic zie ik, maar bij deze een paar foto's  van mijn "ijsbeer".

Ik had een een paar biertjes in de vriezer liggen om ze snel op drinktemperatuur te krijgen en... vergeten!
De volledig bevroren flesjes (de meesten waren nog heel) heb ik op z'n kop in een groot glas gezet.
Wat er inderdaad gebeurt is dat eerst de alcohol en de smaakstoffen ontdooien en dat het uitlekken dan stopt.
Je houdt dan een relatief lichte klont ijs over en die kan je weggooien.

De smaak is sterk en aangenaam. Koolzuur zit er nauwelijks meer in.

Ik heb 2 batches staan met 0,0 schuimstabiliteit en die ga ik ook op deze manier "veredelen".

Offline Rinus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #39 Gepost op: 06-11-2019 19:26 u »
Als ik het experiment goed begrijp dan houd je dus max zo'n 90% water = ijs over? of mag je zo niet rekenen?

Hetgeen je overhoud heeft dat dan de smaak van een soort bier likeur?

Ik vraag dit omdat ik dit wel een leuk experiment vind en om dit tijdens het kerst diner te serveren bij een kaasplankje ipv de klassieke port... Zou dat iets zijn?

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 06-11-2019 19:31 u »
De exacte berekeningen ken ik niet goed, maar je houdt inderdaad voornamelijk water over.
Uiteraard komt er ook wel iets water mee in je "extract" en de smaak kan je een soort bierlikeur noemen.
Het is een sterkere variant van het oorspronkelijke bier, niet alleen in alcohol, maar ook in smaak en bitterheid.

Ik heb het met een IPA gedaan en die krijgt een intense hopsmaak/bitterheid met een goede vleug warme alcohol.

Ik kan je aanraden om een voorproefje te doen met een paar soorten, kijken welke het lekkerst wordt.

het is aan te bevelen om het bier niet in de glazen flesjes te laten zitten maar eerst over te doen in een plastic pet-fles en die niet helemaal te vullen voor het invriezen. Anders kan de zaak barsten.

Voor bij een kaasplankje zou je eens een Bock kunnen proberen.

Offline Rinus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #41 Gepost op: 06-11-2019 20:04 u »
Leuk! En goede tip om een PET fles te gebruiken, ik heb nog een aantal Duitse statiegeld Bier PET flesjes, die zijn daar ideaal voor! Nu nog zorgen dat er geen fruitvliegjes zich te goed gaan doen aan het extract.
Goed inpakken in folie denk ik dan. Ik ga nu meteen een Bockbier in een 0.5L PET fles over gieten en in de vriezer leggen... Morgen eens kijken hoe het werkt.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #42 Gepost op: 06-11-2019 20:34 u »
Waarom een nacht in de vriezer?
Pak een flesje bier en geef een flinke tik op de bodem. Leg hem in de vriezer en hij is in een minuut of 10 bevroren.
Staat je bier warm en wil je hem snel koud hebben doe je hetzelfde en dan zo'n 5 minuten in de vriezer... Proost :proost:

Offline Brouwerij De Stichting

• Junior lid
  • **
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #43 Gepost op: 07-11-2019 18:46 u »
Werkt dat echt?

Tags: