Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Cascade hop  (gelezen 21407 keer)

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Cascade hop
« Gepost op: 15-04-2004 15:23 u »
Cascade hop wordt geacht een citrus/grapefruit-achtig aroma aan bier te geven. Welke hopgift is hiervoor (het meest) verantwoordelijk: de bittertoevoeging (60-90 minutenkoken), de hopsmaakgift (15-30 minuten koken), de hoparomagift (5 - 10 minuten koken) of de dryhopgift? Ik zou geneigd zijn voor de laatste twee te kiezen, maar ik heb geen ervaring met deze hop. Wie o wie heeft het verlossende woord?

Groeten,

A3

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re:Cascade hop
« Reactie #1 Gepost op: 15-04-2004 15:58 u »
Ik denk ook alleen de laatste twee giften. De door jouw genoemde aroma's zijn te vluchtig om te beklijven. Over twee weken zal ik je mijn pittige blonde laten proeven, die heeft een 60 min en een 10 min behandeling met Cascade gehad
gr
mo

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 15-04-2004 16:03 u »
Is dat de blonde die ik nog van jou heb staan? Die proef ik nu maar even niet want ik heb te kampen met een fikse verkoudheid.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 15-04-2004 16:08 u »
Als ik het me goed weet te herinneren heb jij nog de Morval staan (die blonde Orval) en de Westmalle dubbel. Dacht ik. De blonde met Cascade is 28 maart gebrouwen en wij hebben elkaar niet gezien daarna dacht ik. Een andere blonde van mij is OB027, die heeft ook geen Cascade hop
gr
MO

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 15-04-2004 21:16 u »
Hoi Adrie,

Ik heb verschillende keren met Cascade gebrouwen. Deze hop doet het heel goed in lichtgekleurde bieren en tarwebieren, zo heb ik gemerkt.

De keren dat ik de hop gebruikt heb heb ik first wort hopping toegepast in combinatie van een hopgift 10 minuten voor het einde van het hopkoken. De Cascade die ik gebruikt heb waren hoppellets en bloemen die iemand vanuit de USA had mee gebracht en pellets die ik bij Brouwland gekocht had. Ik had de indruk dat de hop van Brouwland iets minder fruitig was, maar dat zal wel van oogst tot oogst en teeltgebied tot teeltgebied verschillen.

:degroeten: Jacques

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2004 01:20 u »
Hoi A3,

In mijn tarwebier(en) heb ik de laatste 2 jaar steeds Cascade gebruikt, met een zeer  goed resultaat. Ik vind deze hop een lekkere 'strakke' bitterheid geven, met een goede smaak, die ondanks de lage hopgift bij witbier herkenbaar is.
Alleen  miste ik het citrus-effect wat bij deze hop werd omschreven.
Misschien omdat in zowel de HvP-tarwe en mijn Tarwetripel steeds een flinke hoeveelheid sinaasappelschillen en koriander aanwezig was die overheerste, en ik in deze brouwsels de hop altijd heb meer dan 15 min. heb meegekookt.
 Ik heb ook een American Pale Ale gebrouwen (zie APA & Oertiep) waarbij het citrus (rode grapefruit) heel sterk aanwezig is. (overheersend zelfs een aantal weken na bottelen)
Volgens mij is dit alleen te danken aan de flinke hoeveelheid dry-hop ( 35 gr.op 27 ltr), omdat de rest van de Cascade hop minimaal een uur heeft meegekookt.
Ik zal op het ONK voor de ' 4 broeders' wat flesjes meenemen, omdat ik zeer tevreden ben met het resultaat van een van de eerste recepten op deze site, ingezonden door Jan-Willem in nov 2001.
Theo

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #6 Gepost op: 16-04-2004 07:56 u »
Ha die Jacques,

dat is grappig - ik had precies dezelfde ervaring met de Cascade die ik zelf had meegebracht vs. die van Brouwland. Misschien halen ze het ergens anders vandaan, of is het al wat ouder of zo. In ieder geval miste ik zeker iets fruitigs en frissigs!

toch maar weer volgende keer inslaan in de VS. Ik ga in october naar Seattle, dat is zo'n beetje de bakermat voor de thuisbrouwers in de VS, dus er zal wel wat te vinden zijn.

:degroeten: JW.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 17-04-2004 10:35 u »
Ha Jan Willem,

Dat is slecht nieuws, over de Cascade van Brouwland, want die heb ik ook. Kun je niet wat balen verse Cascade meenemen uit de VS?  ;D

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-04-2004 17:47 u »
Nou, de douane doet steeds moeilijker de laatste jaren, dus ik wil niet al te veel risico's nemen met veel groen gedroogd spul dat naar Amsterdam wordt gevlogen.... Maar ik zal eens kijken.

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #9 Gepost op: 19-04-2004 03:36 u »
waarschijnlijk zijn ze met groen gedroogd spul vanuit Amsterdam veel minder blij ;D

Maar je mag belanstingvrij ingredienten voor de bereiding van bier importeren, zelfs alcohol zou je zo kunnen importeren als je maar duidelijk kan maken dat het geen eindproduct is doch een halffabricaat om zelf te gaan gebruiken, of heb ik het nu verkeerd begrepen? (Dit geld dus wel voor medicinale 90% alcohol, maar geen Schotse Malt 45% Whisky)

:degroeten:

Wim

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2004 08:11 u »
Ha Wim,

nou, onderschat de Pacific Northwest ook niet als het gaat om groen gedroogd spul...

HEt lijkt me erg stug dat je onbeperkt alcohol mag importeren, maar goed, daar weet ik niet veel van. In ieder geval kan hop wel, mits goed verpakt. Het is niet alleen de waarde die een probleem kan zijn, ook evt. plantenziektes. Maar goed, officieel mag het wel, mijn punt was meer dat ze steeds moeilijker doen (ik ben al een keer uit de boarding area teruggeroepen omdat ze bierschoonmaakmiddel in mijn koffer hadden gevonden....) en dat ik niet al te veel gedoe wil.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 19-04-2004 10:02 u »
Hoi A3,

In mijn tarwebier(en) heb ik de laatste 2 jaar steeds Cascade gebruikt, met een zeer  goed resultaat. (...)
Ik heb ook een American Pale Ale gebrouwen (zie APA & Oertiep) waarbij het citrus (rode grapefruit) heel sterk aanwezig is. (overheersend zelfs een aantal weken na bottelen)
Volgens mij is dit alleen te danken aan de flinke hoeveelheid dry-hop ( 35 gr.op 27 ltr), omdat de rest van de Cascade hop minimaal een uur heeft meegekookt.
Ik zal op het ONK voor de ' 4 broeders' wat flesjes meenemen, omdat ik zeer tevreden ben met het resultaat van een van de eerste recepten op deze site, ingezonden door Jan-Willem in nov 2001.
Theo

Ha Theo,

Uiteraard nemen wij graag een bier van jou in ontvangst! Ik heb gepland om komend weekend een APA te gaan brouwen met 4 giften Cascade om de hop in zijn volle glorie te kunnen beoordelen. Ik had zelf ook al het idee om de citrussmaken tot uiting te laten komen in een witbier, vandaar ook eigenlijk mijn vraag. Een Belgisch witbier, zonder koriander en sinaasappelschillen, maar met de citrussmaken uit de hop, dat was eigenlijk mijn idee. Hiervoor wil ik eerst eens een APA brouwen om te kijken hoe de hop nu precies uitpakt. Ik heb een keer een APA van de Anchor Steam brewery gedronken en de grapefruitsmaken zaten hier dankzij de Cascade mooi in. Ik vond het een heerlijk bier dat ik graag eens zou willen benaderen en zo is mijn interesse in Cascade ontstaan.

Groeten,

A3

Offline Patrik_Claes

• Junior lid
  • **
  • En plots wordt biochemie interessant!
« Reactie #12 Gepost op: 20-04-2004 16:26 u »
Heren,

Nu we het toch over de verschillende smaken hebben die hop kan geven aan bier: vanwaar het gegeven dat Cascade en citrussmaak kan geven? Is dit een 'algemeen aanvaard feit' en zo typisch dat je Cascade herkent (zoal Jacques bij de foto reportage van hun laatste brouwerijbezoek ook beweerd dat hij herkent dat het geen Europese hop is) of bestaat er zoiets als een overzicht van welke hop welke karakteristieke smaken geeft? Wat is bv. het verschil tussen Europese en Amerkikaanse hop?

groetjes,

Patrik

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 20-04-2004 16:30 u »
Wat is bv. het verschil tussen Europese en Amerkikaanse hop?

Ha Patrik,

Dat is zoiets als het vragen naar het verschil tussen een Japanse en een Europese auto. Er zijn vele verschillende soorten met elk hun eigen  eigenschappen. Er is niet zoiets als een Europese of een Amerikaanse hop.

Op deze site staan smaakomschrijvingen van vele hopsoorten genoemd. Maar ja, omschrijven is 1 ding, proeven is iets heel anders.

Groeten,

A3

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #14 Gepost op: 20-04-2004 17:44 u »
Wel een mooie site.

:degroeten:

Wim

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 20-04-2004 22:48 u »

Op deze site staan smaakomschrijvingen van vele hopsoorten genoemd. Maar ja, omschrijven is 1 ding, proeven is iets heel anders.

Hoi Adrie,

Dat is inderdaad een mooi overzicht. Ik heb dit overzicht als uitgangspunt gebruikt voor een uitgebreider overzicht dat ik in het blad van De Roerstok heb gepubliceerd.

Smaakomschrijvingen van hop zijn heel lastig. Hoe leg je bijvoorbeeld de smaak van chocolade uit aan iemand die deze lekkernij nog nooit geproefd heeft? Omdat de smaak van chocolade uniek te noemen is, is dat eigenlijk compleet onmogeljk . Net als bijvoorbeeld uitleggen wat het verschil in smaak is tussen een peer en een meloen of een sinaasappel of een mandarijn als je deze fruitsoorten maar amper kent. Kreten als fruitig en kruidig, citrusachtig en bloemig helpen wel iets maar zijn niet afdoende om de smaakverschillen tussen de diverse hopsoorten echt goed in kaart te brengen. Je moet ze gewoon geproefd en geroken hebben om ze in je geheugen te griffen en later te kunnen herkennen.

Offline Patrik_Claes

• Junior lid
  • **
  • En plots wordt biochemie interessant!
« Reactie #16 Gepost op: 23-04-2004 08:39 u »
A3,

In de thread over Kwak naar aanleiding van het bezoek aan de brouwerij van de roerstok, beweert Jacques weldegelijk dat hij herkende dat het hiet om een niet-europese hop ging (Cascade bleek dus)...
zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?board=4;action=display;threadid=1182

In eerste instantie heb ik aan de hop geroken en wist ik meteen dat het geen Europese hop was. Helemaal thuis brengen kon ik het niet maar het rook wel bekend. Een ander lid van De Roerstok heeft nagevragen om welke hop het precies ging en kreeg toen als antwoord: Cascade. Nog een keertje geroken aan de hoppellet en toen stond het voor mij voor 100% vast dat het inderdaad om Cascade ging.

??? ???

Misschien kan Jacques hier iets over zeggen?

Groetjes,

Patrik

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 23-04-2004 22:45 u »
Hoi Patrik,

Zoals Adrie al aangaf heb je heel veel verschillende soorten auto's. Aan het uiterlijk van sommige auto's kun je meteen zien waar ze geproduceerd worden. Er is een groot verschil tussen de grote Amerikaanse bakken en de kleinere Europese en Japanse auto's. De verschillen tussen de Europese en Japanse auto's zijn de laatste 10 jaar steeds minder groot geworden. Eerst waren de verschillen groter.

Met hop heb je iets soortgelijks. Je hebt hopsoorten die duidelijke te herkennen zijn als Europese continentale hop en de bevruchte Engelse hop.
De Amerikaanse hopsoorten wijken qua smaak sterk af de Europese. Voor een stukje wordt dit ook veroorzaakt door de behandeling van de hop. In Amerika wordt de hop veel sneller gedroogd en verpakt dan in Europa gebruikelijk. In Brauwelt, een blad voor professionele brouwers, stond zo'n 10 jaar geleden een aardige anadote. Een Amerikaanse hopleverancier wilde zijn produkten verkopen aan Europese brouwers. Deze vonden de hop wel een goede bitterheid gaf maar de het aroma minder was. Er was een brouwerij die eerder op eigen initatief  een monster had opgevraagd en deze reageerde dat de hop die eerder toegezonden was een veel beter hoparoma had. Hoe dit kon begreep men niet omdat het om dezelfde hop ging. Wat bleek: bij het ene monster met het verfijnde aroma had de hop meer kans gehad om contact te hebben met zuurstof dan bij het andere monster. Voor een verfijnd hoparoma heeft men dus een lichte oxidatie nodig. Gaat de oxidatie verder wordt de verfijnheid van het hoparoma weer minder.

De voornaamste reden waarom ik de betreffende Cascade hop meteen herkende als niet Europese hop is het sterk citrusachtige aroma. Europese hopsoorten zijn eerder kruidig van aroma en minder citrusachtig en fruitig.

Om iets te herkennen moet je het eerst kennen. Als je nog nooit een Amerikaanse auto gezien hebt zou je een grote Mercedes, Saab of Volvo kunnen aanzien voor een dergelijke auto als je alleen maar weet dat het gaat om een grote auto. Het is de styling en allerlei details die een Amerikaanse auto herkenbaar maakt. Overigens hebben kenners slechts n blik nodig om de door mij genoemde Europese automerken van elkaar te onderscheiden. Maar hoe leg je dat uit...

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
Re: Cascade hop
« Reactie #18 Gepost op: 08-03-2008 14:09 u »
Beste allemaal,

Brouwland zit zonder Cascade-hop. Komt niet meer binnen.
Kunnen we ergens anders niet 5 of 10 kg samen bestellen en verdelen?

Wat denken jullie?

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 08-03-2008 14:39 u »
Volgens mij hebben ze in Jubbega nog wel Cascade. Ik zat er net over te denken om daar wat te bestellen, en heb het vanochtend nog gecheckt.

JW.

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 08-03-2008 15:02 u »
Beste JW,

Friesland is me net iets te ver. Ik moet van ergens tussen Gent en Antwerpen komen...
Ik kan wel 5kg kopen maar dat is me net iets te veel om allemaal zelf te bewaren.

Groetjes,
Bierke

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 08-03-2008 15:10 u »
Is dit per 5 kg verpakt of in kleinere verpakkingen?

Je hoeft het niet te halen, Van der Kooy heeft ook postorder hoor.

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 08-03-2008 15:16 u »
Dat is per 5 kg verpakt. Kleiner verpakken zal ik dan zelf wel doen (vacum)

Maar ik ga eerst eens even kijken bij Van der Kooy (prijzen en verzendingskosten en verzendtijd)

Mercikes!

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 08-03-2008 15:39 u »
Ha Bierke,

inderdaad - ik wilde niet suggereren dat je het moest gaan ophalen - ze kunnen het gewoon verzenden.

:degroeten: JW

Offline BartC

• Vol lid
  • Zot van Schuppenboer
    • BPC Orde van de zatte Mus
« Reactie #24 Gepost op: 08-03-2008 19:01 u »
Dat is per 5 kg verpakt. Kleiner verpakken zal ik dan zelf wel doen (vacum)

Maar ik ga eerst eens even kijken bij Van der Kooy (prijzen en verzendingskosten en verzendtijd)

Mercikes!

Bierke

Als je 5 kg besteld wil ik alvast een kg van je overkopen.

groeten
Bart

Tags: hop Cascade