Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke klasse voor tripel met koriander en sinaasappelschil?  (gelezen 3628 keer)

Offline Dr. Zoidberg

• Boven 10 berichten
  • *
Ik heb een bier gebrouwen die eigenlijk een tripel is maar dan met koriander en sinaasappelschil. Ik vind hem best lekker en denk aan hem te sturen naar de ONK - maar hoort een tripel met deze toevoegingen bij de gewone tripel klasse of kan hij beter in de vrije klasse?

Edit: Met een 1.090 sg ligt hij ook iets boven de richtlijnen - maar dat geldt ook voor de voorbeeld Westmalle Tripel.  ???

dank, Barry.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Welke klasse voor tripel met koriander en sinaasappelschil?
« Reactie #1 Gepost op: 12-03-2009 23:19 u »
C?
Gewoon bij de tripels lijkt me!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 12-03-2009 23:20 u »
Koriander en sinaasappelschil zijn geen vreemde ingrediŽnten voor een tripel.
Tenzij het bier er helemaal bol van staat, zou ik het gewoon als een tripel, klasse C, inzenden.

Offline Dr. Zoidberg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 12-03-2009 23:40 u »
Koriander en sinaasappelschil zijn geen vreemde ingrediŽnten voor een tripel.
Tenzij het bier er helemaal bol van staat, zou ik het gewoon als een tripel, klasse C, inzenden.

Het zijn niet super-sterke smaken dus ik zal hem dan misschien in de tripel klasse proberen.

Nou, ik hoop dat mijn dunkelweizen en alt die nu in de gistingsvaten zitten worden ook lekker genoeg om in te zenden.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #4 Gepost op: 13-03-2009 07:19 u »
Nou, ik hoop dat mijn dunkelweizen en alt die nu in de gistingsvaten zitten worden ook lekker genoeg om in te zenden.

Dat is maar 1 overweging - soms wil je gewoon weten wat een objectieve en ervaren proever van je bier vindt. Zo weet ik nog steeds niet wat ik van mijn Saaison vind, en stuur ik die vooral in om daar eens wat meer feedback over te krijgen. Als je ego tegen een evt. lage puntenscore kan is dat een prima strategie, vind ik.

:degroeten: JW.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 13-03-2009 08:59 u »
Geef die Saison gewoon eens aan mij (in al mijn arrogantie).

Westmalle tripel is 1078-1012 voor de 9% alcohol ex hergisting. Geen 1090 hoor.

En eens met de rest: dit zijn heel gebruikelijke ingredienten voor een tripel.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #6 Gepost op: 13-03-2009 09:04 u »
Geef die Saison gewoon eens aan mij (in al mijn arrogantie).

Hmmm.... Dat is nou jammer - ik heb William een uurtje geleden net een Saaisonnetje mee gegeven - dat hadden er ook twee kunnen zijn. Maar ik hou het aanbod in mijn achterhoofd. Helaas zien we elkaar niet voor het ONK, als je daar tenminste bent. Tegen die tijd kon de saison wel eens ver heen zijn....

:degroeten: JW.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #7 Gepost op: 13-03-2009 09:05 u »
Bij bierkeuringen in onze gilde kennen we het probleem van klasse en biertype indeling niet.
Er wordt bij inschrijving/inleveren van het bier opgegeven wat de kleurcategorie is (bleek/amber/donker), wat het alcohol% ongeveer is, er wordt eventueel een "karaktertrek" van het bier opgegeven, bijvoorbeeld genre donker abdijbier, genre tripel, genre fruitbier, genre merk x, merk y... Verder afzonderlijk te vermelden indien het iets met Brettanomyces en/of zuur is.

Wie bij de voorkeuring uitgeselecteerd is wordt dan gevraagd het recept mee te brengen en voldoende flessen om bij de "proclamatie" ook het publiek een kleinigheid te laten proeven terwijl de gehonoreerden hun bieren besproken worden.

Er wordt altijd met een of meer avonden voorkeuring gewerkt omdat je onmogelijk een groot aantal bieren in ťťn avond kan beoordelen.

Offline Dr. Zoidberg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 13-03-2009 09:10 u »
Ja - de mening van een ervaren proever is altijd leuk te krijgen maar als ik zelf duidelijk de fouten kan merken is dat niet nodig. Het is meer voor de bieren die al redelijk zijn maar kan misschien beter met advies van een proever...

En Westmalle Tripel is 9.5% ABV - kunnen ze dit echt met een bier onder 1.080??

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 13-03-2009 10:33 u »
Ik reken je het toch voor? 1078 min 1012 is 66 maal 0.136 = 9.0 plus een 0.5% voor de hergisting. Makkelijk dus.

En ik zie William vanmiddag als we de Leckere en Oudaen gaan bezoeken. Jammer hoor JW. Ik zie William behoorlijk vaak, je kunt hem denk ik altijd wel biertjes voor mij mee laten nemen. En bedenk: ik ben veel eerlijker dan een keurmeester. En ik hoef geen 10-15 bieren te keuren op een dag.

Tags: