Biertypen lijst BKG update 2009

Gestart door Peter_van_den_Hurk, 10-03-2009 22:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter_van_den_Hurk

Beste (en goede) brouwers,

Afgelopen zondag 8-3-2009, heeft het BKG haar jaarvergadering gehouden.
Volgens de agenda is daar ook gesproken over het aanpassen van de BKG typenlijst.
De aanwezige leden hebben eensgezind ingestemd met het uitbreiden van de lijst met 5 nieuwe biertypen.

Tijdens de BKG studiedag in november en na de jaarvergadering afgelopen zondag hebben de aanwezige BKG leden zich bekwaamd in het goed beoordelen van de 5 nieuwe biertypen.

De uitbreiding betreft de onderstaande biertypen met daarachter de bieren die voor BKG keurmeesters en Nederlandse (thuis)brouwers de beste voorbeelden:
 
A     American Pale Ale = Sierra Nevada Pale Ale
 
A    Bitter Blond = Brasserie de la Senne Taras Boulba
 
B    Oatmeal Stout = Samuel Smith's
 
C    Double/Imperial IPA (USA) = Flying Dog Double Dog
 
C    Weizenbock = Weihenstephan Vitus

Op de BKG site www.bierkeurmeestersgilde.nl   onder wedstrijden ---> biertypen   staan linken naar de volledige lijsten met de kenmerken van alle biertypen die de BKG keurmeesters vanaf nu kunnen keuren.
De lijsten staan in PDF formaat, met nog meer commerciƫle voorbeelden van bovenstaande biertypen.

Groet Peter

MO

Dat is heel goed nieuws peter! Het lijkt me goed dat het LABO dit meeneemt in de vergadering op 4 april as. Het zou heel fijn zijn als deze biertypes gewoon voor het ONK 2009 ingestuurd kunnen worden.

JWVG

Heel goede zaak, Peter!  :duimop: Zeker de Amerikaanse Pale Ale vind ik persoonlijk een enorme aanwinst! Weizenbock trouwens ook wel.

Bitter Blond doet bij mij niet echt een belletje rinkelen. Is dat een soort lichte versie van de categorie C blond? Ik zal proberen die Brasserie etc. eens op te pikken om te proeven.

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd of deze types al mee worden genomen op het ONK 2009.

 :degroeten: JW.

Jacques

In de blond van Leffe en Grimbergen zit nagenoeg geen bitterheid hebben we laatst geconstateerd.
Toch zijn er blonde bieren op de markt met meer karakter en bitterheid. Bier voor echte mannen! Deze kunnen nu denk ik ingezonden worden zonder te hoeven voldoen aan de eigenschappen van de hiervoor genoemde laffe bieren.

JWVG

Maar horen die niet in de C categorie Blond thuis? Deze bittere zit in de A categorie. Het is dus, tov de 'gewone' Blond, niet alleen een kwestie van hop, maar ook van zwaarte. Alhoewel: de 'normale' Blond zat altijd qua zwaarte al erg tussen A en C in.

Zou Affligem dan bv onder de nieuwe categorie vallen? Dat vind ik persoonlijk wel 'bier voor echte mannen'.

 :degroeten: JW.

MO

Ik vind bittere blond ook een beetje vaag. Christoffel blond, maar dat is een ondergister. Die Taras Boulba is redelijk bitter. Valt de XX bitter hier ook onder, maar die is niet echt blond.

Op 4 april worden de toevoegingen in een ingelaste LABO vergadering besproken, ik hoop dat ze op het ONK 2009 meegenomen worden. Wedstrijdboekjes en dergelijke zijn natuurlijk al verspreid, maar wat let De Roerstok om een electronische update te publiceren.

Adrie

Goed nieuws, Peter! Het verbaasd me dat de Weizenbock er nog niet op stond, eigenlijk. Met de BONK's deed dit biertype toch altijd gewoon mee?

Die bittere blonde vind ik ook een beetje vaag. Zijn er meer commerciĆ«le voorbeelden te noemen (die ik wel ken  ;) )? En wat zijn de verdere specs (begin SG, bitterheid, kleur)?

Hopmans

De bittere blonde is echt heel vaag.
Ik heb er nog nooit van gehoord.
Oscar had wel een verzoek gedaan voor een blonde in de klasse A.
Dat verzoek kwam weer van mij af.
Of het BKG heeft dit verzoek kompleet genegeerd, of er is een communicatiestoornis geweest.
 :weetniet:

hansm

Hoi,

Er komen steeds meer bittere blonde bieren op de markt. We vonden het daarom verstandig dit biertype nu al an de lijst toe te voegen. Een ander goed (en goed verkrijgbaar) bier van dit type is La Rulles Estivale. Proef hem maar eens naast de gewone blonde. Die bitterheid geeft het bier gewoon iets extra's (net zoals er een duidelijk verschil is tussen gewoon pils en een urtyp).

Groet,
Hans

Adrie

Nou, goed verkrijgbaar is een relatief begrip, zullen we maar zeggen.

RobinB

Inderdaad frappant, terwijl er op de NL markt wel meerdere klasse-A blonde's zijn (niet-bitter)?
Misschien een miscommunicatie, of misschien vinden ze de normale klasse A blond niet speciaal genoeg?

Verder wel top natuurlijk dat de APA erbij is gekomen! Wordt wel veel gebrouwen volgens mij :)  :duimop:

Hopmans

Citaat van: RobinB op 11-03-2009  11:24 uInderdaad frappant, terwijl er op de NL markt wel meerdere klasse-A blonde's zijn (niet-bitter)?
Heel erg frappant.
 :duimonder:

Oscar

Citaat van: RobinB op 11-03-2009  11:24 uVerder wel top natuurlijk dat de APA erbij is gekomen! Wordt wel veel gebrouwen volgens mij :)  :duimop:

Ik denk dat ik er eentje ga maken voor het OBBK  :brouwen:

Hopmans

Citaat van: Oscar op 11-03-2009  12:11 uIk denk dat ik er eentje ga maken voor het OBBK  :brouwen:
Leuk.

Maaruh, nu even "to the point" Oscar.
Of ligt eea gevoelig?


Oscar

Citaat van: Hopmans op 11-03-2009  12:35 uMaaruh, nu even "to the point" Oscar.
Of ligt eea gevoelig?

 ??? Deelname aan een wedstrijd als keurmeester zijnde, terwijl ik daar waarschijnlijk "commercieel" bier sta te tappen?  (en dus niet mee keur) ;D

Hopmans

Nee, dat verhaal van de blonde.

Waarom is "onze blonde" niet opgenomen in de lijst, maar wel een type waar men hier nog nooit van gehoord heeft?
Dus waarom geen Nederlandse Blonde, maar wel een wazige Wallonische/Franse blonde?

 :weetniet:

Oscar

Citaat van: Hopmans op 11-03-2009  13:19 uWaarom is "onze blonde" niet opgenomen in de lijst, maar wel een type waar men hier nog nooit van gehoord heeft?

Geen flauw idee, het verbaast mij ook.... Maar een Blonde klasse A kun je nu in ieder geval insturen.  ;)

Hopmans

Citaat van: Oscar op 11-03-2009  13:34 uGeen flauw idee, het verbaast mij ook....Maar een Blonde klasse A kun je nu in ieder geval insturen  ;)

Ok, misschien dat je er iets meer van wist.

Ik zal voor mezelf nooit een blonde brouwen van 5% bij een bitterheid van rond de 40 EBU.
Die vlieger gaat dus niet op.

 :degroeten:

PietO

Citaat van: Oscar op 11-03-2009  12:11 uIk denk dat ik er eentje ga maken voor het OBBK  :brouwen:

Dus zoals in een andere draad aangekondigd, is het gelukt de APA en IPA door het BKG te laten keuren. Dus ze komen op de lijst van het OBBK2009; noteer maar vast,

OBBK2009: zaterdag 3 oktober

:elifant: :dansen: :elifant: :dansen: :elifant: :dansen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.