Roerinstallatie

Gestart door Johannes, 14-04-2004 14:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilko

Citaat van: Muldermans op 01-01-2009  19:10 uInmiddels heb ik een motor gevonden, een ruitenwissermotor van een opel kadet, op 12 V. De 24 volt motor ging even niet door. Als voeding gebruik ik een regelbare trafo (een van mijn oude marklin treintje)
Ik heb ook iemand gevonden die rvs voor me kan lassen, dus een roerder is er binnenkort ook. De volgende stap is het maischproces een beetje automatiseren. Ik vind de oplossing van Henielma wel interessant, maar ik zie een beetje tegen het werken met een gasbrander op. Een snelle oplossing voor mij is wellicht een kookplaat van 1800 W en zo'n Conrad thermostaat, maar goed. Gas is wel veeeel goedkoper dan stroom natuurlijk. Helemaal nu ik het komende jaar wat vaker wil brouwen (paar kleine batches om te experimenteren met recepten)

Goed hier ga ik nog even over nadenken...

Groet
Muldermans

Oe... ik hoop dat die Marklin trafo het vermogen van die motor wel kan leveren.  Twijfel ik aan, mijn Marklin trafo in gedachten nemend, en het feit dat de Fiat toch wel 4A trekt.

RVS lassen hoeft dus niet per se, dwz, ik heb het zonder lassen opgelost.  Ook al omdat ik geen RVS kan lassen trouwens  :pan:

Ik moet zeggen dat onze elektrische LIDL pan toch wel prettig werkt.  Als ie 2000 W in plaats van 1750 was geweest was ie perfect.  Brouwsels van 20 l passen prima.  Electrakosten zijn voor dit soort volumes mijns inziens geen probleem.  Laten we eens (heel ruim) aannemen dat je 4 uur bezig bent met maischen, en dat je van die 4 uur 3 uur de verwarming aan hebt staan.  Dan kost je dit grapje je bij een 2000 W verwarming dus: 3 uur x 2000 W = 6 kWh  Bij een gegokte prijs van EUR 0,25 per kWh zit je dan aan EUR 1,50 per brouwsel.

Daar krijg je in het café nog geen Spa-tje voor...

Wilko

Muldermans

Mocht de trafo het niet trekken, dan heb ik nog wel een ander back-up je liggen op mijn werk. De motor wordt morgen opgestuurd en met een beetje geluk is hij er zaterdag, dus dan ga ik eens weer kijken.
Hmm zo'n Lidl pan is dan voor het maischen wel ideaal... Ik brouw niet super grote batchen, max 20L, meestal tussen de 10 a 16. Maar ik sluit niet uit dat dit in de toekomst wel toe gaat nemen.

Groet
Muldermans

Joh

Wilko,

Hoe heb jij het zonder lassen opgelost?
Hoe zit de verbinding van ruitenwissermotor - as en van as - roerblad?
Hoe heb je het roerblad gemaakt?

Groet, Jo

Muldermans

Het roerblad heb ik van RVS gemaakt. Gewoon een rvs plaatje met twee waterpomp tangen draaien tot er een propellor onstaat. In het midden van dit plaatje heb ik een gat geboord van 8mm.
Dit plaatje heb ik middels twee moeren op een draadeind gezet. Dit draadeind zit weer aan een metalen plaatje, waar ik schroefdraad op gemonteerd heb. Dat plaatje zit vervolgens weer op het grote tandwiel van de haakse overbrenging.

(euhh is dit te volgen???)

Groet
Muldermans


wilko

Citaat van: Joh op 20-02-2009  17:14 uWilko,

Hoe heb jij het zonder lassen opgelost?
Hoe zit de verbinding van ruitenwissermotor - as en van as - roerblad?
Hoe heb je het roerblad gemaakt?

Groet, Jo

Hallo Jo,

Het blad is gewoon een strip RVS/INOX waar ik eerst in het midden een gat in heb geboord om het RVS draadeind (8 mm) doorheen te steken.

Daarna heb ik in de bankschroef de strip 'gezet' zodat ie op een propellor lijkt zeg maar.  Het blad zit met een paar M8 moeren vast die contra tegen elkaar / het blad gedraaid zitten.  Een paar RVS ringen met daarop RVS veerringen zorgen dat het geheel goed vast zit en niet tijdens het roeren los gaat zitten.

De grootste truc was de koppeling van het draadeind op de ruitenwissermotor.  Daar heb ik op mijn draaibank een bus van messing voor gedraaid. De ruitenwissermotor-as heeft een vlak kantje opgelopen van mijn slijpsteen, en wordt nu geborgd door een M5 RVS imbusboutje dat radiaal in een getapte M5 schroefdraad in de messing koppelbus zit.  Die imbusbout raakt uiteraard het vlakgeslepen gedeelte van de motor-as.

De andere kant van de koppelbus (de draadeind kant dus) heeft een M8 binnenschroefdraad waar het draadeind ingedraaid wordt.  Middels een RVS contramoer met RVS veerring wordt ook dit geborgd tegen loslopen tijdens het roeren.

Vrij simpel allemaal, en het werkt prima.

Wilko


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.