Roerinstallatie

Gestart door Johannes, 14-04-2004 14:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Brouwers,

Zoals ik reeds heb aangegeven in de thread 'Zomerblond' zit ik te brainstormen over hoe ik een degelijke roerinstallatie zou kunnen maken. Dit heeft tot op heden nog niet veel nuttigs opgeleverd.

Een collega brouwer heeft er een gemaakt van een ijsmachine (genoeg kracht draait niet te snel) koperbuis hout en wat plexiglas.
Nou zou het natuurlijk mooi zijn als zoiets met 2e hands spulletjes kon worden gemaakt.

Wie brainstormt er met me mee?

:degroeten:

Johannes

MO

Hoe groot is de maisch en kookpan voor je installatie? Mijn pan is 25 L en die kan ik uitstekend roeren....met een vurenhouten plint.
gr
MO

Johannes

Ik kan ook uitstekend roeren, alleen vind ik 't niet zo leuk om anderhalf of twee uur te doen. Een goede roersinstallatie zorgt naar mijn idee voor een betere conversie.
Mijn pan is overigens zo,n 25 liter (de bekende weck pan)

Johannes

JWVG

Ha Johannes,

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat anderen doen, maar ik roer zelf zeker niet constant! Eerder elke 10 minuutjes een beetje, om zeker te weten dat de temp goed verdeeld blijft, en dat de enzymen goed bij alle 'hoekjes en gaatjes' kunnen. En natuurlijk als ik aan het verwarmen ben. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet leuk is om het te automatiseren. Teveel roeren kan natuurlijk wel weer tot oxidatie leiden.

JW.

MO

Ik denk dat je alleen maar hoeft te roeren als je verwarmt en dan voornamelijk om aanbranden te voorkomen. Ik roer dus maar 6-8 maal 1-2 minuten tijdens mijn 90 min maisch. De warmte verdeelt zich wel redelijk. Als je iets gaat bouwen, houd er dan rekening mee dat je maar heel langzaam hoeft te roeren, een paar toeren per minuut is genoeg. Teveel roeren geeft oxidatie.
gr
MO

Patrik_Claes

Ik roer in mijn installatie (zie http://groups.msn.com/brouwersgilde4ODP/kelderbrouwerijdeclaeskens.msnw) met een motor van een rolwagen (24 Volt), maar een ruitenwissermotor (12 volt) gaat volgens mij evgoed en heeft ook behoorlijk wat kracht. Op het internet vind je meestal een roertempo van zo'n 20-30 omwentelingen per minuut. Om de 2 seconden 1 omwenteling dus.

groetjes,

Patrik

wim

op http://www.barleys.nl/?brouwavonturen bij "beslag mengen" kun je lezen over JW's roerperikelen. Kan best handig zijn nu al is het maar voor het brainstormen.

:degroeten:

Wim

Arend

hoi Johannes,

Ik heb een rvs roerwerk laten maken op mijn werk.
Deze wordt aangedreven door een ruitenwissermotor deze hebben zelfs een stelschroef voor een langzaam en wat snellere roerbeweging. De voeding is een accu-oplader. Dit werkt perfect.


groeten Arend

Johannes

Heren,

Allen hartelijk dank voor de reakties! Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een ruitenwissermotor. Zodra er vorderingen zijn post ik het hier.

:degroeten:

Johannes

Caspar

Hoi Hoi,

Heeft iemand ooit nog een roerwerk met een ruitenwissermotor gebouwd? Ik zou zelf wel een roerwerk willen hebben, geplaatst op een deksel waarmee ik mijn pan wel goed kan afsluiten... Op zo'n manier is het maischproces veel beter te controleren qua temperatuur en verdeling van warmte. Ik wil de deksel geen eneke keer van de pan hoeven te halen tijdens het maischproces.

Ik had van 't weekend een ingeving waarin ik een staafmixer als aandrijving gebruikte... Geen succes hahaha, het water vloog me om de oren, deze moter ging veel te hard!

Zijn er nog echte techneuten met recente constructies?

Arend

hoi Casper,

Ja ik, en het is TOP. :duimop:


groet Arend :degroeten:

Caspar

Hoi Arend,

Zodra ik tijd heb om het roerwerk in elkaar te knuteselen, ga ik je ff een mailtje sturen. Misschien heb je wat foto'tjes?

Eduard

Zelf brouw ik ook rond de 25 liter en zoveel roer ik daar niet in. Een roerwerk kan hier wat overkill zijn, maar da's persoonlijk. Onze oosterburen, die toch gauw vanaf 50 l of meer brouwen, gebruiken wel veel roerwerken. Misschien kun je er iets over vinden op http://www.hobbybrauer.de/

Zoekterm: 'Rührwerk'

Caspar

In principe is dat beetje roeren ook niet het probleem... Ik zit alleen een beetje te stoeien met de thermometer. Mijn doel is re-produceerbaar bier.

Wil

Hoi allemaal,
Dit weekend heb ik een roerwerk gemaakt inderdaad met behulp van een ruitenwissermotor. Maakte voorheen gebruik van een kolomboormachine, maar deze had ondanks de diverse poelies toch een te hoog toerental en dat ding is zelf ook zwaar.
Heb ook geprobeerd om een met behulp van een broodsnijmachine (werd in de jaren 70/80 veel gebruikt in de huishoudens) maar deze kon niet tegen het feit dat hij zwaar en lang moet roeren.
Heb in middels nu een proef gedaan met water en havermout gedaan en lijkt goed te werken.
In september gaan we het echt proberen.
Zit nu nog te denken of er nog
1. een propeller onder moet (is nu gewoon een vlakke strip).
2. hij twee kanten moet op kunnen draaien.
De diverse proeven zullen het me moeten leren denk ik.
Gr. en roer ze, Wil :leren: :degroeten:

Pallieter

Hallo Wil,

Kan je er een fotootje van posten dat zegt zoveel meer ?
                                                    Groeten,
                                                      Pallieter

Wil

Is geen probleem.
Zeg maar van welk wil je een fotootje wilt?
Dan stuur ik het wel naar je e-mail adres.
Gr. Wil

Adrie

Zet maar een foto hier op het forum, er zijn vast meer mensen die ervan willen meegenieten. Eventueel kun je de foto's op Image Hosting plaatsen, volgens de Host it!-knop die je ziet als je een bericht typt.

Edgar

Hier ook een zelfgemaakt mengapparaat van de maker van de MaltMill, Jack Schmidling. Je kunt er wat richtlijnen voor toerental en draairichting opdoen (30 toeren/stroomrichting naar beneden).

Ook leuk voor een typische cynische Schmidling-kijk op ingewikkelde brouwsystemen. Volgens hem ben je beter af met een mengapparaat dan met een RIMS. Ik ben geneigd hem het voordeel van de twijfel te geven.

Wil

Beste mensen,
Graag zou ik de foto's laten zien van mijn huisflijt maar helaas ze zijn te groot (800Kb) en ik weet niet hoe ik ze klein met krijgen. dus diegene die er nieuwsgierig naar was heeft ze al ontvangen.
Gr. Wil

Herman

Hoi Wil,

Zend mij anders eentje, plaats ik hem wel even.

Herman

Jacques

Citaat van: Wil op 25-07-2005  19:22 uBeste mensen,
Graag zou ik de foto's laten zien van mijn huisflijt maar helaas ze zijn te groot (800Kb) en ik weet niet hoe ik ze klein met krijgen. dus diegene die er nieuwsgierig naar was heeft ze al ontvangen.
Gr. Wil

Ook grote plaatjes kunnen eenvoudig op het forum gezet worden. Speciaal daarvoor is de code van het forum daarvoor aangepast. In het berichtenvenster vind je het volgende gedeelte


Klik eerst op Bladeren om het plaatje te selecteren dat je op het forum wilt publiceren.
Klik vervolgens op Openen.
In het tekstveld naast de knop 'Bladeren" zie je dan het adres op jouw PC waar het plaatje te vinden is.
Klik vervolgens op de knop "host it"
Nadat het plaatje is geupload naar de server van ImageShack
klik je op het tekstvled naast "Thumbnail for forums (1)" of "Hotlink for forums (1)"
Door op de tekst met een HTML-code te klikken wordt deze automatisch geselecteerd.
Kopieer de tekst door op Ctrl-C te drukken.
Ga terug naar het berichtenvenster en plak daar de HTML-code met Ctrl-V

Het plaatje is dan al dan niet als een thumbnail te zien.

Caspar

Hoi Wil,

Gewoon ff in paint verkleinen naar 15% (stretch/skew) en klaar is kees!

Herman

Soms kijk je inderdaad over de simpele oplossing heen, dank je Caspar!

Jacques

Met ImageShack is verkleinen niet noodzakelijk en blijven details goed te zien. Bijkomend voordeel is dat ImageShack geen schijfruimte en bandbereedte in beslag neemt voor Hobbybrouwen.nl


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.