Hoi,
Van 't weekend Schneider gebrouwen.
Voor het eerst ook echt problemen gehad. Ik brouw 50 liter, maar na een 30 L. filtraat-opvang, sloeg mijn hevelfilter pot en potdicht. Geen beweging in te krijgen. Normaal wil 'melken', schuiven of snijden van filterkoek wel eens helpen, maar niks. Heb uiteindelijk geheel door een doek moeten gooien en uit gespoeld met water 78gr. Veel afkoeling, troebeling en geknoei natuurlijk. Tot mijn verbazing bleek de maisch ook al eerder uitgewassen dan verwacht, ik had pas p/m 40 L filtraat had opgevangen???

. Geen kleur en geen suiker meer in te vinden!. Dus alles zat inmiddels al in mijn kookketel. deze had inmiddels SG van 1062! (had 1052 berekend voor 50L.) Nou ja

Nog nooit zoiets meegemaakt.
Bij andere brouwsel ken ik deze problemen niet, dus verwijt toestand geheel aan gebruik van 60% tarwe.
Tarwe geeft dus wel degelijk grotere kans op verstopping en is veel eerder uitgewassen dan gerst. Houd hier rekening mee Schneiderbrouwers. Positief vind ik de supersnelle Schneidergist

Geheel was volgende ochtendvroeg al volop aan 't gisten (Bloemkolen) en een heerlijke zoete gistlucht vulde vanuit mijn garage de rest van het huis.
Ben benieuwd. Iemand zulke ervaringen met Schneider?
Gr Johan