Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schneider Weizen  (gelezen 14616 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Schneider Weizen
« Gepost op: 13-04-2004 16:55 u »
Brouwers,

Afgelopen zondag hebben twee van de Vier Broeders relaxed staan brouwen. Gezien het warmer wordende klimaat en onze herinneringen aan vorig jaar stond een Weizen op het programma. Aangezien we nogal gecharmeerd zijn van de Schneider, hebben we het recept van Wheeler en Protz als uitgangspunt genomen. De gist is opgekweekt uit een fles Schneider.

Schneider Weisse

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):         120.00    Wort Size (L):    120.00
Total Grain (kg):        24.70
Anticipated OG:          1.051    Plato:             12.58
Anticipated EBC:          26.7
Anticipated IBU:          11.6
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name             Potential EBC
--------------------------------------------------
 56.7    14.00 kg.  Wheat Malt        1.038      4
 36.4     9.00 kg.  Pilsener          1.036      6
  6.9     1.70 kg.  Caramelmout       1.034    120

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops
   Amount     Name        Form    Alpha  IBU  Boil Time
--------------------------------------------------------
 87.00 g.     Hallertauer Pellet   5.40  11.6  75 min.

Yeast
-----
Schneider Weizen uit fles opgekweekt

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

L Water Per kg Grain: 3.64 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  40
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  25
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                 78

Het brouwen ging prima. De begindichtheid kwam keurig op 1051 uit en de opbrengst was ongeveer 115 liter. De eerste berichten over de vergisting zijn hoopgevend: het waterslot wordt weer tot zijn uiterste getest.

Groeten,

A3

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re:Schneider Weizen
« Reactie #1 Gepost op: 14-04-2004 10:00 u »
56% tarwemout? En geen problemen met filtreren?
gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 15-04-2004 09:12 u »
Hoi Martin,

Geen problemen met filteren. We hebben flink grof geschroot en de filtering liep als een zonnetje.

Gisteravond belde David trouwens: de gisting is bijna stilgevallen en het bier had ondertussen een dichtheid van 1012. Vanavond gaan we overhevelen. Een lekker snelle vergisting dus, wat denk ik te maken heeft met het beluchten van de giststarter.

Groeten,

A3

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 15-04-2004 09:56 u »
120 liter vergisten in 4 dagen??? volgens mij is er dan geen sprake meer van bubbels uit het waterslot maar eerder explosies.
Was dit de giststarter die je continu hebt belucht? (waar heb ik dat gelezen?) en zo ja, kon je echt zien dat er meer gist is gevormd? Heb je nog tussenpauzes gehouden?

:degroeten:

Johannes

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 15-04-2004 10:11 u »
Hoi Johannes,

Ik ben begonnen met het sediment van 1 fles Schneider Weizen in 250 ml wort. Deze heb ik na 2 dagen vermeerderd naar 1 liter en twee dagen later naar 2 liter. Deze twee liter heb ik gedurende 2 dagen continu belucht. Na die twee dagen heb ik vermeerderd naar 4 liter. Deze heb ik niet meer gelucht, omdat de fles hiervoor te te klein was. De gist was toen echter zo actief, dat de starter door het waterslot bubbelde. Zo'n actieve starter heb ik nog niet eerder gehad. Het leek er inderdaad op dat er meer gist aanwezig was.
Zondag hebben we gebrouwen en in de nacht van maandag op dinsdag (dus na iets meer dan 24 uur) begon de gisting zichtbaar te worden door het waterslot. Dinsdag en woensdag heeft de gisting inderdaad bijna explosief plaatsgevonden. In twee dagen is toen de gisting verlopen, van 1051 naar 1012.

Dit is echter in overeenstemming met de ervaring in mijn HERMS. Als je maar genoeg actieve gist toevoegt kan de hoofdvergisting in 2 dagen zijn afgelopen. Dit was het geval met mijn stout en mij rauchbier. Het belang van een goed gistmanagement is hiermee maar weer eens aangetoond.

Groeten,

A3

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #5 Gepost op: 15-04-2004 11:05 u »
Zo blijkt maar weer dat beluchting essentieel is voor goede gistgroei en het schudden en klotsen met erlenmeyers niet voldoende is.
Volgende keer zal ik ook 'mechanisch' beluchten.

:degroeten:

Johannes

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #6 Gepost op: 17-04-2004 23:19 u »
Hoi Adrie,

Zag jullie 'Schneider' recept met daarbij de opm. dat het gebasseerd is op het recept uit Wheeler en Protz. Echter jou recept lijkt niet erg op het recept uit het boekje van W&P.
Vraag me dus af:
- Waarom is Vienna en Caramunich eruit gehaald?
-Waarom is maischschema aangepast?
- Waarom geen eiwitrust (org. recept 20 min op 50 gr.) gezien grote hoeveelheid tarwemout die m.i. minder opgelost is dan pilsm.?

Ben benieuwd naar je reactie.

Vr gr Johan

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2004 13:56 u »
Ha Johan,

Nou, zo erg wijkt ie nou ook weer niet af. De Vienna is vervangen door pilsmout, omdat we pilsmout ter beschikking hadden en vienna niet. Ik denk dat het smaakverschil nauwelijks te proeven zal zijn bij een bier met zoveel aroma's die door de gist gemaakt zijn. De Caramunich zit er wel degelijk in (6,9%).
De maischschema's van W&P zijn typisch Engels en omdat het om een Duits bier gaat, wil ik gewoon een klassiek Europees schema gebruiken,  wat waarschijnlijk bij Schneider ook gebeurt. Mijn ervaring met de tarwemout is, dat die prima opgelost is en dat een 50-graden stop niet echt nodig is. In een eerdere Weizen hebben we dit ook niet gedaan en het is een bier geworden met een goede body, een uitstekende schuimkraag en een prima smaak.

Groeten,

A3

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2004 11:19 u »
Hi Adrie,

Deze wil ik ook wel eens brouwen, heb een vraagje, uiteraard komt er geen suiker aan te pas in de storting, ( rheinheitsgebot) hoe doe jij de carbonisatie op fles?

JoJo

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 19-04-2004 11:23 u »
Met suiker.  ;D

Maar als je echt de purist wilt uithangen, kun je natuurlijk ook moutextract gebruiken.

Groeten,

A3

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2004 12:21 u »
Niet echt  ;)

Mijn volgende vraag zou zijn hoeveel gr per liter, maar zit net dat BrouwHulp van je door te nemen, en daar staat het antwoord, tevens met alle andere alternatieven. Bedankt!

JoJo

Offline Bram

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 20-04-2004 12:34 u »
Hi Adrie e.a.

Ik probeer vaak gist op te kweken ook al brouw ik er later niet mee. Dit doe ik vooral om een beetje een idee te krijgen welke gist het beste en het vaakst werkt (en van welke winkel). Echter het lukt mij bijna nooit om de Schneider gist op te kweken. De datum op de fles is dan ook altijd van het jaar waarin ik hem koop. Kan je mij vertellen welke datum op de fles die jij hebt gebruikt staat? Het zou toch niet zo zijn dat ze alleen oude troep naar Spanje sturen?????

gr.b

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-04-2004 12:53 u »
Ha Bram,

Als ik me goed herinner stond er als uiterste verkoopdatum augustus 2004 op de fles. Ik had een week eerder een fles met een datum van september 2003 geprobeerd en die deed pas na een aantal dagen iets. Die gist was dus blijkbaar een heel stuk minder levensvatbaar. Omdat de starter van de nieuwere fles toen al behoorlijk actief was, heb ik die gebruikt.

Het kan heel goed zijn dat tijdens het transport of opslag van het bier de temperaturen zodanig oplopen dat de gist het loodje legt. Elders op het forum las ik dat dezelfde bieren via een verschillend aanvoerkanaal of opslag verschillende resultaten opleveren. Bieren die bij de Albert Hein gekocht worden hebben een dermate hoge doorstroom en een goede opslag dat opkweken altijd lukt, terwijl dezelfde bieren bij een lokale slijterij het soms helemaal niet doen. Het kan ook zijn dat exportbieren gepasteuriseerd worden en bieren voor de lokale markt niet. Blijkbaar beschouwt Schneider Nederland in dat geval niet als exportland.  ;D Kortom: de condities tijdens opslag en transport en de soms andere behandeling van exportbieren spelen jou waarschijnlijk parten.

Groeten,

A3

Offline Bram

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 21-04-2004 09:11 u »
ha3

Het kan door de opslag of de doorloop snelheid komen. Echter de hyper-markt waar ik de flessen koop heeft een aardige doorloop denk ik. De Chimay (rood) gist doet het nl. altijd fantastisch. Dat pastueriseren weet ik ook niet zo zeker want de uiterste verkoopdatum is nogal dichtbij... Het zal het transport en de opslag wel zijn... of is het toch een beetje een rare gist????

Mooi biertje trouwens die Schneider Weizen van je... Wie weet doe ik ook wel een poging.

gr, bram

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
  • Bier brouwen is leuk, bier drinken nog leuker!
« Reactie #14 Gepost op: 25-04-2004 00:04 u »
Volgende week zondag 2 mei ga ik dit bier ook eens brouwen, 15 liter lekker voor de zomer.

Vienna mout kon ik niet krijgen, ik heb dus maar de Pale 7 EBC meegenomen. Verder hou ik het recept van W&P aan en het maischschema van A3 zoals hier opgegeven. Is de eiwitrust echt niet nodig?

Ik heb vanmiddag maar meteen een fles opengetrokken en op kweek gezet (uiterste verkoopdatum ook augustus 2004) dus dat moet gaan lukken. Voor de zekerheid zal ik er morgen nog eentje op kweek zetten (die ik dan eerst weer moet leegdrinken ;D).

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-04-2004 10:06 u »
Beste Jeroen,

Nee, die eiwitrust is niet nodig. Ons bier is ver doorgegist (1011 bij inzetten van de lagering, dus de gist heeft geen gebrek aan aminozuren). En eiwittroebeling in het uiteindelijke bier is in een Weizen geen probleem, die hoort troebel te zijn.

Groeten,

A3

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #16 Gepost op: 27-04-2004 21:09 u »
Hoi,

Van 't weekend Schneider gebrouwen.
Voor het eerst ook echt problemen gehad. Ik brouw 50 liter, maar na een 30 L. filtraat-opvang, sloeg mijn hevelfilter pot en potdicht. Geen beweging in te krijgen. Normaal wil 'melken', schuiven of snijden van filterkoek wel eens helpen, maar niks. Heb uiteindelijk geheel door een doek moeten gooien en uit gespoeld met water 78gr. Veel afkoeling, troebeling en geknoei natuurlijk. Tot mijn verbazing bleek de maisch ook al eerder uitgewassen dan verwacht, ik had pas p/m 40 L filtraat had opgevangen??? ???. Geen kleur en geen suiker meer in te vinden!. Dus alles zat inmiddels al in mijn kookketel. deze had inmiddels SG van 1062! (had 1052 berekend voor 50L.) Nou ja :-\ :-\ Nog nooit zoiets meegemaakt.
Bij andere brouwsel ken ik deze problemen niet, dus verwijt toestand geheel aan gebruik van 60% tarwe.
Tarwe geeft dus wel degelijk grotere kans op verstopping en is veel eerder uitgewassen dan gerst. Houd hier rekening mee Schneiderbrouwers. Positief vind ik de supersnelle Schneidergist :D Geheel was volgende ochtendvroeg al volop aan 't gisten (Bloemkolen) en een heerlijke zoete gistlucht vulde vanuit mijn garage de rest van het huis.

Ben benieuwd. Iemand zulke ervaringen met Schneider?

Gr Johan

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 30-04-2004 20:03 u »
Zondag a.s. ga ik ook de Schneider Weizen brouwen, hier komt het recept:

Hoeveelheid: 15 liter
Begin s.g.: 1054
Eind s.g.:  1010-1012

Granen:

2260 gr. Tarwemout
640 gr. Pilsmout EBC 3
640 gr. Pale mout EBC 7
216 gr. Caramünich EBC 100

Hop:

25 gr. Hallertau Hersbrücker 2% A. - 75 min.
10 gr. Hallertau Hersbrücker 2% A. - 10 min.

Gist: Schneider Weizen uit fles opgekweekt.

maischschema:
3 liter water / kg mout

Tijden:
60 C.  - 40 min.
70 C.  - 25 min.
78 C.  - 5

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 02-05-2004 21:46 u »
Brouwen ging weer lekker, goed grof geschroot. Dit maischschema bevalt wel, lekker kort. Spoelen en filteren dit keer rustig aan gedaan, uiteindelijk zo’n 18/19 liter voor het koken. Hopgift iets aangepast, 10 gr. Tettnanger 4,8% A. erbij en 5 gr. Hallertau minder.

Filteren / spoelen lijkt goed te gaan, geen problemen met de tarwemout. Meer tijd genomen deze keer, maar toch nog te snel zal later blijken. Het wort is al heel snel helder. 80 min. gekookt waarvan laatste 15 min. met de aroma hop. Rendement valt toch weer tegen, slechts 1045 i.p.v. de beoogde 1054. Toch weer het spoelen? Ik heb het gebruik van de hevelfilter blijkbaar nog niet goed in de vingers. Vroeger met de emmerzeef had ik hier nooit last van. Volgende keer nog meer tijd nemen en langzamer laten aflopen.

Rond 4 uur de giststarter toegevoegd, afwachten nu.

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 03-05-2004 20:42 u »
Ik vraag met toch af hoe het komt dat het rendement zo tegen valt? Heeft het afgezien van de snelheid van spoelen ook iets te maken met hoe grof de mout geschroot is? Dit hangt natuurlijk ook met elkaar samen. Volgende keer toch ook maar iets fijner schroten en dan de evt. filterproblemen maar op de koop toenemen? Iemand nog suggesties?

Overigens stond het bier vanmorgen al flink te gisten. In de geur bananen, wel een beetje een scherpe geur overigens. De gistingstemp. is ook wat aan de hoge kant 22/23 C., ik kan hier weinig aan doen. Ik heb maar wat ijs tegen het vat gelegd.

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 04-05-2004 08:59 u »
Onze Weizen is ondertussen uitgegist in de lagering. Komend weekend gaan de Broeders hem bottelen.

Groeten,

A3

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 04-05-2004 23:12 u »
 :) Bij mij lijkt alles goed te gaan, heerlijke zoetige gistingsgeuren. De temperatuur is gelukkig gedaald naar zo'n 20-21 graden en de hele erge bananenlucht is nu minder geworden. Hij schuimt nog steeds flink, dus dat gaat de goede kant op.

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 07-05-2004 17:25 u »
Ik heb hem op 5 mei overgeheveld, s.g. zat al op 1010-1011, dus dat is prima. Smaak was nog een beetje vlak en er zat een beetje een vreemd geurtje aan. Rustig laten uitgisten / lageren en binnenkort bottelen. Goede gist.

Groeten,
Jeroen  ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 17-05-2004 11:02 u »
Brouwers,

Onze Weizen is gebotteld. Helaas hebben de heren in de hectiek van de brouw- en botteldag verzuimd om de einddichtheid te meten.

Groeten,

A3

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 20-05-2004 13:17 u »
Adrie,

Toen jullie hem gingen bottelen kwamen er toen nog blubjes door het waterslot of helemaal niet meer?

Ik heb overgeheveld bij s.g. 1010 en er komen nu nog met een zekere regelmaat (1 x per minuut of zo) blubjes door het waterslot. De vraag is kan / moet ik al gaan bottelen?

Groeten,
Jeroen  ;)

Tags: weizen