Wanneer voeg je honing toe?

Gestart door Bierke, 07-03-2009 17:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierke

Beste brouwvrienden,

Wanneer voeg ik het best honig toe?

Op het einde van het koken?
Na het koelen en dus vlak voor het in de gistkuip doen? Zo gaan de vitaminen in de honig niet verloren maar is er misschien wel meer kans op infecties?

Ik kom straks kijken want ik ben nu aan het brouwen!

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

RobinB

Niet heel lang geleden werd dezelfde vraag gesteld, met een aantal nuttige antwoorden.
Ik zal eens kijken of ik de draad kan vinden?

RobinB

Hier is ie al!
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11581.0.html

Ik zou het na de hoofdgisting toevoegen, de pH is dan al voldoende laag om (clostridium) infecties te voorkomen en je behoudt waarschijnlijk meer smaak!

Henielma

Of in plaats van bottelsuiker.

RobinB

Kan ook natuurlijk, maar dan kun je wel veel minder toevoegen?
Ach, waarom ook niet beide?
:D

Anton

Ik gebruik vaak honing en heb de beste resultaten behaald door die aan het einde van het koken toe te voegen. Zo ongeveer 5 á 8 minvoor het eind. De smaak komt dan het beste uit. En of de vitaminen er dan nog wel of niet in zitten heb ik nog nooit over nagedacht.

Anton

Hopmans

Ik ben het met Anton eens.
Honing 5 minuten voor einde koken kan inderdaad een goed resultaat opleveren,
ondanks de algemene opinie van de kudde alhier.
 ;) :duimop:

Bierke

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties en de verwijzing naar de draad van in januari. 'k Had wel al wat opgezocht :leren: voor 't brouwen in verband met de hoeveelheid honing maar wanneer toe te voegen, daar had ik nog niet naar gezocht. Tijdens het brouwen had ik daarnet geen tijd om te zoeken. Je bent dan met zoveel bezig maar dat moet ik jullie niet uitleggen hé! Dank :groots: !
Ik ga voor de hopelijk gulden middenweg: op 't einde van het koken toevoegen. Die bacterie is dan wel dood denk ik bij 100 °C. En de smaak blijft er denk ik nog wel ik. Ik vergelijk met het toevoegen van wat honing aan een tas warme melk.
Ik hou jullie op de hoogte!

Met vriendelijke honingzoete brouwgroeten :degroeten:,
Bierke

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.