Typering "droog bier"

Gestart door Toine, 06-03-2009 15:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Toine

Hoi,

Misschien een stomme vraag. Ik spit het forum door en lees veel over de term "droog bier". Is dat uitsluitend een nasmaak of het ontbreken ervan? Of ligt het iets anders. Ik heb de bierproefcursus van Jacques doorgenomen, maar kan het niet vinden. Kan iemand de term "droog bier" omschrijven, of bestaat er een definitie van?   :lessmile:

Alvast bedankt!

Toine

Hopmans

Droog bier is bier met weinig restsuikers, dus een niet zoet bier.
De gist vergist dus zo'n beetje alle suikers, en laat dus weinig restsuiker over.
Dit noemt men een hoge vergistingsgraad.
De vergistingsgraad is een beetje te manipuleren door het maischschema aan te passen.
Ook het type gist is belangrijk.

Ik prefereer zoet bier.
Als het snikheet is, dan is droog bier weer lekker (gek hè?).
Duvel is een voorbeeld van droog bier.
Leffe blond is een voorbeeld van zoet bier.

 :degroeten:


Toine

Ok dus het is heel simpel: een droog bier is de tegenhanger van zoet bier. Duidelijk! Dank!

Brouwbedrijf

Niet te verwarren met wijn.

Droge wijn is wijn met een zure smaak.
Zure wijn is wijn met een onaangename (bedorven) zure smaak.
In wijntermen is het niet netjes om wijn zuur te noemen.

Wij biermannen staan wat dichter bij de grond:
Droog bier is bier dat niet zoet smaakt. (zoals Hopman al opmerkte)
Zuur bier is bier dat zuur smaakt, maar niet persé onaangenaam zoals geuze.

Ronnie

Citaat van: Brouwbedrijf op 06-03-2009  16:08 uDroge wijn is wijn met een zure smaak.

  :o Dat is nieuw, waar heb je die wijsheid vandaan  ???

thibolleke

Citaat van: Brouwbedrijf op 06-03-2009  16:08 uZuur bier is bier dat zuur smaakt, maar niet per se onaangenaam zoals geuze.

En dat klopt natuurlijk ook niet helemaal. :biersmile:

Brouwbedrijf

 
Citaat van: thibolleke op 06-03-2009  19:13 uEn dat klopt natuurlijk ook niet helemaal. :biersmile:
Nee je hebt gelijk, zoals ik het daar heb opgeschreven klopt het inderdaad niet, ondanks dat ik geen liefhebber van geuze ben. Ik bedoel niet "zo onaangenaam als geuze" maar "zo zuur als een geuze kan zijn".


Brouwbedrijf

Citaat van: Ronnie op 06-03-2009  18:19 u:o Dat is nieuw, waar heb je die wijsheid vandaan  ???

Bij nader inzien is het met bier hetzelfde als met wijn... Droge wijn is wijn waar bijna geen suikers in zitten.
Ik had altijd het idee dat droge wijn daardoor ook zuur smaakt. Of proef ik dan verkeerd? 

Ronnie

 :neenee: Beendroge wijn is niet noodzakelijk zuur. Noch witte, noch rode.
Net als bij bier heb je nuances, bij wijn naargelang druivenras, bodem, klimaat, gistras, verwijningsmethodes.

Allemaal kwestie van persoonlijke voorkeur.
Het verschil met bier inzake restsuiker en onvergistbare suikers is zeer groot. Mocht bier ook zo ver uitgisten zou het minder aangenaam zijn en zou de bitterheid van sommige verschrikkelijk overkomen.

Zure bieren zijn door het proces (o.a. Brettanomyces gist) ook zeer droog. Tegenover de zuurheid is bitter dan een vloek, zuur en bitter gaat niet samen, bah  :ziek:

Toch ben ik geen voorstander van (te) zoete bieren. vergeet niet dat in alle gerechten, ook in dranken zoet de eerlijke en oorspronkelijke smaak kan camoufleren, alsook slechte smaakjes kan verbergen. Idem met zout en teveel kruiden in gerechten. :proost:

Jacques

Een bier met een laag gehalte aan restsuikers hoeft niet altijd droog over te komen. Sommige gisten vergisten ver uit maar geven desondanks een zoetige indruk. Andere gisten geven soms een korrelachtig dan wel iets stofachtig mondgevoel. Bier vergist met een dergelijke gist geeft een droge indruk.

Hiervoor is naar voren gebracht dat bij zeer droge wijnen de zurige smaak meer naar voren komt. Bij bier heb je iets soortgelijk. Naast een wat zurige indruk komt bij bier de hopbitterheid veel meer naar voren. Om een idee te krijgen of een bier bitter zal smaken of niet moet de EBU-waarde afgezet worden tegen het eind SG en de vergistingsgraad. Restsuikers kunnen overigens ook andere smaken maskeren.

Wild Chocolate

Het is wel zo, dat suiker zuur camoufleerd. Wij proeven door suiker minder zuur. Denk aan citroensap, wat je met suiker minder zuur kunt laten smaken. Het ìs echter niet minder zuur. En natuurlijk het bekende voorbeeld van cola, wat met een pH van <3 toch niet zuur smaakt.

Omdat in wijn altijd wel zuur aanwezig is, lijken droge wijnen in de regel meer zuur te hebben. De zoetheid en zuurheid van wijn is dus erg afhankelijk van de verhouding tussen zuur en suikers. Een zoete wijn kan relatief weinig suikers bevatten als er ook weinig zuur in zit en een "droge" wijn kan toch heel veel suikers bevatten, maar zoveel zuur dat je de suikers minder proeft.

Overingens, ik ben geen vinoloog, dus wellicht zijn er in bovenstaande nog wat nuances aan te brengen.

Groet,

Remco

William

Voor mijn gevoel is droogheid van bier een combinatie van eind SG en de mate waarin het bier een droog mondgevoel oplevert.

Een droog mondgevoel onstaat als speeksel, dat als een glijmiddel fungeert tussen tong / gehemelte / wang, stroef wordt door hetgene dat je drinkt. Dit kan gebeuren door overmatige aanwezigheid van zuren of bitterheid. Die zorgen ervoor dat de smerende speekseleiwitten met elkaar samenklonteren en zo een soort stroefheid veroorzaken.

Bij een hoger eind SG heb je een hoop suikers / dextrinen aanwezig die dit samenklonteren belemmeren of zelfs een smerende / "glijdende" film vormen.

RobinB

Citaat van: William op 06-03-2009 &nbsp;22:00 uDit kan gebeuren door overmatige aanwezigheid van zuren of bitterheid. Die zorgen ervoor dat de smerende speekseleiwitten met elkaar samenklonteren en zo een soort stroefheid veroorzaken.

Tannines doen dit ook!
:)

Brouwbedrijf

Ik zie het al, het is niet zo eenvoudig als ik dacht. :verbergen:
Bedankt voor de les.

William

Citaat van: RobinB op 06-03-2009 &nbsp;22:03 uTannines doen dit ook!
:)

Je hebt helemaal gelijk, die doen dat vooral. Lekker zo'n wrange, houtige samentrekkende wijn of zo'n uitgeloogd bier  >:(

henk-jan

De term "droog" is bedacht om het verschil aan te geven tussen zuur en droog. Een zure wijn kan namelijk tegelijk ook heel zoet zijn ( Duitse Riesling, Sauterne e.d. ). Een droge wijn is nooit zoet (wel altijd zuur natuurlijk). Ik neem aan dat dit met bier hetzelfde is :lessmile:

thibolleke

Citaat van: henk-jan op 07-03-2009 &nbsp;18:25 uEen droge wijn is nooit zoet (wel altijd zuur natuurlijk). Ik neem aan dat dit met bier hetzelfde is :lessmile:

Nee hoor. Een bier kan best droog en zoet zijn.

Albertus

Toevallig kom ik in, het net verschenen, "Tasting Beer" van Randy Mosher (de schrijver van "Radical Brewing") een stukje tegen over droog bier.
Randy Mosher definieert droog bier als een bier waarbij uitgegaan wordt van een recept voor wort van normale sterkte, maar waarbij al het mogelijke wordt gedaan om alle koolhydraten in vergistbare suikers om te zetten. Droog bier bevat daarom iets meer alcohol.

Bert

RobinB

Citaat van: Albertus op 08-03-2009 &nbsp;13:40 uRandy Mosher definieert droog bier als een bier waarbij uitgegaan wordt van een recept voor wort van normale sterkte, maar waarbij al het mogelijke wordt gedaan om alle koolhydraten in vergistbare suikers om te zetten. Droog bier bevat daarom iets meer alcohol

Zo kan je het lezen, ik lees het als een bier met weinig of geen rest (onvergistbare) suikers.
Volgens mij is dat ook gewoon de "definitie" van droog in zowel wijn als bier (en andere alcoholische dranken):
- geen/weinig restsuikers

Hopmans

Citeerik lees het als een bier met weinig of geen rest (onvergistbare) suikers.
Volgens mij is dat ook gewoon de "definitie" van droog in zowel wijn als bier (en andere alcoholische dranken):
- geen/weinig restsuikers

Inderdaad.  :)

Citaat van: Hopmans op 06-03-2009 &nbsp;15:10 uDroog bier is bier met weinig restsuikers, dus een niet zoet bier.

Grappig hoe een topic tot de laatste druppel uitgemolken kan worden.

 :degroeten:


Ronnie

Citaat van: thibolleke op 08-03-2009 &nbsp;12:45 uNee hoor. Een bier kan best droog en zoet zijn.

Fout Thibo. Moet zijn: Een bier kan best droog zijn en toch zoet smaken.

Splits ooit eens een wort in 2. De ene helft vergisten met een Brigand opgekweekte gist en de andere helft met een Westmalle.
Ze eindigen bijna allebei even ver. Weet me na bottelen en rijpen eens het hemelsbreed verschil te vertellen.

thibolleke

Citaat van: Ronnie op 08-03-2009 &nbsp;18:38 uFout Thibo. Moet zijn: Een bier kan best droog zijn en toch zoet smaken.
Jaja mierenn**ker.  ;)

Edwin

Ik ben het daar ook niet mee eens. Droge wijn is wijn met weinig restsuikers en dus 'niet zoet', net als bij bier. Het Duitse wijnclasificatiesysteem is mede op restsuikers gebasseerd (voor zover ik weet).

Edwin

Adrie

Het is heel simpel volgens mij: droog is het tegenovergestelde van zoet. Een bier met veel dextrinen (die niet zoet smaken) kan echter best droog zijn. Als alle simpele, vergistbare suikers verdwenen zijn is een bier droog, ongeacht de hoeveelheid dextrinen. Als er nog wel vergistbare suikers aanwezig zijn, is een bier zoet. De indruk van droog kan bevorderd worden door een hoge bitterheid (je proeft de zoet niet meer) en veel koolzuur.

Jacques

Citaat van: Adrie op 11-03-2009 &nbsp;09:10 uDe indruk van droog kan bevorderd worden door een hoge bitterheid (je proeft de zoet niet meer) en veel koolzuur.

Ja, wat dat betreft is de waarnemening van smaken wel heel subjectief. Deze ene smaak kan de andere maskeren. Ook komt het voor dat de ene smaak de andere versterkt. Synergie wordt dat genoemd.
Zo kan ook een samentrekkend gevoel veroorzaakt door een hoog gehalte aan looistoffen in het bier ook een droog mondgevoel versterken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.