Ongemoute gerst voor diastatische activiteit

Gestart door Nerro, 06-03-2009 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nerro

Hoi,

Ik heb een tijdje terug een zak van 5kg Cara-Pils (5 EBC geloof ik) gekocht om te gebruiken in mijn Chemisch Blond 1. Nu zit ik dus met een enorme zak mout die diastatisch weinig in zijn mars heeft. Ook heb ik uit vroegere thuis-mout experimenten (die op weinig uitliepen overigens) nog een kilo ongemoute gerst liggen. Het lijkt mij dat die nog tjokvol enzymen zit die ik misschien wel kan gebruiken.

Ik heb een schrootmolen gekocht bij van der kooy jubbega (€55, gaaf ding!) en er zit misschien een kochstar aan te komen dus nu kan ik eindelijk eens lekker volgraan gaan brouwen. Kan ik nou die ongemoute gerst samen met die Cara-Pils schroten om zo een biertje te maken? De gerst heeft geen kafjes maar de cara-pils dan weer wel. De gerst geeft ook weinig smaak af denk ik, maar de Cara-Pils dan weer wel... Ik vraag me dus af of hier iets redelijks van te brouwen valt.

Tips, opmerkingen of ongezouten kritiek voor een beginner? kom maar op! :)

Adrie

Carapils moet je niet in grote hoeveelheden gebruiken in je bier, want dan wordt ie veel te volmondig en te zoet. Ongemoute gerst bevat geen enzymen, die worden pas aangemaakt tijdens het vermouten. Er zit dus niets anders op dan gewoon pilsmout te bestellen en je carapils in kleine hoeveelheden toe te voegen (of door te verkopen). Meestal wordt maximaal 5% carapils in de stort gebruikt voor extra body.

JWVG

+1  ;)

Overigens, ik ben zelf van plan om een urtype pils te brouwen met wat ongemoute gerst door de pilsmout heen gemengd om ouderwetse praktijken te simuleren. Zie dit topic. Als het bij mij goed bevalt, kun je misschien iets dergelijks proberen.

 :degroeten: JW.

Hopmans

Om als eerste biertje al met zo'n heftig experiment te beginnen...
Je moet je vooral niet tegen laten houden, maar ik zou de eerste biertjes nog even volgens het boekje doen.
Je zult je rendement nog moeten bepalen, en je zal nog stuiten op beginnersperikelen.
 :degroeten:

JWVG

Het is in ieder geval niet HET eerste biertjes, Hoppie. Hij heeft op zijn minst al een Chemisch Blond gebrouwen. Ik zou trouwens ook niet suggereren om met een driestapsdecoctie te beginnen  ;D. Waarschijnlijk kan hij gewoon wat ongemoute gerst door de pilsmout mengen - enzymen genoeg in pilsmout.

Maar je hebt wel een beetje gelijk - niet al te moeilijk doen de eerste paar keren.

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.