Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Optimale temperatuur lager-gist  (gelezen 4834 keer)

Offline stoffel

• Junior lid
  • **
  • Land: be
Optimale temperatuur lager-gist
« Gepost op: 05-03-2009 17:30 u »
Ik heb een pakketje lager-gist klaar liggen dat ik graag zou willen gebruiken.
Volgens de verpakking is de optimale temperatuur hiervoor gelegen tussen de 10 C en de 15 C.
Maar vermits ik nog geen koele ruimte heb (en momenteel is daar ook nog niet het budget voor), vroeg ik me af hoeveel speling hierop zit.
Kan ik bijvoorbeeld toch met een lager-gist werken als de temperatuur toevallig tot 1 7C zou stijgen, of zou dalen tot 8 C?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: Optimale temperatuur Lager-gist
« Reactie #1 Gepost op: 05-03-2009 17:46 u »
Zeker niet boven 13C gaan. Ideaal is 10..12C. Bij hogere temperaturen krijg je wel eens problemen met diacetyl in je bier. Voor hergisting is het blijkbaar wat minder kritisch.
Is er een specifieke reden dat je met lagergist wil werken Stoffel?

Als beginner: Ik zou eerst ervaring opdoen met hoge gisting. Leg die gist opzij tot je equipment daarvoor hebt, tenzij je een kelder hebt.

Je zegt "een pakje". Is een korrelgist dus. Hopelijk heb je dat nog niet open gedaan.
In dat geval kan je de Expire date flink verlengen door het in de diepvries te bewaren.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #2 Gepost op: 05-03-2009 17:54 u »
Of een stoombiertje brouwen op 20C, kan ook.

Offline stoffel

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 05-03-2009 18:26 u »
Is er een specifieke reden dat je met lagergist wil werken Stoffel?

Mijn eigen domme schuld eigenlijk. Het was het laatste dat ik nog moest kopen, en heb daarbij te snel een pakje meegenomen, zonder door te hebben dat het er eentje was dat verkeerd lag. Bijgevolg had ik dus lager in plaats van hoge :-\

Citaat van: thibolleke

Ik heb dat stoombier eens op wikipedia opgezocht; dat lijkt me inderdaad iets leuks om ooit eens te proberen. Wie niet waagt, niet wint...

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 05-03-2009 20:02 u »
Dat gaat mogelijk niet met alle ondergisters goed (normaal de Californian lager). Wie weet wat de Brewferm Lager ervanaf brengt?
Mooi experiment!

Offline Maarten

• Super lid
Re: Optimale temperatuur lager-gist
« Reactie #5 Gepost op: 06-03-2009 09:01 u »
Wat een leuk idee, zo'n stoombier... Maar hoe werkt dat als je allemaal ongewenste smaakjes krijgt, hoe raak je die dan weer kwijt?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #6 Gepost op: 06-03-2009 09:07 u »
Ik zou gewoon een ondergister gaan brouwen en het bier ergens koud (6 .. 15 C) wegzetten. Het wordt misschien niet perfect maar dan heb je daarna ook wat om te verbeteren.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #7 Gepost op: 06-03-2009 10:07 u »
Wat een leuk idee, zo'n stoombier... Maar hoe werkt dat als je allemaal ongewenste smaakjes krijgt, hoe raak je die dan weer kwijt?
Daar is de gistkeuze dus belangrijk in (zoals Robin al insinueerde). Ik zou wel zeker hergisting op fles toepassen.
En veel gistnevenproducten worden tijdens het rijpen terug afgebroken.

Het is natuurlijk wel de tijd van het jaar waar je een ondergister zonder koelkast kan brouwen.
Zorg enkel dat je een zo constant mogelijke temperatuur hebt. (= goed isoleren)

Tags: ondergist