Optimale temperatuur lager-gist

Gestart door stoffel, 05-03-2009 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stoffel

Ik heb een pakketje lager-gist klaar liggen dat ik graag zou willen gebruiken.
Volgens de verpakking is de optimale temperatuur hiervoor gelegen tussen de 10 °C en de 15 °C.
Maar vermits ik nog geen koele ruimte heb (en momenteel is daar ook nog niet het budget voor), vroeg ik me af hoeveel speling hierop zit.
Kan ik bijvoorbeeld toch met een lager-gist werken als de temperatuur toevallig tot 1 7°C zou stijgen, of zou dalen tot 8 °C?

Ronnie

Zeker niet boven 13°C gaan. Ideaal is 10..12°C. Bij hogere temperaturen krijg je wel eens problemen met diacetyl in je bier. Voor hergisting is het blijkbaar wat minder kritisch.
Is er een specifieke reden dat je met lagergist wil werken Stoffel?

Als beginner: Ik zou eerst ervaring opdoen met hoge gisting. Leg die gist opzij tot je equipment daarvoor hebt, tenzij je een kelder hebt.

Je zegt "een pakje". Is een korrelgist dus. Hopelijk heb je dat nog niet open gedaan.
In dat geval kan je de Expire date flink verlengen door het in de diepvries te bewaren.



thibolleke

Of een stoombiertje brouwen op 20°C, kan ook.

stoffel

Citaat van: Ronnie op 05-03-2009  17:46 uIs er een specifieke reden dat je met lagergist wil werken Stoffel?


Mijn eigen domme schuld eigenlijk. Het was het laatste dat ik nog moest kopen, en heb daarbij te snel een pakje meegenomen, zonder door te hebben dat het er eentje was dat verkeerd lag. Bijgevolg had ik dus lager in plaats van hoge :-\


Citaat van: thibollekeOf een stoombiertje brouwen op 20°C, kan ook.


Ik heb dat stoombier eens op wikipedia opgezocht; dat lijkt me inderdaad iets leuks om ooit eens te proberen. Wie niet waagt, niet wint...

RobinB

Dat gaat mogelijk niet met alle ondergisters goed (normaal de Californian lager). Wie weet wat de Brewferm Lager ervanaf brengt?
Mooi experiment!

Maarten

Citaat van: thibolleke op 05-03-2009  17:54 uOf een stoombiertje brouwen op 20°C, kan ook.
Wat een leuk idee, zo'n stoombier... Maar hoe werkt dat als je allemaal ongewenste smaakjes krijgt, hoe raak je die dan weer kwijt?

Henielma

Ik zou gewoon een ondergister gaan brouwen en het bier ergens koud (6 .. 15 ºC) wegzetten. Het wordt misschien niet perfect maar dan heb je daarna ook wat om te verbeteren.

thibolleke

Citaat van: Maarten op 06-03-2009  09:01 uWat een leuk idee, zo'n stoombier... Maar hoe werkt dat als je allemaal ongewenste smaakjes krijgt, hoe raak je die dan weer kwijt?
Daar is de gistkeuze dus belangrijk in (zoals Robin al insinueerde). Ik zou wel zeker hergisting op fles toepassen.
En veel gistnevenproducten worden tijdens het rijpen terug afgebroken.

Het is natuurlijk wel de tijd van het jaar waar je een ondergister zonder koelkast kan brouwen.
Zorg enkel dat je een zo constant mogelijke temperatuur hebt. (= goed isoleren)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.