Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wetgeving  (gelezen 10002 keer)

Erick

• Gast
Wetgeving
« Gepost op: 04-03-2009 16:16 u »
Beste mensen,
Ik heb de vraag gekregen of ik niet wat bier zou willen brouwen voor een lokale bierwinkel alhier.

Nu vroeg ik mij af...
Als dat verkoopt... en het loopt lekker... en ik zou dat vaker willen doen...

Waar moet ik allemaal rekening mee houden?
Hoe zit dat qua wetgeving in elkaar (keuringsdienst van waar?)

Iemand hier ervaring mee?
(liefst in Jip & Janneke taal)
 ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: wetgeving
« Reactie #1 Gepost op: 04-03-2009 16:21 u »
Een gelijkaardige vraag tijdje geleden zit in een draad van hoppeplukkertje als ik het juist heb. Zoek es, je zal in die draad alles vinden dat je zich momenteel afvraagt. Ook een antwoord op de vraag of het sop de kolen waard is.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 04-03-2009 16:32 u »
Je zult nooit thuisgebrouwen bier kunnen verkopen. Je krijgt hiervoor niet de gemeentelijke en Keuringsdienst van Waren en douane vergunningen. Twee opties: een brouwerij bouwen en er je werk van maken of bier laten brouwen in een bestaande brouwerij (dat laatste doe ik). Mijn advies: doe dit laatste alleen als je echt bezeten bent (zoals ik) en bereid bent avonden en avonden te werken. KvK, BTW administratie, een mooi etiket, een goede brouwerij vinden die jouw bier kan brouwen; het is heel veel werk en het levert he-le-maal niets op. Ik doe het puur uit bezetenheid en voor de kick dat mijn bieren in de winkel staan (en goed verkopen).

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 04-03-2009 16:55 u »
MO, is het echt zo veel werk commercieel gaan? Als ik je antwoord lees hou je er ook geen winst aan over, liggen de investeringen (belastingen, huur brouwerij, grondstoffen, ...) zo hoog?

Elaboreer gerust  :D

groet
bart

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 04-03-2009 19:30 u »
Ik kan Martin volledig gelijk geven hier. Ik heb natuurlijk ook mijn eigen biertje. Dit is voor mij ook alleen voor het leuk. Ik houd er niks aan over. Als ik alle kosten (transport etc) ga rekenen zou ik waarschijnlijk er nog op toeleggen denk ik.

Ook zit je, als je commercieel gaat, vast aan een batchgrootte van een bestaande brouwerij (meestal 300, 500 of 1000 liter) dit bier verkoop je niet zomaar bij 1 winkel. Je zal dus ook nog eens goed je best moeten doen om je bier door het land te verspreiden en winkels enthousiast te krijgen.

Daarnaast komt je bier niet goedkoop in de winkel te staan. Mijn bieren staan voor meer dan 1,50 in de winkel en dat is nog maar cat I, als je cat S gaat brouwen wordt het nog duurder.

:degroeten:
Wesley

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #5 Gepost op: 04-03-2009 19:43 u »
Thuisgebrouwen bier zul je vast niet zomaar op de markt kunnen brengen vanwege hygienecode wetten, bestemmingsplannen etc etc.
Martin kun jij hier je bestaan uithalen of heb je nog een andere baan naast het brouwen?

Zelf heb ik ooit eens bedacht dat ik een molenaarsbedrijf op wilde zetten en dat is mogelijk, mits je heeeeeeeeel veel tijd erin wilt steken en genoegen kunt nemen met een minimum inkomen. Een vergelijkbaar iets met een eigen brouwerij. Je moet ook nog rekening houden met het feit dat je pensioen en verzekeringen etc zelf moet regelen en dat kost ook een partij geld. Maar goed, ik zeg altijd: Waar een wil is, is een weg en niets is onmogelijk.

Groeten
Muldermans

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 04-03-2009 19:57 u »
MO heeft inderdaad een andere/normale baan ernaast en:
het is heel veel werk en het levert he-le-maal niets op.

Daar kan je niet van rondkomen lijkt me ;D

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #7 Gepost op: 04-03-2009 19:59 u »
Het nare van dit alles is natuurlijk wel dat er maar heel sporadisch nieuwe brouwerijen bijkomen en de "macht" in handen blijft van de grote, zeer commerciŽle brouwerijen.  :-\ Gelukkig kunnen we zelf brouwen wat we lekker vinden. We gaan gewoon terug naar de vroege middeleeuwen: iedereen brouwt zijn eigen bier.  :proost2:

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-03-2009 20:00 u »
Als bij dat niets opleveren je onkosten ook zitten inberekend :P

Bij het molenaarschap geeft alleen de liefde voor het ambacht je een boel voldoening, de winst in valuta is een stuk minder :-[ Om het positief te houden, geld maakt niet gelukkig.... de liefde voor het ambacht wel.

Groeten Muldermans (sjonge jonge wat een wijze woorden weer....)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 04-03-2009 20:12 u »
Ik zou alleen een brouwerij beginnen als ik financieel onafhankelijk ben en zelf alles kan doen.
Op zich is het brouwerij huren al wel een leuk idee, maar als ik het zou doen...
;)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 04-03-2009 20:22 u »
Ik heb een uitstekende full time bij bij het farmaceutische bedrijf Schering-Plough. Ik maak nu de 1e twee jaren een klein beetje winst, maar bedenk dat het niet alleen bier is, je moet ook fusten hebben (ik heb er nu 15), mijn tapinstallatie kostte 500 euro, ik heb voor bijna 500 euro geinvesteerd in glazen.

Ik wil zeker ooit een keer een brouwerij bezitten en op die manier misschien wat meer geld verdienen maar de charme zit nu in het klein blijven met een focus op hele lekkere bieren. Dat hoeft voorlopig niets op te leveren en mag zelfs wel wat kosten. Mijn brouwersbus bijvoorbeeld is prive bezit (link in het midden).

Ik ben overigens wel volledig financieel onafhankelijk, alles is eigen bezit.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 04-03-2009 21:03 u »
Ik ben overigens wel volledig financieel onafhankelijk, alles is eigen bezit.

Ja, zo bedoelde ik het niet, meer financieel onafhankelijk in de zin dat je voor een inkomen niet afhankelijk bent van een (andere) baan, wat diepte investeringen kan doen enz...

(Hieruit volgt dat er bijna een wonder moet gebeuren voor ik een brouwerij zal beginnen ;) niet dat het me niet leuk lijkt hoor! In tegendeel!)

Erick

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 04-03-2009 21:33 u »
Hmm, nog een hele weg te gaan dus.
Verwachte al zoiets  :)

Bedankt voor jullie opmerkingen  :groots:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 04-03-2009 21:59 u »
Bart (en Erick),
De inkoopprijs van speciaal bier is vrij hoog. Ik wil als brouwerij een gezonde marge, maar de winkel ook, vandaar dat het heel lastig is om er goed aan te verdienen. Geld verdien je pas met bier bij behoorlijke volumes. Ik heb aardig wat brouwerijen afgelopen maar kwam elke keer ongeveer op dezelfde inkoopprijs uit.

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 04-03-2009 22:03 u »
Of je zou ervoor moeten zorgen dat je bier zo exclusief is dat mensen er veel voor willen betalen :engel: Maar dat is niet reeel denk ik.

Ik vind het geweldig dat er bierliefhebbers zijn die zo gek van de hobby zijn dat er (semi) commerciele bieren gemaakt worden, waardoor de diversiteit alleen maar beter wordt en dat de niet brouwers ook kunnen genieten van een echt lekker bier.
Pils van de grote commercielen drink ik eigenlijk niet meer, voor mijn gasten heb ik Gulpener.

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 04-03-2009 22:53 u »

Vind het altijd nog frappant dat er hier in Nederland zo weinig coŲperatieve brouwerijtjes zijn. Heb begrepen dat onze zuiderburen vaak gezamenlijk grotere hoeveelheden brouwen met elkaar. Ook gezelliger toch eigenlijk? Samen ben je immers sterker/kapitaalkrachtiger. Toon.

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 04-03-2009 22:56 u »
Vind het altijd nog frappant dat er hier in Nederland zo weinig coŲperatieve brouwerijtjes zijn. Heb begrepen dat onze zuiderburen vaak gezamenlijk grotere hoeveelheden brouwen met elkaar. Ook gezelliger toch eigenlijk? Samen ben je immers sterker/kapitaalkrachtiger. Toon.

Hoor ik hier een aanzet tot een initiatief? ;D

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 04-03-2009 23:02 u »

Het zou best kunnen. Soms komen dromen uit. Toon.

Erick

• Gast
Re: Wetgeving
« Reactie #18 Gepost op: 05-03-2009 10:29 u »
Mooi plan,  :hoera:
Hoe?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 05-03-2009 11:20 u »
Ik ben dan een klant van je, als je een mooie brouwerij hebt en niet te duur bent kom ik bij je brouwen.

Als je hulp nodig hebt met het opzetten van een brouwerij kan ik trouwens ook helpen.

Wesley

Erick

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 05-03-2009 12:48 u »
Ik ben dan een klant van je, als je een mooie brouwerij hebt en niet te duur bent kom ik bij je brouwen.

Als je hulp nodig hebt met het opzetten van een brouwerij kan ik trouwens ook helpen.

Wesley

Een eigen brouwerij is wellicht nog een jaartje te vroeg  ;)
Maar ik zal je aanbod in gedachte houden  ;D

Offline stoffel

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 06-03-2009 20:54 u »
Ik weet niet hoe het in Nederland zit.
Maar in BelgiŽ zou je in ieder geval een vrijstelling van een BTW-aangifte kunnen bekomen indien je als kleine onderneming gekwalificeerd wordt (maximaal 5 580 EUR omzet). Je mag dan geen BTW aanrekenen, maar evenmin BTW aftrekken. :duimop: :duimonder:

Van de Nederlandse wetgeving zelf weet ik niets af, maar de BTW is een Europese materie, deze zal dus in Nederland niet veel verschillen.

Erick

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 07-03-2009 00:20 u »

Wesley

Even voor mijn beeldvorming:  :dansen:

Wat zou het kosten (grofweg) als ik een kleine brouwerij (ca. 200 Ltr) zou willen opzetten?

(En wie zou er in mijn brouwerij willen komen brouwen?)  ;D

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 07-03-2009 00:41 u »
(En wie zou er in mijn brouwerij willen komen brouwen?)  ;D

JIJ!
En waarom iemand anders? ???

Kweet niet wat het kost, als je voor een redelijk bedrag aan de aparatuur kan komen?
Maar dat is nog maar het begin lijkt me...

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #24 Gepost op: 07-03-2009 09:22 u »
Maar in BelgiŽ zou je in ieder geval een vrijstelling van een BTW-aangifte kunnen bekomen indien je als kleine onderneming gekwalificeerd wordt (maximaal 5 580 EUR omzet).

Vergeet dat maar, het product is naast BTW onderworpen aan accijnzen. Aan dat laatste kom je niet onderuit.

Die BTW rgeling telt maar voor vzw's beneden een bepaalde omzet, en voor enkele hobby en kunst bijverdiensten, bv keramiek, beeldhouwen, en ze zijn helemaal niet flexibel. Zij moeten die bij-activiteit wel bij hun inkomsten aangifte aangeven. Van zodra je gekend bent voor zo een vraag bij de belastingen zijn ze bij de administratie heel gevoelig om de persoon in de gaten te houden inzake zwart inkomen.

Ook moet je nog voldoen aan de richtlijnen qua goedkeuring hygiŽne en veiligheid.

Erick

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 07-03-2009 10:38 u »
JIJ!
En waarom iemand anders? ???

Kweet niet wat het kost, als je voor een redelijk bedrag aan de aparatuur kan komen?
Maar dat is nog maar het begin lijkt me...

Waarom iemand anders?

Wat denk je?

Om uit de kosten te komen natuurlijk!!
Als ik op wekelijkse basis een dag of wat de brouwerij verhuur aan collega (hobby)brouwers levert dan nog een leuk zakcentje op.  ;D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 07-03-2009 11:19 u »
In NL is er inderdaad de kleine ondernemersregeling. De grens is dacht ik 1300 euro, als je minder dan 1300 euro BTW moet af dragen, dan hoef je dat niet af te dragen. Daar maak ik dus elke jaar gebruik van.

Offline stoffel

• Junior lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 07-03-2009 13:49 u »
Vergeet dat maar, het product is naast BTW onderworpen aan accijnzen. Aan dat laatste kom je niet onderuit.

Die BTW rgeling telt maar voor vzw's beneden een bepaalde omzet, en voor enkele hobby en kunst bijverdiensten, bv keramiek, beeldhouwen, en ze zijn helemaal niet flexibel. Zij moeten die bij-activiteit wel bij hun inkomsten aangifte aangeven. Van zodra je gekend bent voor zo een vraag bij de belastingen zijn ze bij de administratie heel gevoelig om de persoon in de gaten te houden inzake zwart inkomen.

Ook moet je nog voldoen aan de richtlijnen qua goedkeuring hygiŽne en veiligheid.

Inderdaad, aan accijnzen kom je jammer genoeg nooit onderuit; tenzij je het op een akkoordje met de controleurs kan gooien.

Maar ik had het wel over een vrijstelling voor kleine ondernemingen (vennootschappen dus). Heel die regeling staat in KB 19 van de BTW. Of zie ik iets over het hoofd?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 07-03-2009 15:36 u »
Als ik op wekelijkse basis een dag of wat de brouwerij verhuur aan collega (hobby)brouwers levert dan nog een leuk zakcentje op.  ;D

Ach, so!
Het leek nl net alsof je een brouwerij wilde bouwen, maar er vervolgens niet zelf in ging brouwen! ;D

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 07-03-2009 15:40 u »
In NL is er inderdaad de kleine ondernemersregeling. De grens is dacht ik 1300 euro, als je minder dan 1300 euro BTW moet af dragen, dan hoef je dat niet af te dragen. Daar maak ik dus elke jaar gebruik van.

Dus je mag ongeveer Ä 6842,- ex-BTW omzetten?
Nog best een groot bedrag voor een hobby :)

Offline @

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 11-03-2009 16:28 u »

De inkoopprijs van speciaal bier is vrij hoog....

Puur uit nieuwsgierigheid, en als het me niks aangaat hoor ik het ook graag  ;D, maar waar moet je dan eigenlijk aan denken als je ergens een brouwerij huurt waar je dan zo'n 300 of 500 liter bier kunt brouwen van je eigen biertje?
Ik kan me daar totaal geen idee van vormen namelijk.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 11-03-2009 16:42 u »
Puur uit nieuwsgierigheid, en als het me niks aangaat hoor ik het ook graag  ;D, maar waar moet je dan eigenlijk aan denken als je ergens een brouwerij huurt waar je dan zo'n 300 of 500 liter bier kunt brouwen van je eigen biertje?

Vrij weinig denk ik. Het bier wat je daar koop daar is al accijns over afgedragen, wellicht dat je nog wat moet regelen voor het verkopen ervan...

Offline stoffel

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 11-03-2009 17:35 u »
Ik vermoed je laten inschrijven als handelaar en een BTW-nummer aanvragen.
Je produceert niets, maar verhandelt het enkel.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 11-03-2009 18:48 u »
Reken maar op 2-3 euro/liter afhankelijk van het biersoort. Een dure hobby dus.

Wesley

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 12-03-2009 10:18 u »
Eenmanszaak oprichten bij de kamer van koophandel, een BTW nummer aanvragen en een administratie bijhouden. Dat is alles wat je moet regelen om een bierbrouwerij op te richten. Wat is het toch simpel allemaal.

Slijters kunnen overigens ook bij oa BIOS/Van Steenberge tripel/dubbel/blond met een eigen etiket inkopen. Dat zal niet eens zo duur zijn, misschien maar een euro per flesje.

Tags: