Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bitterheid: EBU/IBU  (gelezen 2903 keer)

Offline koentjuh_666

• Junior lid
  • **
Bitterheid: EBU/IBU
« Gepost op: 03-03-2009 16:29 u »
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen EBU en IBU en wat het nou eigenlijk precies is.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: bitterheid: EBU/IBU
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2009 16:33 u »
EBU en IBU zijn hetzelfde (European Bitterness Unit en International Bitterness Unit). Beide komen zij ongeveer overeen met het aantal milligrammen iso-alfazuur per liter bier.

Maar dat had je ook even kunnen googelen, natuurlijk. Zie HIER.

Offline koentjuh_666

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2009 16:41 u »
Bedankt, ik wou de vraag net veranderen omdat ik het inderdaad gevonden had (duurde even omdat ik niet wist waar het de afkorting van was)!
Welke eenheid word het meest gehanteerd en kan ik ook ergens zien wat de verschillen precies zijn?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2009 19:36 u »
Er zijn geen verschillen. IBU = EBU. Het is een verschillende naam van hetzelfde. En een IBU heeft geen eenheid. Een bier heeft een bitterheid van 26 IBU/EBU.

Tags: hop bitterheid