Vervoeren fusten: rusttijd nodig voor tappen?

Gestart door JWVG, 25-02-2009 16:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha allemaal,

Een simpele vraag: als je bierflesjes vervoert met fiets of auto moet je ze een tijdje laten staan voor je ze opent, omdat ze anders kunnen spuiten. Hoe zit dat met fusten? In mijn geval wil ik a.s. vrijdagavond gaan tappen uit cornelius vaatjes zonder gistdepot. Is het dan een probleem als ik vrijdag tussen de middag de fusten daar aflever, en aansluit op de tapinstallatie? Of moet ik dat een dag van te voren doen, en ze even tot rust laten komen?

 :degroeten: JW.

MO

Als je kan kiezen zou ik ze zo vroeg mogelijk brengen. Op festivals breng ik fusten 's ochtends en sta ik 's middags te tappen. Dan is het bier toch behoorlijk troebel en bij een stofgist blijft dat ook zo. Ik zou als het kan het bier een paar dagen (je hebt er nog maar 2) eerder brengen en zo dicht mogelijk bij de aansluiting neerzetten.

Maarten

Ik werk regelmatig bij de zeilvereniging met vaten palm (20.5L), mij valt op dat het tappen vaak slecht werkt (onregelmatige stroom, schuim door de leiding, sputteren) als je korter dan 24 uur vantevoren de vaten verplaatst. Met zelfgebrouwen bier met gist in het vat zal het waarschijnlijk net zo of erger zijn. Ik zou die ±24 uur zo mogelijk dan ook aanhouden.
Ik heb overigens nooit uitgeprobeerd hoe lang die tijd is bij bierflesjes, daar let ik niet zo vaak op, en daar is het probleem niet zo gigantisch als bij tap. Heeft iemand daar eens op gelet? ik kan me voorstellen dat omdat het flesje minder groot is, het korter duurt om te kalmeren.

JWVG

Dank je wel! Er is echter weer wat anders tussen gekomen. Ik zie net dat mijn CO2 fles leeg is  :echtboos: :echtboos: :echtboos: :rundum: :rundum: :police:. Blijkbaar zat er ergens een lek - ik snap er he-le-maal niets van. Het zit niet echt mee. Nou kijken of ik morgen halsoverkop in Wageningen een bedrijfje kan vinden dat CO2 flessen bijvult  :ziek:.

....en het lek vinden....

 :degroeten: JW.

René K

Dat is zonde Jan Willem! Wat ik nu doe om dit te voorkomen is dat ik de fusten regelmatig op druk breng. Nu met de weizen laat ik ongeveer 1,5 bar op het fust staan bij 10 ºC. Na een aantal dagen weer de druk controleren en eventueel wat koolzuur erbij doen. Op deze manier hoef je de fles ook niet continue aan het fust te houden. De bieren zijn in mijn geval na 2 weken perfect koolzuurverzadigd. Misschien eerder ook al wel maar heb dat niet gecontroleerd.

Hopelijk kun je de fles nog op tijd zien te vullen!

JWVG

Tja  :denken: Er staan in die kroeg wel gewone CO2 flessen. Zou ik mijn drukregelaar daar rechtstreeks op kunnen monteren? Is die aansluiting wel universeel?

 :degroeten: Jw.

MO


JWVG

Ik kijk straks even, onderweg naar de kroeg  ;). Maar gelukkig heb ik via mijn slijterconnecties (achterbuurman) begrepen dat ik morgenochtend half 9 mijn CO2 fles in kan ruilen  :groots:. Maar ja, dan zal er wel weer iets anders mis gaan  :P

 :degroeten: Jw.

Adrie

Het is een goede gewoonte om nieuwe (tweedehands) fusten altijd te controleren op lekken. Ik heb ze leeg op druk gezet en na een week of twee gekeken of er nog druk op zat. Bij sommige was dat niet het geval. Vervolgens heb ik de lekke fusten weer op druk gezet en ondergedompeld in bad. Je ziet dan meteen waar het lek zit. In de meeste gevallen was dat bij een koppeling. Meestal is het rubbertje vervangen dan genoeg.

Ook de drukregelaars heb ik gecontroleerd door ze op druk te zetten, de koolzuurtank leeg te draaien en na een dag de druk te controleren. Ook bij de drukregelaars bleken er rubberen ringen vervangen te moeten worden. Zo heb ik stap voor stap alle onderdelen gecontroleerd. Wat niet wil zeggen dat er niet stiekem toch nog ergens een lek zit, natuurlijk. Het blijft oppassen.

Maarten

Citaat van: JWVG op 25-02-2009  19:25 uMaar ja, dan zal er wel weer iets anders mis gaan  :P

Niet zo fatalistisch, het kan ook zomaar verder goedgaan, misschien wordt het zelfs een leuk feestje  ;). Veel plezier!

gr Maarten

JWVG

Ik heb nu weer een nieuwe CO2 fles, voor slechts 9 euri  :elifant:. Dat viel mee. Meteen de fust die geen druk meer had via de 'methode lieming' (dus via de bier ingang) op 1.5 bar gebracht, en de CO2 fles vervolgens dicht gedraaid. Dat doe ik vandaag een paar keer.

Volgens mij weet ik nu ook wat er mis ging: een overactief noodventiel. Ik heb de fusten een paar dagen geleden uit de koelkast in de schuur gezet, dat ging gepaard met een paar graden opwarming. Volgens mij begint het noodventiel al te lopen bij een barretje of 2, en is via dat noodventiel het hele zaakje leeg gelopen.... Wat ik daar nou weer aan moet doen.... Maar hopen dat ik voor het tappen geen 2 bar hoef te gebruiken...

 :degroeten: JW.

Adrie

Weet je dat zeker? 2 bar voor een noodventiel lijkt me veel te laag. Een fust kan veel meer druk hebben.

JWVG

Ja, dat weet ik. Ik ga er dan ook vanuit dat het noodventiel niet helemaal goed werkt. Het noodventiel op de andere fust doet dit niet.

 :degroeten: JW.

Liemingbrouwer

Citaat van: JWVG op 26-02-2009  10:09 uJa, dat weet ik. Ik ga er dan ook vanuit dat het noodventiel niet helemaal goed werkt. Het noodventiel op de andere fust doet dit niet.

 :degroeten: JW.

Dat "noodventiel" staat dat op het fust zelf?
Normaal staat er een overdrukventiel op de ontspanner en dit opent op ongeveer 6 à 7 bar.

JWVG

Ik heb nog even gecheckt - het noodventiel begint al te lopen bij 1.2-1.3 bar  :o. Dat kan natuurlijk niet. Gelukkig heb ik nog een extra noodventiel liggen. Ik ga dus straks de druk er helemaal vanaf halen (met het noodventiel), dan snel een nieuw noodventiel erop, en weer op druk brengen. Dan verlies ik weinig CO2 uit het bier, toch?

Citaat van: Liemingbrouwer op 26-02-2009  10:35 uDat "noodventiel" staat dat op het fust zelf?
Normaal staat er een overdrukventiel op de ontspanner en dit opent op ongeveer 6 à 7 bar.

Ha Lieming, ik bedoel het ventiel op het fust zelf, midden op het dekseltje. Sorry als ik de verkeerde terminologie gebruik. En ja - ik weet dat die bij veel hogere druk moet gaan lopen, maar dat is dus bij deze niet zo. Op zich ben ik wel blij dat het spreekwoordelijke en letterlijke lek nu boven water is.....

 :degroeten: JW.

Liemingbrouwer

Ik gebruik "gewone" vaten, zoals in de café's vandaar de verwarring.
Op die vaten staat alleen de aansluiting en verder niets.
Deze vaten bestaan al vanaf 10 L. en gaan tot 50 L. (10,20,25,30 en 50 liter)
Regelmatig vul ik dan ook een 10 l. vatje af om te drinken met een paar vrienden.
De grotere zijn voor de feestjes en vermits ik van elk minimum eentje heb kan ik eigenkijk alle combinaties(hoeveelheden) maken.

Liemingbrouwer

Over het vervoeren kan ik ook nog iets zeggen;
Zorg altijd dat je vat opdezelfde temperatuur zal zijn waarop je gaat tappen.
Draag altijd een vat met twee zodoende wordt het minder geschud.
En natuurlijk goed vast zetten in de auto want omvallen is nefast dan is alles geroerd.
Al bij al valt vervoeren zeker goed mee...

René K

Volgens mij valt het vervoeren ook wel mee voor het bier. Afgelopen zaterdag had ik een autoritje van een half uur over de nodige drempels. Het bier tapte echter nog rustig. Het zal vast goed gaan Jan Willem!

JWVG

Dank! Het zal een stuk rustiger worden op het forum als dat !@#@#$@#$ feestje van mij achter de rug is  :D

 :degroeten: JW.

Adrie

Geeft niet. Er wordt niet veel gediscussieerd over op fust zetten, tappen en alles daar omheen. Dus dit is zeer leerzaam.

JWVG

Nog even een update: gisteravond een nieuwe noodventiel erin gezet (die doet het wel goed, de oude was echt niet goed), en er weer CO2 op gezet. Vannacht de fusten laten opwarmen tot kamertemp. Vanochtend waren ze zo'n 17-18 ºC met 1.2-1.3 bar druk. Tussen de middag gaan ze naar de kroeg, in de 'kelder' daar is het gewoon kamertemperatuur. Ik zet er dan voor het tappen eerst maar eens 1 bar op (vrij lange leiding), en laat het dan evt. oplopen. Volgens mij zit ik dan zo ongeveer goed. Het is een Irish Red, dus niet te veel koolzuur is geboden!

Best spannend, zo'n feestje waar iedereen dronken wordt van je eigen getapte bier! Overigens is er gelukkig een reserve tap met Brand bier bij de hand voor noodgevallen (of voor als mijn bier op is).

 :degroeten: JW.

JWVG

Zo, zojuist het bier aangesloten en alles werkt  :dansen:. Met anderhalve bar een prachtig biertje getapt uit de professionele installatie. Lekker niet te veel koolzuur met een mooie romige kraag erop. Dat gaat helemaal goed komen vanavond! (famous last words).

 :degroeten: JW.

Gerb

Heb je een foto van het bier? Dit is voor een brouwer toch het mooiste wat er is? Een eigen getapt bier, wat iedereen ook nog eens lekker vindt.

JWVG

Oeps, te laat gelezen! Het was een groot succes  :hoera:. Het bier werd in mooie vaasjes getapt, mooie romige schuimkraag erop, en het eerste vaatje was binnen een half uur leeg  :o (in vrije competitie met een tap brandbier ernaast). De tweede duurde een uurtje langer. Heel veel enthousiaste reacties. Erg leuk!

Ik vind het toch frappant hoeveel anders zo'n bier smaakt uit de tap. Een stuk cleaner, in dit geval een stuk....tja..... professioneler denk ik. Het koolzuur leek ook anders: kleinere belletjes of zo.

Op naar het volgende feestje!

Maarreehhh..... geen foto dus  :verbergen:

 :degroeten: JW.

Adrie

Gefeliciteerd, JW!  :proost2: Je eigen bier tappen is het mooiste (nou ja, een van de mooiste dingen) wat er is. Het bier lijkt vaak zachter van smaak, romiger en dat komt denk ik door de wat lagere koolzuurconcentraties. Hierdoor blijven ook de belletjes wat kleiner. Ik ben heel benieuwd hoe straks mijn Märzen en Rauchbier van het vat smaken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.