Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Opkweken Chimay gist  (gelezen 30013 keer)

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Opkweken Chimay Gist
« Reactie #25 Gepost op: 06-10-2007 23:58 u »
Op de Chimay etiketten staat ook het jaar van brouwen. Een verse Chimay kan dus nooit ouder zijn dan 1 jaar als je een beetje op het etiket let.

:degroeten:
Wesley

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Opkweken Chimay Gist: het lotnummer achterhaald
« Reactie #26 Gepost op: 07-10-2007 00:29 u »
                      LOTNr x 365 /570 = in dit voorbeeld: 447 x 365 /570 = 286

dus ONGEVEER de 286e dag van het jaar gebrouwen. Ergens in 1e helft september dus. Tel daar maar een 2 tal weken bij voor bottelen dat na uw gevonden datum plaatsheeft.

Kijk dat is leuke info. In BrouwVisie inbouwen? Kun je uitrekenen wanneer je Chimay gebrouwen is. Lache man.  ;D

Online Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #27 Gepost op: 07-10-2007 10:04 u »
Op de Chimay etiketten staat ook het jaar van brouwen. Een verse Chimay kan dus nooit ouder zijn dan 1 jaar als je een beetje op het etiket let. Wesley

Heel juist Wesley, nu je het zegt, want ik had hier momenteel geen voorbeeld voorhanden. Nu  herinner ik het me weer.

Online Ronnie

• Super lid
Re: Opkweken Chimay Gist: het lotnummer achterhaald
« Reactie #28 Gepost op: 07-10-2007 10:12 u »
Kijk dat is leuke info.

'Tja, en dat is dank zij die Franstalige Belg die z'n andere landstaal een beetje kent. Het is hij die zo vol bewondering staat voor uw BrouwVisie, Oscar. Momenteel is ie mijn brouwblad aan het corrigeren en een gildecursus aan het vertalen, ik heb hem al gezegd dat ie zich hier ook eens moet registreren en aanmelden, maar dat durft ie blijkbaar nog niet. Hij schrijft zo een beetje zoals onze Waalse ministers spreken, heb hem gezegd dat daar niks verkeerd aan is en dat we het apprecieeren dat ie z'n best doet.

Online Ronnie

• Super lid
Re: Opkweken Chimay Gist: het lotNr achterhaald
« Reactie #29 Gepost op: 07-10-2007 10:21 u »
Ik heb de tekst waar de formule in staat aangepast: moet zijn: geheveld i.p.v. gebrouwen, want het is dus na de hoofdgisting dat het jongbier in 2 lagervaten gaat. Voor de formule maakt dat eigenlijk niet veel uit.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 08-10-2007 12:59 u »
Dit zijn de leukere feiten. Niet dat ik zo'n opkweker ben, maar toch leuk om te weten.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
« Reactie #31 Gepost op: 08-10-2007 13:01 u »
Wat ik me afvraag, kan ik gewoon zelf wort maken (zonder hopkoken) en deze op een of andere manier bewaren? Ik dacht aan wecken of zoiets. Uiteindelijk is het niet zoveel werk om dit te doen en als je het kan bewaren kan je eens een maischschema maken speciaal voor giststarters (lage temperatuur en dus hoge vergistbaarheid).  :weetniet:

Online Ronnie

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 08-10-2007 13:53 u »
Wat ik me afvraag, kan ik gewoon zelf wort maken (zonder hopkoken) en deze op een of andere manier bewaren?

Er wordt van alles gedaan: aftappen tijdens filteren > in PEP flessen en in diepvries, na ontdooien koken.
Ongegist wort in diepvries.
Met moutextract, is instant, geen diepvries nodig.
Tijdens koken wort: tappen in steriliseerflessen.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
« Reactie #33 Gepost op: 08-10-2007 14:15 u »
Maar 't kan dus wel?  :shelp:

Ik denk aan het volgende: een thermos van een liter (of 2), daarin maischen, afgieten zonder het bezinksel na 60' op 60°. Dit even opkoken om eventuele bacteriën af te maken en dan zo heet de steriele fles/container in. Dit bewaar je dan in de koelkast (nadat het is afgekoeld). Op deze manier heb je er een minimum aan werk aan en kan je de hoeveelheden maken die je wil. Je kan dan ook je vergistbare suikers min of meer sturen, hetgeen niet kan met moutpoeder.  :denken:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 29-10-2007 21:39 u »
Nog even over de houdbaarheid van de Chimay: ik heb batch 611/2011. Deze komt kennelijk uit eind 2006, maar gaat wel over het maximum van 570 van Ronnie heen (zie dit bericht).

Online Ronnie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 23-03-2008 09:44 u »
Nog even over de houdbaarheid van de Chimay: ik heb batch 611/2011. Deze komt kennelijk uit eind 2006, maar gaat wel over het maximum van 570 van Ronnie heen (zie dit bericht).

Toevallig op dit bericht gekomen. Heb dat bericht nu pas gezien.
Heb ook al gemerkt dat er meer dan 570 batches per jaar zijn. Waarschijnlijk zijn er nu gemiddeld 12 batches per week dus volledig met 52 weken rekenen, komt men aan 624. Heb er in mijn kelder staan die ik half februari kocht met lotnr L07 - 619. De aanvoer is hier (in winkelketen Delhaize) altijd vers, goede first in-first out. Gisteren 22 maart waren er al loten L08 - 022 , dat zou dus de formule moeten wijzigen als volgt:

Lotnummer/12 = ongeveer zoveelste week.
voorbeeld lot L08 - 022 = 14/12 = 1,83 = eind 2de week 2008.

Alles hangt natuurlijk af van hun activiteit, eind van het jaar, de maand/weken vóór kerstmis lijkt er wel meer productie, na nieuwjaar weer minder. Je ziet dat ook in de winkels: geschenkpaketten met sierglazen...

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
Re: Opkweken Chimay gist
« Reactie #36 Gepost op: 23-03-2008 11:59 u »
Dit forum doorlezende vind ik steeds meer antwoorden op vragen die ik niet had en nog meer vragen waar ik een antwoord op wens.
Bijvoorbeeld ik wil ook wel eens een gist opkweken en dat vanuit een commercieel flesje doen. Nu heb ik wel eens gehoord dat er brouwerijen zijn die hergisten met ander gist dan die van de hoofdvergisting of gist gebruiken die niet op te kweken zou zijn. Of op een of andere manier waarbij de gistcellen zich doden na het werk gedaan te hebben.
Is dat zo? En welke bieren zouden dan niet voor opkweek in aanmerking komen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #37 Gepost op: 23-03-2008 12:30 u »
Of op een of andere manier waarbij de gistcellen zich doden na het werk gedaan te hebben.
Is dat zo? En welke bieren zouden dan niet voor opkweek in aanmerking komen?

Een dergelijk mechanisme (Kamikaze gist  ;D ) bestaat niet volgens mij. Wat wel kan is dat een bier ongefilterd wordt afgevuld, en dan toch wordt gepasteuriseerd (waarbij de gist deels of volledig afsterft).
En volgens mij moet je je afvragen welke bieren juist wel in aanmerking komen. Vaak is het gewoon een kwestie van trial en error. Bijv de Gouden Carolus, deze geeft op het etiket: hergisting op fles, maar na opdrinken van het bier blijft er niets op de bodem te liggen... >:(

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 23-03-2008 13:54 u »
En volgens mij moet je je afvragen welke bieren juist wel in aanmerking komen.

Zie deze draad en deze draad.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #39 Gepost op: 23-03-2008 14:10 u »
Zie deze draad en deze draad.

Dat vind ik een beetje dubbelop hoor.... ;D  doe deze draad er dan ook bij  ;)

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #40 Gepost op: 23-03-2008 16:06 u »
Mijn dank is groot :groots:, weer wat wijzer geworden,

anton

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 23-03-2008 17:49 u »
Dat vind ik een beetje dubbelop hoor.... ;D  doe deze draad er dan ook bij  ;)

De laatste tijd ben ik druk bezig met het aanbrengen van tags bij draden. Het valt me op dat veel vaker dezelfde discussies worden gevoerd.
Om dit te voorkomen raad ik iedereen aan om ook even bij de tags te kijken voordat je nieuwe draad start.
Nog lang niet alles is getagd wat daarvoor in aanmerking komt. Dit is een langlopend project dat de nodige tijd vergt.
Om te zorgen dat je in het overzicht van de draden met een bepaalde tag aan de hand de titel van een draad de juiste draad kunt vinden ben ik recentelijk begonnen met het aanpassen van bedoelde titels.

@ Oscar
Die draad waarna jij verwijst gaat overigens over Wyeast gisten en niet zo zeer over commerciële bieren waarvan je de gist kunt opkweken.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #42 Gepost op: 23-03-2008 18:09 u »
De laatste tijd ben ik druk bezig met het aanbrengen van tags bij draden. Het valt me op dat veel vaker dezelfde discussies worden gevoerd.

Dat misschien wel, maar de 2 links die je aanhaalt zijn identiek...
:)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 23-03-2008 18:59 u »
Citaat
Nou en?
Dat is toch gezellig?
Het gaat erom dat er activiteit is op het forum voor als je je verveelt op een regenachtige dag.

8)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 23-03-2008 21:21 u »
Dat misschien wel, maar de 2 links die je aanhaalt zijn identiek...

Hmm, inderdaad een foutje dat ik net even rechtgezet heb.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #45 Gepost op: 23-03-2008 21:43 u »
Het gaat erom dat er activiteit is op het forum voor als je je verveelt op een regenachtige dag.

Verveling? Ga brouwen man  ;D.

Ik vind het niet erg als een draadje af en toe overnieuw dreigt te beginnen. Een eerdere discussie kan op deze wijze een andere wending nemen. Als deze discussie in een eerdere draad over hetzelfde topic wordt gevoerd is het vaak een herhaling van zetten.

Hopmans heeft gelijk dat de activiteit op het forum snel terug zal lopen als we alleen maar nieuw onderwerpen starten.  :biersmile:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 23-03-2008 21:49 u »
Citaat
Verveling? Ga brouwen man
Ik heb geen actieve starter, en korrel no way.
Daarbij zit ik op het forum voor de gezelligheid (brouwen is gesneden koek).

Citaat
Ik vind het niet erg als een draadje af en toe overnieuw dreigt te beginnen. Een eerdere discussie kan op deze wijze een andere wending nemen. Als deze discussie in een eerdere draad over hetzelfde topic wordt gevoerd is het vaak een herhaling van zetten.
Zo is dat, en je hebt vaak "nieuwe generaties" op het forum.

Citaat
Hopmans heeft gelijk dat de activiteit op het forum snel terug zal lopen als we alleen maar nieuw onderwerpen starten.
Daar heb je gelijk in.

:brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 23-03-2008 22:47 u »

Hopmans heeft gelijk dat de activiteit op het forum snel terug zal lopen als we alleen maar nieuw onderwerpen starten.  :biersmile:

Een herhaling van zetten is het natuurlijk ook als er weer een nieuwe draad wordt gestart. Voor degenen die al wat langer op dit forum zitten heeft het iets van: o nee, niet weer diezelfde discussie, waarom zou ik nog een keer vertellen wat ik al eerder gedaan heb...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 06-11-2009 07:03 u »
brouwen is gesneden koek
Wow, die woorden haal ik terug.
Brouwen is nooit gesneden koek.
De receptuur zeker niet.

Effe voor de zekerheid:
Chimaygist uit fles is toch nog steeds de hoofdgist toch?

Ik vraag dit naar aanleiding van de ervaringen van Liemingbrouwer,
die veranderingen waarneemt in het gedrag van opgekweekte Westmallegist.
Maw; trappisten zijn ook in staat om bottelgist te gebruiken?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 06-11-2009 08:43 u »
Effe voor de zekerheid:
Chimaygist uit fles is toch nog steeds de hoofdgist toch?

Ik vraag dit naar aanleiding van de ervaringen van Liemingbrouwer,
die veranderingen waarneemt in het gedrag van opgekweekte Westmallegist.
met andere woorden; trappisten zijn ook in staat om bottelgist te gebruiken?

Geen idee voor die Chimaygist, maar natuurlijk zijn trappisten 'in staat' om bottelgist te gebruiken. Zeker voor Westmalle kan ik me dat voorstellen, als je ziet wat voor problemen ze hebben gehad met de gist in de fles de laatste tijd. Ik heb zeer vaak Westmalles met een zeer vlokkerige bottelgist gehad, en zonder twijfel zijn de paters zich daarvan bewust. Als ze dat probleem niet hebben kunnen oplossen, kan ik me voorstellen dat ze naar een bottelgist hebben gegrepen. Ik denk niet dat je er van uit moet gaan dat er een heilig principe is voor Trappisten om géén bottelgist te gebruiken.

Tags: gist Chimay beluchten