Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Danstar Windsor: ervaringen  (gelezen 4683 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Danstar Windsor: ervaringen
« Gepost op: 26-10-2009 21:29 u »
Deze Engelse gist heb ik nu een aantal keren gebruikt voor bitters. Deze gist geeft een schitterend Engels-fruitige geur en smaak die uitstekend combineert met Engelse aromahoppen als Fuggle en E.K. Golding. Samen met de Wyeast 1968 London ESB is deze gist mijn favoriete gist voor Engelse bitters.

De Windsor gist niet ver door. Alle drie keren dat ik hem gebruikt heb was de schijnbare vergistingsgraad 67%. Dit betekent dat deze gist minder geschikt is voor zwaardere bieren. Gebruik hem niet voor bieren die een hoger begin SG hebben van 1050, want dan wordt je bier te zoet of te dextrineus. Omgekeerd is dit volgens mij de meest geschikte korrelgist voor lichte Engelse bieren. De S-04 en de Nottingham gisten te ver door, waardoor lichtere bieren te droog worden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

SiriS

• Gast
Re: Danstar Windsor: ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 26-10-2009 21:38 u »
Een Engelse IPA met ongedroogde tuinhop als dry hop in de hoofdgisting (vanwege de zuurstof toevoeging) en Danstar Windsor korrelgist levert ook een vergistingsgraad op van 67%. Met een begin soortelijkgewicht van 1068 g/l is dit een veel te zoet bier waarin de hop niet tot zijn recht komt. Danstar Nottingham, Fermentis Safale S-04 of suiker in de stort met Danstar Windsor geven een vergistingsgaad die meer bij deze bier stijl past en waarmee de hop beter tot zijn recht komt.

Groet, SiriS

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 27-10-2009 11:38 u »
Goed om te weten, ik heb deze gist nog nooit gebruikt. Moet 'm maar eens bij bovenstaande leverancier bestellen.  ;)

En hoe zit het met uitvlokking? [edit]Ik lees al op de site:
Citaat
Non-flocculent strain, but some settling can be promoted by cooling and use of fining agents and isinglass.

Offline Twonky

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 27-10-2009 20:21 u »
Ik heb nog niet heel veel brouwervaring, en ben nog aan het oriŽnteren.
Daarmee ben ik begonnen met een hele verzameling korrelgisten van Siris ;-)
En ik heb met deze gist een Ale en een Porter gemaakt.

Eerst de Ale, en met de slurrie de Porter. De Ale was tot 73% vergist, en de porter zelfs tot 79%
Wel had ik (zoals de Engelse stijl schijnt te betamen wat suiker in de stort opgenomen, maar niet bijzonder veel of zo)

Tja en wat "flocculentie" betreft ik heb niet zo'n enorm referentie kader, maar het was een stuk beter dan bij de T58 (mijn laatste expirimentje)
Daar moet je echt voorzichtig mee zijn, voor je het weet dwarrelt alles door je flesje... en bij de Windsor merkte ik daar toch niet zo veel van...

Ik vond de Windsor tot nog toe wel de lekkerste korrelgist voor een porter... (maar ik ben nog niet helemaal klaar met alle, ik moet de s33 en de us05 nog)

Voor zover mijn bescheiden bijdrage...

Zwaai
 :degroeten:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 29-10-2009 08:44 u »
(maar ik ben nog niet helemaal klaar met alle, ik moet de s33 en de us05 nog)

Welke heb je dan al gehad? Windsor, nottingham, S04, Coopers? (K97 evt?)

Offline Twonky

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-10-2009 17:26 u »
De coopers nog niet waar had kan je die scoren ;)
Maar de T58 wel....

Over die laatste gesproken, ik had de vergisting redelijk neutraal voor elkaar. En de verse flesjes (jong bier / net gebotteld / na een paar weekjes) waren niet echt "peperig" maar ik had er gisteren eentje geproefd, en tjee, dat is echt wel peperig... ik denk niet dat ik deze gist gauw weer ga gebruiken.

Het is wel leuk om telkens hetzelfde bier te maken met het wijzigen van slechts een param, maar je moet er wel de tijd voor nemen zeg....

Nou ja het is wel leerzaam ;-)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #6 Gepost op: 29-10-2009 18:51 u »
Van het lot bier "De korrel op de korrel" heb ik enkele weken de laatste overschotjes geproefd. Zoals je zegt Adrie, het is geen doorgister. Maar van alle probeersels had die de zuiverste smaak, zeker na die tijd (brouwsel van februari 2009). Bij dat laatste proefje kwam ie als beste er uit. Ik ga hem binnenkort nog es gebruiken, prachtige gist voor een korrel.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 29-10-2009 21:46 u »
Ik vind de gist heel erg op de S33 lijken. Anderen?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #8 Gepost op: 29-10-2009 21:55 u »
Nee, absoluut niet. S-33 is wel esterig, maar niet fruitig. S-33 vind ik wat muffig, terwijl Windsor veel frisser is.

Tags: