Opkweken Chimay gist

Gestart door Jeroen - Soest, 11-04-2004 11:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen - Soest

Omdat ik op 2e paasdag weer eens lekker wil gaan brouwen heb ik afgelopen dinsdag een poging gedaan om Chimay gist op te kweken (uit 2 flesjes Chimay rood - houdbaarheid 2006).

Na 2/3 dagen nog geen enkele activiteit. Ik heb toen de vloeistof weggedaan en een nieuwe starter erbij gedaan die ik goed heb belucht. De volgende dag was er eindelijk activiteit en nu staat ie goed te gisten.

Op het schuim ligt echter een grijs/zwarte laag, lijkt op hopharsen, maar in het gebruikte moutextract zit echt geen hop!?  :(

Ik heb de starter gemaakt van licht moutextract, gekookt met 200 ml water.

Mijn vraag is nu, zou deze starter nog te gebruiken zijn en wat is dat zwart/grijze spul? De gist was ook wel wat vlokkerig?

Ik heb gisteravond ook nog een tweede starter opgezte met gist van Chimay enkel en appelsap, maar nog geen activiteit. Als je zoiets doet met appelsap, hoeveel gebruik je dan en in wat voor fles/glas?

Het zier er naar uit dat ik deze keer toch maar weer korrelgist van Brewferm zal moeten gebruiken (waar ik overigens niet ontevreden over ben).

Adviezen zijn welkom.

Jeroen ???

Pallieter

Hallo Jeroen,

Het vewondert me dat je problemen hebt met de opkweek van Chimay. Ik heb deze nu al een zestal jaar in mijn gistbankje en hij doet het nog steeds goed. Maar dit terzijde gelaten.
Ik zal je mijn opkweekmethode doorgeven. Eerst maak je als kweekmedium een oplossing van 100ml water met 8gr moutextract (dit geeft een densiteit van ong 1.030). Dit kook je liefst in een  bokaal (liefst in een drukkookpan) gedurende 15 min en vervolgens laat je dit afkoelen tot 25°c.Je kweekmedium is nu klaar.
Het flesje met Chimay maak je steriel door de stop even door een gasvlam te halen, met de aftrekker doe je dit ook. Giet nu het flesje leeg tot je een bodempje overhoud. En hou je gasbrandertje in de buurt om de transfer te doen naar je kweekmedium. Haal nu de hals van het flesje goed door de gasvlam, laat even afkoelen in de buurt van de vlam en giet de gistoplossing bij je kweekmedium. Deze oplossing schud je goed  om te beluchten (natuurlijk weer in de buurt van de gasvlam) De bokaal dicht je af met een stevige prop watten,en deze probeer je op een temperatuur van 25 tot 30°c te houden. Na tenminste 24u tot 36 u moet dit stevig aan het gisten zijn. De eerste stappen kunnen soms nogal lang duren maar eens hij vertrokken is ,is er geen houden aan.
Ik vertrek eerst vanuit schuine buis met een entoog naar 5ml steriel wort en na vierentwintig uur is dit stevig aan het gisten.
Voor Chimay moet je je brouwschema wel aanpassen en de rust op 63°c overslaan of er licht overeengaan anders krijg je een beendroog bier want hij gist zeer ver uit (1006 is geen uitzondering) .
Ik hoop dat ik je hier mee geholpen heb.
                                             Groeten uit Vlaanderen,
                                                    Jan

Jeroen - Soest

Jan, bedankt voor de info, zo'n gasbrander heb ik niet dus dat wordt lastig. De starter die ik gemaakt heb staat nu flink te gisten en ruikt ook goed, niet zuur of zo. Ik vertrouw alleen die hopharsachtige substantie niet die bovenop de schuimlaag (± 2cm) ligt? Enig idee wat dit kan zijn?

Herman

Jeroen,
Je kunt de werkwijze van Jan ook uitvoeren bij het gasstel, pitje aan en werken bij het fornuis. Evt de hals met een aansteker bewerken.
In geval van twijfel de starter proeven (niet aan de mond zetten ;) ) Wellicht zijn het resten oude gist :weetniet:

Herman

Jeroen - Soest

Ik heb net de starter geroken en zal hem vanavond even proeven. Voor zover ik het nu kan beoordelen is ie gewoon goed, ruikt lekker en gist zeer actief. Zoals gezegd ga ik hem vanavond even proeven en dan vermeerderen zodat ik hem morgen kan gebruiken.

Bedankt voor de info. :)

Gio

Hoi,

Ik heb momenteel hetzelfde probleem als Jeroen.

De Chimay gist slaat niet aan  :(

Methode: residu van twee flesjes Chimay rood (t.h.t. 2007) bij brander en in schone omgeving aanvullen met moutextract-opl. SG 1.040. Schudden, waterslot erop in warme omgeving bij 26 ºC starten.

Nu 4 dagen later, nog geen resultaat!.  :huilen:
Vreemd want deze methode gebruik ik altijd met succes (o.a. bij gisten van Westmalle, Rochefort, Scheider etc..)

Zou de Chimay gist een hogere zuurstofbehoefte hebben, dan andere gisten ???
of zie ik iets anders over het hoofd m.b.t. Chimay gist?

gr Gio


MO

Ik denk dat je gewoon geen gelukt hebt gehad. Ik zou het nog een paar keer proberen en bij geen succes overstappen op Wyeast 1214

SiriS

Voor meer inzicht en een andere benadering over het opkweken van gist zie de thread "De perfecte giststarter".

Groet, SiriS

Gio

Het verhaal 'de perfecte giststarter' natuurlijk gelezen. maar dat blijft theorie en de praktijk is vaak weerbastiger.
Het kan natuurlijk dat ik dit keer geen geluk heb, maar ja, waar kun je dit ingrediënt kopen?

In een poging de boel te 'reanimeren' heb ik nieuwe moutoplossing gemaakt en residu van de twee niet-willende flesjes opnieuw toegevoegd. Daarna met steriel bruissteentje flink wat zuurstof toe gevoegd.

Nu 1,5 dag later, zie ik een witte laag op de vloeistof. heeft iets weg van een vlies. Dit kan m.i. twee kanten op
a) dit is het eerste begin van de gisting en zet zich voort...
b) dit is een KAAM-infectie!!!

Ik kijk het nog even (met argus ogen) aan.

gr GIO

MO

Dat ziet er niet goed uit. Ik zou voor een nieuwe poging gaan.

Edgar

Mee eens. Vlies is vies.

SiriS

Beste GIO,

Als je de thread van de perfecte giststarter goed had gelezen had je misschien ontdekt dat er een zeer goed theoretisch verhaal van Adrie (samenvatting van "A model based simulation of brewing yeast propagation" door T.Kurz, J.Mieleitner, T.Becker en A.Delgado)practisch ondersteunt wordt door mij. Dus volledig theoretisch is dit niet. De omschreven theorie is getest voor de Orval gist (depot uit fles) en Brigand gist (reincultuur) en zal in januari 2005 nogmaals worden getest voor de Westmalle gist (depot of reincultuur is nog niet duidelijk). Tot nu toe vind ik het gebruik van de omschreven methode om gist op te kweken een groot succes, zie hiervoor ook de opgestelde criteria en vraag jezelf af of je die ook bij elk brouwsel haalt.

Groet, Peter

Edgar

De betekenis van "praktisch" zou je misschien eerder als "voor iedereen in de praktijk uitvoerbaar" moeten lezen. Waar Gio misschien op doelt, en waar ik me wel in zou kunnen vinden, is dat het weliswaar een praktisch, maar voor een hobbyist vrij ingewikkeld verhaal is. Het beste resultaat bereik je met een zwenktafel of magneetroerder, fijnafstelling met een O2-electrode, monitoring met een goede pH-meter, voedingsstoffen afmeten met een microweger, kortom, het is nogal niet wat. Ik wil geenszins afdoen aan de grote waarde van al die inzichten voor wie het wil gebruiken (ik incluis), maar in het kader van dit forum genaamd "Hobbybrouwen" gaat het allemaal best ver.

SiriS

Hoi Edgar,

Het nut van beluchten en roeren is van groot belang. Het gebruik van dO2-electrode is in dit stadium alleen van belang om te zien of de gist voldoende zuurstof krijgt als er belucht wordt met een membraanpompje en steriel filter. De pH meting bij de WM-gist zal ook het een en ander uitsluiten en/of bevestigen, hierover nog meer. De gistvoeding bestaande uit Fermaid K (10,0 gram) en zinkgist (50,0mg) geschikt voor 2,5 liter giststarter. Kan bij mij, zeer nauwkeurig afgewogen, besteld worden. Het doel is dan ook om vanuit een wetenschappelijk artikel een praktische oplossing aan te bieden. Waarmee op een volledig "nieuwe" manier, voor hobbybrouwers, gist op te kweken is. Succes van vergisting is volgens mij terug te leiden naar de eerder genoemde drie criteria. Natuurlijk is dit een begin en is het niet mogelijk om in een paar weken alle reingistculturen/gistdepots op te kweken, de vergisting en het eind resultaat te evalueren. Maar na de WM-gist is de Chimay een goede kandidaat.

Groet, Peter

Edgar

Peter,

Ik begrijp het wel, ik wil aangeven dat het niet voor iedereen zo uitvoerbaar is als voor jou, Adrie of anderen. Het zo belangrijke mengen vereist in elk geval al een apparaat dat niet direct voorhanden is ofwel redelijk veel geld kost. Een pH meter is ook zoiets, voordat je goeie hebt ben je alweer aardig wat geld kwijt, en dan moet je er ook nog goed mee omgaan. Dat een O2-electrode niet onmisbaar is, is ook wel duidelijk, hoewel je je daarbij voor de WM gist, en misschien andere gisten, nog vragen kunt stellen ivm mogelijke overbeluchting. En dan is temperatuurbeheersing en precieze timing (gist pitchen in de log-fase) nog niet genoemd.

Het is gewoon een flinke heisa voor hobbybrouwers die misschien niet veel geld willen spenderen en/of een beperkte wetenschappelijke scholing hebben. Nogmaals, ik ben erg blij met jullie baanbrekend werk maar ik heb begrip voor mensen die zeggen: "Gooi maar in mijn pet, ik krijg ook geweldig bier als de vergisting 8 dagen duurt in plaats van 2".

Gio

Hoi

Met mijn opmerking
Citeerhet verhaal 'de perfecte giststarter' natuurlijk gelezen. maar dat blijft theorie en de praktijk is vaak weerbastiger

bedoelde ik dat er ondanks nauwkeurig werken er toch nog veel kan misgaan.
Externe factoren die je niet altijd in de hand hebt blijkbaar.
Het nut van groot hh gistcellen, stikstof aanvoer en beweging is me wel duidelijk en is m.i. toegankelijk beschreven in het artikel van Adrie.

Ik ben er nu zeker van dat mijn starter geinfecteerd is  :'( :huilen:
ik wil zondag i.i.g. brouwen en zondagavond gist kunnen toevoegen. Heb als reserve nog twee buisjes korrelgist (Tripel en abdij) liggen.
Vraag me af of het nog zin heeft deze vanavond op te starten gelijk in eindvolume (4L.) en dan continu te beluchten.
Volgens het artikel zou je in 24 uur van 2,5 miljard naar 45 miljard kunnen met continu beluchting.

gr Gio


SiriS

GIO,

Voor zulke barre omstandigheden is het altijd handig om een korrelgist op voorraad te hebben. Maar korrelgisten in een buisje geloof ik niet in, zeker niet voor 1,60 euro. Zie voor de houdbaarheid bv de data sheet van Nottingham:

http://consumer.lallemand.com/danstar-lalvin/PDF/Nottingham%20July%202004.pdf

Kort samengevat korrelgist wordt onder stikstof of vacuum verpakt, als de verpakking wordt geopend is de gist zeer kwetsbaar voor oxidatie en zal het aantal actieve (vitale) gistcellen enorm afnemen. => gist bij SiriS 1 euro per sachet en waarschijnlijk nog dezelfde ook.

Groet, Peter

Gio

Ja ik weet het, helaas

De leverancier op bovenstaande site, adviseert om korrelgist binnen drie dagen te gebruiken na openen.
De buisjes waar ik het over heb, worden wsl. door verkoper zelf niet steriel afgevuld uit een groot verpakking.
M.i. betreft het hier Brewferm o.i.d.
De buisjes zijn inmiddels al meer dan een hafljaar oud,  dus zeg maar zwaar geoxideerd.

juist, dat wordt dan weer een experiment, maar ja ik moet iets...

Ik herinneren me nu trouwens nog een methode. Van iemand die toch regelmatig in de prijzen valt
Nl. men koopt enkele flesjes bier met het gewenste bezinksel.
     men drinkt ze deels op.
     en de residuen dondert men gewoon hopla in het gistvat met wort
     Klaar!
     Werkt altijd!, beweert ie.

ik heb het zelf nooit aangedurft... :-\

gr Gio

Adrie

Heren kwekers,

Gist kweken volgens de inzichten in het artikel hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Ik heb ook geen roerders, zuurstof- of pH-meters. Wat je echt nodig hebt is een aquariumpompje en een beluchtingssteentje, een 5-literfles en moutextract of wort van een vorig brouwsel. Dat is alles. De gistkweekmethode volgens het artikel is dus voor elke hobbybrouwer haalbaar.

Groeten,

A3

Huub Krekels

Hallo brouwers,

Als ik gist opkweek uit een flesje maak ik dit voorzichtig leeg tot op ongeveer 3 centimeter. Ik vul dit flesje tot ongeveer de helft met moutextract  SG 1040.  Dit doe ik met een in sulfiet ontsmet trechtertje zodat geen besmetting ontstaat. Op het flesje zet ik dan een waterslot met een klein rubberen dopje (verkrijgbaar in Brouwland) uiteraard ook ontsmet.. Tussen 2 a 3 dagen gaat dit aan het gisten. Als deze volop aan het gisten is doe ik de inhoud in een steriele fles met een inhoud van een halve liter. (10 minuten gekookt in water) Aan de inhoud voeg ik nogmaals moutextract toe met hetzelfde SG en vul de fles driekwart vol. Ik maak steeds gebruik van twee flessen en heb dan voldoende gisstarter. Tot op heden is dit steeds goed gelukt. Mogelijk heb ik veel geluk gehad. Een eenvoudige methode dus. Je moet er wel zeker van zijn dat de originele gist in de fles zit en dat men bij het afvullen geen andere gist toegevoegd heeft. Beluchten doe ik slechts kort middels een roestvrij stalen "bruissteentje" hetgeen ik via Gelfling heb weten te bemachtigen. Dit is goed te ontsmetten en kun je steeds weer gebruiken.)

 :proost:

Gr.

Huub.

Edgar

Adrie schreef:

CiteerGist kweken volgens de inzichten in het artikel hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Ik heb ook geen roerders, zuurstof- of pH-meters. Wat je echt nodig hebt is een aquariumpompje en een beluchtingssteentje, een 5-literfles en moutextract of wort van een vorig brouwsel. Dat is alles. De gistkweekmethode volgens het artikel is dus voor elke hobbybrouwer haalbaar.


Ik moet zeggen dat mijn laatste brouwsel, gepitched met een duidelijk niet-optimale, maar wel continu beluchte starter met gistvoedingszouten, een duidelijk snellere vergisting had dan ik gewend ben, namelijk 72 uur. Die starter was nog lang niet klaar, niet geroerd maar gezwenkt, en geen pH- of 02-controle etc. Maar zelfs dan was de gist kennelijk meer levenskrachtig dan normaal. Adrie's opmerking over de praktische haalbaarheid van de methode lijkt me dan ook wel terecht. Wat niet wegneemt dat ik aan het sparen ben voor een magneetroerder. Als je het doet, moet je het goed doen (ik spreek hier voor mezelf).

Een vat van 5 liter zou echter wel veel te optimistisch zijn geweest, tenzij met een zeer beperkte luchttoevoer. Ik heb een 25 liter-fles genomen omdat de starter van de vorige poging de fles uit schuimde! Dit met standaard brouwlandpompje. Uiteraard verschilt dat enorm per wort/pompje/steentje, maar beter het zekere voor het onzekere.

En Adrie, als ik één van de referenties van je artikel mag geloven (Lodahl, M (1993) Malt extracts: cause for caution), ben je beter af met echte wort dan met extract wegens een hoger gehalte aan FAN (free amino nitrogen)? Of geldt dat alleen voor Amerikaans met suiker aangelengd bierpakket-extract? Waarvoor heb je die referentie genoemd?

SiriS

Edgar,

Echte wort bevat inderdaad meer FAN dan moutextract, mede doordat aan moutextract ook bv. maltose siroop is toegevoegd, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de toevoeging van een uitgebalanseerde gistvoeding. Het voordeel van een moutextract is dus weer dat er minder eiwitten inzitten en na zo´n 15 minuten koken heb je de meeste eiwitten kapot gekookt waardoor je giststarter niet zo erg gaat schuimen. Zeker als je aan het einde gaat beluchten met 2vvm (volume lucht per volume giststarter per minute). Zelf gebruik ik een aquariumpompje dat de megelijkheid heeft om het lucht debiet in te stellen.

Groet, Peter

Gio

SiriS,

Mijn geoxideerde, overjarige, inactieve korrelgist uit een niet steriel en zonder stikstof afgevuld buisje...

is toch aangeslagen!!! :elifant:

Heb in 'm 1 dag continu belucht, bij 24 gr en regelmatig schudden.

1 uur na toevoegen aan wort was al gistingsactiviteit waar te nemen.
Dit was echter een noodsituatie en ga de volgende keer gewoon weer voor de vloeibare gisten.

SiriS, ik lees regelmatig dat je wat aanbied; gisten, voedingszouten etc. heb je ook een overzichtje cq prijslijst met wat je evt. kunt leveren?? :)


gr Gio

Oscar

Toch even mijn ervaring hier bij voegen :

Voor het aanvullen van een Chimay gist aan mijn gistbankje het is het depot van 1 flesje bij ± 100 wort (gemaakt m.b.v. wortpoeder, SG ± 1060) gedaan en 2 dagen laten staan. Toen was er activiteit. Daarna in een beugelfles van 2 liter gedaan en aangevult tot 500 ml. Deze continue belucht met een aquarium pompje van 30l/h.gedurende een tijd van ± 36 uur. Hierna was deze volledig uitgegist (Geen koolzuur vorming meer) en dus onder deze omstandigheden de maximale hoeveelheid gist gevormd. De geur was goed en absoluut niet zuur. De vloeistof daarna in een beugelflesje van 1/2 liter gedaan om uit te zakken. Morgen (14/07/06) ga ik hier 2 agar plaatjes van maken....

Groeten en gezondheid
Oscar
 

Ronnie

:hoera:   HEBBES  :elifant:

In een andere topic had ik al eens gevraagd of iemand de bottel datumcode van Chimay kende. Tevergeefs. Nochtans is het belangrijk, om een geslaagde opkweek te doen moet je over een zo jong mogelijk flesje te beschikken.

Voor Westmalle en Rochefort is het simpel, Chimay houdt er echter een andere codering op na.

Een amateurbrouwer uit de streek aldaar heeft het voor me gevraagd en bekomen:

Jaartal: dat vermoedden we reeds,: dat is het Expire jaar min 5. Dus nu, in 2007 vindt je OK tot end 2012 in de rekken voor bier dat in 2007 gebrouwen is.

Maar wanneer precies?
Per jaar doet men gemiddeld 285 brouwsels, gespreid over het jaar, er wordt minder gebrouwen in de "goede week" , in verlofperiode en rond Kerstmis.

Ieder brouwsel wordt na gisting verdeeld in 2 lageringsvaten. Telkens krijgt dat lagervat een nummer hoger dan het vorige vulsel. Er zijn dus per jaar 285x2 = 570 keer een lagervat gevuld en gebotteld. Zo krijgt dat vat, telkens het gevuld wordt met de helft van een brouwsel, een hoger volgnummer uit hun logboek.

Dat volgnummer is hun lotnummer en staat op de fles. kan van 001 (begin van het jaar) tot ongeveer 570 gaan.

Als je nu wil weten wanneer een Chimay met lotcode 447 geheveld is, dan reken je

                      LOTNr x 365 /570 = in dit voorbeeld: 447 x 365 /570 = 286

dus ONGEVEER de 286e dag van het jaar geheveld. Ergens in 1e helft september dus. Tel daar één à 2 tweken bij voor bottelen dat na uw gevonden datum plaatsheeft.

Precies kunnen we het dus niet weten, want er zitten schuifperiodes in als ze bijv. 1 week stilleggen.
Maar we hebben nu toch iets dat tamelijk bruikbaar is. :duimop:

Content?
En schiet nu niet op mij als je eens een lotcode met Nr. 591 tegenkomt, of als ze nieuwe, grotere lagervaten hebben! ;D


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.