Toch nog even een aanvullende vraag...
Mijn Chinese "El Cheapo" refractometer heeft zowel een Brix als een SG schaal. Een meting van 25,8 Brix zou dan ongeveer gelijk zijn aan een SG van 1107. Echter, zowel jouw tooltje als bv BrouwHulp geven aan dat bij een SG van 1107 een Brix-waarde van van 25,2 zou horen, danwel dat bij een Brix-waarde van 25,8 al gauw een SG van 1110-1111 hoort. Allemaal niet schokkend natuurlijk maar wel vreemd.
Heb jij een idee wat ik verkeerd doe of verkeerd interpreteer?
Dat BrouwHulp hetzelfde aangeeft als mijn tooltje heeft mogelijk als oorzaak dat Adrie goed heeft gekeken naar de berekende uitkomsten van mijn tooltje en die heeft aangenomen als 'waar'.
Het punt is namelijk dat De brix waarde die de refractometer aangeeft puur een vertaling is van de brekingsindex van de gemeten vloeistof. (het ding meet namelijk breking van het licht) Voor een brix refractometer is die vertaling gebaseerd op de aanname dat je oplossing alleen sucrose bevat (dat is immers de definitie van brix, nl gewicht% sucrose)
Dan hoort bij 25.8 brix een brekingsindex van 1.37322.
Maar in jouw geval meet je helemaal geen sucrose maar wort. Het enige is dat de brekingsindex ook 1.37322 is dus geeft de refractometer netjes 25.8 Brix aan.
En nu komt het: wort bevat eiwit en suikers. gemiddeld zit er voor elke 100g suiker ca 5 gram opgelost eiwit in.
Maar dat kan natuurlijk ook een iets andere verhouding zijn afhankelijk van allerlei factoreren.
als je aan de Brix schaal ook nog een SG schaal wilt koppelen dan moet je een aanname doen over de verhouding suiker/eiwit, immers SG is dichtheid en geen brekingsindex.
Jouw "El Cheapo" refractometer geeft bij 25,8 Brix een SG van 1107 dat betekent dat ze aangenomen hebben dat voor elke 100g suiker er 4g opgelost eiwit is. Dat geeft dan een Brixcorrectiefactor van 1.0225. Dat is trouwens ook wat mijn tooltje aangeeft. De refractometer die ik heb geeft bij 25.8 Brix een SG van 1100. Dat is dan een Brix correctiefactor van 1.083 met voor elke 100g suiker 18g opgelost eiwit. zo'n combinatie heb ik nog nooit gemeten, dus negeer ik de SG schaal omdat die gebaseerd is op verkeerde aannames.