Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Laat maar ik weet waarom...
Leg uit, want ik krijg ook steeds dat venstertje.
Leg uit, want ik krijg ook steeds dat venstertje.Hopbier
maar ik wilde het jullie toch alvast laten zien omdat de berekeningen wel ok zijn volgens mij.
Hans,Testen met toevoegen van suiker tijdens de hoofdvergisting lopen niet lekker. Als je iets ingevuld hebt, en daarna weer wilt wissen protesteert het programma en wil per se de waarde "1" invullen. Moet toch ook weer "0" kunnen zijn??
"AGE/SPREAD criteria detected
Net mijn file van hobbybrouwen dedownload en gescand. Mijn scanner detecteert geen issues.HansH
Hans, is de oorspronkelijke meting gebaseerd op alleen volmout?Ik heb bijvoorbeeld een stamwort brixwaarde ingetypt van wort dat reeds suiker bevat, tijdens koken toegevoegd. Bij intypen van mijn resultaten komt schijnbare vergistingsgraad en WVG wel overeen, maar ie zegt dat ik al 103 % van de beschikbare suikers vergist heb!
ik ga direct meten met refractometer
jammer dat ik de refractometer waarde niet in plato op kan geven . Mijn refractometer geeft dit in °plato aan.Gemeten: sg 1023 / 8,3 plato. Omgerekend naar Brix klopt dit met jouw berekening.
Hans,Ik heb plato omgerekend naar Brix 8,3 plato is dan 8,6 Brix (volgens BrouwVisie)Deze Brixwaarde heb ik ingevoerd en dan komt het volgens jouw programma uit op 1023 wat ik ook met de hydrometer heb gemeten.Ik zal mijn refractometer meenemen naar de gilde avond.
Heel mooi!hier heb je iets aan.Dit zouden meer mensen moeten doen, kennis met elkaar delen!
Nu nog code met elkaar delen zodat we het ook in de veel gebruikte software programma's kunnen inbouwen..
ik wil niet dat deze code bij Jeffrey Donnovan terecht komt, want hij wil vrijwel zeker zijn kennis niet met mij (ons) delen.
Ton,Wat heb je dan voor begin SG of plato (via refractometer) gemeten? Is je bier inmiddels uitgegist?Die omrekening met Brixcorrectiefactor=1.036 (8.6/8.3) is inderdaad gebaseerd op wort voor de gisting en Brix gemeten met refractometer en plato gemeten met hydrometer. (SG kun je 1 op 1 omzetten naar Plato) Ik zal een referentie suiker oplossing maken en daarvan het SG en Brix meten en dan meenemen naar de gildeavond.groet,Hans.