Aangezien de
titel van de draad waarin ik deze informatie al eens geplaatst heb, sommige mensen á priori zouden kunnen tegenhouden, maar het toch interessante info is, plaats ik het nogmaals hier:
In dit artikel:
Release of phenolic flavour precursors during wort production: Influence of process parameters and grist composition on ferulic acid release during brewingLas ik tot mijn verbazing dat Tarwe (mout en vlokken)
minder bijdraagd aan de hoeveelheid Ferrulinezuur (FA) in het wort dan gerstemout (Pils)!!!

En dat terwijl naar mijn hobbybrouwkennis tarwe juist altijd werd toegevoegd om (oa.) een kruidnagelige smaak te krijgen?
De kruidnagelsmaak krijg je wanneer FA wordt omgezet in 4-vinylguaiacol (4VG), dit doet de gist meestal maar dit kan ook gebeuren door verhitting.
De reden dat er van tarwe minder FA in het wort terecht komt is volgens de auteurs dat het FA in tarwe minder goed beschikbaar is voor de vrijmakende enzymen. De totale hoeveelheid FA in tarwe is vergelijkbaar met gerst, maar er komt dus minder van in het wort terecht. Het FA komt vrij bij de afbraak van arabinoxylans. Deze zijn in tarwe een stuk groter, waardoor de vrijmakende enzymen (van zowel gerst als tarwe) het moeilijker hebben.
Het verschil is niet enorm, maar in een maisch van 100% pils (scarlet 5 EBC) zit 2,3 ppm FA en een maisch van 50%/50% pils tarwe zit gemiddeld ca 1,7 ppm FA. Ruwweg 25% minder. Minder FA in het wort betekent (in potentie) minder 4VG en dus minder kruidnagelsmaak...
Verder nog de volgende tips om meer FA in het wort te krijgen:
De 40 ºC (niet 43 ºC) stap is bekend, maar ook de pH van je maisch is van invloed!
Hiervoor moet je een pH van 5,8 aanhouden als optimum.
Dit vanwege de synergistische werking tussen endoxynalases en een enzym genaamd cinnamoyl esterase
Ook continu roeren en een langere 40 ºC stap helpt!
Hoe langer de 40 ºC stap wordt aangehouden, hoe meer FA in het wort. Bij isotherm maischen (alleen op 40 ºC ) wordt het maximum plateau bereikt na 4 uur!?!
De eerste 2 uur is de toename het sterkst en uiteraard het meest in het eerste uur.
Echter zo lang hoeft in de praktijk de 40 ºC stap niet aangehouden te worden, aangezien met een maischschema van:
15min 40 ºC, 10min 52 ºC, 40min 62 ºC, 10min 72 ºC en uitmaisch op 78 ºC
worden dezelfde niveau's aan FA gehaald.
Maar als tarwe niet goed is voor een kruidnagelsmaak, geen extra goede invloed heeft op de schuimkraag (al eerder ontkracht), waar is het dan nog wel goed voor?
Alleen de wat weeige zoetheid?