Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waarmee ketel isoleren?  (gelezen 7344 keer)

Offline Joh

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
Waarmee ketel isoleren?
« Gepost op: 23-02-2009 08:01 u »
Hallo medebrouwers,

Bij mij duurt het behoorlijk lang voordat ik mijn brouwsel aan de kook krijg.
Om dit wat te versnellen wil ik mijn ketelwand isoleren?

Kan dit met isolatiemateriaal dat ook onder laminaatvloeren wordt gelegd?
Vliegt dit in brand of smelt dit weg??
Wie heeft hier ervaringen mee?

Tevens wil ik een vurenhouten deksel maken om die tot aan het koken op mijn ketel te kunnen leggen. Tijdens het koken ligt er uiteraard geen deksel op ivm stoffen die je niet in je bier wilt hebben. Iemand ervaring met een houten deksel??

Groet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Waarmee ketel isoleren?
« Reactie #1 Gepost op: 23-02-2009 08:19 u »
Joh,

Als je de onderste 10 cm van de ketel zonder isolatie uitvoert zal het wegbranden wel meevallen is mijn ervaring. Het isoleren van de ketel helpt inderdaad bij het sneller aan de kook krijgen. Als je gasverwarming gebruikt moet je wel in de buurt blijven met die isolatie erom, bij mij hebben wel eens delen van die isolatie kort in brand gestaan. Tegenwoordig gebruik ik die isolatie niet meer maar gebruik ik een iets zwaardere brander.

Kan je als deksel niet beter iets gebruiken dat minder smaak afgeeft dan hout? Zoals kunststof bijvoorbeeld. Bij mijn weckketel zat een kunststof deksel.

Offline Turin

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 23-02-2009 17:04 u »
Ik heb zelf van dat bubbeltjes folie gebruikt met aan de andere kant aluminiumfolie dat heb je ook nog in dubbelzijdig zelfs.
Als je het daarna goed in taped met alu tape zal het niet zo gouw branden hoor alleen de onderste paar cm zou ik niet doen als je een ketel op stroom hebt gewoon helemaal doen.

Offline Robertw

• Vol lid
  • Straat vernoemd naar mijn grootvader.
« Reactie #3 Gepost op: 23-02-2009 20:03 u »
Ik heb mijn elektrische "Lidl-sapkookpan" ge´soleerd met laminaat isolatie. Ik heb er uiteindelijk 2 lagen omheen gedaan.
Het isoleert erg goed, ketel met kokende wort kun je nu gewoon vasthouden.

De houten deksel lijkt mij een goed plan, al is hier niet iedereen het daar blijkbaar mee eens. Ik heb voordat ik ging brouwen met de Lidl-pan er eerst eens water in gekookt met kunststof deksel op de pan. Ik vond dit zo'n vieze plastic lucht afgeven dat ik besloten heb dit plastic geval maar nooit te gaan gebruiken tijdens het brouwen....

Robert

Offline Joh

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 25-02-2009 13:41 u »
Is alu-tape noodzakelijk of is ieder ander tape ook geschikt?

Geeft onbehandeld grenen/vuren hout een smaak af aan het bier?

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-02-2009 15:37 u »
Ik heb het met 3 of 4 gewone stukjes plakband vastgezet. Is het ook weer makkelijk los te halen eventueel.

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-02-2009 16:17 u »
Hmm isolatie is geen gek idee. Ik heb een alu pan en die geleidt behoorlijk, meestal duurt het na het filteren rond de 50 minuten voor het kookt. Misschien ga ik ook wel wat regelen. Ik zie wel problemen met schoonmaken. Er zijn natuurlijk twee opties: verwijderbare isolatie, of mooi afgewerkte waterdichte isolatie. Van die laminaatondervloer is inderdaad ideaal daarvoor.
Verwijderbare isolatie moet je dan of elke keer aftapen aan de onderkant, anders heb je teveel losse randjes die vlam kunnen vatten. ik heb het gevoel dat zolang het met alutape strak tegen de pan geplakt zit, het niet zomaar zal branden.
Maar permanente isolatie zal toch wel eens gaan lekken wanneer je het niet door hebt, en als er wat wort in blijft zitten kunnen daar infectiehaarden gaan zitten.

ik ga hier hard over na :denken:

Offline Robertw

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-02-2009 16:20 u »
Ik heb het dus uitdrukkelijk over een elektrische pan waaromheen de laminaatisolatie prima voldoet...

Offline Turin

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 25-02-2009 16:30 u »
Tegen de infectie, gewoon strak intapen.
Dan heb je geen losse randjes en je kan het gewoon schoon maken.
Met een elektrische pan kun je het gewoon om tapen met eendjes plakband.

Offline VEMP

• Super lid
  • Loatj um smaake!
« Reactie #9 Gepost op: 23-10-2009 19:34 u »
Ik heb bij het brouwen veel verlies, ik denk omdat ik kook zonder deksel. Zijn er mensen die met deksel koken of de deksel op een kiertje?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 23-10-2009 21:32 u »
Zijn er mensen die met deksel koken of de deksel op een kiertje?

Deksel op een kiertje, hierdoor kook ik harder/heftiger.. :)

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #11 Gepost op: 23-10-2009 22:16 u »
De hoeveelheid water die verdamt tijdens het koken is nauwelijks afhankelijk van de deksel maar vooral van de toegevoerde warmte.  De deksel heeft wel invoed op het rollen van de kook.

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
  • Can't get enough of that wonderful Duff
« Reactie #12 Gepost op: 24-10-2009 11:41 u »
Ook ik kook met de deksel op een kier. Daarnaast heb ik 2 lagen radiatorfolie om mijn Lidl-ketel zitten, rondom afgedicht met alu-tape. Door het radiatorfolie met de aluminiumkant naar buiten te plakken en helemaal af te dichten met tape, kan ik het ook goed schoonmaken.

Groet,

Remco

Offline Adrianus Tripel

• Vol lid
  • Een dag zonder bier is als een kind zonder lach
    • Bergsche Bierbrouwers Gilde
« Reactie #13 Gepost op: 04-11-2009 05:28 u »
Voor een betere oplossing zou ik zoeken naar een stuk Trespa. Dit kan gemakkelijk op maat gemaakt worden en is nog sterk ook. Ik heb er 3 gaatjes met draad in getapt en rvs inbusboutjes ingedraaid (met de kop naar onder) om ervoor te zorgen dat het deksel er niet afschuift. Heb geen last van bijkomende smaakjes.

Groeten
Ad

Tags: koken