Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwen in PET-flessen  (gelezen 15900 keer)

Offline Bas

• Senior lid
Re:Brouwen in PET-flessen
« Reactie #25 Gepost op: 19-08-2004 11:12 u »
Ik heb net een stel Dommelsch pet flessen gehaald ... Ik ben benieuwd of deze fles ook bruikbaar is voor het thuis bottelen (vooral of die na desinfectie zijn eigenschappen behoudt). Bij mijn volgende brouwsel ben ik wel bereid een paar PET flessen te bottelen om het uit te proberen.
Gisteren heb ik de eerste PET fles geopend (met daarin mijn De Koninck kloon poging, ongeveer 6 weken geleden gebotteld). Ik zag / proefde geen verschil met het bier dat in een standaard euro flesjes gebotteld zat. Het bier was ook goed op druk. Deze PET flesjes lijken dus een goed alternatief te zijn voor glazen flesjes. Ik blijf trouwens zelf in euro flesjes bottelen.

Grt, Bas H.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

tonvv

• Gast
Re: Brouwen in PET-flessen
« Reactie #26 Gepost op: 20-10-2004 22:57 u »
Ik ben er een beetje huiverig voor......

Enige tijd geleden heb ik een artikel gelezen in een blad voor de verpakkingsindustrie. Helaas heb ik het zelf niet dus het fijne  weet ik er niet meer van, maar het volgende is mij bijgebleven:

De normale PET-flessen laten zuurstof van buiten door naar binnen, en CO2 van binnen naar buiten. Door dat laatste neemt de druk in de fles iets af, maar het grote probleem voor bier was de zuurstof die de fles in kan komen. Voor bv. cola is dit niet zo'n groot probleem, maar bier is daar veel gevoeliger voor. Dit heeft men nu kunnen oplossen door een tussenlaag (bv nylon) en een "zuurstofvanger" aan te brengen. Dit is een stof (niet met name genoemd) die binnendringende zuurstof afvangt.

Het probleem voor de thuisbrouwer is dat deze "zuurstofvanger"  opraakt (dit is de reden dat pils in PET-flessen korter houdbaar is dan in glas). Ik stel me dus voor dat deze laag (deels) op is als ik mijn bier er in bottel (of anders in de loop der tijd opraakt) en dat dat ten koste gaat de smaak!

Mij lijkt het niet wat...........

Overigens, dit was 1 methode. Er zijn meerdere type flessen en ik weet dus niet of dit bij alle flessen opgaat.

Ton

fire

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 09-11-2004 22:43 u »
uhms.. ik ben een simpel mens zeg maar...
als eerste.. waarom zijn er geruchten over herorganisatie van de pet in de frisdrank industrie?
ten tweede.. wat is de zin van natuurzuiver eerlijke biertjes maken als je in de bottel fase allemaal risicos loopt in de vorm van oplossende coatings.
ten derde.. bier smaakt echt beter van het vat..
en ten vierde..
als we dan toch in deze richting gaan denken.. misschien moeten we dan de nieuwe vaatjes van Heineken (bavaria is ook goed) eens aan een nader onderzoek gaan onderwerpen.

zeker nagistende bieren smaken een stuk beter uit grote flessen .. think big

tonvv

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 20-11-2004 22:34 u »
In de Verpakkings Management nr 10 (oktober 2004) "Het Grootste Vakblad Voor Verpakkings- En Logistiekmanagement" staat het artikel: "Opmars van bier in PET is niet meer te stuiten".

De strekking van het artikel is dat er veel ontwikkelingen zijn op dit gebied, maar dat de grote brouwers nog wat terughoudend zijn omdat bij zo'n beetje alle technieken een shelf life van slechts 6 maanden gegarandeerd wordt i.p.v. de door de brouwers verlangde 9 maanden.

Op http://www.azom.com\details.asp?articleid=351 is nog wat achtergrondinformatie te vinden.

Offline erikgroothuis

• Senior lid
  • Land: nl
« Reactie #29 Gepost op: 10-12-2010 19:18 u »
Dit is al wel een heel oud draadje, maar voor ons toch wel actueel, ivm keuzes voor kroonkurk, beugelsluiting of misschien PET met draaidop?

Zijn er inmiddels brouwers :brouwen:  aan het bottelen in bijvoorbeeld de Coopers PET flessen? :proost:  En zo ja, zijn die er dan ook in 0,3 liter?
Gr. Erik   :degroeten:

Offline tn91780

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #30 Gepost op: 13-12-2010 20:48 u »
Die hollanders toch ... Na de kroket uit de muur, de pint uit de PETfles ...

Vanuit milieuperspectief : NIET doen. D'er zit al genoeg plastic op deze aardkloot.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #31 Gepost op: 13-12-2010 21:30 u »
Eh... ook gedacht aan HERgebruik?

Enneh, het is meer in schwung bij onze oosterburen dan bij "die ôllanders toch..."
Zie hier niks in PET. 't Is ook nog eens een oud draadje?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 13-12-2010 21:43 u »
Die hollanders toch ... Na de kroket uit de muur, de pint uit de PETfles ...

Zoals Robin terecht opmerkt worden PET-flessen relatief veel gebruikt voor Duitse bieren maar weinig voor Nederlandse bieren. Die PET-flessen worden gerecycled waardoor de milieubelasting beperkt blijft. Vergeet niet dat bij het produceren van glas veel energie nodig is.

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
  • Can't get enough of that wonderful Duff
« Reactie #33 Gepost op: 13-12-2010 21:54 u »
Zoals Robin terecht opmerkt worden PET-flessen relatief veel gebruikt voor Duitse bieren maar weinig voor Nederlandse bieren. Die PET-flessen worden gerecycled waardoor de milieubelasting beperkt blijft. Vergeet niet dat bij het produceren van glas veel energie nodig is.

En vlak het reinigen ervan ook niet uit.

Tags: flessen