Brouwen in PET-flessen

Gestart door Gast, 06-04-2004 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

Ik las van de week dat er een commercieel biermerk (ik weet helaas niet meer welke) deze zomer bier in PET-flessen gaat verkopen.. opzich niet eens zo'n slecht idee op het eerste gezicht.

Is het voor ons amateur-hobbybrouwers misschien ook een optie om dit de doen, rechtstreeks uit de mandfles, in de PET-fles en laten gisten in plaats van bijvoorbeeld een normaal flesje of een Grolsch beugel? Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat het plasic heeeel misschien een klein smaakje aan het bier zou kunnen geven.

Resumé: Kan je 1.5 liter PET-Flessen gebruiken als bijvoorbeeld een Grolsch beugel.

MO

Ik denk dat het niet kan. De plastic bierflessen zijn speciaal geprepareerd voor dit doeleinde en de standaard cola flessen niet. In de bierflessen zit een extra laagje aan de binnenkant die nauwelijks zuurstofdoorlatend is.

Van http://home.tiscali.be/jan.meinders/Beernews2004_1.html

BREDA (ANP) - Nederland krijgt de komende zomer te maken met bier in plastic flessen. Bierbrouwer Interbrew brengt Dommelsch in een fles van een halve liter op de markt. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend. Het ligt voor de hand dat ook andere brouwers volgen.

Interbrew begon eerder in Oost-Europese landen met de plastic petfles. Nu volgt West-Europa. Supermarktdeskundige G. Rutte denkt dat het ,,potentie'' heeft. ,,Er zit geen statiegeld op de fles. Het is makkelijk op het strand en bij festivals. Bovendien is het een mooie nieuwe ontwikkeling in de kwakkelende biermarkt.''

Rutte hoopt dat de consument het pikt. ,,Bij de introductie van de frisdrank in petflessen dacht iedereen in de supermarktbranche dat het niets zou worden. Maar het blijkt een enorm succes. Voor supermarkten is het ook handig. Ze kunnen de flessen gewoon doorschuiven.''

De baanbrekende technologie maakt het volgens Interbrew mogelijk om verschillende beschermende elementen in een kunststoflaag te verwerken. Hierdoor blijven volgens de onderneming de kwaliteit en de smaak van het bier verzekerd. De fles is hersluitbaar.


Adrie

Een hersluitbare fles dat biedt wel perspectieven voor ons. Geen geklooi meer met het doppen van flessen. Zouden er ook 0,3 literflessen komen?

Gast

Citaat van: Adrie op 06-04-2004  13:25 uEen hersluitbare fles dat biedt wel perspectieven voor ons. Geen geklooi meer met het doppen van flessen. Zouden er ook 0,3 literflessen komen?
er zijn toch al van dat soort dingen, zoals die a-a flesjes (waarschijnlijk niet geschikt om me te brouwen maar misschien wel om mee te expirimenteren) 8)

MO

Op zich wel leuk en aardig, ik denk echter dat ik er niet heel snel aan zal beginnen want glas is nu eenmaal veel beter schoonmaakbaar dan plastic. Dommelsch stopt er pils in, zonder gist, en onze gistjes zijn lastiger te verwijderen. Laat mij maar lekker bottelen in mijn beugeltjes, dan ben ik ook weer wat middagjes zoet en van de straat.
gr
MO

Eduard

In Denemarken wordt door Tuborg ook bier in plastic, groene flesjes van iets van 38 cl afgevuld. Deze werken met kroonkurken, en het is me ook gelukt om zulke flesjes met eigen bier af te vullen. Overigens ben ik nog met mijn pilsner in PET-flessen-experiment bezig, en de flessen zijn onderhand keihard geworden. Ik heb nog geen plek in mijn vriezer voor een voorspoedige voortzetting van het experiment, maar het zit er gauw aan te komen.

Jacques


Gast

Citaat van: jacbier op 06-04-2004  22:49 uHet onderwerp PET-flessen is al eerder op dit forum aan de orde geweest. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=221;start=msg1802#msg1802

:degroeten: Jacques

Niet zoals ik dat eigenlijk bedoel jaques ;D.. ik bedoel echt in deze flesjes bottelen, het bier hierin laten gisten, en dan na een tijdje koel zetten, en dan uitschenken en dit bier drinken.. dus als "eind-fles"

Jacques

Volgens mij was dat ook zo het geval bij de door mij aangehaalde thread. Maar maakt niet uit, duidelijk is dat de trend die in het buitenland is ingezet ook in Nederland navolging zal gaan krijgen.

Het is voor mij nog de vraag of PET-flessen echt geaccepteerd zullen worden door de Nederlandse bierconsument. Bier uit blik is bijvoorbeeld ook geen succes gebleken.

:degroeten: Jacques

wim

Ik vind het een beetje vergelijkbaar met wijn uit een liter pak of het bag is a box systeem. Je associeert het met de onderlaag van de markt en veel "gevoel" verdwijnt als je een pak openknipt ipv de mooie plop te horen.

Genieten zit in alles niet enkel de smaak van een product, alles werkt mee aan de ervaring die je tijdens het hele proces, van aankoop tot wcbezoek aflegt. Ik vind persoonlijk het zacht rinkelen van bierflesjes in de boodschappentas mooi en geniet daar al van.
 
Sterker nog, qua tradities, als ik een fles wijn opentrek en er zit een plastic kurk in voel ik me toch een beetje genomen, al weet ik dat het theoretisch beter is. Net zoals het ontdekken van een plastic kurk bij een fles Cava ook niet lekker voelt (laatste keer dat ik dat gekocht heb 1 keer meegemaakt), dat verwacht je bij cider. (Al moet ik eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik mijn eigen champagneflessen ook kurk met plastic, gewoonweg omdat ik niet nog zo'n kurkenapparaat wil hebben.)

Bovendien, wordt er nu gesproken over een fles zonder statiegeld? Dat vind ik echt ge***, want "het is zo lekker makkelijk". Kom op zeg, alle beetjes helpen en iets meer moeite zorgt ervoor dat onze kinderen ook lekker kunnen genieten van een goed bier (uit glazen fles  ;D)

Overigens wil ik wel stellen dat het gebruik van petflessen door de thuisbrouwer om een lekker bruisend biertje te verkrijgen zonder gistdepot niet afkeur, helemaal niet, dat vind ik wel een heftige methode die ik zeker wel eens wil gaan testen als ik een vriezer heb waar dergelijke flessen rechtop in kunnen.
 

:degroeten:

Wim

wim

Bij een benzinestation bij ons in de buurt verkopen ze van het merk Carpe Diem drie dranken, Kombucha, Kefir en iets met Ginko.
Het zit in 0.5l plasticflessen van kwaliteit 2, anders zouden de zuren van de kombucha het oplossen. Wellicht zijn deze flesjes geschikt om bier in te doen. Ze kunnen nauwelijks O2 doorlatend zijn, anders zou het fermentatie door gaan bij de Kefir en de Kombucha dat net als bier levende cellen bevatten (alleen dan meerdere soorten) die zorgen voor de CO2. CO2 gaat niet door plastic, zal dat extra C-atoom wel zijn en dus zouden de flessen anders kunnen ontploffen.
Mooie flesjes trouwens.

:degroeten:

Wim

Patrik_Claes

Ik heb 2 jaar geleden bij wijze van experiment gebotteld in een 0,5 liter pet flesje van een of ander merk spuitwater. Dit heb ik een maand geleden ongeveer geopend, en zowel smaak als CO2gehalte waren nog OK...Ik zou er dus maar gerust in zijn: als je wil, kan je bottelen in PET!

Groetjes,

wim

Nou Jordi,

Je zal de reclame ondertussen wel gezien hebben van Dommelsch met hun PETflessen, die kan je waarschijnlijk wel hergebruiken dan.

:degroeten:

WIm

Jacques

Hoi Wim,

Tijdens de studiedag van de KaHo die gehouden is op 30 april j.l. werd door één van de sprekers een lans gebroken voor het gebruik van PET-flessen voor het bottelen van bier. Vooral de goed afsluitende doppen waardoor geen zuurstof in de fles kan werden door hem geroemd.

:degroeten: Jacques

wim

http://www.st.hhs.nl/~ipo_kon/roland_in.htm
Leuk al wat ouder stukje hieromtrent waaruit blijk dat inderdaad mits goed gedaan er geen verschil is (en dus als het beter gedaan word er zelfs voordelen zijn (nu denk ik inderdaad aan het afsluitbaar wezen van een fles, maar dat is met beugels toch ook al zo? Al zullen beugels wel weer duurder zijn.))

Ach we merken het wel, het gaat immers om wat er in de fles zit en Dommelsch drink ik niet, maar als Rochefort in plastic geleverd gaat worden dan weet ik zeker dat er plastic flessen zullen verschijnen in mijn kelder :)

:degroeten:

WIm

SiriS

Citaat van: jacbier op 09-05-2004  22:56 uHoi Wim,

Tijdens de studiedag van de KaHo die gehouden is op 30 april j.l. werd door één van de sprekers een lans gebroken voor het gebruik van PET-flessen voor het bottelen van bier. Vooral de goed afsluitende doppen waardoor geen zuurstof in de fles kan werden door hem geroemd.

:degroeten: Jacques

Opmerkelijk is wel dat er tijdens zo'n studiedag niets wordt gezegd over Actipak: Europees project voor het gebruikt van actieve (bier)verpakking. En de daarvoor noodzakelijke aanpassing van de Europese regelgeving. In de dop van PET-bierflessen zit een zuurstof absorberend materiaal. De samenstelling van deze zuurstofvanger en het contact van de verschillende materialen met voedsel is op dit moment nog niet op Europees niveau gereguleerd.

Groet SiriS

Jacques

Hoi Siris,

Er zijn zo veel ontwikkelingen op het gebied van bier en bierbrouwen dat niet op alle aspecpten ingegeaan kan worden tijdens zo'n studiedag. Aan verpakkingen zitten tal van aspecten zoals je kunt lezen in het artikel waarna de link van Wim naar verwijst.

:degroeten: Jacques

Mieke Keuppens

Ik werk voor in bedrijf in Kaulille (België) dat bier in PET flessen bottelt voor Martens om deze onder de merknaam "Maternus" voor Aldi Duitsland te verdelen o.w.v. de milieuheffing daar. Dit is een zeer interessante techniek. Waar vroeger PET met een Nylon tussenlaag werd gebruikt, gaan nu de geblazen PET-flessen in een zuurstofvrij (vacuüm gezogen) microgolfoventje waarin acetyleen tot ontploffing wordt gebracht met een koolstofcoating als gevolg. Veel lager kostprijs en even effectief.
Met de smaak is niets aan de hand en dat vinden ze in Duitsland ook want het bier gaat als zoete broodjes over de Alditoog. Er wordt volcontinu gebotteld a rato van 40.000 flesjes per uur. Omdat deze wereldprimeur zo geslaagd is, is er een nieuwe lijn in aanbouw om flessen te maken voor inmiddels al 7 klanten waaronder Bitburg en Holsten. Op dit ogenblik zijn het allemaal 0.5 liter flessen.

Om een blik te werpen op de machines verantwoordelijk voor deze techniek: www.sidel.com en onze plant in het bijzonder (pdf bestand): http://www.sidel.com/UpDate/Files_GB/PressCenter/Docs/Sn17/P12-16SN17GB.pdf

Jacques

Hoi Mieke,

Dat is interessante informatie. Zijn er ook al plannen om andere flesformaten te gaan produceren ter grootte van bijvoorbeeld 0,3  0,33 of 0,25 cl?
Met andere woorden zijn de PET-flessen snel in de Nederlandse of Belgische bierschappen te vinden.

:degroeten: Jacques

Mieke Keuppens

De klanten die we tot nu toe hebben kunnen strikken verkiezen allemaal 0.5l flessen. De enige die in de Belgische rekken komt, is weer van Martensmakelij; deze zou voor volgend jaar gepland zijn.

In principe zijn alle formaten mogelijk, het is enkel een kwestie om van mal te wisselen. Het zal dan waarschijnlijk ook niet lang duren vooraleer er met 0.33 l flessen wordt geëxperimenteerd. Zogauw ik iets meer informatie heb hieromtrent, zal ik het wel laten weten.

Ondertussen zijn Stella Artois en Jupiler ook al in PET aan het bottelen...


Bas

Ik heb net een stel Dommelsch pet flessen gehaald (4 halen = 2 betalen actie) om te kijken hoe het smaakte. Nou, als Dommelsch. Ik proefde / zag ik geen verschil tussen bier uit fles of uit PET. Koolzuurdruk was ok. Wel lekker licht zo'n 0,5 liter PET fles maar jammer dat het wegwerp flessen zijn.

Ik ben benieuwd of deze fles ook bruikbaar is voor het thuis bottelen (vooral of die na desinfectie zijn eigenschappen behoudt). Bij mijn volgende brouwsel ben ik wel bereid een paar PET flessen te bottelen om het uit te proberen.

Grt, Bas H.

janlamers

Ik heb geen verstand van bier brouwen maar wou alleen even reageren op Uw stukje tekst over het bottelen in PET. Ik zit in de PET Industrie dus ik kan er aardig over mee praten. Bier in PET is alleen mogelijk bij PET flessen met een nylonlaag tussen 2 lagen PET. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld daar geen lege statiegeld flessen voor kunt gebruiken omdat die niet dat laagje er tussen hebben. uiteraard kan dat wel met andere flessen zoals de PET flessen van Dommelsch. Ik heb ze ook al van Heineken maar dat zijn allemaal test flessen.

janlamers

Citaat van: Mieke Keuppens op 12-05-2004  15:37 uIk werk voor in bedrijf in Kaulille (België) dat bier in PET flessen bottelt voor Martens om deze onder de merknaam "Maternus" voor Aldi Duitsland te verdelen o.w.v. de milieuheffing daar. Dit is een zeer interessante techniek. Waar vroeger PET met een Nylon tussenlaag werd gebruikt, gaan nu de geblazen PET-flessen in een zuurstofvrij (vacuüm gezogen) microgolfoventje waarin acetyleen tot ontploffing wordt gebracht met een koolstofcoating als gevolg. Veel lager kostprijs en even effectief.
Met de smaak is niets aan de hand en dat vinden ze in Duitsland ook want het bier gaat als zoete broodjes over de Alditoog. Er wordt volcontinu gebotteld a rato van 40.000 flesjes per uur. Omdat deze wereldprimeur zo geslaagd is, is er een nieuwe lijn in aanbouw om flessen te maken voor inmiddels al 7 klanten waaronder Bitburg en Holsten. Op dit ogenblik zijn het allemaal 0.5 liter flessen.

Dit klopt wel maar deze flessen zijn bijna niet te hergebruiken doordat die laag er aan binnenkant van de fles zit en in rechtstreeks contact met het bier komt wordt die laag steeds slechter. Het zal misschien wel een goedkopere oplossing zijn maar geen betere. voor zover ik weet gaan alle grote biermerken over op het multilayer flesje en niet met die coating

Bas

... dus Heineken ook al (de rest zal ook wel snel volgen). Zou de glazen fles zijn langste tijd gehad hebben (te veel gedoe voor brouwerijen), of zullen glazen flessen en PET flessen in de toekomst naast elkaar blijven bestaan? Ben benieuwd hoe ik mijn bieren op de ONK van 2010 moet inleveren...

Grt, Bas H.

MO

Ik wil hier toch even op reageren. Op de PINT proefavond in Den Bosch afgelopen woensdag heb ik bier mogen drinken van brouwerij De Ryck in Herzele (B). Ondanks dat het bier al 8 maanden verbleef in een normale 1.5 L PET fles (dus zonder extra laagje) was dit absoluut niet te proeven. Volgens de voorzitter die avond doet deze brouwerij dit al jaren, o.a. omdat een fabrikant van deze flessen bij hen om de hoek zit.
gr
MO

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.