Belgische gistsoorten

Gestart door Jacques, 04-04-2004 00:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: arend op 03-04-2004  12:43 uik heb ook begrepen dat de gist van Chimay de zelfde is als van La Trappe, wat weet jij hier van ?

Ik heb begrepen dat destijds niet gebrouwen werd met de gist van La Trappe maar dat de 'echte' Chimay gist gebruikt werd.

Overigens hoorde ik de heer Landtsheer van brouwerij Malheur gisteren vertellen dat volgens hem in België maar 3 tot maximaal 4 verschillende giststammen gebruikt worden voor de bovengistende bieren. Heel eerlijk gezegd geloof ik hem niet en heb ik de stellige overtuiging dat het er meer zijn.

Zo, we zijn dus nu aangeland bij het onderwerp gist.  ;D

:degroeten:  Jacques

wim

Wat een leuke een veelzijdige topic is dit zeg.

Jacques, waarom zou dhr Landtsheer liegen?
Om het ons moeilijker te maken of om hun geheimen te bewaren?
Bij Brouwland valt de hoeveelheid soorten Belgische gisten van Wyeast eigenlijk best wel mee.
Benieuwd wat de rest hierover te zeggen heeft.
:degroeten:
wim

MO

Van deze bieren zijn we toch min of meer zeker dat er verschillende gisten worden gebruikt:

1. Orval
2. Westmalle/Westvleteren/Achel
3. Chimay
4. Hoegaarden
5. Duvel
6. Kwak/Karmeliet
7. De carolussen
8. De krieken
9. La Chouffe

Zo, dat zijn er al twee keer zoveel, en hier heb ik nog maar 2 minuten over nagedacht.

gr
MO

Jacques

Om het allemaal wat overzichtelijker te maken heb ik de thread toch maar even afgeplitst van de 1 april grap.

Allereerst wil ik opmerken dat er meer biergisten in de wereld bestaan dan die van Wyeast.

Verder zijn er meerdere hobbybrouwers in het verleden geweest die een wort geplitst hebben en deze hebben laten vergisten door verschillende (Belgische) gisten. Daarbij ontstonden qua smaak echt verschillende bieren. Ook qua vergistingsgraad waren de bieren verschillend.

:degroeten: Jacques

SiriS

Vergisting graad en gist smaak kunnen per gistras gestuurd worden door externe factoren die invloed hebben op het metabolisme van de gist. Zoals wort samenstelling, gist concentratie (vitaliteit van de gist), zuurstof concentratie, temperatuur, etc. Op deze manier kan dus ook met dezelfde wort en dezelfde gist twee heel verschillende bieren verkregen worden.

Groet, SiriS

Jacques

Hoi SiriS,

Het klopt natuurlijk helemaal dat de vergisting en het ontstaan van vergistingsproducten sterk afhankelijk zijn van externe factoren. De temperatuur waarmee de vergisting gestart wordt, de mate van beluchting, de temperatuur van de vergisting en de concentratie en vitaliteit van de gist zijn inderdaad van groot belang.
Bij experimenten uit het verleden is uitgegaan van een wort die al belucht was alvorens te worden geplitst. Het wort werd vervolgens vergist in dezelfde ruimte. De bieren die zo verkregen werden hadden smaken die kenmerkend waren voor de oorspronkelijke bieren.

Ik denk dat de heer Landsheer gelijk heeft in zijn stelling dat er veel minder verschillende gisten gebruikt worden voor de Belgische bieren dan wel eens gedacht wordt. Dat het aantal gebruikte gisten beperkt blijft tot maximaal 5 sluit echter niet aan bij mijn ervaringen. Ik vermoed dat het eerder 8 tot 10 verschillende gistsoorten zijn.

:degroeten: Jacques

SiriS

Zoals de excursies van de Roerstok al heel mooi laten zien worden er bij brouwerijen tijdens de gisting ook technieken gebruikt die voor de hobbybrouwer niet zo voor de hand liggen. Het vergisten bij overdruk 1,2 bar, wat voor een effect dit nou op de eindsmaak van het bier heeft is mij ook een raadsel. Toevoegen van een tweede gist aan het einde van de gisting bij conische tanks. Zelf heb ik dit meerdere keren gedaan toen de delta gisten nog van een ongekende kwaliteit waren. Hoofdgisting met Delta S en dan kleine gist kweek, Delta W, toevoegen aan de lagering waardoor je binnen drie dagen een super helder bier kreeg. Deze manier van klaren gaf in ieder geval geen enkele waarneembare smaak afwijking! (Brigand excursie).

Groet, Peter


Edwin

Ha Peter :proost:

Jij bent dus op excursie geweest bij Van Honsebrouck en je zegt dat Delta S en Delta W tot de juiste resultaten leidden? Je hebt dus ervaring met het klonen van dit bier??

Edwin

SiriS

Beste Edwin,

Dat wil ik eigenlijk helemaal niet zeggen. Ik ben niet met de Roerstok mee op excursie geweest, maar uit de wel zeer gedetaillleerde foto reportages van Jacques is een schat aan informatie te halen. De overige opmerkingen over de gist zijn gericht op de thread "Belgische gistsoorten" en niet direct op het klonen van een bier van de brouwerij Van Honsebrouck.

Groet, SiriS

Jacques

Citaat van: SiriS op 05-04-2004  15:47 uZoals de excursies van de Roerstok al heel mooi laten zien worden er bij brouwerijen tijdens de gisting ook technieken gebruikt die voor de hobbybrouwer niet zo voor de hand liggen. Het vergisten bij overdruk 1,2 bar, wat voor een effect dit nou op de eindsmaak van het bier heeft is mij ook een raadsel.

Hoi Peter,

In veel brouweijen is het gebruikelijk bier dat staat te lageren onder druk te zetten. Op die manier verzadigt het bier met koolzuur. Om te zorgen dat de druk niet te hoog wordt gebruikt men speciale constructie. Op de onderstaande foto door mij gemaakt tijdens het bezoek aan de Orval brouwerij kun je zien dat de druk instelbaar is via een hefboomsysteem en een contragewicht dat verschoven kan worden.


In de fotoreportage van brouwerij Malheur kun je zien dat tijdens de hoofdgisting men de koolzuur 'vrijelijk' laat ontsnappen.




:degroeten: Jacques

Johannes

Hier ontstond een discussie over vergisten onder druk. Deze berichten zijn afgesplitst en staan nu hier

Johannes

Hopmans

Hey brewmates,

Weet iemand hoe je op één of andere manier aan Grimbergen en Leffegist kan komen?

 :degroeten:

Edgar

Leffe Tripel, hergist op fles? Of is dat nu een afvulgist?

Overigens, van de website Leffe.be een bizar verhaal:

CiteerHet alcoholgehalte bedraagt bij botteling 7% ; na hergisting op fles stijgt dit alcoholgehalte tot 8.4%.

Oftewel men voegt 18 gram suiker per liter toe? :weetniet:

Zal wel weer door een voorlichter geschreven zijn.

Hopmans

Hey Edgar,

Krijg nou wat.
Ik dacht dat de bodem compleet clean was.
Dat is dan zeker bij de Leffe blonde.

Interesant

 :degroeten:

MO

in de Leffe tripel zit gist, van de week nog gedronken. Echter, diverse malen heb ik gelezen dat de Interbrew/Inbev gisten afvulgisten zijn. Of gepasteuriseerd. Grimbergen tripel bevat geen gist.

EBC

Leffe Tripel is hetzelfde bier als Hoegaarden Grand Cru...

Edgar

Is dat serieus waar? Hoe lang is dat al zo? Moet zeggen dat ik HGC de laatste keren minder interessant vond. Limoneffe kan me al lang niet meer boeien, maar dat het twee dezelfde bieren zijn...

HGC was toch ooit een licht koudetroebele tarwetripel?

Adrie

Ik heb dat verhaal enkele jaren geleden ook al eens gehoord, maar nooit de moeite genomen om de twee bieren eens naast elkaar te proeven. Feit is wel dat de Hoegaarden bieren al lang niet meer de bieren waren die zij vroeger waren, voor dat de brouwerij van Hoegaarden afbrandde en interbrew de bieren overnam.

willem

wij hebben de 2 nog (blind) naast elkaar geproefd: ze zijn NIET hetzelfde, maar het verschil is ZEER KLEIN


w

Adrie

Heb je hierbij ook gelet op de botteldatum (of de tht datum)? Voor zo'n test moeten de bieren wel ongeveer gelijktijdig gebotteld zijn en onder identieke omstandigheden bewaard (inclusief opslag, transport etc).

Arend

tht en opslag [als het voor langere duur is ]kan ik me nog wel iets bij voor stellen maar transport daar heb je totaal geen vat op, en zal dat dan ook de smaak nog kunnen beinvloeden???

Arend

Hopmans

CiteerLeffe Tripel is hetzelfde bier als Hoegaarden Grand Cru...

Maar de hamvraag is: Is de gist op te kweken.
En als het flessengist is, lijkt het dan op de hoofdgist.                   
Is er misschien ééntje van de 726 geregistreerde leden die het een keertje heeft opgekweekt?
Of ben ik weer de enige die Leffe lekker bier vindt  :weetniet:

 :degroeten:



EBC

Hoegaarden gebruikt voor de Grand Cru een aparte bottelgist. Ik weet niet of de flessen nog gepasteuriseerd worden.
Maar Hoegaarden gist is toch ook gewoon van Wyeast te koop...3944.

Enne...ik denk inderdaad dat je de enige bent die Leffe lekker vindt.  ;D

Hopmans

CiteerEnne...ik denk inderdaad dat je de enige bent die Leffe lekker vindt.
Mmm, mooi is dat  ;D

Dus de kans bestaat dat Wyeast-3944 dezelfde gist is als de gist in Leffebieren?  ???

 :degroeten:

EBC

Ik denk dat inderdaad. Maar ik ga het niet uitproberen, want ik lust geen Leffe  ;)

Doe je eigen test en koop Leffe Tripel, Hoegaarden GC (en nog wat bieren uit die stal) en proef...Kijk of je een gistprofiel kunt herkennen.

Hopmans

Zal ik zeker doen  EBC :proost2:

 :degroeten:

MO

Leffe tripel en hoegaarden grand cru smaken, ruiken en tonen (kleur, helderheid) verschillend in mijn ervaring. in de HGC proef ik duidelijk een prachtige volle zachte tarwe smaak. De Leffe tripel is niet te zuipen.
Leffe tripel schijnt heel erg te lijken op een van de corsedoncken maar dit heb ik zelf nog nooit geproefd.

Hopmans

CiteerDe Leffe tripel is niet te zuipen.
I'll bag your pardon?  >:(

 :degroeten:

EBC

Corsendonk pater = Bornem dubbel
Corsendonk agnus = Deugniet

En dan vooral blind proeven, anders ben je niet objectief.

Hopmans

CiteerDe Leffe tripel is niet te zuipen.

Ik kan me er wel wat van voorstellen eigenlijk.
Ik vermoedt dat dit bier aangezoet is.
Het bier is nog zoeter als ons (Gast en ik) Velsener blond, die vergist is middels
een gist met slechts een schijnbare vergistingsgraad van 73%, die overigens
nu heel doordrinkbaar is, en bovendien dunner overkomt.

Edgar noemt het tenslotte al limoleffe.

Is Leffe soms aangezoet medebrouwers ?   :weetniet:
Van Munich kan het niet komen, want Leffe is nog lichter van kleur als Velsenerblond.

 :degroeten:

Hopmans

CiteerDoe je eigen test en koop Leffe Tripel, Hoegaarden GC (en nog wat bieren uit die stal) en proef...Kijk of je een gistprofiel kunt herkennen.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben EBC.
Maar het is vreselijk moeilijk om te proeven.
In de HGC zit een overdosis tarwe, koreander, Curacao en andere ongein, waardoor de gist
nog nauwlijks te herkennen is.
Je moet je echt concentreren op dat ene smaakje.
Het leek hetzelfde.
Ik ga dus de Wyeast aanschaffen die je mij aanbevolen hebt.

CiteerCorsendonk pater = Bornem dubbel
Deze moet ik ook nog vergelijken.
De Corsendonk pater heeft wel een lekker gistprofiel in ieder geval.
Is de Corsendonk op te kweken?  ???

Heeft de Grimbergen nog een equavalent?   :weetniet:

 :degroeten:


EBC

Nee, voor zover ik weet is Grimbergen geen etiketbier. En dat is maar goed ook, want ik denk dat ie nog slechter is dan Leffe  ^-^

MO

sorry hoor maar de Leffe tripel die ik vorige week proefde was echt droger dan zoet. echt niet aangezoet dus volgens mijn bescheiden mening
wel grappig dat volgens het etiket in Leffe tripel koriander en sinaasappel worden gebruikt. net als in hoegaarden grand cru. maar ik blijf erbij dat Leffe tripel helder is en HGC niet.
Hoppie, ga er nu maar van uit dat alle grote jongens (Leffe, grimbergen, corsendonck, de hoegaardens etc) als ze al gist bevatten dat dit niet de hoofdgist is (lekkere zin MO). Op Hoegaarden na zijn volgens mij de gisten ook niet bij Wyeast verkrijgbaar.

Edgar

Citaat van: MO op 09-11-2005  23:21 umaar ik blijf erbij dat Leffe tripel helder is en HGC niet.

Dat dacht ik ook.

Herman

Ik vind beide niet lekker genoeg (meer) om de moeite te nemen ze te proeven. Erg he?

Hopmans

Tja, verpest door de ambachtelijke homebrews Herman.  :proost:

CiteerOp Hoegaarden na zijn volgens mij de gisten ook niet bij Wyeast verkrijgbaar.

Maar als Hoegaarden dezelfde gist is als de Leffe, dan heb ik via een omweg toch weer de Leffegist.
Ach ik brouw gewoon een lekkere blonde met Wyeast-3944.
Dat zal gerust wel lekker zijn.

CiteerNee, voor zover ik weet is Grimbergen geen etiketbier. En dat is maar goed ook, want ik denk dat ie nog slechter is dan Leffe 

Maar het gistprofiel is echt niet verkeerd hoor.

 :degroeten:

Adrie

Op vakantie op Terschelling heb ik een aantal Leffe Blondes gedronken. Geen fout bier, vond ik, hoor. Het gistprofiel deed me erg denken aan die van Chimay.

Bij de volgende Vier Broedersbijeenkomst zal ik eens een proeverijtje organiseren met een Leffe tripel en een Hoegaarden Grand Cru. Ik denk dan aan de driehoekstest (drie bieren, waarvan twee dezelfde blind proeven. De opgave is om aan te wijzen welk van de drie dubbel is en welke enkel).

Dat de ene troebel is en de ander helder (als dat al zo is, de laatste keer dat ik een Grand Cru dronk was ie hartstikke helder), dan kan het toch best hetzelfde bier zijn met een toevoeging van wat zetmeel.

Hopmans

CiteerOp vakantie op Terschelling heb ik een aantal Leffe Blondes gedronken. Geen fout bier, vond ik, hoor.

Nee, vind ik ook niet Adrie.
De tripel vind ik minder lekker vanwege de koreander en de citrusschillen.
Ikzelf gooi liever het vruchtvlees van een sinaasappel in mijn bier.

Even ter verduidelijking; ik ben dus geintereseerd in de Leffe blonde, niet in de tripel.
Deze hebben toch wel dezelfde gist ?

 :degroeten:

EBC

Leffe maakt 4 bieren. 3 ervan worden gebrouwen Leuven. Ze zijn alle gefilterd en hebben geen gist in de fles (Blond, bruin en radieuse).
Hun 4e bier wordt gebrouwen bij de Kluis in Hoegaarden (ook Interbrew) en heeft wel hergisting op fles, dat is dus de tripel.

Omdat je vroeg om de gist op te kweken, nam ik aan dat je over de tripel sprak.
De gist van de blonde is denk ik niet te verkrijgen.

Hopmans

Dus dat is waarschijnlijk een andere gist? Oops.

Mmm, dan wacht ik nog wel even de proefsessie van Adrie af.
En ik ga de blonde eens naast de tripel proeven.

 :degroeten:

Oscar

Of het hier thuis hoort, weet ik niet maar ik wou het toch even kwijt:

In mijn gistbank wil ik graag de Brugs Tarwe Bier gist (Witbier) en de Gouden Carolus gist. In beide flesjes zit tegenwoordig geen gistdepot meer in, terwijl het op het etiket van de Gouden Carolus gewoon staat: Hergist in fles, nou mooi geen depot.  :echtboos:

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans

Ha ha, dat had ik destijds ook met de Barbar.
Hufters zijn het. ;)

 :degroeten:

dennisbier

CiteerGouden Carolus gewoon staat: Hergist in fles., nou mooi geen depot.
Klopt, niks te zien.

Ehm...de Moeder Overste?
http://www.brasserielefebvre.be/produits.php?pro=moeder&lang=nl


Hopmans

Is Deugniet nog op te kweken?  :weetniet:
Ik heb er gisteren twee opgedronken, en heb er in één wat appelsap ingespoten.

 :degroeten:

dennisbier

Dat zou je dan snel moeten zien.
Ik heb ook nog 2  750 ml flessen, dus ik hoor het resultaat graag hier!

Hopmans

Okidooks.  :proost2:

Nu gebeurd er nog niets, maar het kan nog wel een dag tot drie dagen duren.


Hans (Lagos)

Citaat van: Oscar op 01-08-2006  00:12 uIn mijn gistbank wil ik graag de Brugs Tarwe Bier gist (Witbier)

Voor een enkele knaak en een postzegel vind je deze hier.

Hopmans


CiteerDat zou je dan snel moeten zien.
Ik heb ook nog 2  750ml flessen, dus ik hoor het resultaat graag hier!

Dit flesje doet het niet Dennis.  :(
Maar dat zegt nog niet alles.
Misschien dat een grotere fles het beter doet, of een verser exemplaar.
Dus ik geef nog niet op.

 :degroeten:

Oscar

Als ie nou niet opkomt kun je maar één conclusie trekken: dit bier deugtniet  :D

dennisbier

Ehm, mij is het ook niet gelukt...
Ik kreeg ineens 2 75 cl flessen in mijn handen.
Opgedronken en hetzelfde gedaan als jij, maar niks geen gist.  :denken:
T.h.t. is toch pas in aug. 2007.  ::)

MO

De bieren kunnen natuurlijk heel wel gepasteuriseerd zijn.

bazje

Citaat van: Hoppie op 19-02-2007  07:02 uheb er in één wat appelsap ingespoten.

En dan ??

Hopmans


En dan had het moeten gaan gisten als het bier niet gepasturiseerd was.  :huilen:

Balen dat de lekkerste gisten niet binnen ons bereik liggen.
Grimbergen, Leffe, Deugniet....... :(

 :degroeten:

Oscar

Wat nou als je zo'n flesje in zijn geheel in een litertje wort gooit? Er hoeft maar één verdwaalde gistcel in te zitten. Zo heeft ooit iemand binnen ons gilde een Grolsch meibok aan het gisten gekregen. :lessmile:


Jos Groen

Wel zonde als het niet lukt , maar zeker het proberen waard! :D

En wie weet is deze gist wel overgevoelig voor appelsap!


En dat bestellen via de post he! mmmmm :bokser:  :proost:

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 23-02-2007  16:36 uWat nou als je zo'n flesje in zijn geheel in een litertje wort gooit? Er hoeft maar één verdwaalde gistcel in te zitten. Zo heeft ooit iemand binnen ons gilde een Grolsch meibok aan het gisten gekregen. :lessmile:

Is dit dan de echte Grolsch gist of kan het ook een wilde gist zijn die in het wort is gekomen? Als dit werkt kan je dus van commerciële bieren zonder gistdepot opkweken.  :denken:

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Hey, jongens,

Ik ruik wat.  ::)
Na 6 dagen toch nog ontsteking?

 :degroeten:
 

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 24-02-2007  11:16 uIk ruik wat.  ::)
Na 6 dagen toch nog ontsteking?

Ontsteking duidt meestal op infectie  :(

Hopbier

Hopmans

Ja, het is nu zeker.
Hij doet 't.
Volgende week dus Deugniet brouwen.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.